LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
RP1975
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 nov 2003 15:01

Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door RP1975 »

Beste forumgangers,

Ik heb ruim een maand geleden een brief geschreven aan Dexia met daarin o.a. het verzoek om mij kopien van alle aan- en verkooptransacties van mijn WVD op te sturen met daarin de fondsen Aegon, KPN en Wolters Kluwer.

Ook heb ik ze gevraagd om de bedragen € 45,38 (dit is een bedrag van F 100 welke ze rond de 35ste termijn zouden afschrijven), wat dit bedrag is zeggen ze in hun brief niet.

Er stond op de afrekening ook een bedrag vermeld van € 633,80 met als omschrijving ‘Nog te verrekenen dividend’. Als antwoord hierop zeggen ze dat het in principe niet van belang is voor mij op welke wijze zij hun risico’s jegens mij hebben afgedekt. Ze zeggen vervolgens dat ze zich niet achten gehouden mij hier uitleg over te geven.

Als laatste heb ik toen ook gevraagd om die kopien van alle aan- en verkooptransacties op te sturen omdat er in de media veel aandacht is geweest naar de werkelijke aan- en verkoopbedragen en dat er mogelijk fraude is geweest in de afgelopen jaren.
Als antwoord kreeg ik van Dexia dat ze zich niet ‘gehouden achten’ om op dit verzoek in te gaan.

Conclusie: Ze willen wel dat ik ruim € 27.000 ga betalen maar weigeren mij aan te tonen hoe ze aan dit bedrag komen. Mijn vraag is: Mogen zij dit zomaar? Sta ik in een rechtzaak nu sterker nu zij mij alle informatie weigeren?

Ik vind het zelf te zot voor woorden maar krijg steeds meer vermoedens dat ze dingen achterhouden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zal overigens ook de hele brief wel plaatsen zodat iedereen die ook kan lezen. Ik zie alle reacties gaarne tegemoet.

Groet,

RP

thoompy
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 nov 2003 22:06

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door thoompy »

ZE LATEN JE HELEMAAL NIETS WETEN WANT ZE WETEN HET NOGEENS ZELF.
ZIE AANGIFTE DEXIA /LABOHERE .
ZE WILLEN ALLEEN MAAR GELD EN HOPEN DAN OOK DAT JE ZO GEK BENT OMDAT TE DOEN
ACHE JE KRIJGT NOG WEL EEN PAAR BETALINGS HERINDERING...
UIT ROTTERDAM..
LAAT MAAR LEKKER TOT EEN RECHTZAAK KOMEN MET AL DAT WANBELEID IS DE ONDERGANG VAN DEXIA NEDERLAND EEN FEIT.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door aert0001 »

Ach Dexia meent wel meer dingen, ze vinden dat deze zaken niet voor hen gelden, gewoon klacht indienen bij de geschillen commissie bankzaken, ook die zijn volop bezig met het Dexia gedoetje

Ton

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Natuurlijk krijg je geen antwoord van dexia op jouw vragen.
Als alles legaal had plaatsgevonden dan hadden ze wel antwoord kunnen geven.
Maar nu zullen ze echt niet zo gek zijn om toe te geven dat er dingen gebeurd zijn die het daglicht niet kunnen velen!!!
En dit alles nog afgezien waar het eigenlijk om gaat, nl, dwaling en huurkoop.

rust
Berichten: 516
Lid geworden op: 13 jan 2004 21:39

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door rust »

Hallo,

Er staat in dit forum een topic over het aan en verkoopbeleid van de aandelen. Toen ik dat las dacht ik ook dat het niet klopt. Je wordt belazerd waar je bij staat, omdat je geen kennis hebt van aandelen(9 van de 10 mensen die er in getrapt zijn). Het was allemaal safe volgens dexia. In apil 2002 stond mijn wvd nog op €215,00 in de plus. IN juni 2002 liep hij af met ca. 1000,00 schuld. Ik ben zo stom geweest om hem te verlengen. Nu € 2800,, in de min.
Dus ze rekenen ook nog een extra kosten ivm dividend. Waar slaat dat op. Ik kreeg een tussentijdse waardeberekening en daar stond alleen dat de uiteindelijke afrekening af kan wijken. Zo verzinnen ze wel wat om de mensen kaal te plukken.
Als we nou eens allemaal stoppen met betalen, wat zou er dan gebeuren?

Dirk-1
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2003 11:48

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Dirk-1 »

RP1975
Vind het wel goed van je gevonden.
Volgens mij heb je iets aangeboord waar nog heel veel vuiligheid achter weg kan komen.
Hoop dat er eens iemand op jouw topic reageerd die er verstand van heeft.

Neemt niet weg dat ik persoonlijk vind dat Dexia met de billen bloot moet. Als ze niets illegaals gedaan hebben, kunnen ze mijns inziens toch ook gewoon aangeven hoe een en ander in zijn werk ging. Daar ze dat (voorlopig nog) niet doen, stinkt het volgens mij naar de misdaad.

Voor wat betreft een van die laatste afschrijvingen van fl 100,-, daar is volgens mij wel eens eerder hier iets over geschreven. Kon het in de gauwigheid niet terug vinden. Was volgens mij wel correct, want die afschrijving staat in je contract aangegeven.

Maar de aanschaf van die aandelen?? Ik weet het niet. Zijn ze ooit wel echt aangeschaft??

Ik hoop voor je dat je een antwoord krijgt waar je iets mee kunt..

Groeten.Dirk-1

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Karin »

RP1975,

Dit is zo ongeveer hetzelfde verhaal als het verzoek om inzage in de persoonsgegevens. Geen reactie van Dexia, na aandringen alleen een paar summiere gegevens over naam, adres enz. Goh, maar die wist ik al.
Ze reageren gewoon niet. Of dat nou is om te boel te stagneren of omdat ze zaken achterhouden, die het daglicht niet kunnen velen.
Hoe dan ook: ik zou me er voorlopig niet al te druk om maken. Als het ooit tot een rechtszaak komt tegen jou zullen ze toch met bepaalde bewijzen over de brug moeten komen. En uiteraard ga jij dan vragen om inzage in alle aan- en verkooptransacties.
Overigens hoort volgens mij de aan-en verkoopadministratie van jouw aandelen thuis onder het kopje 'persoonsgegevens'. Conform de regels van de ‘Wet Bescherming Persoonsgegevens’ (WBP) en de ‘Nederlandse Vereniging van Banken’ (NVB) is Dexia verplicht om, na verzoek hierom, binnen vier weken inzage te verstrekken.
Het is mogelijk om die inzage af te dwingen. Dat kan via de de NVB of via de rechtbank. In het laatste geval betekent dat wel een behoorlijk bedrag aan griffiekosten enz.

lhardeman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door lhardeman »

Je kan ook naar de geschillencommissie om inzage af te dwingen, kijk op de site www.geschillencommissie.nl onder bankzaken.

Groet, Anne.

push
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:29

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door push »

Hallo RP1975,
bedrag van €45,38 staat genoemd in een vonnis waarin rechter al concludeerde dat dexia niet duidelijk kon maken waar dit voor diende
(zie site Hoge Raad der Nederlanden/Uitspraken).
Heb zelf ook gebeld met dexia over dividend en kreeg als antwoord dat dexia bij het aangaan van het contract het uitgekeerde divivend van het voorgaande jaar hanteerde en dit al heeft verwerkt in ons
"leasecontract". Omdat er geen winst was ,was er dus ook geen dividend vandaar dat we dit alsnog op de afrekening hebben staan!
Dit staat als het goed is ook in je contract (bij mij nl wel WVD)
Wat betreft aan-verkoopslips weet ik verder ook niets.
suc6

Karel
Berichten: 457
Lid geworden op: 15 okt 2003 00:48

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Karel »

Dexia heeft altijd erg moeilijk gedaan met die aan en verkoopslips. Radar heeft een onderzoek gedaan en Dexia om deze slips gevraagd. Helaas weigerde dexia deze slips te geven. Ook de EUR (Erasmus Universiteit Rotterdam) die op "verzoek" van dexia een "onderzoek" instelde, heeft deze slips nooit gekregen. (zie artikel in VN van enkele weken geleden)
Enkele Dagbladen hebben al eens eerder de melding gemaakt dat dexia niet bereid is om inzage te verlenen over de aan en verkoop van de aandelen.
Wellicht kan uit dit alles geconcludeerd worden dat het inderdaad geen zuivere koffie is want als alles, zoals dexia meldt, correct is verlopen dan kan dexia rustig deze gegevens verstrekken en daarmee deze "geruchten" uit de wereld helpen. Nu ze dat niet doen worden deze geruchten alleen maar versterkt!

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door aert0001 »

Geplaatst op 19 Nov 2003 15:43 door pallu


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:


Een eenvoudige, goedkope en snelle procedure


De procedure bij de Geschillencommissie is:

Eenvoudig:
De gang van zaken bij de Geschillencommissie is zo dat u alles zelf kunt doen. Hulp van een advocaat of een andere rechtshulpverlener is dus niet nodig.

Goedkoop:
Het klachtengeld bedraagt € 35,-

Andere kosten hoeft u niet te maken, met uitzondering van de kosten die direct verband houden met de procedure, zoals portokosten en reiskosten voor het bijwonen van de zitting. De bank moet u het klachtengeld (deels) vergoeden indien u (deels) in het gelijk wordt gesteld.
Schakelt u rechtshulp in, dan komen de kosten daarvan voor eigen rekening.

Snel:
De gemiddelde behandelingsduur bij de Geschillencommissie Bankzaken bedroeg het afgelopen jaar ruim 7 maand


van de site van SGC
================================
Nog even toevoegen; de gemiddelde behandelingsduur is 7 maand, echter de commissie gaat wel gelijk contact opnemen met Dexia, om toch over te gaan tot het overleggen v.d. gevraagde gegevens.
Dexia weet heus wel dat ze gewoon deze verplichting heeft.

Ton

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Anne en Ton,

De geschillencomissie bankzaken is nog erger als het DSI.
Ik heb dit in een andere topic ook al geschreven.

De sprintplanners die daar een klacht hadden ingediend kunnen daar over meepraten.

Zonder advocaat naar deze commissie of DSI is bijna bij voorbaat al verloren. de tegenstander komt wel met topadvocaten.

Zie ook onderstaand stukje uit de Volkskrant:

Sprintplan van Aegon gaat vrijuit
donderdag 2 oktober 2003
Van onze verslaggever Douwe Douwes

AMSTERDAM - De onafhankelijke geschillencommissie bankzaken heeft de eerste drie klachten tegen het aandelenleaseproduct Sprintplan verworpen. De klagers hadden op verschillende gronden klachten ingediend tegen Aegon Bank, de aanbieder van Sprintplan.

Klachten aandelenleaseproduct verworpen

Sprintplan was een financieel product waarbij met geleend geld aandelen en obligaties werden gekocht. Sinds december 1997 heeft Spaarbeleg, de Aegondochter waarlangs deze producten werden afgezet, tienduizenden Sprintplan-contracten afgesloten. Hoeveel het er precies waren, wil een woordvoerder van Aegon niet zeggen. In september 2002 is de verkoop gestaakt vanwege een gebrek aan belangstelling.

De klachten van de Sprintplan-klanten behelzen onder meer misleiding in de brochure van het product. Zo zou niet duidelijk worden gemaakt dat de klanten leningen aangingen om de effecten mee te kopen. Dit verweer is door de commissie niet gehonoreerd. 'In de brochure wordt gesproken van voorschieten, de commissie oordeelt dat daarmee voldoende duidelijk is dat een lening wordt afgesloten', zegt Wiek Herben, plaatsvervangend secretaris van de geschillencommissie bankzaken.

Ook de klacht van klanten dat ze verkeerd zijn voorgelicht door tussenpersonen is door de commissie verworpen. 'De commissie vindt dat de tussenpersoon in de regel optreedt voor rekening en risico van de klant', aldus Herben, in het dagelijks leven advocaat bij Holland van Gijzen. Aangezien klant en tussenpersoon door de verzekeraar als één partij wordt gezien, kan onderling ook geen sprake zijn van verkeerde voorlichting.

Teleurgestelde kopers van aandelenleaseproducten kunnen zich in beginsel wenden tot DSI, het Dutch Securities Institute, het klachtenbureau van de effectenindustrie. Omdat Aegon Bank en haar dochter Spaarbeleg niet bij het DSI zijn aangesloten, kloppen mensen die zich benadeeld voelen door de Sprintplan-producten aan bij de geschillencommissie bankzaken. Volgens Herben wachten nog tientallen Sprintplan-zaken op behandeling.

Beleggen met geleend geld- waar Sprintplan een voorbeeld van is - zijn sterk in opspraak geraakt sinds de aandelenkoersen in mei 2000 aan een snelle daling begonnen. Daardoor hebben kopers van deze producten grote sommen geld verloren, en zijn in veel gevallen zelfs met een restschuld blijven zitten. In het geval van Sprintplan overigens blijven de kopers niet met een restschuld achter, als de looptijd van het product is verlopen.
Het bekendste geschil tussen leasebeleggers en een bank is de zaak tussen de stichting Leaseverlies en Dexia Bank. Leaseverlies, waar zich inmiddels tachtigduizend mensen hebben aangesloten, poogt aanbieder Legio Lease aansprakelijk te stellen voor de verliezen van de klanten.
© de Volkskrant


Groeten,
Piet

pallu
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 aug 2003 17:03

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door pallu »

Piet
Waarom behandel je de vragen niet via het forum van PB door
naar dat forum te verwijzen en daar je antwoorden te geven anders wordt het nooit wat met dat forum

gr Pallu

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door aert0001 »

Correct Piet, echter je kunt mijns inzien wel een klacht indienen i.v.m. het weigeren van Dexia dossier inzage, deze klacht kan de geschillen commissie Niet onbehandeld laten, en zal er dan ook op moeten reageren.

Ton

Overigens is de vraag van Pallu ook wel terecht. het Payback forum lijkt mij ook een beter forum voor onze discussie.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo RP 1975,

In het contract van de W3D staat in punt 3B:
Een bedrag van 100 gulden op of omstreeks de 35e maand

In punt 6 staat vermeld wat er met het dividend gebeurt en dat het eventueel nog verrekend zal worden.

Dus dit klopt wel, alleen die aankoop en verkoop slips, hier is al vaak over geschreven, hier gaat dexia nat mee.

Alleen wie is degene die dit boven water kan krijgen.
Je advocaat in zijn vordering of tegenvordering?

Ik denk ook dat de tijd van zelf brieven naar dexia voorbij is. dexia reageert niet of geeft standaard antwoorden.Laat dit over aan een advocaat en erger je hier niet langer aan.
de enige remedie m.i. is stoppen met betalen in overleg met een advocaat en dexia dagvaarden of wachten tot dexia jou dagvaard.

Dexia zal boeten en betalen, dexia zal bloeden tot ze doodgebloed zijn.
Er is in Nederland geen plaats voor banken als dexia en aegon, banken die honderddduizenden in de ellende hebben gestort en op sociaal en economisch gebied grote schade hebben toegebracht in Nederland.
Dit is mijn mening.

Groeten,
Piet

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Pallu en Ton,

Ik had de laatste reactie al geschreven voor ik die van jullie las.

Ik zal over de vraag over het dossier inzage verder gaan op het PAYBACK forum.

Groeten,
Piet

RP1975
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 nov 2003 15:01

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door RP1975 »

Beste mensen,

Ik denk ook dat dit een topic is die nog vrij weinig is besproken. Ik betaal mijn schuld niet en laat het maar afkomen op een rechtzaak. Ik voel me nu nog sterker staan zeker na al die negatieve publiciteit en met name nu Dexia mij deze inzage weigert heb ik genoeg redenen om niet te betalen.

Piet,

Ik heb inderdaad wel gezien dat die€ 45.33 die F 100 gulden is die ze afschrijven maar wat het is kunnen ze mij niet vertellen. In het contract staat wel dat dat bedrag zal worden afgescheven maar wat het is staat daar ook niet omschreven en dat wilde ik graag weten van Dexia diemij vervolgens verwijzen naar het contract zonder echt anwtoowd te geven om mijn werkelijke vraag

Dat verhaal van dat dividend daar draaien ze in hun brief handig omheen maar het komt er op neer dat ik geen inzage en/of een berekening krijg hoe ze aan dit bedrag komen. Ik snap dus niet dat Dexia zegt hoe zij hun risico's jegens mij afdekken niet voor mij van belang zijn. Het is wel degelijk van belang, maar dat weet Dexia dondersgoed. Ik hoop dat we hier in de nog lopende en alle nieuwe reachtzaken iets mee kunnen. Ik denk het wel en hoop dat er nog meer mensen op mijn topic reageren.

Succes allen en samen staan we sterk!!!

Groet,

RP

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo RP 1975,

Toch nog even terugkomen op de aan en verkoopslips.

Als je je peroonsgegevens opvraagt bij dexia en zij voldoen, zoals wettelijk omschreven, niet aan die informatie voorziening over inzage en copieen dan kan er een klacht worden ingediend bij het CBP(College Bescherming Persoonsgegevens). Hieronder de brief die iedereen kan sturen om zijn gegevens op te vragen:

Dexia Bank Nederland
T.a.v. de Directie
Piet Heinkade 55
1019GM Amsterdam

Betreft: Schriftelijk verzoek inzage gegevens

[Woonplaats, Datum]

Geachte mevrouw,mijnheer,

Met verwijzing naar artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens wil ik graag binnen vier weken van u weten of u mijn gegevens verwerkt dan wel bewaard in elektronische dan wel andere vorm. Als dat het geval is, verzoek ik u mij binnen vier weken een overzicht van deze gegevens te geven. Ik verzoek u ook inlichtingen te verstrekken over het doel van de verwerking(en), de ontvangers van de gegevens en over de herkomst van deze gegevens. Als u met het oog op de vaststelling van mijn identiteit behoefte heeft aan een kopie van een rijbewijs, paspoort of ander identiteitsbewijs, ben ik bereid u deze te verstrekken.

Hoogachtend,

[naam]
[geboortedatum]
[adres]
[postcode en woonplaats]

Deze brief heeft al eerder op het forum gestaan en je kunt hem aanvullen met specifieke eisen zoals kopieen van de aan en verkoopslips.

Wie het CBP is kun je zien op www.cbpweb.nl

Voldoet dexia niet aan die wettelijke eis, dien een klacht in bij het CBP

Misschien kan iemand zo'n voorbeeld klachtbrief maken die te gebruiken is naar het CBP.

dexia gaat een keer met de billen bloot, of ze het leuk vinden of niet,
oftewel hebben ze wel slips!

Groeten,
Piet

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door JH »

dat is niets nieuws dexia weigert alles wat niet in haar voordeel is !

RP1975
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 nov 2003 15:01

Re: Dexia weigert mij kopien te sturen van gekochte aandelen

Ongelezen bericht door RP1975 »

Beste mensen,

Op mijn topic over de aan- en verkoopfakturen hebben een aantal mensen hun mening daarover gegeven, allemaal prima. Nou valt het mij wel op dat er in rechtzaken helemaal niets wordt gedaan hiermee.

Dexia beweert dat ik een schuld heb maar voelen zich niet verplicht mij te bewijzen hoe zij aan dit bedrag komen. Waarom wordt dit nooit als punt genoemd? Alle rechtzaken gaan voortdurend over de zorgplicht, maar dit punt is toch ook een belangrijk punt, toch??

Groet,

RP

Gesloten