LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso systeem moet anders!!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
adSolvendum

Re: Incasso systeem moet anders!!!!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Geen gebroeders Grimm, slechts een simpel woordgrapje in een poging aan te geven hoe het mij is gelukt uit de prut te komen. Ik leef in dezelfde harde realiteit als u.
Jammer dat u uit gaat van de dingen die allemaal niet kunnen, ipv. wat wel kan.
Verschil in mentaliteit, dus onzinnig om daar discussies over te hebben.

Hoe dan ook bestaat er een systeem, hoe imperfect dit ook moge zijn, waar we het allemaal mee moeten doen. Sommige mensen, de meesten, redden zich hier uitstekend mee, sommigen niet. Bij sommige mensen pure pech, bij sommigen onachtzaamheid of ander onhandig gedrag. In ieder geval, het systeem is voor ons allemaal hetzelfde. Nu willen diegenen voor wie dit systeem om wat voor reden dan ook niet werkt, e.e.a. gewijzigd zien. Diegenen willen dit systeem, wat voor de meerderheid uitstekend werkt, meer toegesneden zien op hen, de minderheid.

Vertroetelpolitiek.
Wie zijn kont verbrand moet op de blaren zitten. Of je nu in een wok met een plasje olie op de middelste pit van het gasfornuis bent gaan zitten en het vuurtje flink op hebt gestookt (verwijtbaar), of omdat je op je buik liggend in slaap bent gevallen op het nudisten strand op een van die zeldzame zonnige dagen waar factortje 40 een must is (stomme pech).

Nuance:
Misstanden als achterlijke incassokosten, mee eens, hoort niet. Hoeft iemand ook niet te betalen, toch? Maar goed, het is zinvol dit wettelijk aan banden te leggen, wat dus ook gebeurt.
Voorstel: door overheid te bewaken certificering voor incasso-bureaus.

Deurwaarders die zich misdragen? Aanpakken die handel! Hier zijn ook voldoende mogelijkheden voor, inclusief de ultieme maatregel van uit het ambt zetten.
Voorstel: deurwaarders verbieden als incasso bedrijf te handelen. Ik ken persoonlijk een tweetal deurwaarders die vanuit hun beroeps-ethiek hiervoor hebben gekozen. Ook hier zijn de meeste namelijk wel goed bezig, maar dat komt helaas niet in de publiciteit.

Schuldhulpverlening mag wel wat minder bureaucratisch en wat meer slagvaardig naar mijn idee. Evenwel niet de toegang eenvoudiger maken, doch zorgvuldiger en doelmatiger met mensen omgaan. Kan geen kwaad dunkt me. Dat is dan ook meteen het voorstel.

Ik hoop dat dat genuanceerd genoeg was voor u. Voor een lid van de ongenuanceerde incasso-maffia dan, wiens doel is vorderingen te incasseren zonder daarbij het menselijk oogpunt uit het oog te verliezen.

Tot zover mijn volgende twee centen.
Totaal 4 centen nu.

Janneman1968

Ongelezen bericht door Janneman1968 »

@adSolvendum
Als iedereen zo zou reageren, door binnen de koker te blijven kijken van wa ooit eens iemand heeft voorgeschreven, komen we nergens op deze mooie planeet.

En denk nu niet dat ik een of andere geitenwollen sok ben, doordat ik wel buiten de voorgeschreven kokers kan kijken help ik bedrijven waar het procesmatig niet meer zo lekker loopt omdat we het altijd al zo deden!

De hele wereld is in beweging alleen het incasso gebeuren is stil blijven staan sinds 1830, omdat we het toen al zo deden zijn we het maar zo blijven doen.

Het werkt dus niet! dat blijkt uit vele ellende die er is onder de mensen die er mee geconfronteerd worden.

En daarom moet deze tak ook mee bewegen en die stok uit zijn kont laten trekken. Hoe eerder mensen weer op track zijn hoe beter voor de totale economie, maar dat had u waarschijnlijk nog niet zo gezien.

Doordat ze in een dergelijke ongecontroleerde situatie zitten, komen ze moeilijker aan het werk, zijn zeer beperkt mobiel, kunnen moeilijk tot niet omscholen, de stress en het slechte eten wat ze nog binnen hun budget kunnen bekostigen zorgt voor verslechterde gezondheid. Uiteindelijk worden die mensen nog zwaardere kosten posten.

en die 4 cent die u noemt is ook zo iets dat een soort personage typeert, u zult vast erg goed zijn in hetgeen u in het dagelijkse doet.

Ik help on track incasso helpt off track!

Onbetaalbaar, om me dan ook maar zo uit te drukken!

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

My two cents, voor diegenen die de taal niet machtig zijn zeg maar 'wat ik er over te zeggen heb', mijn twee centen.
Twee keer gereageerd, 4 centen.
Meer zit er niet achter, ook al denkt u er mijn soort personage mee te kunnen typeren.

Wat de rest betreft, een nieuw concept voor u:
Hoe meer mensen hun rekeningen op tijd betalen, hoe beter voor de economie. En dus voor iedereen.
Dit valt statistisch te onderbouwen, evenwel ga ik me daar nu vanwege het late uur en het aantal genuttigde biertjes niet aan wagen.
Evenmin ga ik me wagen aan de aanname dat u wellicht de problematiek nog niet op deze wijze heeft bekeken, en de aanname dat u wellicht wat selectief leest danwel interpreteert (out of the box thinking?) en dientengevolge ook zo antwoord. Daarbij denk ik niet dat het verstrekken van (gesubsidieerd?) werk, een auto of fiets of ov-jaarkaart al naar gelang behoefte, en gezonde kost aan iedereen wie ernstige schuldproblematiek ondervindt, ongeacht de oorzaak daarvan, daadwerkelijk de economie weer op poten zal brengen.
Of maak ik me nu (ook?) schuldig aan selectief lezen en interpreteren?

Nu 6 cent.
Niet onbetaalbaar, als u, doch slechts 6 cent.

mmichel

Ongelezen bericht door mmichel »

Guardian72 schreef:
mmichel schreef: Kan me bij jou wel voorstellen dat je problemen hebt met het UVW en meer instanties.
Even los van wie het is - maar je gunt niemand het gevecht met bijvoorbeeld het UWV.
Nee natuurlijk gun je dat niemand, maar er zijn figuren die gunnen het zichzelf, gewoon omdat ze het waard zijn.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

niemand gunt het zichzelf, er zijn altijd omstandigheden waarin dit kan gebeuren.
maar er zijn altijd mensen die het normaal vinden iemand de grond in te trappen.

je kunt altijd iemand op zijn fouten wijzen, daar is niets mis mee.
het ligt er echter wel aan hoe je dit doet.
je kunt het doen aan de hand van advies, zo van: misschien kun je het zo doen want op deze manier krijg je meer problemen.

of: het is je eigen schuld en je vraagt er zelf om, ik heb geen medelijden met je. dit noemen ze iemand onnodig de grond in trappen en daarmee kun je iemand onnodig pijnigen.

meestal zijn dit mensen die geen respect voor een ander hebben, of nooit hebben meegekregen in de opvoeding.
dit zijn ook vaak mensen die zichzelf geen spiegel kunnen voorhouden.

maar kritiek op een ander geven is makkelijker dan iemand te helpen het anders te doen.
dit soort mensen komen vroeg of laat voor hetzelfde probleem te staan.

zoals het gezegde: wie zaait, zal oogsten.

natas30

Ongelezen bericht door natas30 »

Ik moet zeggen ik ben het zeker gedeeltelijk eens met adsolvendum.
Wie zijn kont brand moet op de blaren zitten.

En ik heb altijd geleefd naar mijn inkomen, heb destijds een nieuwe tv gekocht en ging met de kinderen naar een pretpark en had maar een klein buffertje en ik had die misschien wat groter moeten maken.
En toen mijn contract niet werd verlengd en dat kreeg ik te horen net voordat ik met zwangerschaps verlof ging toen konden we dat opvangen. We zorgden dat ons klein buffertje weer aangevuld werd. En toen kregen we een lek en ging de wasmachine kapot, geen probleem dat was op te vangen mijn vriend zou meer gaan verdienen maar toen kreeg mijn vriend een conflict op zijn werk waardoor we 5 maanden gedeeltelijk of geen loon kreeg, er kwam een 3e kindje aan en we waren destijds net aan het verbouwen uit ons buffertje want we hadden dat conflict helemaal niet aan zien komen dus dat werd pittig want we hadden net dat buffertje opgemaakt aan de verbouwing en we zagen in dat we het niet gingen redden en schakelde hulp in, zodat we hulp kregen met alles op de rails te krijgen maar dat we gewoon iedereen het hele bedrag zouden betalen maar ipv ons helpen lichtte hun ons op. We waren er nu dieper ingekomen, en mijn vriend had inmiddels een nieuwe baan maar zijn contract werd niet verlengd en toen was daar het uwv die hem zouden uitschrijven toen hij weer zou beginnen met zijn nieuwe baan hij had zelfs geen sollicitatieplicht maar dat vergat het uwv te doen en betaalde hem die 2 maanden door. Toen wij dat melden zouden hun het stopzetten maar dat deden ze niet ze betaalde nog 1x en toen kregen wij de terugvordering binnen in januari waardoor we het bruto moesten terug betalen, en als hun het nou gewoon in december hadden verwerkt zoals ze hadden gezegd was dit niet gebeurt. Ik geef zeker niet het Uwv de schuld van al onze financiele problemen we hadden beter op moeten letten, maar dat haalt niet weg dat al deze externe factoren er toe hebben geleid dat je nog verder er in bent gegaan, en dat door alle torenhoge kosten je nog verder de schulden ingaat. En dat ook al bel je nog zo veel en leg je de situatie uit dat ze hier geen begrip voor hebben. ik heb er niet voor gekozen dat mijn contract niet werd verlengd terwijl ze mij hadden verteld dat dit wel zou gebeuren, ook heeft mijn vriend er niet om gevraagd dat ze 5 maanden moeilijk hebben gedaan bij zijn toenmalige baan en aanklagen had geen zin want het bedrijf ging failliet. Dat het uwv hem dubbel hebben betaald daar hebben wij ook niet om gevraagd, wat wij wel hadden moeten doen is zorgen dat je de rekeningen die ervan af zijn geboekt had terug moeten laten storten en deze op een aparte rekening moeten storten, maar wij hebben gevraagd om een specificatie en om een regeling. Die is er niet gekomen. Ik was zo bezig met al de schuldeisers en de gkb dat ik niet goed heb opgelet en niet het juiste heb gedaan, en dat vind ik heel erg, net zoals ik het erg vind dat ons gezin in deze situatie zit. En ik haat dat dit is gebeurt maar ik kan het niet terug draaien, ik werk ook al sinds mijn 15e maar ik ben nooit een spaarder geweest daar ga ik niet om liegen, ik heb hard gewerkt om mijn huis te krijgen zoals het is en heb altijd gezorgd dat ik wat geld achter de hand had, maar helaas het was niet genoeg. Een tegenslag kon ik verwerken maar zoveel achter elkaar niet. En ja toen wij het fiancieel goed hadden deden wij veel dingen samen en met onze kinderen en heb zelfs een lening afgesloten om mijn huis verder te verbouwen omdat ik het ineens af wilde hebben , maar dit deed ik omdat wij dit financieel konden redden. Zelfs na een tegenslag maar soms houd het op, en dan ben je er doorheen, en dat is nu gebeurt ik ben door mijn buffer heen en ik zit er mentaal eerlijk gezegd ook wel helemaal doorheen. Ik hou mijn schuldeisers op de hoogte ik betaal ze, misschien niet het bedrag wat ze willen omdat ik dat niet heb maar ik probeer ze allemaal te betalen want wat je zegt ik ben er zelf ingekomen ik moet er zelf ook maar uitkomen, en ik denk wel dat dit had gelukt als ze niet van die belachelijke bedragen op de hoofdsom hadden gegooid.

En idd het is mijn eigen schuld ik had beter moeten nadenken maar omdat ik geen buffer heb om die 5 maanden, ontslag, oplichting en het uwv op te vangen maakt mij geen slecht mens die welwillend zijn rekeningen niet betaald. Want het is niet zo dat ik nu lang leve de lol leef ipv dat ik mijn rekeningen betaal. Want die heb ik altijd betaald totdat op een gegeven moment we teveel tegenslag hadden. Ik vind het jammer dat er zo slecht gedacht wordt over mensen die in de schulden zitten want dat wil je niet hoor, ik denk dat als je het moet afwegen:
lang leve de lol je rekeningen niet betalen en daardoor in de schulden zitten of letten op je geld en betalen wat je kan betalen maar dan krap zitten en geen onnodige dingen doen dan kies je voor het 2e.

Het is makkelijker om van weinig geld naar meer te gaan dan om van veel geld naar weinig te gaan.

Dus iedereen succes met alles en degene met die buffer ik hoop dat dit jou nooit overkomt dat dachten wij namelijk ook, wij hadden ook alles en hebben nu bijna niks meer.
Ik heb dit nooit gewild ik heb nooit voor een gezin gekozen om daar mee dan zo slecht te zitten want ik gun mijn kinderen het allerbeste dus ik zou nooit expres de schulden ingaan want dat gun je je kinderen niet.

Janneman1968

Ongelezen bericht door Janneman1968 »

Natas,

in de jaren negentig werd er zelfs door de overheid, banken en verzekeraars aangemoedigd om schulden te maken, deze waren toch belastingaftrekbaar.
In deze tijd kwam ook het hele koopwoningen gebeuren in een sneltrein vaart.

Je werd zelfs raar aangekeken als je geen schulden had in de vorm van een lening of hypotheek.

Je kon echt van alles lenen enorme bedragen, en als je aangaf of dat geen probelmen zou opleveren als er ???? zou gebeuren, dan was je volgens de adviseur zelf het probleem.

En zo zijn er heel wat mensen de ellende in geadviseerd. Als het flexibel gaat aan de voorkant moet je het ook flexibel maken aan de achterkant en dat is dus niet het geval daar staat een onwrikbare muur van gewapend beton.

Als je diensten hebt afgenomen of je hebt iets geconsumeerd waarvoor betaald moet worden moet dat betaald worden. Daar bestaat ook geen twijfel over maar als je door omstandigheden, scheiding, verlies van baan, ziekte... al op de blaren bent komen te zitten is het niet nodig om die mensen dan nog even op de bakplaat te zetten om na te branden.
En daarin schiet de hele incasso tekort en worden de problemen die er al zijn nog veel groter dan niet onoplosbaar.

En omdat er geen tegenwicht is die deze bedrijvigheid controleerd en jij als "schuldenaar" je geen mogelijkheden of kennis hebt om je te weren moet er iets gebeuren aan de schandelijke maniet van geld verdienen, want: zo kan ieder die een rekening van een deurwaarder heeft, constateren dat geld corrumpteerd, en helemaal als je zonder enige controle of beperking vanuit de wet je gang kunt gaan bij mensen die toch niet meer bij kapitale zijn om een advocaat in de arm te nemen om de boel gereguleerd te krijgen. Zoals het manen van een uitkerende instantie oid.

En zoals Natas zelf al aangeeft ben je vogelvrij verklaard en wordt je gezien en behandeld als uitschot van de maatschappij.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

ook bij de ib groep (tegenwoordig duo) werd er in jaren 90 en de laatste 10 jaar actief lenen gepromoot..
ook niet netjes

maar offtopic

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

bianca82 schreef:ook bij de ib groep (tegenwoordig duo) werd er in jaren 90 en de laatste 10 jaar actief lenen gepromoot..
ook niet netjes

maar offtopic
Onzin. Dit werd alleen gepromoot door medestudenten die vonden dat je een lening met 2% a 3% rente niet links kon laten liggen.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

nee hoor ik was bij wilhelminakade in rotterdam en toen werd mij gewoon gezegt dat lenen bij hun zeer goedkoop was en moest ik dat maar gaan doen.. kreeg ook diverse folders mee over lenen bij de ib groep..

en herinner me ook nog een minister die achteloos zei tijdens een televisie interview dan lenen de studenten toch wat bij bij ib groep

dus het werd wel degelijk promoot.. mijn mede studenten hebben het nog nooit met mij over lenen bij de ib groep gehad..

Gesloten