LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten nieuwe huurder?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
RoNiMa

Rechten nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door RoNiMa »

Kan iemand misschien vertellen waar je als huurder je rechten kan lezen wat betreft het volgende.

Vorig jaar kreeg ik met mijn twee dochters een woning toegewezen.
Er moest nog wel wat gebeuren aan de woning, maar aangezien ik geen woning had was ik maar wat blij.

Zolang er nog wat zaken diende te gebeuren besloot ik met mijn dochters op zolder te slapen.

Zoals het hoorde, volgens het huurcontract, meldde ik de gebreken aan de woning door mij geconstateerd. Wat mij opviel was dat de inspecteur toch wel wat over het hoofd had gezien daar hij niets noemenswaardig had gevonden.

Onder de gebreken was de muur van de gang tot aan de zolder. Hier had de vorige bewoner een soort structuur tegen aan gespoten. Waarschijnlijk toen het nieuw was mooi, maar nu liet dit op bepaalde plaatsen los.

Ik vroeg de inspecteur, die op bezoek kwam, wat hieraan zou worden gedaan. Gezien ik de muur niet kon verven of behangen daar er steeds meer stukjes los lieten. We kwamen overeen dat de muur zou worden afgestoken en daarna zou worden gestuct.

Omdat er nog al veel woningen werden gerenoveerd duurde het allemaal wat lang dus besloot ik pas na 2 maanden contact op te nemen. De inspecteur wilde het zelf opnieuw zien dus kwam weer langs. Nu ontkende hij echter dat de muur zou worden afgestoken en vertelde dat ze alleen de oneffenheden zouden wegwerken.

Ik gaf te kennen dat dit niet zou helpen daar er telkens op andere plaatsen stukjes los lieten. Dus wanneer ik zou behangen (wil ik eigenlijk niet) zou het behang niet hechten vanwege dat de onderlaag niet overal vast zat aan de muur. Verven was ook geen optie, daar de laag op bepaalde plaatsen los zou laten wanneer deze vochtig zou worden.

De inspecteur hield vol en zou wel iemand sturen om de oneffenheden weg te werken. Deze man kwam en constateerde wat ik al vertelde. Hij kon de oneffenheden niet wegwerken vanwege dat de onderlaag op meerdere plaatsen los zat. Hij rade aan alles weg te steken. Hij rade af te behangen of te verven op deze muur wanneer hij alleen zou worden bijgewerkt.

Kortom, ik heb nu een probleem. De inspecteur zegt nu, dan steek je het zelf maar af terwijl de afspraak anders was. En hoe moet ik dan doen? Ik heb niet de kunde en de tijd om dit te doen.

Is niet de vorige bewoner verantwoordelijk voor de muur?
Steenstrips en andere structuur moet toch verwijderd worden bij het verlaten van de woning? Volgens het ABC van de woonstichting zouden de muren behang of verf klaar moeten worden opgeleverd. Maar dat is dus geen van beide van toepassing.

Wie weet mijn rechten als huurder als het gaat om muren in een huurwoning? En wie schrijf je aan als de woonstichting niet wenst te antwoorden.

Kortom, wat is de procedure?

F.S.

Re: Rechten nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door F.S. »

Wat precies je rechten zijn weet ik niet, althans, ik kan het niet zo zwart-op-wit aan je geven. Maar ik weet bijna zeker dat je dit niet hoeft te pikken, als het echt zo verrot is als je omschrijft en de aannemer of 'een mannetje' ook verteld dat er geen houden aan is dan is het aan de woningbouwvereniging om de boel aan te passen.

Ik had dit pas ook zelf aan de hand, althans, iets vergelijkbaars. Maar ik moest ook zelf maar aan de gang, uiteindelijk ben ik wel zelf wat gaan doen omdat ik niet langer kon wachten, ik moest per direct verhuizen.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

Maak wat foto's van de muur en houd schriftelijk contact met de verhuurder, en bewaar alles goed. Hoe dit ook afloopt, op een dag wil je een andere woning en dan is de kans groot dat ze tegen jou gaan zeuren over de staat van de muur.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik weet wel dat als je de woning zo accepteerd zonder dat de gebreken op papier zijn vastgelegd je weinig te zeggen hebt.

Slechte woningbouw als ik dat zo hoor, erg kinderachtig.

RoNiMa

Ongelezen bericht door RoNiMa »

Ach, het is een beetje flauw wat ze doen.

Eerst zeggen dat het word opgelost, en daarna zeggen dat ze dat niet hebben gezegd.

Terwijl de inspecteur het op papier zette en de heren die de woonkamer kwamen stucen de opdrachtbon hadden gezien.

Echter bleek er niemand te zijn die tijd had voor die klus. Toen ik de inspecteur later aansprak vertelde hij, het komt door uzelf. Want u trok meteen in de woning in. Daardoor was het moeilijker om zijn werk te doen.

Dom excuus, want ik woonde 2,5 maand op zolder met de meisjes. Dus ze hadden het hele huis tot hun beschikking op de zolder na.

Foto's heb ik genoeg maar ben ondertussen zelf begonnen met afsteken. Maar U raad het al. Nu komt niet alleen de bovenste laag eraf, maar de complete stuclaag.

Het is een betrekkelijk kleine woonstichting die net is overgenomen door een grote coöperatie. Dus misschien voor de toekomst meer geluk.

epdejong03

Ongelezen bericht door epdejong03 »

RoNiMa schreef:Kan iemand misschien vertellen waar je als huurder je rechten kan lezen wat betreft het volgende.

Vorig jaar kreeg ik met mijn twee dochters een woning toegewezen.
Er moest nog wel wat gebeuren aan de woning, maar aangezien ik geen woning had was ik maar wat blij.

Zolang er nog wat zaken diende te gebeuren besloot ik met mijn dochters op zolder te slapen.

Zoals het hoorde, volgens het huurcontract, meldde ik de gebreken aan de woning door mij geconstateerd. Wat mij opviel was dat de inspecteur toch wel wat over het hoofd had gezien daar hij niets noemenswaardig had gevonden.

Onder de gebreken was de muur van de gang tot aan de zolder. Hier had de vorige bewoner een soort structuur tegen aan gespoten. Waarschijnlijk toen het nieuw was mooi, maar nu liet dit op bepaalde plaatsen los.

Ik vroeg de inspecteur, die op bezoek kwam, wat hieraan zou worden gedaan. Gezien ik de muur niet kon verven of behangen daar er steeds meer stukjes los lieten. We kwamen overeen dat de muur zou worden afgestoken en daarna zou worden gestuct.

Omdat er nog al veel woningen werden gerenoveerd duurde het allemaal wat lang dus besloot ik pas na 2 maanden contact op te nemen. De inspecteur wilde het zelf opnieuw zien dus kwam weer langs. Nu ontkende hij echter dat de muur zou worden afgestoken en vertelde dat ze alleen de oneffenheden zouden wegwerken.

Ik gaf te kennen dat dit niet zou helpen daar er telkens op andere plaatsen stukjes los lieten. Dus wanneer ik zou behangen (wil ik eigenlijk niet) zou het behang niet hechten vanwege dat de onderlaag niet overal vast zat aan de muur. Verven was ook geen optie, daar de laag op bepaalde plaatsen los zou laten wanneer deze vochtig zou worden.

De inspecteur hield vol en zou wel iemand sturen om de oneffenheden weg te werken. Deze man kwam en constateerde wat ik al vertelde. Hij kon de oneffenheden niet wegwerken vanwege dat de onderlaag op meerdere plaatsen los zat. Hij rade aan alles weg te steken. Hij rade af te behangen of te verven op deze muur wanneer hij alleen zou worden bijgewerkt.

Kortom, ik heb nu een probleem. De inspecteur zegt nu, dan steek je het zelf maar af terwijl de afspraak anders was. En hoe moet ik dan doen? Ik heb niet de kunde en de tijd om dit te doen.

Is niet de vorige bewoner verantwoordelijk voor de muur?
Steenstrips en andere structuur moet toch verwijderd worden bij het verlaten van de woning? Volgens het ABC van de woonstichting zouden de muren behang of verf klaar moeten worden opgeleverd. Maar dat is dus geen van beide van toepassing.

Wie weet mijn rechten als huurder als het gaat om muren in een huurwoning? En wie schrijf je aan als de woonstichting niet wenst te antwoorden.

Kortom, wat is de procedure?
De woning dient behang klaar te worden opgeleverd door de wbv. Fijn stucwerk mag alleen als het in goede conditie is.

Kijk even na of de wbv een klachtencommissie heeft, zo ja dien dan daar een klacht in. Mocht de wbv geen klachtencommissie hebben stuur dan nog eenmaal een brief met het verzoek om het te herstellen. Mochten ze hier niet of negatief op reageren dan kan je een klacht indienen bij de huurcommissie.

F.S.

Ik zou adviseren om even een e-mail te sturen naar het Juridisch Loket, even bellen kan ook, maar als het vrij specifieke vragen zijn (zoals deze, lijkt mij) dan kun je het beste even mailen, want zij zullen ook het een en ander moeten opzoeken...

Ik kreeg zojuist een antwoord waar ik wel wat mee kan, ik heb een probleem met mijn kachel/geiser, zie hier voor 'mijn' topic:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 18&t=93304

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik zal u uit de droom helpen. Stuucwerk komt voor rekening van de verhuurder.
Aangezien het hierbij om sierpleiser gaat welke direct op de muur gespoten is valt de pleiser onder stuucwerk dus voor rekening der verhuurder. De verhuurder had dit stuucwerk ook niet moeten accepteren tijden de mutatie der woning.
De verhuurder dient zorg te dragen voor herstel.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gebrekenboek 2010 van de Huurcommissie geeft aan dat stucwerk (pleisterwerk) voor rekening verhuurder is:

"Ernstige gebreken/tekortkomingen (cat. C) :
Slechte staat van binnenmuren en plafonds in
de vorm van ernstige scheurvorming of los-
latend tot het gehuurde behorend pleister-
werk;
De in dit nulpunt genoemde scheurvorming in de
binnenmuren kan het gevolg zijn van ongelijkmatige
verzakking of scheefstand van het perceel en derhalve
mogelijk een ernstig gebrek als bedoeld in Categorie B
onder punt 6.

Hieronder kan tevens worden begrepen, vergaan
pleisterwerk (al dan niet met onderliggend stucwerk)
als gevolg van vochtoverlast.
In het algemeen gaat de Huurcommissie uit van een
ernstig gebrek als het vergaan pleisterwerk een aan-
eengesloten oppervlakte heeft van 0,25 m² of meer. "

F.S.

Volgens mij is het zelfs zo dat als het te lang duurt je het mag laten doen en dan de rekening doorsturen naar de verhuurder... Ik zou eerst met de verhuurder bellen of schrijven en dan letterlijk dit vertellen. Dus: 'jullie doen het, of ik regel het zelf en zal de rekening doorsturen'.

f.devoigt

Ongelezen bericht door f.devoigt »

In nederland hebben we het huurrecht. Dit is te vinden via google.
daarnaast leveren verhuurders woningen onder verschillende voorwaarden.

In principe moet de huurder alles aan de binnenzijde van de woning onderhouden behalve vaste delen die deel uit maken van de woningen. Het schilderen , behangen , kitwerk plamuurwerk en het hang en sluitwerk zijn voor kosten van de huurder zelf. Er zijn verhurders die een deel van deze kosten zelf vor hun rekening nemen. maar in deze tijd van mindere econonomie proberook deze verhuurders de kosten daar te lggen waar ze thuis horen.

Gesloten