LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HP Laptop VERNIETIGD

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door BBCS »

renegade66 schreef:
Ten tweede is de verkopende partij in de garantieperiode verplicht om het probleem op te lossen. Dat doen zij, en dan is het weer niet goed.
vernietiging is geen oplossing bieden.
dus nee, dat is niet goed.

verder er was alleen een probleem met het scharnier, verder werkte alles goed. dit heeft TS ook duidelijk gemeld.

jij geeft er weer een andere draai aan met eigen aannames die niet ter sprake zijn.
Hoe weet jij dat zeker dat er voor de rest niets aan de hand is?

Ik zeg niet dat er meer aan de hand is, maar ik sluit het uit ervaring niet uit wat jij dus wel doet.
Wij kunnen er niet over oordelen, maar als de fabrikant er geen grondige reden voor de complete vervanging heeft, doet hij dat ook niet.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:21 lid 1 BW bevat dezelfde bewoordingen als artikel 7:22 lid 1 BW. Hiervan geeft het gerechtshof Amsterdam in hoger beroep het volgende aan:
LJN: BA9978 schreef:Gegeven het feit dat de koper ingevolge art. 7:22 lid 1 BW de keuze heeft tussen ontbinding en prijsvermindering valt zonder die nadere toelichting evenmin in te zien dat en waarom [koper] in deze voor ontbinding van de koopovereenkomst had moeten kiezen.
De wetgever heeft dit zelf ook aangegeven.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door Guardian72 »

BBCS schreef:Op het moment dat er bedrijfskritieke gegevens op staan, maar ik voordat de computer verstuurd wordt een backup en zal als het nodig is de gevens die op de computer staan vernietigen, dit altijd eerst in overleg met de betreffende klant.

Daarbij geef ik altijd aan dat op het moment dat een computer of een harde schijf naar de fabrikant gaat, dat de fabrikant kan beslissen om de computer of de harde schijf om te ruilen of te crediteren.

Bij mij zal het niet gebeuren dat de klant zijn gegevens kwijt raakt.
En hiermee geef je dus toe dat Dixons en HP dus de fout in zijn gegaan.
Behalve niet klantvriendelijk (kennelijk is TS er niet op gewezen dat hij gegevens kwijt zou kunnen raken) is ook nog niet de optie geboden om gegevens alsnog veilig te stellen.

Maar - ik doel ook op gevoelige gegevens. Want - heeft TS keihard bewijs dat het apparaat inderdaad vernietigd is - inclusief de harde schijf? Zo niet - kan hij Dixons en HP (of de reparateur) voor eventuele gevolgen aansprakelijk houden - daar zij niet de klant van te voren hebben geinformeerd. (alhoewel dit bij Dixons standaard is - de klant mag betalen, en is verder niet echt belangrijk)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
BBCS schreef:Op het moment dat reparatie niet mogelijk is en dat de verkopende partij of zijn voorschakels besluit om het product te vervangen en de koper gaat niet akkoord met de vervanging, ziet de koper dus af van de garantieafwikkeling.

In het geval van de TS zou dat betekenen dat de defecte laptop terug naar de TS wordt gestuurd en dat er van een garantieclaim geen spraken meer is.
Dus dan kan de TS geen vervanging en koop ongedaan maken eisen, omdat de TS dan geen afstand wilt doen van het product.
Het is juist dat de koper dan geen ontbinding kan eisen, maar hij kan wel vervanging eisen alleen doet dat op dat moment niet.
Zal dus niet gebeuren, omdat er in de tussentijd vanalles kan gebeuren.

Ik heb dat zelf in de praktijk meegemaakt.
Een klant had bij mij een harde schijf gekocht en die ging kapot.
Kan gebeuren.
Dus de klant wilde eerst de vervangende harde schijf krijgen om een backup te maken.
Geen probleem.
De klant heeft voor die vervangende harde schijf gewoon de aanschafprijs betaald als borg, en op het moment dat hij de defecte in zou leveren zou hij dat geld terugkrijgen.
Die klant moet nog steeds komen.

Ik bedoel maar.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door tennis »

BBCS schreef:
Ik heb dat zelf in de praktijk meegemaakt.
Een klant had bij mij een harde schijf gekocht en die ging kapot.
Kan gebeuren.
Dus de klant wilde eerst de vervangende harde schijf krijgen om een backup te maken.
Geen probleem.
De klant heeft voor die vervangende harde schijf gewoon de aanschafprijs betaald als borg, en op het moment dat hij de defecte in zou leveren zou hij dat geld terugkrijgen.
Die klant moet nog steeds komen.

Ik bedoel maar.



Je wijkt weer af van het topic, dus off topic !
Maar ik stop met deze onzin.
Heb het al eerder geschreven:
tennis schreef:Dit wordt weer een "Neverending Story" !
Feit is, dat er hier al vaker is aangegeven, dat het bedrijf fout heeft gehandeld.
BBCS is het weer niet eens, maar hij is ook niet makkelijk te overtuigen! :roll:

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door renegade66 »

Ik heb dat zelf in de praktijk meegemaakt.
Een klant had bij mij een harde schijf gekocht en die ging kapot.
Kan gebeuren.
Dus de klant wilde eerst de vervangende harde schijf krijgen om een backup te maken.
Geen probleem.
De klant heeft voor die vervangende harde schijf gewoon de aanschafprijs betaald als borg, en op het moment dat hij de defecte in zou leveren zou hij dat geld terugkrijgen.
Die klant moet nog steeds komen.

Ik bedoel maar.
die klant heeft toch betaald voor die schijf?
wat is dan het probleem?

dan nog even antwoord op het eventueel meer defect zijn dan een scharnier.
TS geeft duidelijk aan dat beeldscherm verder normaal reageert dus is er verder niets defect. als het scherm ontzet zou zijn kan dit eenvoudig vervangen worden. echter zit bij HP het scherm aan 2 armpjes bevestigd. dit is geen onrepareerbaar product.

tevens zijn de voor en achterkan van het scherm makkelijk te vervangen.
ik zie dus niiet echt in wat er voor probleem moet zijn voor vernietiging.

hoe weet ik dit?
ik repareer regelmatig computers en ook laptops.
dus jij bent hier niet de enige met kennis.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door BBCS »

renegade66 schreef:
Ik heb dat zelf in de praktijk meegemaakt.
Een klant had bij mij een harde schijf gekocht en die ging kapot.
Kan gebeuren.
Dus de klant wilde eerst de vervangende harde schijf krijgen om een backup te maken.
Geen probleem.
De klant heeft voor die vervangende harde schijf gewoon de aanschafprijs betaald als borg, en op het moment dat hij de defecte in zou leveren zou hij dat geld terugkrijgen.
Die klant moet nog steeds komen.

Ik bedoel maar.
die klant heeft toch betaald voor die schijf?
wat is dan het probleem?
Het ging om een garantieclaim.
renegade66 schreef: dan nog even antwoord op het eventueel meer defect zijn dan een scharnier.
TS geeft duidelijk aan dat beeldscherm verder normaal reageert dus is er verder niets defect. als het scherm ontzet zou zijn kan dit eenvoudig vervangen worden. echter zit bij HP het scherm aan 2 armpjes bevestigd. dit is geen onrepareerbaar product.

tevens zijn de voor en achterkan van het scherm makkelijk te vervangen.
ik zie dus niiet echt in wat er voor probleem moet zijn voor vernietiging.

hoe weet ik dit?
ik repareer regelmatig computers en ook laptops.
dus jij bent hier niet de enige met kennis.
Ik vind het ook vreemd.

Maar vergeet 1 ding niet: transporteurs.

madelief1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:16

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door madelief1966 »

heb zelf ook problemen gehad met mijn laptop van hp deze is gekocht bij de media markt. tijdens het gebruik is het scherm geknapt. vlgs mm viel het niet binnen de garantie!! had vlgs mm latenvallen!heb via een andere zaak(expert) telefoonnr gekregen van de hp, moest toen foto's sturen. vlgs hun viel het binnen garantie hij is door hun opgehaald keurig gemaakt en binnen week terug, je kunt beter met fabrikant onderhandelen dat met bijv dixons of mm.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door Guardian72 »

madelief1966 schreef: je kunt beter met fabrikant onderhandelen dat met bijv dixons of mm.
Dixons, Mediamarkt en Saturn zijn dozenschuivers.
De kans dat je daar iemand met echte kennis treft is m.i zeer klein

Alleen - het is wel zo dat de verkoper eerste aanspreekpunt is.
Dus eerst via verkoper - doen ze moeilijk, kan je als volgende de fabrikant eens bellen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door BBCS »

Laten de mensen lekker gelijk naar de fabrikanten gaan.
Daarbij snijden zichzelf behoorlijk in de vingers.
Als de koper niet binnen 2 maanden na constatering van het probleem zich niet melden bij de verkopende partij, vervalt het recht op aanspraak op de non-conformiteit.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door 53o »

Zelf werk ik bij Dynabyte wat onder hetzelfde concern valt als Dixons (Dexcom) en hoop wat meer duidelijkheid te verschaffen en de situatie van de verkopende partij toe te lichten.
nee slechts het scharniertje van de klep is kapot.
Dit defect komt voornamelijk omdat veel mensen de klep van de notebook open doen terwijl zij hun scherm aan de zijkant beetpakken. Dit zorgt voor een hoge spanning op het scharnier waardoor de duurzaamheid erg achteruit gaat. In dit geval maakt de oorzaak niet uit omdat de notebook verzekerd was.

Zoals meerdere personen al melden kan het zijn dat er schade is aan het moederbord of scherm of andere onderdelen van de notebook. Het is mogelijk dat 1 van deze onderdelen niet meer leverbaar is, een levertijd heeft die onacceptabel is of dat de kosten voor reparatie hoger zijn dan vervanging. Even als voorbeeld, ik heb een prijsopgave gezien van reparateur voor een apple macbook van €900 met een defect scherm. Reparatiekosten waren €800. En dit was alleen vervanging van scherm.
Een verkoopster van het Dixons geeft mij te kennen dat ik hier in de winkel maar even de verzekeringsmaatschappij moet bellen (ik heb een verzekering – het zogenaamde garantieplan).
Goed ik hoef niet mijn eigen telefoon te gebruiken maar de vrouw in kwestie nam niet de moeite even voor mij te bellen.
De vrouw in kwestie zou best bereid willen zijn om deze moeite te nemen, maar als zij dat deed had de verzekeringsdienst de klant aan de lijn willen hebben. De procedure is simpelweg dat de klant zelf de verzekeraar te woord staat omdat dit de duur van het telefoongesprek verkort. Anders moet de verkoper namelijk alles wat de verzekeraar vraagt opnieuw vragen aan de klant, de antwoorden van de klant (proberen te) herhalen wat veel meer tijd kost. De telefoon aan de klant geven is efficiënter voor alle partijen, waaronder de klant zelf.

De verkoopster had dat kunnen natuurlijk in een paar zinnen kunnen uitleggen aan de klant en het is een beetje slordig dat dit niet gedaan is. Aan de andere kant, als het druk was in de winkel is het wel begrijpelijk.
Er worden wat formaliteiten uitgevoerd waarbij ik duidelijk te kennen geef dat ik mijn laptop niet lang kan missen in verband met mijn activiteiten in Indonesië waarbij de laptop de enige manier is te communiceren. Ik vraag dan ook aan deze dame dit er specifiek bij te zetten.
Als verkoper hoor ik dit soort verhalen in 80% van de keren dat ik een reparatie invoer. 80% van de keren geeft de koper aan dat er spoed bij is. De ene klant kan niet zonder notebook voor zijn/haar werk, een andere is een raidleader in World of Warcraft en weer een andere is verslaafd aan Angry Birds en krijgt anders ontwenningsverschijnselen.

Is het de schuld van de verkopende partij dat iemand niet zonder zijn/haar notebook kan? Of zou de klant maatregelen kunnen treffen afhankelijk van zijn/haar gebruik?

Een optie zou zijn om een reserve notebook achter de hand te houden. Dat lijkt een luxe, maar als je ervan afhankelijk bent is het gewoon een must. Ook zijn er opties om de reparatie periode te verkorten door beschikbare diensten af te nemen om dit te dekken. Zo heeft HP een Carepack wat on-site support biedt en de reparatieduur flink verkort. Deze dienst kost €94 voor twee jaar (is ook mogelijk voor drie jaar maar ken het tarief niet uit mijn hoofd). Enkele andere merken kunnen zelfs een leentoestel leveren met hun servicecontracten. De verkoper zou de klant hierover kunnen informeren als de klant kenbaar maakt dat dit belangrijk is, maar in de praktijk gebeurt dit bijna nooit.
Van een leen laptop was al helemaal geen sprake meer.
Heb jij enig idee wat de marges zijn op notebooks en de gemiddelde levensduur van een leentoestel? Van de hele kleine marge moet Dixons de reparaties buiten de fabrieksgarantie betalen, die vaak maar een jaar is (terwijl Dixons 3 jaar garantie geeft op notebooks), maar een gemiddeld leentoestel houdt het maar 3 of 4 klanten vol voordat wij ons er voor zouden moeten schamen om deze aan een andere klant mee te kunnen geven.
Goed ik krijg dan wel een nieuwe PC maar al mijn bestanden (170 Gigabyte) ben ik wel kwijt.
Bij de reparatie van een fysieke scharnier mag je als consument verwachten dat er verder niets met de software of gegevens van je laptop gebeurt.
Bedrijf had eigenaar de gelegenheid moeten geven, om zijn/haar gegevens veilig te stellen.
Natuurlijk had het ook beter geweest een back-up te maken maar ja als er niet speciaal op word gewezen en als er eigenlijk geen noodzaak is dan maak je geen back-up en vertrouw je op de moraliteit van het betreffende Dixons filiaal.
Na het invoeren van de reparatie heeft de klant een afgiftebewijs getekend. Ik heb er nu even niet een bij de hand, maar hierop staat vermeld dat het mogelijk is dat bestanden verloren raken en dat de klant zelf verantwoordelijk is voor het veiligstellen van persoonlijke gegevens. Het lijkt erop dat de klant dit heeft getekend zonder het te lezen.

Zelfs als een notebook normaal gerepareerd had kunnen worden, maar als een onderdeel zoals het moederbord vervangen had moeten worden, kan het voorkomen dat de notebook wordt hersteld naar de fabrieksinstelling om de testprocedure te doorlopen zonder conflicten met geinstalleerde software/virussen etc.
Een bijkomstigheid is tevens dat bij een WEL aanwezige back-up de bestanden niet terug zouden kunnen worden gezet i.v.m. een verschillend besturingssysteem.
Dit is onzin. De gegevens kunnen altijd worden teruggezet, ongeacht besturingssysteem. Bepaalde applicaties zijn misschien niet meer compatible, maar mail/adreslijsten/multimedia/foto's kunnen altijd weer opnieuw worden geïmporteerd.
Na enig onderzoek op het internet blijkt de nieuwe PC niet dezelfde figuratie te hebben als mijn oude laptop en dat aan deze laptop een prijskaartje zit van Euro 599,99 terwijl mijn oude laptop toch altijd nog Euro 998,00 heeft gekost.
De nieuwe notebook na vervanging hoort minimaal de zelfde specificaties te hebben, prijs heeft er niets mee te maken. Als ik zelf een vervangend model moet uitzoeken voor een klant dan zoek ik een model uit waarvan de belangrijkste kenmerken (processor/geheugen/harde schijf capaciteit/videokaart) minimaal gelijk zijn aan de voorganger. Indien ik twijfel zoek ik het op door middel van benchmarks. Zelf heb ik nog geen klachten gekregen na het vervangen van een notebook voor een klant (maar wel bloemen/chocola/biertjes etc).

Wat het lastig maakt in jouw situatie is dat je een notebook hebt gekocht in het verleden met een hoop gadgets, zoals afstandsbediening, vingerafdrukherkenning etc die in huidige modellen niet meer gebruikt worden. De verkoper let bij vervanging van de notebook op specificaties, niet op gadgets. Als je tegen het ontbreken van die gadgets direct bezwaar had ingediend was er misschien nog wel iets anders mogelijk geweest, waaronder ontbinding van de koop. Maar als je dat niet hebt gedaan heb je nu een notebook met een snellere processor, betere videokaart, waarschijnlijk ook een grotere hardeschijf.


Als verkoper is dit topic een voorbeeld van hoe de nazorg vaak verloopt met een klant. De klant koopt een notebook en let alleen op prijs/specificaties maar zet niet zijn/haar eigen eisen goed op papier voordat deze tot de koop overgaat. De klant kan een hoop informatie en advies krijgen als deze daarom vraagt, maar als zij dit niet doet, is de verkoper opeens schuldig?

Zelf heb ik een notebook die ik gebruik als desktop, mijn backups staan op 2 harde schijven, ik heb een werkende reserve PC staan. Dit is een must voor iemand die helemaal niet afhankelijk is van zijn computer maar die gewoon niet zonder wil. Als ik dat wel was had ik wel meer maatregelen getroffen.
Laatst gewijzigd door 53o op 22 apr 2011 21:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Helaas - het enige wat ik hierboven onjuist zie, is het marge verhaal.

Dixons werkt nog steeds met bepaalde artikelen die een goede tot hoge marge hebben.
Voorheen eindigde de prijs op een 8 (dus, een artikel van 448 euro is een marge artikel - meer winst/bonus voor de verkoper)

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door 53o »

Ik werk zelf niet bij Dixons maar bij Dynabyte dus ben niet bekend met hun prijscode's. Als dit een prijscode is bij hun betekent dit niets meer dan dat op deze notebook een betere marge zit vergeleken met andere notebooks uit de zelfde prijsklasse.

Dit doet niets af aan het feit dat de marges dramatisch laag zijn op notebooks in het algemeen.

Maar mijn reply ging niet over marge, maar meer over de houding van de klant in het algemeen en om de situatie van de TS beter toe te lichten. Er zijn zoveel opties voor klanten om afhankelijk van hun persoonlijke eisen de juiste koop te kunnen maken, maar in plaats daarvan leggen ze de schuld neer bij de verkoper omdat hun verwachting niet overeenkomt met de realiteit (blind tekenen, niet nadenken over risico's, geen backups maken, zichzelf niet verder laten informeren).

Even wat voorbeelden van mijn filiaal van de laatste twee weken, om even de situatie van verkopende parij beter te kunnen schetsen:

- Klant koopt PC. Softwarematige problemen. "Computer expert" van seniorenweb lost het op. Installeert Windows 7 32 bit zonder drivers. PC kwam met 5GB ram.

...

Computer kosteloos hersteld voor klant met het verzoek om die "computer expert" nooit meer in de buurt te laten van die PC.

- Duidelijk een digibeet koopt een notebook. Ik vertel hem dat hij bij het installatie proces de toetsenbord indeling niet moet wijzigen (uit voorzorg). Klant komt terug, apestaartje werkt niet. Klant heeft toetsenbord indeling op Nederlands gezet ipv Verenigde Staten (internationaal) omdat dat logisch was voor hem.

...

Weer kosteloos probleem hersteld, maar komt erop neer dat zelfs als je klanten 1 advies geeft, ze regelmatig niet luisteren. Ben al gestopt met het inspreken van voicemails van klanten, zoals op dinsdag bellen: "Uw PC die in reparatie staat wordt vervangen voor een nieuwe, aangezien wij uw model niet meer voorradig hebben wordt deze besteld uit een ander filiaal en zal volgende week maandag of woensdag hier zijn. U krijgt van ons bericht als deze gearriveerd is." Klant staat volgende dag (woensdag) op de stoep en is kwaad omdat hij in zijn voicemail had gehoord dat deze uiterlijk woensdag binnen zou zijn. Ons filiaal eindigt dus uiteindelijk met een ontevreden klant (ook al werken wij voornamelijk heel sterk naar klantenbinding) omdat ik de fout heb gemaakt de klant duidelijke informatie te vertrekken over zijn reparatiestatus.

Klanten kunnen heel goed advies krijgen mits zij daar om vragen en er ook daadwerkelijk naar luisteren. Het lijkt erop dat door programma's als Radar en Kassa klanten het idee hebben dat ze heel erg veel rechten hebben (dat klopt ook) maar vergeten compleet de rechten van de verkoper en hun eigen plichten.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door Guardian72 »

53o schreef: Klanten kunnen heel goed advies krijgen mits zij daar om vragen en er ook daadwerkelijk naar luisteren. Het lijkt erop dat door programma's als Radar en Kassa klanten het idee hebben dat ze heel erg veel rechten hebben (dat klopt ook) maar vergeten compleet de rechten van de verkoper en hun eigen plichten.
Als oud dixons medewerker kan ik bovenstaande alleen maar beantwoorden met : AMEN!

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door alfatrion »

53o schreef:Is het de schuld van de verkopende partij dat iemand niet zonder zijn/haar notebook kan? Of zou de klant maatregelen kunnen treffen afhankelijk van zijn/haar gebruik?

Een optie zou zijn om een reserve notebook achter de hand te houden.
Je kunt er natuurlijk ook gewoon eentje huren en de kosten daarvan verhalen op de verkoper in die gevallen dat het product ondeugdelijk is.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door 53o »

Je kunt er natuurlijk ook gewoon eentje huren en de kosten daarvan verhalen op de verkoper in die gevallen dat het product ondeugdelijk is.
De verkoper heeft de plicht om een ondeugdelijk product te herstellen of te vervangen.

Zelf een notebook huren en de kosten proberen te verhalen op de verkoper lijkt mij juridisch niet mogelijk. De verkoper heeft namelijk helemaal geen plicht om voor dat soort kosten op te draaien.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door BBCS »

53o schreef:
Je kunt er natuurlijk ook gewoon eentje huren en de kosten daarvan verhalen op de verkoper in die gevallen dat het product ondeugdelijk is.
De verkoper heeft de plicht om een ondeugdelijk product te herstellen of te vervangen.

Zelf een notebook huren en de kosten proberen te verhalen op de verkoper lijkt mij juridisch niet mogelijk. De verkoper heeft namelijk helemaal geen plicht om voor dat soort kosten op te draaien.
Helaas wel.

Waar ik zeer grote moeite mee heb is dat er dan heel gemakkelijk tegen de verkopende partij gezegd wordt dat hij een ondeugdelijk product geleverd heeft.
Alsof hij dat bewust doet.
Dus moet hij niet aangepakt worden alsof hij dat bewust doet.

Laten we wel wezen: sommige verkopende partijen doen dat wel bewust, de meeste niet.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door alfatrion »

53o schreef:Zelf een notebook huren en de kosten proberen te verhalen op de verkoper lijkt mij juridisch niet mogelijk. De verkoper heeft namelijk helemaal geen plicht om voor dat soort kosten op te draaien.
De consument kan deze kosten verhalen op de verkoper door een beroep te doen op artikel 7:24 BW, omdat de consument deze schade leid doordat de verkoper hem een ondeugdelijk product heeft verkocht. Schade is het verschil tussen de werkelijke situatie waarin de verkoper een ondeugdelijk product heeft verkocht en de hypothetische situatie waarin dit niet is gebeurt. Immers, als de verkoper hem een deugdelijk product had verkocht dan had de koper nog altijd van zijn notebook gebruik kunnen maken.
Artikel 7:24 lid 1 BW schreef:Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef: De consument kan deze kosten verhalen op de verkoper door een beroep te doen op artikel 7:24 BW, omdat de consument deze schade leid doordat de verkoper hem een ondeugdelijk product heeft verkocht. Schade is het verschil tussen de werkelijke situatie waarin de verkoper een ondeugdelijk product heeft verkocht en de hypothetische situatie waarin dit niet is gebeurt. Immers, als de verkoper hem een deugdelijk product had verkocht dan had de koper nog altijd van zijn notebook gebruik kunnen maken.
Met alle respect, maar dit slaat echt nergens op.

Zie mijn eerdere reactie!

Erloni
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2011 08:20

Re: HP Laptop VERNIETIGD

Ongelezen bericht door Erloni »

Ik ben heel benieuwd hoe dit afgelopen is. Momenteel lig ik ook in de clinch met deze verzekeraar. Mijn laptop had ik ook aangeboden ter reparatie. Zelfde verhaal, mijn laptop (aankoopprijs 2 jaar geleden €1300) is ook vernietigd en ik krijg een "gelijkwaardige" laptop terug van €489.
Maar ook hier: geen communicatie met Dixons of met mij dat mijn laptop niet meer gerepareerd kon worden. Dan had ik mijn 2 harde schijven er nog uit kunnen halen ( nieuwe schijven van elk 500GB!!)
Ik heb hier expliciet nog naar gevraagd bij Dixons bij inleveren van de laptop. Volgens de medewerker was het niet nodig de schijven te verwijderen. Hij heeft enkel de accu losgekoppeld en aan mij meegegeven.
Ik heb destijds zeer bewust gekozen voor een laptop met 2 harde schijven en daar genoeg voor betaald. Deze optie wil ik in elk geval ook weer terugkrijgen in de vervangende laptop. De laptop die ik aangeboden kreeg haalt het niet bij mijn oude laptop.

Gesloten