LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WABO hiaat

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Hondamagna

WABO hiaat

Ongelezen bericht door Hondamagna »

Afgelopen 1 oktober is de wet Wabo ingevoerd. Deze wet regelt de omgevingsvergunning. Deze vergunning vervangt onder andere de bouwvergunning. De WABO zou het voor de burger makkelijker moeten maken omdat alle benodigde vergunningen in één keer worden afgewikkeld.
Echter, de wetgever heeft haar werk niet goed gedaan. Ze is vergeten om overgangsrecht goed te regelen voor artikel 19 van de vorige wet die de bouwvergunningen regelde.
Heeft er iemand ideeën of tips wat ik kan doen om dit aan te pakken?
Laatst gewijzigd door Hondamagna op 09 dec 2010 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc

Re: WABO hiaat

Ongelezen bericht door dhc »

Mischien ben ik een leek maar...waarom zou er een overgangsperiode moeten zijn?
Als wetgever bepaalt dat 120 km/uur de maximumsnelheid is/wordt, is er ook geen overgangsperiode.

stijn81

Ongelezen bericht door stijn81 »

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem, ook in Tilburg. Het schijnt echter zo te zijn dat dit in alle gemeentes speelt. Bouwen onder artikel 19 vrijstelling mag officieel sinds 1 okt niet meer.

De gemeente wil graag helpen, maar kan niets. Hopelijk komt er per 1 januari of per 1 april een herstelwet. Er wordt zelfs gesproken dat het eventueel via huidige wetgeving toch mogelijk is om een bouwvergunning aan te vragen. Mocht het zo zijn dat de herstelwet niet komt, dan zit er niets anders op dan een projectbesluit te gaan aanvragen. Dat kost dan inderdaad de extra leges en duurt 26 weken. Ik adviseer om te bekijken wie verantwoordelijk is. Bij ons is de grond gekocht van een projectontwikkelaar en die zou uiteindelijk verantwoordelijk zijn. Maar misschien valt de schade alsnog mee.

Ik adviseer verder contact te houden met de gemeente. Zij zijn in Tilburg zeer bereidwillig om je te adviseren, op de hoogte te houden en mee te denken.

Grt,

Hondamagna

Ongelezen bericht door Hondamagna »

De ervaring dat de gemeente Tilburg goed meedenkt en probeert te helpen heb ik inmiddels ook. Goed dat ze dat zo doen. Hopelijk kunnen we dit vraagstuk dan ook goed afsluiten.

jdekok

Ongelezen bericht door jdekok »

@hondamagna @stijn81: hebben jullie inmiddels groen licht mbt vergunning of is het nog altijd wachten?

stijn81

Nee helaas. De wijzigingswet is vertraagd naar waarschijnlijk 1 juli. Daarnaast hebben wij net te horen gekregen dat ook deze wet voor de gemeente niet voldoende is. We moeten het eea nog (laten) uitzoeken, maar het begint nu een heel naar verhaal te worden. We zijn al maanden in bezit an bouwgrond waar we niet op mogen bouwen.

Hammertime70

Ongelezen bericht door Hammertime70 »

Ook ik zit met het zelfde probleem, ik ging er echter vanuit dat het hiaat op korte termijn hersteld zou zijn, en dat het dan mogelijk zou moeten zijn om een reguliere bouwvergunning aan te vragen. Ik heb inmiddels op www.tweedekamer.nl gezien dat 32588 (wetswijziging) inmiddels is aangemeld voor behandeling in de plenaire vergadering. Ik had dus hoop op eerder dan 1 juli. Maar wat ik nu begrijp is dat deze wijziging wellicht niet toereikend is voor de gemeente Tilburg en dat er dus alsnog volgens een afwijkingsbesluit een vergunning aangevraagd dient te worden. (een situatie waar ik niet op zit te wachten) ?

Ik ben erg benieuwd hoe dit verder moet, en of eea te verhalen valt op de projectontwikkelaar welke de grond aan ons verkocht heeft, en zwaar achterwege is gebleven om me over de gevolgen/situatie te informeren

stijn81

Beste Hamertime70,

Misschien moet je mij maar even een mailtje sturen ([email protected]). Er zijn wat zaken die lopen, maar dat is misschien beter om in een persoonlijke mail te bespreken.

grt,

Gesloten