LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tijdens ziekte, ontslagen wegens "werkwijgering"

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
vwdennis

Tijdens ziekte, ontslagen wegens "werkwijgering"

Ongelezen bericht door vwdennis »

:? :? Beste mensen,

Vandaag te horen gekregen (Via een sms ) Dat ik ontslagen ben wegens werkwijgering. Ik zal even het smsje hier neer zetten:

Dennis, heden 18.03.2011 17.00uur, nog niets van je vernomen na je ziekmelding sinds gisteren. We zien dit als werkwijgering, je salaris word tot en met 16.03.2011 uitbetaald en wat ons betreft hoef je niet meer te komen. Groet...

Even een situatie schets erbij. Ik heb in de laatste week van Februari mijn ontslag ingedient, en was gewoon van plan mijn laatste weken uit te werken. Ik zou per 31 Maart uit dienst treden, maar nu word ik dus 2 weken voor die datum ontslagen. Ik had mij 17 Maart ziekgemeld, en vandaag 18 maart voelde ik mij nog niet in staat om te werken, waarop ik dus ontslagen ben. Ik vind het gewoon kinderachtig dat het zo moet lopen .. Ik heb tevens een vaste aanstelling. Nu lijkt mij dat een smsje ook niet echt bepaald rechtsgeldig is?
Hebben jullie misschien tips voor mij, hoe te handelen? Want een ontslag op je CV staat niet zo netjes lijkt mij

Vriendelijke groet, Dennis

Emmy74

Re: Tijdens ziekte, ontslagen wegens "werkwijgering"

Ongelezen bericht door Emmy74 »

Ontslag tijdens ziekte

Juridisch Platform » Ontslag » Werknemer » Ontslagredenen » Ontslag tijdens ziekte

In de eerste twee jaar dat u ziek bent, geldt een zogeheten opzegverbod. Dat wil zeggen dat uw werkgever u niet mág ontslaan. In deze twee jaar doen werknemer en werkgever, in het kader van de Wet Poortwachter, er alles aan om de werknemer weer aan het werk te krijgen. Waarbij ontslag tijdens ziekte in beginsel niet tot de mogelijkheden behoort, maar er zijn uitzonderingen op deze regel.

Op zoek naar passend werk
In eerste instantie zal een reïntegratietraject zich richten op terugkeer in uw huidige functie. Als dat niet lukt, zoekt uw werkgever naar alternatief, passend werk. Uiteraard hoeft u niet alle aangeboden werkzaamheden te accepteren. Neem bij twijfel hierover contact op met het Juridisch Platform.

Ontslagprocedure bij ontslag tijdens ziekte
Na twee jaar kan de werkgever een ontslagtoestemming voor u aanvragen bij het UWV WERKbedrijf. Het UWV WERKbedrijf zal daarbij alsnog nagaan of u niet binnen zes maanden weer bij uw werkgever aan de slag kan. U mag overigens wél ontslagen worden tijdens ziekte nádat uw werkgever een ontslagprocedure bij het UWV WERKbedrijf heeft gestart.

Ontbinding via de kantonrechter
In enkele gevallen is uw arbeidsovereenkomst via de kantonrechter wel te ontbinden in de eerste twee jaar van uw arbeidsongeschiktheid. Van belang is dan dat het moet gaan om een reden die geen verband houdt met uw ziekte, bijvoorbeeld een verstoorde arbeidsverhouding of een te hoge werkdruk voor uw collega’s als gevolg van uw arbeidsongeschiktheid.

Direct weten waar u aan toe bent? Bel voor in een oriënterend (vrijblijvend) gesprek 0900 – 20 20 180 (lokaal tarief).

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Net wat Emmy al schreef ze mogen je helemaal niet ontslaan tijdens ziekte !

vwdennis

Okee bedankt voor de reactie's

Maar kan het ook zijn omdat ik me niet op de juiste wijze heb ziekgemeld. Wij moeten ons namelijk ook ziekmelden bij een Verzuim Reductie. Ik heb me alleen afgemeld bij m'n werkgever. Dit lijkt me toch alsnog geen reden om op de grond van werkwijgering ontslagen te worden toch?

Groetjes Dennis

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vwdennis schreef:Okee bedankt voor de reactie's

Maar kan het ook zijn omdat ik me niet op de juiste wijze heb ziekgemeld. Wij moeten ons namelijk ook ziekmelden bij een Verzuim Reductie. Ik heb me alleen afgemeld bij m'n werkgever. Dit lijkt me toch alsnog geen reden om op de grond van werkwijgering ontslagen te worden toch?

Groetjes Dennis
Oeps als je dat verplicht bent om je daar ziek te melden dan kan je inderdaad wel eens een probleem hebben.
Dan gaat de baas er vanuit dat je gewoon komt opdagen op je werk, of dit precies onder werkweigering hoort weet ik niet, maar in principe heb je geweigerd (omdat je ziek bent) te gaan werken.

Kijk even naar in je contract ofzo wat er in staat als je ziek wordt hoe je dan te werk moet gaan.

vwdennis

Hmm, het had misschien beter geweest om me ook bij ziekteverzuim moeten afmelden, maar ik heb me in ieder geval wel op werk afgemeld, en dat lijkt mij toch het belangrijkste. Oja, werkweigering is natuurlijk me EI :lol:.. Werkgever is trouwens een VW/Audi dealer in Denhaag :wink:

Maar is het nu het beste om maandagochtend gewoon weer netjes op werk te verschijnen, en dus niet acc te gaan met het ontslag? Als ik niet komt opdagen ben ik natuurlijk accoord gegaan met het voorstel.
Moet ook meteen maar even kijken hoe het zit met de studiekosten, wie deze voor z'n rekening moeten nemen...

Groet Dennis

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De werkgever moet ontbinding aanvragen voor het ontslag. Omdat je op staande voet bent ontslagen kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld een WW-uitkering, dus is het verstandig dit aan te vechten.

Op intermediair vond ik dit fragment: Voor de werkgever is het vaak niet makkelijk aan te tonen dat hij een dringende reden heeft de werknemer te ontslaan, omdat hij twijfelt aan diens ziekte. Uit jurisprudentie blijkt dat het ontslag op staande voet nietig wordt verklaard indien de werkgever niet slaagt in zijn bewijs. De werknemer moet vervolgens bewijzen dat hij daadwerkelijk ziek was voor het succesvol instellen van een loonvordering. De link naar het artikel:
http://www.intermediair.nl/artikel/ziek ... iekte.html
Want een ontslag op je CV staat niet zo netjes lijkt mij
Je hoeft natuurlijk niet op je CV erbij te zetten dat je ontslagen bent :wink:

Emmy75

Gevonden op rechtenforum.nl: beetje technisch verhaal maar wel even goed doornemen.

I. Ontslag op staande voet tijdens ziekte

- Het ontslag op staande voet is in beginsel rechtsgeldig.
- Ook tijdens ziekte kan een werknemer op staande voet ontslagen worden. Het opzegverbod wegens ziekte (art. 7:670 lid 1 BW) geldt in dat geval niet (art. 7:670b lid 1 BW).
- De werkgever stelt zich op het standpunt dat de dringende reden voor het ontslag op staande voet bestaat in werkweigering. U stelt zich op het standpunt dat geen sprake is van werkweigering, maar van ziekte en dat dus de dringende reden ontbreekt. U kunt in dat geval kiezen tussen twee rechtsvorderingen:

1. Vernietiging van het ontslag op staande voet vanwege het ontbreken van de vereiste ontslagvergunning van het cwi (art. 6 io. 9 BBA). Dit moet binnen 6 maanden. Daarbij kunt u een vordering tot loondoorbetaling tijdens ziekte tegen de werkgever instellen, met vertragingsvergoeding en wettelijke rente (art. 7:629 lid 1 BW, art. 7:625 BW, art. 6:119 BW). Om ontvankelijk te zijn in die vordering heeft u een second opinion van de verzekeringsarts van het UWV nodig (art. 7:629a lid 1 BW). U kunt dit eerst in een aangetekende brief aan werkgever doen, vervolgens in rechte.

2. U laat het ontslag in stand, maar vordert (gefixeerde) schadevergoeding op grond van art. 7:677 lid 1, 2 en 4 BW en art. 7:680 lid 1 BW, wegens het ontbreken van een dringende reden voor ontslag. Deze bedraagt bij een niet-tussentijds opzegbare arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd het loon verschuldigd voor de gehele resterende duur van het contract. Deze vordering kunt u ook eerst per aangetekende brief aan uw werkgever instellen en vervolgens in rechte.
Daarnaast is het mogelijk bij de rechter schadevergoeding te vorderen wegens kennelijk onredelijk ontslag (art. 7:681 BW) en herstel van de arbeidsovereenkomst (7:682 BW).

Ik weet niet welke vordering het voordeligst is. Vaak wordt primair de vernietigingsvordering ingesteld, en subsidiair (voor het geval de rechter de primaire vordering niet inwilligt) de schadevergoedingsvordering.

Beide vorderingen kunnen in kort geding worden ingesteld.

In verband met behoud van uw recht op WW, na herstel, is het wel zaak iets tegen het ontslag op staande voet te doen.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

We zien dit als werkwijgering,
Dit lijkt me toch alsnog geen reden om op de grond van werkwijgering ontslagen te worden toch?
Raar SMS'je
De werkgever maakt blijkbaar dezelfde spelfout als VWdennis.
Wie neemt hier nu wie in de maling... :P

vwdennis

Excuses, spelfout van mij :wink:

Morgenochtend maar richting werk, en dan mededelen dat ik me voor het werk aanbevolen hou, als ik weer weggestuurd word dan.. Vervolgens dan meteen naar Juridisch loket in Leiden, hopelijk kunnen hun me het 1 en ander vertellen. Nog steeds geen ontslag brief gezien, neem aan dat dit toch wel een vereiste is als iemand ontslagen word?!

Hou jullie op de hoogte, groetjes

Emmy75

Nog steeds geen ontslag brief gezien, neem aan dat dit toch wel een vereiste is als iemand ontslagen word?!
Als je gaat googlen op dit onderwerp kom je tegenstrijdige berichten tegen. Wel ook even letten op de datum van de berichtgeving die dingen kunnen wijzigen.
Maar ik heb ook wel gelezen dat het wel rechtsgeldig kan zijn: ontslag via SMS, mail, Hyves ofzo.. Feit blijft dat het erg bot is van werkgever en niet eens voor een beetje nazorg zorgt.

vwdennis

Beste mensen, vanochtend naar werk gegaan, en te horen gekregen dat ik meteen weer naar huis kon :lol: .. Nog wel even duidelijk gezegd, dat ik me aanbevolen voor het werk hou. Vervolgens naar het juridisch loket gegaan, wat info ingewonnen en vervolgens deze aangetekende brief gestuurd:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Op Vrijdag 18 Maart 2011 werd mij “schriftelijk” ontslag (op staande voet) aangezegd per SMS. Gezien het feit dat u niet beschikt over een ontslagvergunning, afgegeven door de functionaris van het UWV Werkbedrijf, is het door u aangezegde ontslag nietig. Evenmin is er sprake van een dringende reden die het ontslag zou kunnen rechtvaardigen.

Op grond daarvan ga ik dan ook nadrukkelijk niet akkoord met het ontslag en zal ik mijn salaris blijven vorderen totdat de dienstbetrekking rechtsgeldig is beëindigd.

Vanzelfsprekend blijf ik bereid om ook na de datum waartegen het ontslag werd aangezegd, mijn werk te hervatten nadat ik daartoe behoorlijk ben opgeroepen.

Ik verzoek u het ontslag binnen zeven dagen na heden, schriftelijk te herroepen. Ik behoud me alle rechten voor om de nietigheid van dit ontslag in te roepen danwel schadeloosstelling tegen u in te dienen wegens onregelmatige beëindiging van het dienstverband. Indien u het ontslag niet herroept zal ik mij genoodzaakt zien nadere rechtsmaatregelen te nemen.

Gaarne ontvang ik uw reactie binnen een week.
Hoogachtend,

Nu maar even afwachten wat er nu gaat gebeuren...

Groet Dennis

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

vwdennis schreef:Beste mensen, vanochtend naar werk gegaan, en te horen gekregen dat ik meteen weer naar huis kon :lol: .. Nog wel even duidelijk gezegd, dat ik me aanbevolen voor het werk hou. Vervolgens naar het juridisch loket gegaan, wat info ingewonnen en vervolgens deze aangetekende brief gestuurd:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Op Vrijdag 18 Maart 2011 werd mij “schriftelijk” ontslag (op staande voet) aangezegd per SMS. Gezien het feit dat u niet beschikt over een ontslagvergunning, afgegeven door de functionaris van het UWV Werkbedrijf, is het door u aangezegde ontslag nietig. Evenmin is er sprake van een dringende reden die het ontslag zou kunnen rechtvaardigen.

Op grond daarvan ga ik dan ook nadrukkelijk niet akkoord met het ontslag en zal ik mijn salaris blijven vorderen totdat de dienstbetrekking rechtsgeldig is beëindigd.

Vanzelfsprekend blijf ik bereid om ook na de datum waartegen het ontslag werd aangezegd, mijn werk te hervatten nadat ik daartoe behoorlijk ben opgeroepen.

Ik verzoek u het ontslag binnen zeven dagen na heden, schriftelijk te herroepen. Ik behoud me alle rechten voor om de nietigheid van dit ontslag in te roepen danwel schadeloosstelling tegen u in te dienen wegens onregelmatige beëindiging van het dienstverband. Indien u het ontslag niet herroept zal ik mij genoodzaakt zien nadere rechtsmaatregelen te nemen.

Gaarne ontvang ik uw reactie binnen een week.
Hoogachtend,

Nu maar even afwachten wat er nu gaat gebeuren...

Groet Dennis
Mooie en duidelijke brief, maar ik zou dat "onregelmatig" nog even wijzigen in "onrechtmatig" als ik jou was :)

vwdennis

Ojaa, nu zie ik het ook haha.. Bedankt! :wink:

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

Het is voor ons buitenstaanders natuurlijk heel moeilijk om in te schatten wat nou de situatie op je werk is maar ik heb toch wel een beetje begrip voor je werkgever.
Jij neemt ontslag en zou tot het einde van deze maand blijven werken.
Dan meld je je twee weken voor de einddatum ziek en verzuimt om de geldende regels na te volgen.
Dat lijkt inderdaad wel een beetje op verzaken vam de werkzaamheden en de grote vraag is nu waarom jij dat zo deed.
Nu kun je wel allerlei acties ondernemen en toen niet.
Was je te ziek voor het navolgen van de regels?
Dat kan namelijk ook natuurlijk.

vwdennis

Snap dat het moeilijk te volgen is.. Voelde me die donderdag en vrijdag niet lekker, zodoende ziekgemeld. Gesmst, sms terug ontvangen van hun.

Vervolgens zou ik hun nog bellen over hoe het ging, en dat is voor hun het punt. Ik heb verder na het ziekmelden niets meer laten horen, en dat zien hun als werkwijgering :?.. Vind het allemaal zo vreemd dit :|

vwdennis

Zojuist die brief aangetekent verzonden, morgen ontvangen zij hem.. Ben erg benieuwd naar de reactie :)

GloriusWorld

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Ik heb alles even goed na gelezen, op een rijtje gezet.
1. Je meld je ziek via SMS. Als werkgever zou ik dat niet accepteren! Je belt maar gewoon!
2. Je moet je ziek melden bij ziekteverzuim.Heb je niet gedaan.
3. Je zou de volgende dag contact op nemen hoe het met je ging, heb je óók niet gedaan.
4. De werkgever meld je ontslag via SMS, ja als je je ziek meld via sms, waarom je werkgever je niet ontslaan via sms?
5.Je hebt ontslag genomen per 31 Maart, we zijn nu 21 Maart.

waarom probeer je niet te onderhandelen met je werkgever dat je onbetaald verlof neemt, of je vakantie dagen op neemt tot je nieuwe werk begint? Dat lijkt mij een stuk prettiger weg gaan voor beide partijen.
Regel dit niet via sms, maar gewoon netjes zoals het hoort via de telefoon of op mail, dan heb je het nog ten minste zwart op wit.
Dan heb je geen ontslag gekregen, wat wel zo netjes is bij UWV maar ben je gewoon wat eerder met vakantie gegaan, mocht je nog vakantiedagen open heben staan.
Kortom, regel het netjes, en niet via sms allemaal. Jij blij, werkgever blij!

Emmy75

1. Ligt ook een beetje aan wat gebruikelijk is bij het bedrijf, de zgn bedrijfscultuur.
2. en 3. Inderdaad niet zo handig van TS.
4. Geen idee. Maar een ziekmelding en ontslag op staande voet is toch wel ietsjes anders..
5. Vind ik persoonlijk niet relevant.

waarom probeer je niet te onderhandelen met je werkgever dat je onbetaald verlof neemt,
-> waarom zou TS dat doen? Als TS daadwerkelijk ziek is, is het ontslag onrechtmatig.
of je vakantie dagen op neemt tot je nieuwe werk begint? Dat lijkt mij een stuk prettiger weg gaan voor beide partijen.
-> gaat werkgever niet doen want die wil die dagen niet meer doorbetalen. Of hij nu werkt of verlof zou hebben, zou werkgever de dagen moeten doorbetalen.

Gesloten