LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek offerte en BKR
-
Hypotheek offerte en BKR
Geachte mensen,
Een tijdje geleden er is een hypotheek offerte aangevraagd bij de bank. De offerte is na enkele dagen ontvangen en er belijkt dat ik geregisteerd was bij BKR met een krediet van 4000 euro. En zij willen deze afgelost en opgehevend worden en hier een bewijs dat ik aan de bank moet opsturen.
Ik heb de lening afgelost en de offerte getekent terug opgestuurd. En nu door de financiele problemen ben ik weer naar de bank gegaan voor een doorlopend krediet met een limiet van 10000. En van deze krediet heb ik al 5000 euro deze week gebruikt.
Wij zijn nog niet bij notaris gepasseerd. en de offerte is nog ongv. 1,5 maand geldig.
Mijn vraag is, kan ik straks nog problemen krijgen met de bank waarvan ik de offerte getekend heb omdat ik weer een lening heb? Of omdat ik al een bewijs van aflossing van de vorige lening heb opgetuurd dat zij niet weer gaan controlleren of ik wel of niet op de BKR geregisteerd ben.
mvg.
Een tijdje geleden er is een hypotheek offerte aangevraagd bij de bank. De offerte is na enkele dagen ontvangen en er belijkt dat ik geregisteerd was bij BKR met een krediet van 4000 euro. En zij willen deze afgelost en opgehevend worden en hier een bewijs dat ik aan de bank moet opsturen.
Ik heb de lening afgelost en de offerte getekent terug opgestuurd. En nu door de financiele problemen ben ik weer naar de bank gegaan voor een doorlopend krediet met een limiet van 10000. En van deze krediet heb ik al 5000 euro deze week gebruikt.
Wij zijn nog niet bij notaris gepasseerd. en de offerte is nog ongv. 1,5 maand geldig.
Mijn vraag is, kan ik straks nog problemen krijgen met de bank waarvan ik de offerte getekend heb omdat ik weer een lening heb? Of omdat ik al een bewijs van aflossing van de vorige lening heb opgetuurd dat zij niet weer gaan controlleren of ik wel of niet op de BKR geregisteerd ben.
mvg.
Re: Hypotheek offerte en BKR
Dit kan zeker nog een probleem worden. De bank kan namelijk vlak voordat ze het geld uitboeken naar de notaris een laatste check doen, ook bij het BKR. Als dan blijkt dat er nog even een slordige € 10.000,-- aan krediet is aangegaan, kunnen ze besluiten het geld niet uit te boeken naar de notaris en alsnog van je eisen dat ook dit krediet wordt ingelost.
Ik wil overigens zeker geen oordeel vellen, maar dit lijkt wel heel erg op het dempen van een sloot door een nieuwe sloot te graven. € 5.000,-- in 1 week al uitgegeven? Dat zal mij ook vast wel lukken als ik dat zou willen, maar ik zou dan toch echt meteen mijn huishoudboekje in orde willen hebben.
Ik wil overigens zeker geen oordeel vellen, maar dit lijkt wel heel erg op het dempen van een sloot door een nieuwe sloot te graven. € 5.000,-- in 1 week al uitgegeven? Dat zal mij ook vast wel lukken als ik dat zou willen, maar ik zou dan toch echt meteen mijn huishoudboekje in orde willen hebben.
Dit wordt een probleem.
De hypotheek is dus alleen haalbaar als er geen verplichtingen zijn/waren.
vandaar dat u ze moest aflossen.
De bank toetst altijd het bkr voor de stukken naar de notaris gaan en de gelden worden overgemaakt.
Zij zullen dus niet gaan uitboeken en er wordt niet gepasseerd lijkt me
De hypotheek is dus alleen haalbaar als er geen verplichtingen zijn/waren.
vandaar dat u ze moest aflossen.
De bank toetst altijd het bkr voor de stukken naar de notaris gaan en de gelden worden overgemaakt.
Zij zullen dus niet gaan uitboeken en er wordt niet gepasseerd lijkt me
-
Beste Marcel,marcel75 schreef:Dit kan zeker nog een probleem worden. De bank kan namelijk vlak voordat ze het geld uitboeken naar de notaris een laatste check doen, ook bij het BKR. Als dan blijkt dat er nog even een slordige € 10.000,-- aan krediet is aangegaan, kunnen ze besluiten het geld niet uit te boeken naar de notaris en alsnog van je eisen dat ook dit krediet wordt ingelost.
Bedankt voor de snelle reactie op mijn post. Het is inderdaad erg slordig wat ik gedaan heb, maar jij hebt soms van die onverwachte hoge kosten en daar heb ik op dit moment mee te maken
Het is nu even afwachten wat zij gaan zeggen. En wat nog gekker is. De krediet is op dezelfde bank geopend van waar de hypotheek offerte getekend is. :(:(
Maar door verschillende afdelingen beoordeeld. Heb je bij de kredietaanvraag bijvoorbeeld wel verteld dat je een nieuwe hypotheek hebt gesloten en je maandlasten zeer binnenkort zullen veranderen?
De kans is namelijk ook groot dat je het krediet nooit had gekregen naast je nieuwe hypotheek. Oftewel: feitelijk zijn je maandlasten gewoon (veel) te hoog. Hierdoor zul je alleen maar verder in de problemen komen.
Eerlijkheid duurt het langst. Ik zou dan ook contact opnemen met de bank om het krediet zelf door te geven en te vragen naar de consequenties en die op schrift willen zien.
De kans is namelijk ook groot dat je het krediet nooit had gekregen naast je nieuwe hypotheek. Oftewel: feitelijk zijn je maandlasten gewoon (veel) te hoog. Hierdoor zul je alleen maar verder in de problemen komen.
Eerlijkheid duurt het langst. Ik zou dan ook contact opnemen met de bank om het krediet zelf door te geven en te vragen naar de consequenties en die op schrift willen zien.
Ik ben het eens met Marcel75 en Kroezeder dat dit zeer waarschijnlijk een probleem gaat worden. De bank stort het hypotheekbedrag meestal vlak voor het passeren bij de notaris op de rekening en doen dan nog vaak een paar extra controles zoals een nieuwe BKR. Een consumptief krediet staat sowieso gemeld bij het BKR. Komen zij erachter dat een nieuw krediet is afgesloten dan kunnen zij het passeren tegenhouden. Waarschijnlijk staat het ook ergens in de voorwaarden vermeld dat de bank kan besluiten de hypotheek niet meer te gaan verstrekken als blijkt dat er een nieuw krediet is. De offerte kan dan nog 30 geldig zijn, dat verandert de zaak niet.Mijn vraag is, kan ik straks nog problemen krijgen met de bank waarvan ik de offerte getekend heb omdat ik weer een lening heb? Of omdat ik al een bewijs van aflossing van de vorige lening heb opgetuurd dat zij niet weer gaan controlleren of ik wel of niet op de BKR geregisteerd ben.
Wil ik er nog een tip (kleine waarschuwing) aan toevoegen: wacht niet af tot de datum van passeren is aangebroken en dan blijkt ineens dat er niet gepasseerd kan worden. Ik neem aan dat er een koopcontract voor een onroerende zaak (woning) getekend is. Indien het passeren niet doorgaat om deze reden zal de verkopende partij je meteen per brief in gebreke stellen en kun je niet terugvallen op de ontbindende voorwaarden dat de hypotheek niet doorgaat, omdat het dan aan jezelf te wijten is dat deze niet doorgaat. Waarschijnlijk staat er een boeteclausule in de koopovereenkomst en deze bedragen zijn doorgaans niet misselijk.
Emmy75,
De bank maakt het geld altijd pas vlak voor de ondertekening van de hypotheekakte over naar de rekening van de notaris. Op zijn vroegst is het de dag er voor overgemaakt.
Daarnaast is een beroep op een ontbindende voorwaarde in de regel altijd gekoppeld aan een datum die voor de afgesproken datum van overdracht ligt. Dit is juist het geval om enige onzekerheid bij de verkoper weg te nemen. Vlak voor de overdracht daar dus nog een beroep op doen, is alleen mogelijk als de termijn nog niet verstreken is. Overigens zie ik nergens dat het gaat om een koop van een woning.
De bank maakt het geld altijd pas vlak voor de ondertekening van de hypotheekakte over naar de rekening van de notaris. Op zijn vroegst is het de dag er voor overgemaakt.
Daarnaast is een beroep op een ontbindende voorwaarde in de regel altijd gekoppeld aan een datum die voor de afgesproken datum van overdracht ligt. Dit is juist het geval om enige onzekerheid bij de verkoper weg te nemen. Vlak voor de overdracht daar dus nog een beroep op doen, is alleen mogelijk als de termijn nog niet verstreken is. Overigens zie ik nergens dat het gaat om een koop van een woning.
Zoiets met dezelfde strekking schreef ik toch ook, heb alleen geen termijn genoemd.De bank maakt het geld altijd pas vlak voor de ondertekening van de hypotheekakte over naar de rekening van de notaris. Op zijn vroegst is het de dag er voor overgemaakt.
Klopt, meestal is er wel een datum aan gekoppeld. Ik weet eigenlijk ook niet of het om een koop van een woning gaat of iets.. Een hypotheek is doorgaans wel op een zgn registergoed en dat zijn vaak onroerende zaken. Ik gaf deze tip zodat TS zich realiseert dat er mogelijk we grote consequenties aan kunnen zitten en dat hij de koopovereenkomst eens goed naleest.Daarnaast is een beroep op een ontbindende voorwaarde in de regel altijd gekoppeld aan een datum die voor de afgesproken datum van overdracht ligt. Dit is juist het geval om enige onzekerheid bij de verkoper weg te nemen. Vlak voor de overdracht daar dus nog een beroep op doen, is alleen mogelijk als de termijn nog niet verstreken is. Overigens zie ik nergens dat het gaat om een koop van een woning.
Emmy75,
Een hypotheek rust inderdaad op een registergoed. En dat zijn alle onroerende zaken, alsmede teboekgestelde schepen en vliegtuigen.
Op roerende zaken, niet registergoederen kun je alleen maar een pandrecht vestigen.
Een hypotheek rust inderdaad op een registergoed. En dat zijn alle onroerende zaken, alsmede teboekgestelde schepen en vliegtuigen.
Op roerende zaken, niet registergoederen kun je alleen maar een pandrecht vestigen.
-
Waarom denk je dat je de hypotheeklasten in de komende maanden wel kunt betalen als je nu al krap zit en geld moet bijlenen?????
En wat te denken van komende onderhoudskosten? Weer een extra lening afsluiten? Na al het gedoe van de afgelopen jaren zou je verwachten dat mensen toch wijzer zouden zijn geworden?Leo The Emperor schreef:Waarom denk je dat je de hypotheeklasten in de komende maanden wel kunt betalen als je nu al krap zit en geld moet bijlenen?????
En als het idd om een koopwoning gaat, vergeet even de OZB en opstalverzekering enz enz niet. En is het een koopflat of appartement de bijdrage aan de VvE.Leo The Emperor schreef:
Waarom denk je dat je de hypotheeklasten in de komende maanden wel kunt betalen als je nu al krap zit en geld moet bijlenen?????
En wat te denken van komende onderhoudskosten? Weer een extra lening afsluiten? Na al het gedoe van de afgelopen jaren zou je verwachten dat mensen toch wijzer zouden zijn geworden?
Yep idd.Emmy75,
Precies daarom ging ik er gemakshalve van uit dat het om een koopwoning gaat. Omdat er wordt gesteld dat het om een hypotheek gaat én dit een consumentenforum is én omdat ik niet helemaal snap waar mensen met genoeg geld voor een boot of vliegtuig met een kredietje voor nodig hebben. Want de registergoed "bootjes" zijn niet van die kleine goedkope roeibootjes.
Emmy,
Die bootjes zijn ook woonboten, watervillas of hoe ze ook maar wilt noemen tegenwoordig. Daarnaast heeft niet iedereen even een mooi bedrag voor een mooie zeilboot op de plank liggen, maar wel genoeg inkomen om de rente te betalen. Zelfs grote jongens als KLM moeten een hypotheek vestigen op vliegtuigen. Niet alleen om de koopsom van de vloot te kunnen betalen, maar ook om tot zekerheid voor de "running costs". En denk ook eens aan de beroepsvaart. Op de meeste rijnaken zit ook een hypotheek. Zo vreemd is het dus niet en de pleziervaart maakt maar een heel klein deel uit van de teboekstellingen.
Die bootjes zijn ook woonboten, watervillas of hoe ze ook maar wilt noemen tegenwoordig. Daarnaast heeft niet iedereen even een mooi bedrag voor een mooie zeilboot op de plank liggen, maar wel genoeg inkomen om de rente te betalen. Zelfs grote jongens als KLM moeten een hypotheek vestigen op vliegtuigen. Niet alleen om de koopsom van de vloot te kunnen betalen, maar ook om tot zekerheid voor de "running costs". En denk ook eens aan de beroepsvaart. Op de meeste rijnaken zit ook een hypotheek. Zo vreemd is het dus niet en de pleziervaart maakt maar een heel klein deel uit van de teboekstellingen.