LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vochtschade van mobiele telefoons
-
Vochtschade van mobiele telefoons
Er wordt heel wat afgediscussieerd over vochtschade en garantie van mobiele telefoons. Wie kan mij nu eens een duidelijk antwoord geven?
Mijn mobiel heb ik gekocht op 10 december 2009. Na een eerder kapot lcd scherm wegens de wintersport (zegt de verkoper, die onmenselijk temperaturen van -10 daar kan hij niet tegen, zelfs niet in een warme binnenzak) zit er nu weer vocht in de telefoon. hij doet het nog wel, maar maken doen ze niet want vocht in de telefoon is mijn eigen schuld. Ik heb de telefoon gewoon normaal gebruikt! Niet in het vocht gelegd, niet in stromende regen mee gebeld. Nu begreep ik dat deze vochtschade ook kan ontstaan door een beetje zweet of asemen in je telefoon of condens. Ik denk dat dat bij mij het geval is geweest. maar kunnen we als consument niet eisen dat een telefoon daar in ieder geval wel tegen moet kunnen? Waar ligt de grens? Ik sta nu met een telefoon met vochtschade (een samsung ecophone van the phone house) van een half jaar oud in de hand waar ik zeer voorzichting en zuinig mee om ben gegaan en ik kan niks beginnen.. Ik zou wel eens willen weten wat voor vocht dat dan is!
Zijn er nog lotgenoten??
Groet, Karlijn van Kollenburg
Mijn mobiel heb ik gekocht op 10 december 2009. Na een eerder kapot lcd scherm wegens de wintersport (zegt de verkoper, die onmenselijk temperaturen van -10 daar kan hij niet tegen, zelfs niet in een warme binnenzak) zit er nu weer vocht in de telefoon. hij doet het nog wel, maar maken doen ze niet want vocht in de telefoon is mijn eigen schuld. Ik heb de telefoon gewoon normaal gebruikt! Niet in het vocht gelegd, niet in stromende regen mee gebeld. Nu begreep ik dat deze vochtschade ook kan ontstaan door een beetje zweet of asemen in je telefoon of condens. Ik denk dat dat bij mij het geval is geweest. maar kunnen we als consument niet eisen dat een telefoon daar in ieder geval wel tegen moet kunnen? Waar ligt de grens? Ik sta nu met een telefoon met vochtschade (een samsung ecophone van the phone house) van een half jaar oud in de hand waar ik zeer voorzichting en zuinig mee om ben gegaan en ik kan niks beginnen.. Ik zou wel eens willen weten wat voor vocht dat dan is!
Zijn er nog lotgenoten??
Groet, Karlijn van Kollenburg
-
Re: Vochtschade van mobiele telefoons
Lotgenoten zijn er heel veel.
Maar er is weinig tegen te doen ben ik bang.
Vochtschade kan inderdaad ontstaan door zweet of condens.
Kunnen ze daar niks tegen doen? Vast wel maar dan worden de toestellen waarschijnlijk weer te groot en lomp voor de consument alswel te duur.
Maar er is weinig tegen te doen ben ik bang.
Vochtschade kan inderdaad ontstaan door zweet of condens.
Kunnen ze daar niks tegen doen? Vast wel maar dan worden de toestellen waarschijnlijk weer te groot en lomp voor de consument alswel te duur.
-
Is "vochtschade" niet gewoon een dooddoener om de kosten van reparatie onder garantie zo veel mogelijk te beperken?Lotgenoten zijn er heel veel.
Het is immers toch niet te controleren.
Dat is niet helemaal waar. In de meeste moderne telefoons zitten 1 of meerdere vochtsensoren. In mijn telefoon zit in het batterijvak een klein wit vlakje. Dit is de sensor, deze verkleurt als er vocht bijkomt. Voordat U een telefoon bij een winkel ter reparatie afgeeft kunt U dan ook vast laten leggen, dat deze sensor dus niet verkleurt is.Is "vochtschade" niet gewoon een dooddoener om de kosten van reparatie onder garantie zo veel mogelijk te beperken?
Het is immers toch niet te controleren.
Net zoals bijv een foto van het scherm, dat niet gebroken is o.i.d.
Kijk, dat is pas een goed antwoord. Jij en ik weten wat dit betekent, hopelijk snapt de consument dit ook eens een keertjeDat is niet helemaal waar. In de meeste moderne telefoons zitten 1 of meerdere vochtsensoren. In mijn telefoon zit in het batterijvak een klein wit vlakje. Dit is de sensor, deze verkleurt als er vocht bijkomt. Voordat U een telefoon bij een winkel ter reparatie afgeeft kunt U dan ook vast laten leggen, dat deze sensor dus niet verkleurt is.
-
Weer wat geleerdDat is niet helemaal waar. In de meeste moderne telefoons zitten 1 of meerdere vochtsensoren. In mijn telefoon zit in het batterijvak een klein wit vlakje. Dit is de sensor, deze verkleurt als er vocht bijkomt. Voordat U een telefoon bij een winkel ter reparatie afgeeft kunt U dan ook vast laten leggen, dat deze sensor dus niet verkleurt is.
Het is idd soms van belang om dit soort dingen zelf te checken.
Zelf zit ik nu ook met een reparatieprobleem, misschien later meer er over, ben er nu echt te boos over
Zelf zit ik nu ook met een reparatieprobleem, misschien later meer er over, ben er nu echt te boos over
-
Graag wil ik iedereen erop wijzen dat er ook telefoons zijn die wel tegen vocht kunnen! En dat van normaal gebruik een mobiele telefoon geen vochtschade krijgt, condens kan wel een reden zijn maar dat gebeurt ook niet spontaan !?!
Daarom valt vochtschade altijd onder gebruikersschade, om deze kosten tegen te gaan is het toestel natuurlijk altijd te verzekeren.
Dus wil je onbezord gebruik maken van je mobiele telefoon verzeker hem of koop een (lomp, lelijk en onfunctioneel) schok, stoot en waterbestendig toestel.
En laat je inlichten!
MVG,
Henk
Daarom valt vochtschade altijd onder gebruikersschade, om deze kosten tegen te gaan is het toestel natuurlijk altijd te verzekeren.
Dus wil je onbezord gebruik maken van je mobiele telefoon verzeker hem of koop een (lomp, lelijk en onfunctioneel) schok, stoot en waterbestendig toestel.
En laat je inlichten!
MVG,
Henk
Zo'n 1,5 jaar geleden heb ik bij de firma Finntax in Raamsdonksveer een nieuwe Nokia E52 aangeschaft. Dit omdat ik al jarenlang probleemloos Nokia telefoons gebruik. Echter is deze telefoon inmiddels voor de derde keer terug gekomen van reparatie deze keer ongerepareerd ivm vochtschade zoals de reparatiebon vermelde.
De eerste 2 keren was de speaker defect en probleemloos gerepareerd.
Deze keer was ook de speaker weer defect en teven de oplaadaansluiting en het aanzetten ging moeizaam.
Tot zover feitelijk behalve veel reparaties nog niet zo bijzonder.
Echter omdat ik na de eerste reparatie al besloten had om dit toestel voor de zekerheid uitsluitend nog voor kantoor werk te gebruiken en mijn oude Nokia 6300 voor het vuile werk verbaasde mij de conclusie vochtschade toch wel een beetje.
Daarom heb ik bij Finntax de foto's opgevraagd van de vochtschade.
Deze werden mij netjes per e-mail toegezonden en hierop was duidelijk behoorlijke vochtschade te zien aan de printplaat en afschermplaatjes.
Omdat ik echter nog niet geheel overtuigd was heb ik besloten om het toestel zelf eens open te schroeven.
En wat blijkt geen vochtschade te zien sterker nog de printplaat op de foto's bevat zelfs meer onderdelen dan die van mijn toestel.
Conclusie: men heeft mij dus foto's gestuurd van een heel ander toestel, let wel met uitzondering van een foto van het identificatie plaatje dit was wel van mijn toestel.
Toen ik e.e.a. voorlegde aan Finntax melde men mij dat men de reparatie uitbesteed aan een"officiële reparateur van Nokia" en verwees mij vervolgens naar het Nokia "contactcentre"
Hier word wel aangeboden om het toestel nogmaals ter reparatie aan te bieden bij een Nokia reparatiepunt. Echter na 2 maal contact tot op heden nog geen reactie op de valse foto's.
En dit laatste vind ik belangrijker dan de reparatie van mijn toestel.
Immers op deze manier word ik maar mogelijk nog veel meer mensen ronduit beduvelt en dat kan wat mij betreft dus echt niet.
De eerste 2 keren was de speaker defect en probleemloos gerepareerd.
Deze keer was ook de speaker weer defect en teven de oplaadaansluiting en het aanzetten ging moeizaam.
Tot zover feitelijk behalve veel reparaties nog niet zo bijzonder.
Echter omdat ik na de eerste reparatie al besloten had om dit toestel voor de zekerheid uitsluitend nog voor kantoor werk te gebruiken en mijn oude Nokia 6300 voor het vuile werk verbaasde mij de conclusie vochtschade toch wel een beetje.
Daarom heb ik bij Finntax de foto's opgevraagd van de vochtschade.
Deze werden mij netjes per e-mail toegezonden en hierop was duidelijk behoorlijke vochtschade te zien aan de printplaat en afschermplaatjes.
Omdat ik echter nog niet geheel overtuigd was heb ik besloten om het toestel zelf eens open te schroeven.
En wat blijkt geen vochtschade te zien sterker nog de printplaat op de foto's bevat zelfs meer onderdelen dan die van mijn toestel.
Conclusie: men heeft mij dus foto's gestuurd van een heel ander toestel, let wel met uitzondering van een foto van het identificatie plaatje dit was wel van mijn toestel.
Toen ik e.e.a. voorlegde aan Finntax melde men mij dat men de reparatie uitbesteed aan een"officiële reparateur van Nokia" en verwees mij vervolgens naar het Nokia "contactcentre"
Hier word wel aangeboden om het toestel nogmaals ter reparatie aan te bieden bij een Nokia reparatiepunt. Echter na 2 maal contact tot op heden nog geen reactie op de valse foto's.
En dit laatste vind ik belangrijker dan de reparatie van mijn toestel.
Immers op deze manier word ik maar mogelijk nog veel meer mensen ronduit beduvelt en dat kan wat mij betreft dus echt niet.
Dat pleit uiteraard het bedrijf Dynafix niet vrij! Dynafix constateert heel vaak vochtschade terwijl er daarvan geen sprake kan zijn! Al is je telefoon bijvoorbeeld splinternieuw en nog geen seconde gebruikt dan krijgt het bedrijf Dynafix het voor elkaar om vochtschade te constateren.mich24 schreef:Kijk, dat is pas een goed antwoord. Jij en ik weten wat dit betekent, hopelijk snapt de consument dit ook eens een keertjeDat is niet helemaal waar. In de meeste moderne telefoons zitten 1 of meerdere vochtsensoren. In mijn telefoon zit in het batterijvak een klein wit vlakje. Dit is de sensor, deze verkleurt als er vocht bijkomt. Voordat U een telefoon bij een winkel ter reparatie afgeeft kunt U dan ook vast laten leggen, dat deze sensor dus niet verkleurt is.
Een diagnose van Dynafix zou ik dan ook maar met een korreltje zout nemen!
apieone
Je schetst een mooi voorbeeld van de wijze waarop de consument naar mijn mening bewust en in combine met de fabrikant/importeur wordt voorgelogen, misleid, bedrogen en opgelicht door dit soort reparatiebedrijven.
Maxiem.
Je schetst een mooi voorbeeld van de wijze waarop de consument naar mijn mening bewust en in combine met de fabrikant/importeur wordt voorgelogen, misleid, bedrogen en opgelicht door dit soort reparatiebedrijven.
Maxiem.