LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ weigert verzekeringsverklaring buitenland af te geven

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kokosjuul

VGZ weigert verzekeringsverklaring buitenland af te geven

Ongelezen bericht door kokosjuul »

Mijn partner en ik zijn van plan te emigreren naar Australië. Ik heb al een baan bij een uni in Sydney gekregen en heb een beurs van het NWO om erheen te gaan. Voor de aanvraag van het visum heb ik een verzekeringsverklaring buitenland nodig. Oftewel een brief in het Engels met daarin een verklaring dat ik verzekerd ben bij VGZ onder dit en dit polisnummer. VGZ weigert mij deze verklaring. Volgens hen heb ik dat niet nodig voor het visum, moet ik eerst een toetsingsformulier invullen, etcetera. Dit klopt niet, volgens de Australische immigratiedienst, die over de beoordeling van mijn visum gaat. Op hun website staat nagenoeg letterlijk dat ik de verzekeringsverklaring buitenland mee moet sturen, anders wordt het visum afgekeurd. Het toetsingsformulier is pas van toepassing zodra wij daadwerkelijk zouden vertrekken, maar daarvoor hebben we dan wel een visum nodig en dus die verklaring. Mijn partner is bij Menzis verzekerd, en kreeg na 1 telefoontje de verklaring de volgende dag thuisgestuurd. Ik heb dit telefonisch nagevraagd bij CZ en Achmea, die doen dit ook meteen. Inmiddels hebben we samen ongeveer 10 keer gebeld met VGZ en zijn we op een servicepunt langsgeweest, allemaal zonder resultaat.

Wat klopt hier niet?
- ten eerste heb ik recht op die verklaring omdat ik bij hun verzekerd ben
- ten tweede wordt VGZ niet geschaad als ze die verklaring gewoon opsturen
Dus waarom doen ze dat niet? Bij verder doorvragen worden er onbeschoft gereageerd of gewoonweg opgehangen door VGZ. Inmiddels zit ik in de WW omdat ik niet kan starten met werken in Australie omdat ik nog geen visum heb en die niet kan aanvragen omdat ik deze verklaring niet heb.

Wat moet ik doen?
Ik ben hopeloos en voel me machteloos. Ik heb een klacht ingediend en als dat niet helpt ga ik naar de geschillencommissie. Samen kan dit rond de 3 maanden duren, allemaal tijd die ik niet kan werken in Australie.

Iemand tips hoe VGZ zover te krijgen dat ze mij gewoon die verzekeringsverklaring buitenland opsturen zoals alle andere zorgverzekeraars dat doen?

uvit webcare

Re: VGZ weigert verzekeringsverklaring buitenland af te geven

Ongelezen bericht door uvit webcare »

Hallo,

Mijn naam is Peter en ik ben medewerker van het webcare team van VGZ.

Graag willen wij met u in contact komen om uw klacht te bespreken. U kunt een email sturen naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

VGZ webcare team

kokosjuul

Beste Peter,

Ik heb al een klacht ingediend bij VGZ en wacht nog op antwoord.
Moet ik nu weer een mail sturen?
Ik wil alleen maar de verklaring hebben, dat is alles.

Mvg

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

uvit webcare schreef:Hallo,

Mijn naam is Peter en ik ben medewerker van het webcare team van VGZ.

Graag willen wij met u in contact komen om uw klacht te bespreken. U kunt een email sturen naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

VGZ webcare team
Waarom niet gewoon hier de antwoorden op de vragen van Kokosjuul ?

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Waarom ben er zo zeker van dat als je in (naar) Australië gaat (emigreren) werken onder de Nederlandse zorgverzekering blijft vallen? Ga in Nederland belasting betalen over je inkomen uit Australië? Op enkele uitzonderingen na, houdt de Nederlandse zorgverzekering op na emigratie en zeker als je daar gaat werken.

kokosjuul

Beste zalmmetwijn

Ja dat klopt. Maar daar is pas sprake van als de emigratie daadwerkelijk een feit is. Waar ik het nu over heb is de visum aanvraag. Om een long-term temporary business visum ter krijgen moet je een verzekeringsverklaring buitenland meesturen met de visum aanvraag. Daar is de Australische immigratiedienst heel duidelijk in. Zonder deze verklaring krijg je geen visum, en gaat de emigratie dus ook niet door.
Op het moment dat je in Australië start met werken kun je je daar inschrijven voor een zorgverzekering. Maar daarvoor moet je fysiek aanwezig zijn in Australië. Zij willen dus bewijs dat je tot die tijd een verzekering hebt. Vandaar de eis een verzekeringsverklaring buitenland mee te sturen bij de visum aanvraag.

Maar eigenlijk is dat mijn punt niet. Ik vind dat ik niet de dupe moet worden van het feit dat VGZ het beter denkt te weten en om onduidelijke redenen de verklaring niet opstuurt. De verklaring waar ik om vraag is niets meer en minder dan een brief in het Engels waarin staat dat ik een polis bij hen heb met deze en deze voorwaarden. Dus doe mij een plezier en stuur het gewoon op. Wat kan het VGZ het nou schelen waar ik dit voor gebruik? Ik zou zelfs kunnen stellen dat ze dat niet eens iets aangaat. Ik wil gewoon dat ze op papier zetten in het engels dat ik die en die verzekering bij hun heb, met dat en dat nummer. Dara is toch niks moeilijks aan? Ik vraag toch niet om een verzekering waar ik geen recht op heb of iets? De verklaring die mijn partner heeft gekregen van Menzis geeft letterlijk aan dat de polis vervalt op het moment dat hij zich uitschrijft in Nederland. Allemaal prima voor iedereen. Waarom kan ik deze verklaring niet gewoon krijgen? Er staat niks meer in dan in de polis, die je toch ook gewoon mag hebben? Bovendien sturen alle andere zorgverzekeraars die ik heb gevraagd (o.a. Menzis, CZ, Achmea) gewoon op verzoek die verklaring toe.

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Beste kokosjuul,
Er zit niks anders op dan even een mail te sturen, kan mij Uw ergernis goed voorstellen maar het brengt de oplossing niet dichterbij...

kokosjuul

HOERA!

Vandaag is de verklaring eindelijk binnengekomen per email.

Wat was er voor nodig:
- ongeveer 15 telefoongesprekken
- 1 bezoek aan het kantoor
- plaatsen van een bericht op het forum van RADAR
- formele klacht indienen
- aangeven dat toekomstige stappen zijn de geschillencommissie, kort geding, en schadevergoedingen

Wat nu de doorslag heeft gegeven weet ik niet, maar ik ben klaar ermee (letterlijk en figuurlijk).
Ik stel voor bovenstaande opsomming als formele procedure voor het verkrijgen van de verklaring op te nemen op de website van VGZ.

Gesloten