Aanleiding: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93562
Prima natuurlijk, al die aandacht om verdere woekerschade te beperken.
Nu graag ook even dezelfde publieke steun voor de actie 'I want my money back'!
Zeker nu er net deze week eindelijk een boek uitkomt, waarin zowel aandacht wordt besteed aan schadebeperking als aan schadevergoeding. Zie daarvoor het forum waarin het vorderen van 100% schadevergoeding wordt ondersteund: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=92844
Inderdaad, de compensatieregeling is een lachertje.
Maar het kosteloos oversluiten is natuurlijk daarvoor geen alternatief! Maar slechts een eerste noodzakelijke actie om moed te verzamelen voor het zetten van de volgende stap: 100% schadevergoeding.
De Woekerpolis check is al 80.000 keer geraadpleegd. Mooi! Nu graag ook aandacht voor instrumenten om de vordering van schadevergoeding te vereenvoudigen en niet 4,5 jaar te laten duren!
Het 'Crommentuyn arrest' wijst de weg, een aantal gedupeerden is gevolgd. Nu de steun van media & politiek graag. Anders laden zij de verdenking op zich het grote publiek alleen maar af te leiden van de werkelijke witteboordencriminaliteit die in Nederland op grote schaal gewoed heeft, zonder dat er een haan naar kraait.
En hoezo spreken we in de verleden tijd?
Waarschuwing
Met nadruk wil ik er op wijzen dat de woekerpolischeck van independer op een paar punten kan werken als een 'eyeopener'. Maar vooral toch gezien moet worden als een uitnodiging met een deskundig tussenpersoon contact te zoeken. Een voorbeeld van 'soft marketing' dus. Daarbij doen zich de volgende dilemma's voor:
- te biecht gaan bij de tussenpersoon met wiens hulp je de woekerpolis hebt afgesloten (niet gratis, indien je persoonlijke omstandigheden zijn gewijzigd!) is lastig te combineren met een ook tegen hem in te stellen vordering tot 100% schadevergoeding
- tussenpersonen die iets hebben begrepen van woekerpolissen zijn dungezaaid; sterker nog, ik ben ze nog niet tegengekomen; wel tussenpersonen die meteen maar 'afkopen' adviseren en elders oversluiten, zonder aandacht voor het vorderen van 100% schadevergoeding
Independer adverteert tegelijkertijd ook voor onafhankelijk advies door een lid van de VOFP:
Ook KASSA biedt ongegeneerd podium aan de oprichter van VOFP, Kapé Breukelaar.Als je een volledig onafhankelijk advies wilt, dan kun je je laten adviseren door een financieel planner van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners (VOFP). De VOFP biedt in het kader van deze woekerpolischeck een speciaal tarief (vaste prijs van € 375, incl. BTW, per polis, en € 175 voor iedere volgende polis) voor gericht woekerpolisadvies. Leden van de vereniging verdienen op geen enkele wijze aan het verkopen van financiële producten. Hun bron van inkomen bestaat uit het geven van advies.
Die in een bijzinnetje er voor pleit dat verzekeraars de schade uit het verleden moeten compenseren, maar vervolgens snel doorgaat over schadebeperking.
Wat blijkt:
Dat betekent dat u niet bij deze VOFP planners moet zijn voor een advies over het vorderen van 100% schadevergoeding.Het advies van de planner bestaat uit de volgende onderdelen:
- Een beschrijving van de fiscale regels die voor uw polis gelden
- Een opgave van mogelijke alternatieven
- Een indicatieve berekening van de eindopbrengst van het meest passende alternatief waarbij rekening is gehouden met alle fiscale beperkingen
- Een actieplan waarin alle stappen zijn opgesomd die u moet volgen om uw woekerpolis om te zetten naar een constructie waar u wel beter van wordt.
Zo, de tussenpersonen hebben even in het brandpunt gestaan, nu de verzekeraars weer:
http://www.depers.nl/economie/549516/En ... s-dan.html
Dus waarom vooral het intermediair aanpakken? Waarom zo weinig aandacht voor de praktijken van verzekeraars? Het kan natuurlijk zijn dat SEO de markt niet begrijpt, maar de praktijken van verzekeraars zijn genoegzaam bekend. Andere verklaring kan zijn dat SEO een stuk minder onafhankelijk is dan het op het eerste gezicht lijkt.
In het bestuur van SEO zit al ruim tien jaar Prof. Dr. Eric Fischer, interim decaan van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA. Fischer is daarnaast sinds 2006 lid van de raad van commissarissen van verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd. Daar zit hij niet als nieuwkomer, maar als doorgewinterde belangenbehartiger, want Fischer was van 1993 tot 2006 directeur van het Verbond van Verzekeraars, de machtige lobbyorganisatie van de sector. Als er één iemand is die weet hoe verzekeraars ruim zeven miljoen woekerpolissen verkochten, dan is het deze netwerker.
Auteur van de invloedrijke evaluatie is SEO-directeur Barbara Baarsma. Zij is lid van de raad van commissarissen van verzekeraar Loyalis en geeft ook in een opinieartikel af op tussenpersonen. Die zouden transparantie tegenhouden. Maar net als in de evaluatie geen kwaad woord over de rol van de leveranciers van provisierijke wanproducten.
[...]
De vrees bestaat intussen dat de minister precies doet wat de verzekeraars willen. Want het gehele provisieverbod betekent een grote machtsverschuiving in hun richting. In de huidige plannen mogen adviseurs alleen nog maar een transparant uurtarief vragen van klanten, terwijl voor verzekeraars die regels niet gelden. Zij kunnen zo hun advieskosten blijven verstoppen in de premie, zodat het lijkt alsof het advies gratis is.