LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandstoftoeslag

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
skodarob
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2011 09:53

Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door skodarob »

Heb bij Corendon een reis naar Turkije geboekt voor september 2011, nu krijg ik een rekening voor brandstoftoeslag omdat de kerosine duurder is geworden.
Ze weten nu dus al dat de brandstof in september hoog is moet ik dit nu betalen en wat als de brandstof nog duurder of goedkoper wordt moet ik weer bijbetalen of krijg ik het terug.
Zie onderstaande brief,
Geachte heer,
De afgelopen weken is zoals u weet de olieprijs enorm gestegen op de internationale oliemarkt. Inmiddels is de prijs voor een vat ruwe olie opgelopen tot boven de $100. Dat zult u ongetwijfeld gemerkt hebben bij uw tankstation.
Door deze aanhoudende prijsstijging hebben veel luchtvaartmaatschappijen besloten een brandstof toeslag in te voeren. Graag willen wij u informeren, dat ook Corendon Airlines helaas genoodzaakt is een brandstof toeslag te heffen.

Corendon Airlines bepaalt regelmatig de hoeveelheid kerosine die men nodig heeft om haar vluchten uit te voeren. Op basis van deze behoefte wordt de kerosine ingekocht. Afgelopen zomer kochten zij (op basis van een retourvlucht naar Antalya) een ton kerosine in voor $700, wat overeenkomt met 57 euro per passagiers. Inmiddels is de prijs voor 1 ton kerosine opgelopen tot $1050, wat overeenkomt met 87 euro per passagier. Dat wil zeggen dat in uw ticketprijs de kosten voor de kerosine 87 euro bedragen. Een verschil van ruim 30 euro per passagier per retour.
Corendon vliegvakanties neemt de helft voor haar eigen rekening en zal de andere 15 euro helaas aan u moeten doorbelasten.

De brandstof toeslag zal geheven worden op alle vluchten met vertrek vanaf 30 april 2011. Indien u met Corendon Airlines vliegt bedraagt de brandstoftoeslag 7,50 euro per persoon, per enkele reis.

Aangezien u op 30 april of later zult vliegen zullen wij uw boeking zo spoedig mogelijk aanpassen en de nieuwe factuur per e-mail sturen.

Zoals u weet staan wij voor het organiseren van reizen tegen een zo’n scherpe prijs mogelijk prijs. Het betreurt ons dan ook dat wij u deze heffing moeten opleggen. Desondanks noopt de wereldwijde situatie en druk op de oliemarkt Corendon Airlines haar tarieven te verhogen. Wij danken u voor uw begrip en uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
Corendon Vliegvakanties

Atilay Uslu
Directeur

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Juist ja »

Hier zijn al meer topics over. En ja, ze mogen dit conform ANVR Voorwaarden doen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hier zijn al meer topics over. En ja, ze mogen dit conform ANVR Voorwaarden doen.
Bij mijn weten klopt het inderdaad dat dit inderdaad mag. Ik ben ook nog steeds aan het wachten op een brief van mijn touroperator (niet Corendon), dat ik een extra toeslag krijg en in de tussentijd tel ik af naar de 6 weken voor vertrek datum. :wink:

Wat ik me wel afvraag, mogen ze dit ook al doen als de reis pas in september is (zoals bij TS)? Dat is pas over een half jaar. En wat als de olieprijs daarna (bv in juli) weer zakt?

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Juist ja »

Emmy75 schreef:Wat ik me wel afvraag, mogen ze dit ook al doen als de reis pas in september is (zoals bij TS)? Dat is pas over een half jaar. En wat als de olieprijs daarna (bv in juli) weer zakt?
De ANVR stelt daar geen termijn aan voor zover ik weet. Het kromme is dat als de brandstofprijzen zakken, je die toeslag niet terug krijgt. Het kwartje van Kok maar dan anders.....

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

Juist ja schreef:
Emmy75 schreef:Wat ik me wel afvraag, mogen ze dit ook al doen als de reis pas in september is (zoals bij TS)? Dat is pas over een half jaar. En wat als de olieprijs daarna (bv in juli) weer zakt?
De ANVR stelt daar geen termijn aan voor zover ik weet. Het kromme is dat als de brandstofprijzen zakken, je die toeslag niet terug krijgt. Het kwartje van Kok maar dan anders.....

Hallo het kwartje van KOK PVDA pure belasting maatregel om de middenklasse een oor aan te naaien.

De ticket prijzen flectueren nu eenmaal op basis van bransstof wijzigingen en zoals indertijd de Bos PVDA vliegbeslasting

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

De ANVR stelt daar geen termijn aan voor zover ik weet. Het kromme is dat als de brandstofprijzen zakken, je die toeslag niet terug krijgt. Het kwartje van Kok maar dan anders.....
Dat is inderdaad heel krom :?

Even een stukje uit de ANVR voorwaarden:
Zolang niet de gehele reissom is voldaan, heeft de reisorganisator het recht om tot 20 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom te verhogen in
verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke wisselkoersen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd. De reisorganisator zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is berekend.

Uit het bovenstaande blijkt dat ze dit ook zouden kunnen verlagen. De vraag die dan overblijft is of de reisorganisator dit uit eigen beweging aan de reiziger gaat mededelen of dat je er zelf als consument achteraan moet blijven rennen.

claudia1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2006 19:12

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door claudia1980 »

En wat als je de hele reissom al betaald hebt?
Ik dacht doe het in 1 keer ben ik er ook vanaf.
Ik vertrek pas in Juli.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ Claudia1980,

Dan mag het nog steeds gewijzig worden.. Juli is verder weg als 6 weken :wink:

Als de volledige reissom wel is voldaan mag de touroperator geen brandstoftoeslag meer doorbelasten vanaf 6 weken vóór de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf). Er geldt dan een prijsgarantie.

claudia1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2006 19:12

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door claudia1980 »

@Emmy75
Dank je voor je antwoord! :)

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Juist ja »

Henri42 schreef:Hallo het kwartje van KOK PVDA pure belasting maatregel om de middenklasse een oor aan te naaien.
Klopt. En de brandstoftoeslag is om de toerist een oor aan te naaien. Toch wel wat overeenkomsten dus...

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

Juist ja schreef:
Henri42 schreef:Hallo het kwartje van KOK PVDA pure belasting maatregel om de middenklasse een oor aan te naaien.
Klopt. En de brandstoftoeslag is om de toerist een oor aan te naaien. Toch wel wat overeenkomsten dus...

Grote overeenkomsten, beide maatregelen kwamen uit de koker van de PVDA.

Indien je de tickets geheel betaald is het belangrijk om een goedkope vliegtuig verzekering af te sluiten ivm faillisement van de operator.

skodarob
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2011 09:53

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door skodarob »

Heb het volgende antwoord gekregen op mijn vragen aan Corendon.

Heb een rekening ontvangen over verhoging brandstoftoeslag voor mijn reis in september 2011.
Wat nu als de brandstofprijs zakt voor september 2011 krijg ik dan mijn geld terug.
Of als de brandstofprijs nog verder stijgt moet ik dan nog meer gaan bijbetalen.
Kan ik mijn reis bij deze of volgende verhoging kosteloos annuleren.
Hoop spoedig een antwoord van u te ontvangen, zodat ik weet wat te doen.

Het is zo dat luchtvaartmaatschappijen kerosine inkopen via een contract, dit contract sluiten zij af voor een bepaalde vaak langlopende periode, dit doen zij om een eventuele tweede verhoging te voorkomen, zij vangen hiermee als het ware de schommelingen in de prijzen op.
De luchtvaartmaatschappij heeft op dit moment de kerosine ingekocht tot het einde van het jaar, zij moeten een constante prijs betalen die volgens het contract af gesloten is, een eventuele verlaging zal daardoor ook niet aan u retour gegeven worden, mede door de inkoop op lange termijn is het niet aannemelijk dat er nog een verhoging zal komen, dan zouden de brandstof prijzen extreem moeten stijgen, dit ligt niet in de lijn der verwachting.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Indien je de tickets geheel betaald is het belangrijk om een goedkope vliegtuig verzekering af te sluiten ivm faillisement van de operator.
En daarom boek je bij een bedrijf dat aangesloten is bij de SGR :wink:

@skodarob,
Ik vind wel dat ze er een betere draai aan mogen geven. Want als het contract nog lopende is tot eind van het jaar waarom moet je dan nu al die verhoging betalen :mrgreen:

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

Emmy75 schreef:
Indien je de tickets geheel betaald is het belangrijk om een goedkope vliegtuig verzekering af te sluiten ivm faillisement van de operator.
En daarom boek je bij een bedrijf dat aangesloten is bij de SGR :wink:

@skodarob,
Ik vind wel dat ze er een betere draai aan mogen geven. Want als het contract nog lopende is tot eind van het jaar waarom moet je dan nu al die verhoging betalen :mrgreen:
Bij een losse ticketboeking (geen pakketboeking ) gaat het verhaal van SGR ANVR niet op Emmy :)

Tom24
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2010 18:44

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Tom24 »

Corendon staat bekend als prijsvechter; als er dan wat anders is aan de kosten voor hen vind ik het reeel dat klanten daarvoor die extra kosten op de rekening ontvangen. Wanneer je alsnog geld terug zou willen ontvangen zou je eens kunnen kijken naar de olieprijzen op het moment van vertrek; wanneer die lager zijn kun je proberen de verhoging terug te krijgen.
Corendon scoort een 6 op meer dan 100 ervaringen; een normale score voor prijsvechters.

jolanda77
Berichten: 277
Lid geworden op: 02 feb 2010 10:58

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door jolanda77 »

word nog leuk het voorjaar krijgt nederland er een matsschapij er bij corendon duch airline

Bedrijfsnaam : Corendon Dutch Airlines
Functie : Direct Entry Pursers
Rubriek : cabine personeel

Bedrijfsprofiel

Corendon Dutch Airlines, is de nieuwste Nederlandse luchtvaartmaatschappij, die vanaf het voorjaar 2011 het luchtruim zal kiezen. Wij zullen gaan vliegen met de moderne en zuinige Boeing 737-800 naar populaire vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee. Bij ons begint het vakantiegevoel al aan boord. Wij zoeken collega's die dit samen met ons kunnen realiseren.

Stap jij binnenkort bij ons aan boord?
ben je klaar mee

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bij een losse ticketboeking (geen pakketboeking ) gaat het verhaal van SGR ANVR niet op Emmy
Vaak niet, soms wel. Heb wel eens losse tickets geboekt waar deze voorwaarden wel op van toepassing waren.

Thomas1950
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2011 17:11

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Thomas1950 »

Ik moet ook (één dag na de boeking) al brandstoftoeslag betalen.
Ik begrijp helemaal niets van deze extra toeslag.
Corendon dekt zijn brandstofverbruik af met lange termijncontracten en als
de prijs van kerosine opeens sterk stijgt, moeten de vroegboekers en de overige
klanten een toeslag betalen.
Als Corendon zijn verbruik afdekt tegen een "vaste" brandstofprijs dan verandert er bij goede calculatie van haar vakanties toch niets meer aan de post brandstof?
Ik krijg nu het gevoel, dat Corendon profiteert van de prijsstijging van de kerosine. De kosten zijn al gemaakt en het doorbelasten van de prijsstijging van de kerosine is een extra post van inkomsten. Toch?

En dan ook nog de waardedaling van de Dollar en de Lira t.o.v. de Euro.
De Turkse Lira is 10% in waarde gedaald in vergelijk met vorig jaar zomer.
Dus. Als de door Corendon verkochte hotelkamers moeten worden afgerekend
in Lira's, levert dit ook nogeens een flink valutavoordeel op.
Okay. Egypte en Tunesie zaten begin van dit jaar behoorlijk tegen.
(misschien is dit de ware reden van de brandstoftoeslag)

Naar mijn idee word 2011 toch zeker een topjaar voor Corendon.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

Corendon kan helemaal geen stijgingen afdekken, net zomin als Shell og :mrgreen:

greetje1610
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2011 10:47

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door greetje1610 »

Ook ik krijg vandaag bericht over de verhoogde benzineprijs dus ook de verhoogde reissom.
De vlucht wordt verricht door Correndon in sept. naar Turkye
Ik vraag me af of dat zo maar kan.

Gesloten