LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen rekening, wel direkt incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Miranda1963
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jun 2005 10:00

geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door Miranda1963 »

Vraagje:
Mijn dochter heeft 14 dagen geleden bij een tankstation voor 30 euro getankt en nog wat andere dingetjes gekocht voor 15 euro. Bij de kassa moest ze 15 euro betalen en ze had natuurlijk meteen in de gaten dat de kassiere een fout maakte. Natuurlijk had ze haar hier op moeten wijzen, maar ze dacht mooi goedkoop uit te zijn.
Na 10 dagen kreeg ze een incasso in de bus voor 36 euro benzinekosten + adm.kosten. Daarboven op de incassokosten van 40 euro. Dure benzine dus!
Er stond op dat ze getankt had zonder te betalen. Dat klopt. Wel de fout van de kassiere en van mijn dochter om het niet te melden. Maar is het normaal dat je direkt en al zo snel een incasso krijgt? Ze hadden toch ook eerst een rekening kunnen sturen of kunnen bellen dat er niet betaald was? Ik vind dit toch wel heel erg onredelijk om zo snel al een incasso op je dak te sturen.
Iemand ervaring?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Of het onredelijk is of niet men had kunnen verwachten dat de rekening duurder uit zou vallen, je hebt geluk dat ze geen aangifte hebben gedaan en je dus ook niet nog eens een boete erboven op hebt gekregen vanuit justitie.

De rekening krijg je in feite al bij het tankstation zelf.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik ben het met Chocomelk eens.
U verwacht redelijkheid van een tankstation terwijl uw dochter zelf onredelijk is geweest.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door dirkib »

Het is zo dat een tankstationhouder geen gegevens krijgt van het kenteken van de "doorrijder". Heeft te maken met privicybescherming. Een tankstationhouder kan echter wel het kenteken van de videobeelden doorgeven aan een gerechtsdeurwaarder, die krijgt de gegevens wel en kan de incassoprocedure opstarten. En dat gaat niet voor niks...en dan kan er idd ook nog aangifte gedaan worden.

Dus niks geen eerste brief of telefoontje met een vriendelijk verzoek alsnog te komen betalen...

Miranda1963
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jun 2005 10:00

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door Miranda1963 »

Bedankt voor de reacties!
Ik had geen idee dat dit zo'n staartje zou krijgen, vandaar ook de vraag.
Natuurlijk blij dat er geen aangifte is gedaan. Mijn dochter heeft ervan geleerd.
Vind wel dat de kassiere ook had moeten opletten! Die heeft in eerste instantie de fout gemaakt waarvoor mijn dochter nu de rekening gepresenteerd krijgt, die ze overigens onmiddellijk heeft betaald. En natuurlijk had zij de plicht in eerlijkheid de fout bij de kassiere aan te geven. Er was ook beslist geen opzet in het spel om te tanken en dan maar vrolijk weg te rijden. Anders was ze ook niet naar binnen gegaan om nog wat andere zaken te kopen. Ze had geen idee van de gevolgen van de fout van de kassiere..............
Al doende leert men!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Miranda1963 schreef: Er was ook beslist geen opzet in het spel om te tanken en dan maar vrolijk weg te rijden. Anders was ze ook niet naar binnen gegaan om nog wat andere zaken te kopen. Ze had geen idee van de gevolgen van de fout van de kassiere..............
Al doende leert men!
Ze zou eventueel langs kunnen gaan en eens kunnen vragen waarom ze dit gelijk doen.
Zeker als ze regelmatige klant is.

Want, door een fout van beide partijen, komt er voor haar een hoop geld bij.
Je zal mischien niets terugkrijgen - maar bij dat tankstation is het ook belangrijk dat mensen achter de kassa ook opletten..

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door Dirkie »

.....Bij de kassa moest ze 15 euro betalen en ze had natuurlijk meteen in de gaten dat de kassiere een fout maakte. Natuurlijk had ze haar hier op moeten wijzen, maar ze dacht mooi goedkoop uit te zijn. ....
....Er was ook beslist geen opzet in het spel om te tanken en dan maar vrolijk weg te rijden. Anders was ze ook niet naar binnen gegaan om nog wat andere zaken te kopen....
Als ik het zo lees, was er in eerste instantie geen opzet in het spel, maar na het horen van het bedrag wel. Je dochter had ook toen kunnen zeggen, dat ze ook benzine moest afrekenen. Je kunt niet van de kassiere verwachten, dat ze alles zelf in de gaten kan houden. Het kan wel eens druk zijn, waardoor ze niet alles ziet. Pas als de volgende klant wil tanken bij de pomp blijkt dat deze niet vrijgegeven is en dat dus de vorige klant niet betaald heeft. Dan zijn er aantal mogelijheden. En je hebt nu kennis gemaakt met één van die mogelijkheden.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door snepke »


tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door tennis »


Klopt, dit is de procedure, welke de pomphouder gaat starten., omdat hij zoals dirkip al heeft geschreven, geen kentekens kan achterhalen.

https://www.tankenzonderbetalen.nl/Content/

Ook hier weer de fout zoeken bij het bedrijf,jammer!
Als ik klaar met tanken ben, ga ik naar de kassa en zeg pomp ....., en leg de spullen, welke ik nog wil kopen op de toonbank.
Dan wordt afgerekend, afwachten of misschien de pompbediende vraagt, is al fout.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Miranda1963 schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik had geen idee dat dit zo'n staartje zou krijgen, vandaar ook de vraag.
Natuurlijk blij dat er geen aangifte is gedaan. Mijn dochter heeft ervan geleerd.
Vind wel dat de kassiere ook had moeten opletten! Die heeft in eerste instantie de fout gemaakt waarvoor mijn dochter nu de rekening gepresenteerd krijgt, die ze overigens onmiddellijk heeft betaald. En natuurlijk had zij de plicht in eerlijkheid de fout bij de kassiere aan te geven. Er was ook beslist geen opzet in het spel om te tanken en dan maar vrolijk weg te rijden. Anders was ze ook niet naar binnen gegaan om nog wat andere zaken te kopen. Ze had geen idee van de gevolgen van de fout van de kassiere..............
Al doende leert men!
Uw dochter krijgt deze rekening gepresenteerd voor haar eigen fout! Ze had het gewoon netjes moeten melden, zoals u zelf ook al aangeeft.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Miranda1963 schreef:Mijn dochter heeft 14 dagen geleden bij een tankstation voor 30 euro getankt en nog wat andere dingetjes gekocht voor 15 euro. Bij de kassa moest ze 15 euro betalen en ze had natuurlijk meteen in de gaten dat de kassiere een fout maakte. Natuurlijk had ze haar hier op moeten wijzen, maar ze dacht mooi goedkoop uit te zijn.
= voorwaardelijk opzet. Afgaande op je verklaring is mijn (voorlopige) conclusie dat je dochter de bezine heeft gesloten.
Miranda1963 schreef:Maar is het normaal dat je direkt en al zo snel een incasso krijgt? Ze hadden toch ook eerst een rekening kunnen sturen of kunnen bellen dat er niet betaald was? Ik vind dit toch wel heel erg onredelijk om zo snel al een incasso op je dak te sturen.
De vraag is eigenlijk of je de kosten moet betalen. Hiervoor moet de schuldenaar (lees dochter) in verzuim zijn. De hoofdregel daarvoor is dat de schuldeiser eerst een ingebrekenstelling moet sturen, maar in dit geval is aannemelijk dat je dochter het bedrag niet wilde betalen. In dat geval kan de schuldeiser een beroep kunnen doen art. 6:83 lid c BW, met als gevolg dat je dochter direct in verzuim is.

Dit was allemaal anders geweest als je dochter had aangegeven dat het er volgens haar de bezine niet was meegenomen.

Het antwoord is: ja dat mag. Voor wat betreft de kosten: volgens raport Voorwerk II is het maximum bedrag 37 euro als de hoofdsom niet hoger is dan 250 euro. Je dochter heeft dus 3 euro te veel betaald aan incassokosten.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door tufima »

Ik denk dat je dochter een wijze les heeft geleerd hiermee, namelijk:

Eerlijkheid duurt het langst!

edwinknight

Re: geen rekening, wel direkt incasso

Ongelezen bericht door edwinknight »

Vraag me af hoe het gegaan was als andersom was, dus de benzine was betaald maar de producten niet.
Gaan ze dan ook adv kenteken een incasso sturen?
Benzine is makkelijker te verklaren adv tanksysteem en beelden dan de producten.

Maar ind, om maar als Maxima te spreken......beetje dom...maar een goede les.

Gesloten