LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vooroordelen examinator ttt

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
clippie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2011 16:05

Vooroordelen examinator ttt

Ongelezen bericht door clippie »

Mn zwager heeft vanochtend een TTT bij het CBR in Winschoten afgelegd. Hij is altijd al een beetje onzeker geweest en heeft met bepaalde dingen gewoon meer tijd nodig om het te begrijpen dan andere mensen. Hij heeft dan ook al bijna 40 rijlessen gehad voordat hij zijn TTT kon afleggen.
Bij het invullen van de eigen verklaring bij aanvang van de TTT gaat het al helemaal mis. Hij vult de lijst naar waarheid in en vult overal 'nee' in. Vervolgens zegt zijn examinator op een niet echt vriendelijke toon dat mijn zwager strafbaar is, omdat hij de eigen verklaring niet naar waarheid heeft ingevuld. Terwijl dit toch werkelijk wel zo is! Meneer de examinator zegt vervolgens doodleuk dat mijn zwager naar de medische keuring doorverwezen zou worden als dit het echte examen was geweest. WAARVOOR??? Hij heeft geen enkele medische aandoening die zijn rijvaardigheid zou beïnvloeden. Tenzij onzekerheid en zenuwachtig zijn medische aandoeningen zijn... Zijn rij-instructeur weet ook dat er niks mis is met mijn zwager, maar zegt er verder ook niks van. Ik mag hieruit toch concluderen dat meneer de examinator vooroordelen heeft en misschien wel aan het discrimineren is?
Mijn zwager kennende zal hij tijdens de TTT alleen maar met deze opmerkingen in zijn hoofd gezeten hebben. Hij voelt zich nu gewoon zwaar vernederd door deze examinator. De eerste helft van zijn TTT ging naar verwachting al helemaal niet goed. De tweede helft mocht hij niet eens meer rijden! Een TTT is er toch juist voor bedoeld om de leerling een idee te geven van hoe het echte examen er uit komt te zien?
Ik moet zeggen dat ik de werkingswijze van deze examinator ronduit schandalig vind!
Zijn er misschien meer mensen die soortgelijke ervaringen hebben of weten of wij hier stappen tegen kunnen ondernemen (geld terug krijgen of bijv. de TTT gratis over laten doen door iemand die wel ervaring heeft met onzekere mensen)?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vooroordelen examinator ttt

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft hij ook gezegd wat er dan onjuist ingevuld zou zijn? Dat lijkt mij misschien wel relevant.

Ik vind het trouwens niet heel raar dat hij niet mag rijden als hij helemaal uit zijn doen was en daarom allerlei fouten zou kunnen maken, die hij normaal niet maakt en die gevaarlijk voor de anderen zouden kunnen zijn.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Vooroordelen examinator ttt

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ clippie,

Wat je met je verhaal zou kunnen doen, weet ik niet, sorry.

Wel zou ik de volgende tip willen geven. Er zijn bij het CBR speciale examens voor mensen met faalangst. Als je zwager zo nerveus en onzeker is, is dit misschien iets voor hem. Weet niet of dit bij een TTT ook al kan.

Ben je van mening dat de rij-instructeur te laks reageert, kun je natuurlijk altijd een andere zoeken. Of dit handig is weet ik niet, hangt ook af van de verstandhouding tussen kandidaat en instructeur. Misschien een rijschool nemen die ervaring hebben met zenuwachtigen kandidaten en die speciale examens.

Miss143
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2011 16:28

Re: Vooroordelen examinator ttt

Ongelezen bericht door Miss143 »

Wat een raar verhaal. Mijn kandidaten vullen helemaal geen eigen verklaring in met een TTT. Dit is alleen nodig voor een examen.

Na deze nare ervaring zou ik ook zeker een faalangstexamen aanvragen. Kost een beetje meer, maar is wel beter voor iemand die zo gespannen is.

Je kunt vast wel een klacht indienen bij het CBR, evt bij de voorzitter-kringcoordinator van de kring waar hij examen heeft gedaan. Op het uitslagformulier staat een naam van de examinator. Ben benieuwd of dat zin heeft, heb er geen ervaring mee

rijschool succes
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2011 11:30

Re: Vooroordelen examinator ttt

Ongelezen bericht door rijschool succes »

Ik zou ook de rijinstructeur eens vragen waarom hij niet heeft gereageerd op die opmerking. Hij zit er niet voor niets bij. Volgens mij kan je best vragen aan die examinator waarop hij dit baseert. Ik zou toch maar eens even verder informeren bij het CBR wat hier de reden van is, want stel je voor dat hij wel iets geconstateerd heeft dan zit je met het examen met de gebakken peren of laat de rijinstructeur dit uitzoeken dat hoort ook bij zijn taak. Wij laten onze leerlingen een eigengemaakte eigen verklaring al ondertekenen bij de eerste rijles. Als wij dan tijdens de rijopleiding iets constateren of vermoeden, spreken wij de leerlingen hier op voorhand op aan. Dan kunnen er nog maatregelen genomen worden voordat het examen is aangevraagd. Als iemand extreem zenuwachtig is kan je beter een faalangstexamen aanvragen, deze examinators zijn speciaal opgeleid om mensen gerust te stellen. Mijn ervaring is dat dit goed werkt. Succes en zet de rijinstructeur maar eens aan het werk, laat hem uitzoeken waarom die examinator dat zei en laat hem anders een klacht indienen namens de leerling.

Gesloten