LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies voor bestrating oprit

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
GAEvakYD
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:42

Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door GAEvakYD »

Hoi,

We zijn opzoek naar bestrating voor in de voortuin die als oprit voor twee auto's moet dienen, afmeting 5meter diep bij 6meter breed.

We krijgen zoveel verschillende verhalen over welke stenen nu wel en welke niet kunnen. Het liefst zouden we een wat groter formaat willen, vanaf 40x40. Vandaag waren we weer bij een zaak die zei dat af te raden en om alleen maar voor dikformaat te gaan.

Graag hoor ik het advies van jullie.

jack333
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2010 11:08

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door jack333 »

waarom 5m diep???
halve meter is genoeg
geel zand erin en dan stenen

stofzuigertje

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn ervaring;

Dunne en, te grote tegels breken.

Zorg ervoor dat er geen vrachtwagens en bestelbussen kunnen draaien op jou dure straat.

Stenen, ja gewone straatstenen zijn sterkste en kost weinig.
Ook zijn na enkele jaren kuilen in het nieuwe werk te verwachten en opnieuw leggen is meestal nodig.

Verder is 20% cement door het bovenste zand mengen ook beter voor stevige ondergrond.

Maar ook of je op straat of op jou oprit gaat sturen kan de levensduur bepalen...
Zelf ga ik het liefste achteruit het pad op.
Met koude motor en beslagen ramen is vooruit wegrijden beter en je hoeft minder te sturen op eigen erf dus langer hobbel vrij straatwerk.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door anita1971 »

Hij/zij bedoeld 5 bij 6 meter............
Dus niet eerst de boel 5 meter afgraven maar 5 meter lang en 6 meter breed.

jack333
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2010 11:08

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door jack333 »

Mijn ervaring;

Dunne en, te grote tegels breken.

Zorg ervoor dat er geen vrachtwagens en bestelbussen kunnen draaien op jou dure straat.

Stenen, ja gewone straatstenen zijn sterkste en kost weinig.
Ook zijn na enkele jaren kuilen in het nieuwe werk te verwachten en opnieuw leggen is meestal nodig.

Verder is 20% cement door het bovenste zand mengen ook beter voor stevige ondergrond.

Maar ook of je op straat of op jou oprit gaat sturen kan de levensduur bepalen...
Zelf ga ik het liefste achteruit het pad op.
Met koude motor en beslagen ramen is vooruit wegrijden beter en je hoeft minder te sturen op eigen erf dus langer hobbel vrij straatwerk.
als je er geen op zet is natuurlijk het beste

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door tennis »

GAEvakYD schreef:Hoi,

We zijn opzoek naar bestrating voor in de voortuin die als oprit voor twee auto's moet dienen, afmeting 5meter diep bij 6meter breed.

We krijgen zoveel verschillende verhalen over welke stenen nu wel en welke niet kunnen. Het liefst zouden we een wat groter formaat willen, vanaf 40x40. Vandaag waren we weer bij een zaak die zei dat af te raden en om alleen maar voor dikformaat te gaan.

Graag hoor ik het advies van jullie.

Gebruik kleine stenen in het formaat 10 X 10 of 20 x 20 als voorbeeld cobblesstones of dergelijken.
Deze zijn makkelijk te plaatsen, en ook makkelijk te verwijderen, als je een afzakking of vieze steen hebt door olie enz!

jack333
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2010 11:08

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door jack333 »

beste is als je ze om en om legt

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door snepke »

Bktjes of hardgebakken 7/10 duimers(zijn wel prijzig)
40/40 tegels zijn er niet in 8 dik.
Grindtegels gaat ook.

In elleboog formaat leggen,visgraat is meer knipwerk

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Hallo,

Grote tegels zijn inderdaad af te raden omdat deze snel gaan "klapperen" omdat de dikte meestal gering is, vaak ongeveer 5 of 6 cm en het verband is beperkt tot halfsteens verband of blok verband en het laatste is zeker af te raden.
Een kleinere klinker of tegel gaat minder snel "klapperen" omdat het draagvlak kleiner is.
Bij een steen die niet vierkant is zoals bv een klinker van 10.5x21 (straatklinker) of 1 van 7x21 (dikformaat) of 5x20 (waalformaat) kun je een stevig verband kiezen zoals elleboog of keper ( het laatste wordt in de volksmond vissegraat genoemd).

Wat de ondergrond betreft, doorgaans is een goed verdicht zandbed van 20-25 cm voldoende maar het is wel van belang dat de grond daaronder voldoende draagkrachtig is.
Wij maken meestal een bedding van gebroken puin die zo'n 20 cm dik is, daarop een laag zand van 5 cm en dan de klinkers.
Verder is de opsluiting van groot belang, zorg voor een band van 10x20x100 cm zodat de bestrating niet uiteen gereden kan worden en je kunt gewoon draaien en sturen op je inrit en er zelfs met een bus op.
Een bovenlaag van cement doet niets af, wil je toch iets met cement doen zorg dan voor een voldoende dikke zandbedding die goed verdicht is en daarop een laag van minimaal 5 cm metselzand gemend 1:6 in een betonmolen.
Het mengsel niet nat maken maar droog verwerken, na het aftrillen kun je eventueel de bestrating nat maken met de tuinslang om het verhardingsproces te versnellen.

Succes.

Roelant.

GAEvakYD
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:42

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door GAEvakYD »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het gaat inderdaad om de afmeting van de voortuin wanneer ik het over 5bij6 meter heb. Er komen geen vrachtwagen op te staan, het is een stukje voor de woning.

Kreeg gister ook nog het advies dat grote tegels wel kunnen, maar dan moesten we de ondergrond als volgt doen. 40 cm afgraven, dan 20cm puin, dan 20 brekerzand. Vervolgens moesten de tegels dan in een cementbed gelegd worden. Dit had wel als nadeel dat het keihard zou worden en je er veel werk aan hebt om aan te leggen en ooit weer weg te halen. Voordeel was dat het 1 grote plaat zou worden en we de normale betontegels van60x60 zouden kunnen gebruiken.

Hoe denken jullie hierover?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door tennis »

Advies is goed, maar zoals je al schrijft, is het heel moeilijk om dan tegels weer te verwijderen als nodig.
Als alleen autos geplaatst worden, voldoet het ook zonder cement.Zoals ik al heb aangegeven, kan het gebeuren, dat een auto olie lekt, en je eventueel een tegel of steen moet verwijderen.
Als je de betontegels gebruikt, is het overbodig met cement te werken.
Belangrijk is, om eerst het geheel van puin en zand goed met een trilplaat te bewerken.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door mihoen »

GAEvakYD schreef: Vervolgens moesten de tegels dan in een cementbed gelegd worden. Dit had wel als nadeel dat het keihard zou worden en je er veel werk aan hebt om aan te leggen en ooit weer weg te halen. Voordeel was dat het 1 grote plaat zou worden en we de normale betontegels van60x60 zouden kunnen gebruiken.
beton is een leuk idee. maar je moet inderdaad beseffen dat weghalen een ellendeklus wordt. brekerzand en dan een trilplaat is geen raar idee. en als je dan klinkers gebruikt zou hebben die ook nog eens natrillen.

een trend van de laatste jaren is danzand. heel fijn woestijnzand voor in de voegen. een beetje een bouwmarkt heeft dat. volgens mij is het van beamix. ik zou dat opzoeken en hun adviezen voor bestraten lezen. scheelt volgens de verhalen heel wat onkruid

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij bestraten is een goede ondergrond sowieso een eerste vereiste, maar als je grote tegels wilt, dan zul je helemaal voor een zeer stevige ondergrond moeten zorgen. Dan kom je volgens mij algauw op een onderlaag met cement er doorheen. Want zelfs bij gewone stevige klinkers geldt al dat als je die 'plat' legt in plaats van rechtop, dat je in no-time een zichtbaar rijspoor in je bestrating krijgt. Bij klinkers is dat niet zo heel erg, maar bij grote tegels betekent het dat de tegels hoogstwaarschijnlijk zullen gaan breken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Er komen geen vrachtwagen op te staan, het is een stukje voor de woning.
Ik denk dat degene die dit als tip meegaf niet alleen bedoelde dat er vrachtwagens komen te staan. Maar ook bekijk de situatie van de straat eens. Andere vrachtwagens en bestelbussen keren vaak te pas en te onpas en regelmatig ook over opritten van huizen.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door Roelant1 »

20 cm puin en 20 cm brekerzand, een vreemd advies vind ik.
Waarom 20 cm brekerzand?
Mocht het nodig zijn om in jullie omgeving een bedding van 40 cm te voorzien (wat uiteraard wel kan, Rotterdam heeft bv een hele andere bodemstructuur dan de kempen) kun je net zo goed een puinbedding van 35 cm maken en een laag brekerzand van 5 cm, dat is veel kosten besparender en goed.
Een puinbedding is er enkel voor om voor een harde en goede onderlaag te zorgen, maar omdat puin niet af te reien is wordt er zand opgebracht en die moet zo dun mogelijk zijn omdat puin veel draagkrachtiger is dan zand.

Groeten,

Roelant.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door snepke »

Roelant1 schreef:20 cm puin en 20 cm brekerzand, een vreemd advies vind ik.
Waarom 20 cm brekerzand?
Roelant je hebt idd gelijk 20cm puin en 5 cm zand is genoeg.
En als het net maar dient voor parkeerplaats zou ik BK's pakken ,is niet zo duur en breekt niet zo makkelijk als 40/40 tegels.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Puin onder je bestrating leggen daarop zand.........zal de eventuele volgende bewoner blij mee zijn om een parkeerplaatsje te hebben die vol zit met puin.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:Puin onder je bestrating leggen daarop zand.........zal de eventuele volgende bewoner blij mee zijn om een parkeerplaatsje te hebben die vol zit met puin.
Idd dan zakt het niet weg,en krijg je er weinig sporen in

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door tennis »

snepke schreef:
Chocomelk schreef:Puin onder je bestrating leggen daarop zand.........zal de eventuele volgende bewoner blij mee zijn om een parkeerplaatsje te hebben die vol zit met puin.
Idd dan zakt het niet weg,en krijg je er weinig sporen in

Natuurlijk, kijk maar als het een bedrijf doet, wat de werkwijze is!

GAEvakYD
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:42

Re: Advies voor bestrating oprit

Ongelezen bericht door GAEvakYD »

Oke bedankt voor de antwoorden op de ondergrond. Lijkt me duidelijk dat ik jullie advies zal opvolgen. Die 20cm / 20cm vond ik ook nogal overkill.

Wat vinden jullie over de bestrating zelf? Kan ik inderdaad beter betonklinkers nemen dan dikke betontegels (60x60, 60x30, 45x45, etc)? We hebben een zwart huis, daarom willen we ook graag hele donkere bestrating. Hoe groot is kans op verkleuren bij betonklinkers? Gebakken vind ik echt veels te duur.

Owja, indien het advies bij betonklinkers blijft, hoe dik moet ik ze hebben? Ik zie ze van 7, 8 of 10cm dik.
Laatst gewijzigd door GAEvakYD op 22 mar 2011 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten