LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Halsstarrig keukenleed

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Klant71
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2011 15:34

Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door Klant71 »

Eind vorig jaar een nieuwe keuken gekocht (U-keuken Beda greeploos met composiet werkblad) bij een kleine zelfstandige keukenzaak. Keuken keurig geleverd, alles aanwezig: dus keuken volgens afspraak op de dag van levering betaald. Montage zou betaald worden bij oplevering van de keuken. Keuken is een U-keuken die geplaatst wordt tussen 2 muren. Eigenaar heeft de keuken zelf ingemeten en gemonteerd.
Tijdens montage van de keuken bleek 1 deel van het U-vormige composietblad ca. 1,5 cm te kort te zijn (tussen de muren). Het volgende deel van het blad was gewoon 1,5 cm verder gelegd (wel tegen de muur aan) en dit liep vervolgens niet parallel met de muur (van 0 cm tot op het uiteinde een gat van 1,5 cm). Volgens de keukenboer kon hij hier niets aan doen omdat de muren niet parallel liepen (die hij zelf had ingemeten en toen geen opmerkingen had:alles zou wel passen). Over het blad wat te kort was volgde de opmerking: dan plak je er toch een tegel boven, naad die over blijft afkitten en klaar.
We vonden dit niet acceptabel en zijn uiteindelijk zelf maar met het voorstel gekomen om dan maar een smetplint van hetzelfde materiaal rond het blad te zetten en de kosten hiervan te delen. We moesten die week daarop verhuizen en wilden graag de keuken klaar hebben en derhalve voor beide partijen een snelle acceptabele oplossing te bedenken. De keukenboer ging hiermee akkoord en zou ons de kosten van de smetplint z.s.m. doorgeven. De volgende dag werd de keuken afgemonteerd en vertrok de keukenboer (neem boer maar letterlijk) zonder te zeggen dat hij wegging, zonder de keuken officieel aan ons op te leveren en zelfs zonder de voordeur achter zich te sluiten. De week daarop werden we gebeld door een verkoopster en deze gaf door dat de keukenboer zich bedacht had, dat het niet zijn fout was en dat we als we de smetplint wilden hebben, deze maar geheel zelf moesten betalen. We hadden intussen zelf de keuken geinspecteerd en een groot aantal montagefouten aangetroffen ( schroeven die uitstaken in de binnenkant van de kasten, magnetron zat maar aan 1 kant vast, deuren niet goed gemonteerd: vielen niet met de aanslagnoppen op de greeplijst, fronten van lades zaten los, prullebak slijt aan bij openen deur enz enz.) In een persoonlijk gesprek met de eigenaresse hebben we een lijst overhandigd met alle afwerkpunten en geïnformeerd hoe het nu verder moest met het blad. Betreffende de afwerkpunten gaf ze ons helemaal gelijk en deze zouden opgelost worden. Haar man had haar doorgegeven dat hij helemaal geen afspraak met ons over het blad gemaakt had en dat de keuken goed gemonteerd was. Ze durfde hier ook niet met hem over beginnen, omdat hij anders geïrriteerd raakte! We hebben hierop aangegeven dat we een zeer redelijke oplossing aangedragen hadden maar dat men nu het probleem met het blad zelf maar moest oplossen en er desnoods maar een onafhankelijk expert bij moest halen. Totdat het probleem opgelost was de montagekosten niet gingen betalen (de keuken was immers nog niet opgeleverd).
Een aantal kleine afwerkpunten heeft men hierna met de nodige tegenzin gerepareerd, maar aan het blad werd niets gedaan. We hebben de keukenzaak hierna officieel in gebreke gesteld en 14 dagen te tijd gegeven om alle nog openstaande punten op te lossen. De eigenaar kwam hierna ook niet zelf meer maar stuurde een onervaren monteur om enkele problemen op te lossen. Deze had opmerkelijke manieren om probleem op te lossen. Het probleem met de deuren die niet met de aanslagnoppen op de greeplijst vielen, wilde hij oplossen door transparate kit op de RVS lijsten te smeren: als de deur dan dicht valt hoor je niets meer!. Van het blad nam hij enkele foto’s en vertrok vervolgens weer.

Hierna werd er door de keukenzaak geen enkele actie meer ondernomen behalve het sturen van aanmaningen en het dreigen met advocaten. We hebben nog steeds de montage niet betaald en willen dit bedrijf ook niet meer op het erf hebben.
Mogen we de overige punten, met name het blad, laten oplossen door een derde en deze kosten bij het keukenbedrijf in rekening brengen? We willen graag de keuken afwerken, de zaak duurt nu al 8 weken en we komen niet verder. Wat voor stappen kunnen we nog verder ondernemen? Keukenbedrijf is nergens bij aangesloten.

MAXIEM

Re: Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Klant71

Deze keukenboer is dus een prutser. Advies: laat alles door een derde partij opknappen en stuur de rekening naar deze prutser. Overigens zou het geen slechte zaak zijn, om hier de naam van het bedrijfje te noemen. Dergelijk soort bedrijven kunnen maar beter zo snel mogelijk verdwijnen.

Maxiem.

Klant71
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2011 15:34

Re: Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door Klant71 »

Ik vind het niet zo netjes de naam hier te noemen, dergelijke zaken gaan door mond op mond reclame toch wel ter ziele op den duur.
Maar mag dat wettelijk: een derde de problemen laten oplossen en het verrekenen met de nog openstaande factuur?

MAXIEM

Re: Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Klant71

Ja hoor, dat kun je wettelijk afdwingen via een dagvaarding. Wel zul je dat schriftelijk moeten melden bij de keukenboer en hem nog 1 keer de gelegenheid moeten geven om alles in orde te maken.

Sukses, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 27 feb 2011 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Maar mag dat wettelijk: een derde de problemen laten oplossen en het verrekenen met de nog openstaande factuur?
Ja dat mag, maar geef NIMMER blijk niet te willen betalen en meld ALLES schriftelijk. Bijvoorbeeld; wij sommeren u binnen de redelijke termijn van.......bij het niet nakomen behouden wij ons het recht de schade door derden......... dit inclusief onkosten te verrekenen met de vordering..........

succes........

Klant71
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2011 15:34

Re: Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door Klant71 »

Dank voor jullie reacties. Misschien was het niet helemaal duidelijk, maar het schriftelijk in gebreke stellen is reeds gebeurt met een periode van 14 dagen om alles op te lossen, waarbij vermeld is dat, indien men in gebreke blijft, we de problemen door een derde zullen oplossen en de kosten op hun verhalen (voorbeeldbrief van internet geplukt). Deze periode is al voorbij, maar men reageert gewoon niet, allleen met aanmaningen, incasso e.d.. We hebben zelfs nog een keer voorgesteld om het eerste voorstel met de smetplinten alsnog door te laten gaan, waarbij we de andere punten zelf wel oplossen; ook hier geen gehoor op. We willen er liever geen rechtszaak van maken. Zijn er alternatieven?

MAXIEM

Re: Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Klant71

Als een malafide keukenboer slecht werk levert en dat werk niet wil verbeteren, dan heb je weinig andere keus, dan hem in rechte te betrekken (dagvaarden). Win je die zaak, dan kom je meestal toch ook bij een derde partij uit omdat er dan meestal geen sprake meer zal zijn van een "vruchtbare" relatie.

Maxiem.

16again
Berichten: 17033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Halsstarrig keukenleed

Ongelezen bericht door 16again »

-Stuur een brief aan incassoburo waarin je de vordering betwist. Geef aan dat onvolledig werk geleverd is, de winkel dit niet oplost, en je hierdoor genoodzaakt bent een 3e partij de schade te laten herstellen, waarna verrekening plaats zal vinden. Omdat er dus geen sprake is van een vordering blijven alle gemaakte incasso kosten voor de winkel.
het schriftelijk in gebreke stellen is reeds gebeurt met een periode van 14 dagen om alles op te lossen, waarbij vermeld is dat, indien men in gebreke blijft, we de problemen door een derde zullen oplossen en de kosten op hun verhalen
In zo'n brief ook altijd vermelden, dat bij uitblijven reactie, je er vanuit mag gaan dat tegenpartij stilzwijgend accoord is. Niet waterdicht, maar versterkt wel je positie.

Indien de 14 dagen ruim verstreken zijn, zul je daar zelf naar moeten handelen:
Laat een 3e partij problemen verhelpen en verreken dit met nog niet betaalde montage kosten. Zorg wel voor bewijs van de oude situatie: foto's en verklaring van 3e partij.
Als een malafide keukenboer slecht werk levert en dat werk niet wil verbeteren, dan heb je weinig andere keus, dan hem in rechte te betrekken (dagvaarden).
Mogelijk volstaat het achtergehouden montage bedrag. In dat geval hoeft de koper niet naar de rechter te stappen.
Dan is het aan de winkel om naar de rechter te stappen om betaling te vorderen.

Gesloten