LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scheur in nieuw bad - niemand verantwoordelijk

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Pharan

Scheur in nieuw bad - niemand verantwoordelijk

Ongelezen bericht door Pharan »

Goeiemorgen mede-forummers,

Een vraag:
wij hebben 2 weken geleden onze nieuwe badkamer opgeleverd gekregen en kwamen er afgelopen vrijdag achter dat er scheuren in de bodem van het bad zitten, aan de kant waar in de zijkant overgaat. (Acryl bad. Merk = Wave Design; type = Aruba).

Natuurlijk heb ik direct de zaak gebeld waar we het bad gekocht hebben en dit doorgegeven, maar die verwees me meteen door naar onze installateur (een 1manszaak; door ons zelf geregeld, niet via leverancier) met daarbij de opmerking dat ze er wel iets in zouden hebben laten vallen of er met schoenen in hebben gestaan.

Dit natuurlijk bij de installateur geverifieerd, maar die heeft er niets in laten vallen en tijdens het tegelen de bodem beschermd met een oud gordijn. We hebben wel gezien dat hij er met schoenen aan in heeft gestaan. De installateur neemt echter ook geen verantwoording en legt de schuld bij ons.

Het punt is, dat wij er zeker niets mee gedaan hebben anders dan 4x in bad te zijn geweest in de afgelopen 2 weken. De scheuren zijn ons ook niet eerder opgevallen en hebben er volgens meerdere mensen ook niet in gezeten.
We hebben contact gehad met een andere badkamerleverancier, en die zei dat het in 90% van de gevallen een montagefout is en dat de poten er verkeerd onder zitten dan.
De enige manier om dat te checken is om een tegel weg te slopen en het gasbeton daarachter weg te zagen. Maar wie betaald het herstel dan? Wij zijn het niet geweest en zowel de leverancier als de installateur wimpelen het af.

We hebben dus geen idee hoe we dit moeten oplossen. Iemand tips?

crazyme

Re: Scheur in nieuw bad - niemand verantwoordelijk

Ongelezen bericht door crazyme »

Dat is de traditionele valkuil : het materiaal bestellen bij de een, en vervolgens laten installeren door de ander.

Probeer beide partijen samen uit te nodigen voor een schouw en overleg.

Pharan

crazyme schreef:Dat is de traditionele valkuil : het materiaal bestellen bij de een, en vervolgens laten installeren door de ander.
Doen dat niet heel veel mensen? Wij hebben gezocht naar een goedkopere optie, omdat die een paar duizend Euro scheelde. We waren niet op zoek naar een koopje, maar een iets meer realistischere prijs. Rest van het installatiewerk is prima gedaan.
crazyme schreef:Probeer beide partijen samen uit te nodigen voor een schouw en overleg.
Ik probeer dat voor elkaar te krijgen, maar leverancier weigert langs te komen...

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Een gesprek nu lost niet zo heel veel op.

Wat je kan doen is het volgende ( in een notendop ).

1. Schrijf beiden een aangetekende brief waarin je het mankement uitlegt.
2. Geef aan dat beiden het mankement aan de ander wijten, en dat jezelf niet deskundig genoeg bent om te bepalen wie er gelijk heeft.
3. Geef aan dat je voornemens bent om een externe deskundige in te schakelen en hem de oorzaak te laten aangeven. De kosten van deze deskundige komen dan voor rekening van de veroorzaker.
4. Geef beiden een bepaalde tijd om het mankement op hun kosten te verhelpen, voordat de deskundige is geweest.
5. Laat ook werkelijk het onderzoek uitvoeren, als geen van beiden reageert.

(Mijn vrees zou echt zijn dat het bad niet goed ondersteund is (montage fout) en dat de scheuren in de nabije toekomst alleen maar groter zullen worden.)

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Pharan schreef:
crazyme schreef:Dat is de traditionele valkuil : het materiaal bestellen bij de een, en vervolgens laten installeren door de ander.
Doen dat niet heel veel mensen? Wij hebben gezocht naar een goedkopere optie, omdat die een paar duizend Euro scheelde. We waren niet op zoek naar een koopje, maar een iets meer realistischere prijs. Rest van het installatiewerk is prima gedaan.
Je zal vast niet de enige zijn. Maar hiermee is het wel jouw probleem geworden om uit te zoeken waar de oorzaak zit. Tot die tijd weet je gewoonweg niet wie je aansprakelijk moet stellen.
Pharan schreef:
crazyme schreef:Probeer beide partijen samen uit te nodigen voor een schouw en overleg.
Ik probeer dat voor elkaar te krijgen, maar leverancier weigert langs te komen...
Webshop ?

Mijn gevoel zegt mij overigens dat het heel goed een installatiefout kan zijn. Het bad was immers bij levering ok en goed bevonden, anders had de installateur het bad nooit moeten installeren.

Update nav reactie Leo: het is de moeite waard om te proberen, je hebt in elk geval beide partijen de kans gegeven om mee te denken en naar een oplossing te zoeken. Bij geen reactie kun je een derde de zaak laten oplossen en afhankelijk van zijn bevindingen (goed vast laten leggen) de rekening neer te leggen bij de veroorzaker.

Pharan

crazyme schreef:Webshop ?
Nee, dat niet eens.

Bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken of dat werkt.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Helaas zit deze branche zo in elkaar. Dus of je besteld alles bij een installateur en je betaald (vaak) teveel voor het materiaal maar bent wel gedekt voor dit soort problemen.
Of je besteld zelf alles en laat een derde het installeren. Met wat pech vervalt de garantie op het moment dat de spullen af zijn geleverd (niet geautoriseerde installateur). Er zijn twee belangrijke opleverpunten, het moment dat het bad is afgeleverd (en hier is voor akkoord getekend dat het goed is afgeleverd). En het moment dat de installateur de badkamer op heeft geleverd (kennelijk was ook dit goed). het toverwoord hier is supergoed controleren bij aflevering/oplevering en daar heeft het hier kennelijk aan ontbroken.
Gevolg is dat je de installateur aan kunt spreken op foutieve montage en de leverancier op een ondeugdelijk produkt. (dus niet meer op basis van met schoenen lopen in het bad, dat deel is helaas gepasseerd) Als de eerste aan kan tonen dat het produkt juist is geinstalleerd en de tweede dat het bad gescheurd is door externe invloeden (en niet door een slecht produkt) is het helaas pech en kunt u enkel nog vragen of de tweede bereid is op uw kosten een nieuw bad te installeren (heel jammer maar bedenk dat dit nog wel te betalen is uit de ca. +10% bespaarde meerkosten door het materiaal zelf te bestellen.

Beide individueel of gezamenlijk uitnodigen is inderdaad een goed idee. De producent kan heus wel aangeven of het bad juist is ondersteund en de installateur kan dan aangeven waarom hij denkt dat het bad er wel goed in zit. Met wat mazzel gaat dit wel werken en heb je minimaal de installatiekosten van het bad terug.

Pharan

Nou, de beide partijen zijn langs geweest. Het blijkt dat de poten van het bad er goed onder zitten en op een totaal andere plaats dan de scheur(en). Die komen door een te grote puntbelasting, waardoor het acryl is geknapt en er krassen zijn ontstaan.
Oplossing: proberen met hars te repareren, maar omdat de scheur precies in een ronding zit wordt dit lastig en moet waarschijnlijk het bad vervangen worden.

De installateur houdt vol dat hij niets in het bad heeft laten vallen. Hij heeft wel met schoenen aan in bad gestaan, maar toen de bodem beschermd met een oud gordijn. We weten alleen niet meer of daar nog gordijnhaken aan hebben gezeten die misschien de schade kunnen hebben veroorzaakt.

De bal ligt nu volledig bij ons en wij kijken tegen een enorme kostenpost op :(
Wij hebben die scheur echter niet veroorzaakt, anders zou ik de inboedelverzekering wel inschakelen

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Tja dan is het of de kosten voor lief nemen (= eerlijk) of de verzekering inschakelen (= oplichting en zou mijn stijl ook niet zijn). Veel meer smaken zijn er niet en overigens zou ik me afvragen of je dit merk bad nog wel terug wilt (beschadigd kennelijk wel ontzettend makkelijk).

Je gaf zelf aan dat de scheuren er in ieder geval bij de oplevering nog niet in zaten dus is het misschien tog bij het gebruik ontstaan/erger geworden en is er wel iets voor een claim bij de verzekering te zeggen.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Aannemende dat de installateur geen schoenen met hoge hakken droeg kan het niet veroorzaakt zijn doordat hij in het bad liep . De plaatselijke belasting is met of zonder schoenen is bijna even groot.

Ik neem ook aan dat je het bad bij oplevering hebt bekeken en dat er geen scheur in zat, dus het laten vallen van gereedschap is ook niet aannemelijk. Een bad moet ook degelijk zijn, bij normaal gebruik kunnen toch artikelen ( wel niet zo zwaar als gereedschap ) in het bad vallen en mogen er niet direkt scheuren ontstaan

Conform mijn eerdere posting zou ik toch een deskundige in schakelen. Die kan echt wel zien of het een montage fout is , of een productiefout bij de fabricage van het bad. Je hebt echt een onafhankelijk ( schriftelijk) bericht nodig wil je verder kunnen komen.

Ik zou overigens met hars-reparatie geen genoegen nemen en een nieuw bad eisen

malis

Ongelezen bericht door malis »

@Pharan
Is de installateur lid van de Unteo-vni? Als hij is, kan u de zaak voorleggen bij de Geschillencommissie.

Pharan

malis schreef:@Pharan
Is de installateur lid van de Unteo-vni? Als hij is, kan u de zaak voorleggen bij de Geschillencommissie.
Nee helaas niet. Is ook de 1e en laatste keer dat we een installateur nemen die nergens bij is aangesloten.

tonnie van de wetering

Ongelezen bericht door tonnie van de wetering »

Het kan zo simpel zijn.
Het is een nederlandse fabrikant die gewoon service verleent.
Neem daar dan gewoon kontakt mee op.
http://www.intertop.nl/index.php?option ... &Itemid=24

Gesloten