LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dossier tandarts

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
IkBeNut
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2011 21:01

Dossier tandarts

Ongelezen bericht door IkBeNut »

WIE O WIE KAN MIJ INFORMATIE VERSCHAFFEN OVER HET VOLGENDE:
* Mijn gegevens van mijn (voormalig) tandarts zijn verdwenen. Waar en bij wie zou ik deze kunnen opvragen?

* Ik zit in de schuldhulp. Door een achterstand ben ik niet meer aanvullend verzekerd en heb ik ook geen tandartsverzekering. Nu is het een noodzaak geworden om toch naar een tandarts te gaan maar dat kan ik niet betalen. Weet iemand bij welke instantie ik terecht kan?

BVD.

Drummerhero
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2011 16:04

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door Drummerhero »

Weet niet om welk bedrag het gaat bij jouw behandeling maar neem eerst contact op met de sociale dienst / instantie schuldhulp voordat je ook maar iets onderneemt.
Wellicht kan je bijzondere bijstand aanvragen, maar zorg dat je erg goed bent ingelicht enz enz.
Heb dit geval zelf net achter de rug, voordat je het weet zit je met een rekening die je niet kan betalen

Sterkte :(

Drummerhero
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2011 16:04

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door Drummerhero »

En nog iets,spreek niets mondeling af maar zorg dat je afspraken per email of brief ontvangt

IkBeNut
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2011 21:01

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door IkBeNut »

Thnx voor je reaktie Drummerhero.
Ik heb al eerder vandaag een mailtje verstuurd naar mijn contactpersoon van de Kredietbank en ben dus in afwachting.

Wordt vervolgd... :wink:
Groetjes

Drummerhero
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2011 16:04

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door Drummerhero »

Wil je het verloop laten weten in ieder geval? Zelf ben ik bang dat wanneer je in de schuldhulp zit de tandarts wel kan vergeten.

Nogmaals succes !

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door snepke »

Drummerhero schreef:Wil je het verloop laten weten in ieder geval? Zelf ben ik bang dat wanneer je in de schuldhulp zit de tandarts wel kan vergeten.

Nogmaals succes !
En als je dan kiespijn oid hebt?
Dat is dan toch van de gekke als je niet naar de tandarts mag.
Tenminste het moet wel noodzakelijk zijn,niet voor tandsteen verwijderen

Drummerhero
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2011 16:04

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door Drummerhero »

Voor wat ik weet.. Als er geen geld is en je betaalt een eigen bijdrage, er geen oplossing voor handen is... alsnog dan.
En tandsteen verwijderen is ook nuttig hoor. Voor je het weet heb je paradonthose oid.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je moet geen mail naar de kredietbank sturen, je moet bellen/mailen met de afdeling sociale dienst van je gemeente. Die verstrekken de bijzondere bijstand.
Hier bij ons krijg je bijzondere bijstand als je inkomen niet meer dan 110% van de bijstandsnorm.

Drummerhero
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2011 16:04

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door Drummerhero »

Nou die bijzondere bijstand voor mij is afgewezen.. geen noodzaak. Maar dat hangt sterk van de gemeente af idd.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik heb het wel 2x gehad. 1x voor een wkb en 1x voor een gat in mn tand waarbij de tandarts de tand moest opvullen met een soort van facing.

IkBeNut
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2011 21:01

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door IkBeNut »

Ik heb nog niets vernomen van mijn mailtje die ik heb verstuurd naar de kredietbank. :?:
Het is zeker geen slecht idee om eens bij de Sozawe te checken. Ga ik ook zeker doen, thanks.
Ik zal het verloop laten weten.
Groetjes :wink:

IkBeNut
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2011 21:01

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door IkBeNut »

Iemand nog een tip hoe ik aan mijn tandartsgegevens kan komen? Deze zijn namelijk met de noorderzon verdwenen tesamen met mijn tandarts!

BVD

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Heb je in het verleden wel een tandartsverzekering gehad?
Dan kun je misschien contact opnemen met de zorgverzekeraar. Of eventueel de oude overzichten van je eigen bijdragen indien dit het geval is geweest. Mogelijk dat zij van de laatste x jaren nog in het systeem hebben staan welke behandelingen er gedeclareerd zijn. Ik weet echter niet of ze aan een dergelijk verzoek moeten meewerken, maar ik zeg altijd maar je kunt het altijd vragen..

In dat geval zou je wel een overzicht hebben van de soort behandeling die er is gedaan op datum. Voor elk onderdeel van een behandeling zijn er aparte codes en vastgestelde tarieven die een TA mag declareren. Zo zijn er codes voor controle, tandsteen verwijderen, vullen, foto's, verdovingen etc etc. Het nadeel is dat je bevoorbeeld niet kan zien welke kies op bepaalde dag gevuld is bijvoorbeeld. Dit zou in een dossier van de TA wel staan.

Als de TA met de noorderzon is vertrokken is het lastig deze gegevens te bemachtigen. Ik neem gemakshalve even aan dat de hele praktijk is verdwenen en er geen opvolger is in de praktijk. Is dat wel het geval dan kan die opvolger mogelijk het dossier hebben. Dat zou je dan moeten navragen. De minimale bewaartermijn is 15 jaar, maarja als TA verdwenen is wordt het lastig. Bij mijn weten worden zulke gegevens niet elders bewaart; iets met privacy :wink:

IkBeNut
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2011 21:01

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door IkBeNut »

Bedankt voor je reactie Emmy75. Mijn eigen tandarts is overgenomen door een tandartsenpraktijk en zij hebben geen gegevens van mij. Ik heb ze gebeld.
Wellicht heeft mijn oude tandarts mij wel een bericht verstuurd maar ik ben in korte tijd een aantal maal verhuisd, dus het kan best zo zijn dat het mekaar heeft ontlopen.
Ik ga ervanuit dat mijn voormalig tandarts zich ook nooit heeft aangemeld bij het landelijke EPD dus ook via deze weg kan ik mijn gegevens waarschijnlijk niet opvragen.

Op zich is het allemaal geen ramp, de nieuwe tandarts zal dan opnieuw foto's ed moeten nemen van mijn gebit en een nieuw dossier aan moeten maken, vandaar.
Maar ik zal toch eens checken bij mijn zorgverzekeraar. Bedankt voor de tip.

Groetjes van mij. :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ook als het dossier er wel zou zijn, zal de nieuwe TA hoogstwaarschijnlijk zelf weer foto's willen maken. Om een beeld te krijgen van hoe het nu zit een om te kijken of de vorige TA alles wel goed gedaan heeft en de nieuwe dus niet alsnog iets moet herstellen. Kun je je nog herinneren dat bij de vorige TA foto's zijn gemaakt en wanneer ongeveer?
Als dit een paar jaar geleden is geweest, zal de nieuwe TA toch nieuwe foto's maken. Er kan een hoop veranderen mbt de staat van het gebit in een paar jaar. :wink:

Graag gedaan, groeten en succes met de situatie :)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Dossier tandarts

Ongelezen bericht door vroem »

de oude tandarts moet te traceren zijn via de NMT of ANT, afhankelijk van welke beroepsorganisatie hij lid was/is.
Ik vind het overigens niet netjes dat hij de nieuwe eigenaar blijkbaar geen mogelijkheid geeft of heeft gegeven de dossiers mee over te nemen, is een beetje te strikt toepassen van dossierbeheersplicht, zeker als de nieuwe blijkbaar niet weet waar de oude is...

Gesloten