Eigenlijk ben ik eens naar aanleiding van het topic Wat is Uw Gemiddeld Verbruik? benieuwd, of iemand weet hoe lang je zou moeten betalen voor een huurboiler.
Even een stukje achtergrond: ik heb een tijdje geleden mijn woning verkocht. Toen ik deze woning verkocht, moest ik eerst de boiler kopen (was een huurboiler). Doordat de boiler al meer dan 10 jaar oud was, hoefde ik alleen nog maar de restwaarde te betalen. Het bleek toen, dat een boiler na 10 jaar volledig is afgeschreven!
Nu woon ik in een huurwoning, maar ook hier zit een huurboiler in. Ik ben eens gaan uitzoeken, wat de leeftijd is van dit apparaat. Het blijkt, dat deze nog ouder is dan die uit mijn vorige woning. De boiler komt uit 1987!
Ik ben dan maar eens aan het rekenen gegaan. De restwaarde van de boiler van 50 liter die in mijn oude woning stond, was 50 euro. Nu heb ik een boiler van 80 liter, als ik even heel simplistisch reken, zou de restwaarde 80 euro zijn? Toch betaal ik elke maand ruim 10 euro voor die boiler. Het bedrag dat ik betaal, is hetzelfde als wanneer iemand een nieuwe boiler zou hebben. Dat klopt toch niet, of wel? Zo'n 80 liter boiler kost voor zover ik het zie zo'n 850 euro, dus dat bedrag zou dan al in 7 jaar zijn terugverdiend door de leverancier (Tempus in dit geval). Dat ze winst willen maken begrijp ik en dat het dan 10 jaar duurt om af te schrijven begrijp ik dan ook.
Maar nu wordt er eigenlijk al 24 jaar voor deze boiler betaald (door mij en door de vorige huurders). Tegelijkertijd is deze boiler al aardig oud, het is de vraag of de verwarmingselementen nog wel goed zijn (kalkaanslag?), waardoor ik meer stroom verbruik. Kan ik nu, op basis hiervan, een nieuwe boiler verwachten? Of nog beter: is het niet zo, dat Tempus het huurbedrag zou moeten verlagen wanneer de boiler afgeschreven is? Normaal gesproken kost een onderhoudscontract voor zo'n boiler nog geen 2 euro in de maand!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe lang betalen voor huurboiler
-
Re: Hoe lang betalen voor huurboiler
Hoe lang zo'n boiler meegaat, is niet te zeggen maar je hebt wel gelijk dat het verwarmingselement meestal het eerste defect raakt (hard water in Rotterdam?).
Ik zou 'm er uit flikkeren en zelf een geyser kopen.
Ik zou 'm er uit flikkeren en zelf een geyser kopen.
-
Als je bij woningbouwcorporatie huurt, dan zou ik navragen wat het kost om een gesloten gasgeiser te huren via hen. Kost je waarschijnlijk slechts een paar euro meer per maand. Je hebt dan onbeperkt warm water tegen veel lagere energiekosten. De boiler kun je dan laten verwijderen.
Heb je enig idee of je aan een contract vastzit of zo
In het bedrag wat je betaald zit ook een stukje service/onderhoud. Als het goed is komen ze ieder jaar een keer langs om dat ding na te kijken en schoon te maken.
Als de service zo oke zou zijn dan zou die allang vervangen zijn, dat ding is 24 jaar oud dus waarschijnlijk ook hartstikke duur in de stroom.Gizmo© schreef:In het bedrag wat je betaald zit ook een stukje service/onderhoud. Als het goed is komen ze ieder jaar een keer langs om dat ding na te kijken en schoon te maken.