LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Staat IMF in zijn recht over de Hypotheekaftrek
Staat IMF in zijn recht over de Hypotheekaftrek
Ik hoorde berichten dat de IMF vindt dat nederland een groot risico neemt met de renteaftrek van de hypotheken, in nederland. Je kunt toch niet zo de aftrek gaan beperken dan komen, bepaalde gezinnen toch dik in de proberen?? Terwijl het eigenlijk de schuld is van de regering dat het destijds is ingevoerd. Ook al gaat het over een periode van 20jaar, zouden ze dan net als met de aflossing vrije hypotheken de aftrek beperken met nieuwe hypotheken die worden verstrekt.?
Bron: http://www.nu.nl/geldzaken/2478682/hypo ... nomie.html
Bron: http://www.nu.nl/geldzaken/2478682/hypo ... nomie.html
Re: Staat IMF in zijn recht over de Hypotheekaftrek
En wat is er op tegen om de hypotheekrente af te schaffen bij een lening van meer dan bijvoorbeeld € 450.000,-- en/of een inkomen waarbij je 52% IB betaald? Dat kost de staat namelijk het meeste geld en zorgt voor de grootste scheefgroei!
IMF vindt
wareman vindt
Ze staan in elk geval in hun recht om iets te "vinden"...en dat vinden ze al zolang, dat is morgen dus niet meteen gewijzigd, want anders had Den Haag dat al jaren terug meteen gewijzigd toen ze dat voor het eerst "vonden", vindt je niet?
Zij (IMF) adviseren de regering daarom de mogelijkheden om rente af te trekken geleidelijk te verminderen. ''Het zou helpen als daar al snel een geloofwaardige boodschap over wordt afgegeven", aldus de economen.
Minister Jan-Kees de Jager (Financiën) gaf in een reactie echter aan niets te voelen voor een beperking van de hypotheekrenteaftrek. ''De huizenkoper heeft juist nu behoefte aan rust op de woningmarkt."
Was dat snel?
@Marcel1975
ik ben het met je eens dat ze wel een bepaalde regel aan moeten houden boven de 300.000 geen aftrek meer.
ik ben het met je eens dat ze wel een bepaalde regel aan moeten houden boven de 300.000 geen aftrek meer.
Volgens mij vangen ze uit de hoek ook het meeste, of vangt deze groep meer terug dan ze betalen? Nee ik heb geen hypotheek van 450 of meer en nee ik betaal geen 52%.Dat kost de staat namelijk het meeste geld.
Belastingaftrek verminderen ben ik voor, maar hoe zit het met de overdrachtsbelasting, huurwaardeforfait, vermogensbelasting over de woning.
Mensen die op hun hypotheek aflossen hebben een dalende hypotheekrenteaftrek. Voer dat eens in op vermogens die worden opgebouwd om de hypotheek in de toekomst af te lossen. Dus opgebouwd vermogen in mindering brengen op de hoofsom en alleen op het resterende van de hoofdsom renteaftrek.
Laat mensen maar weer kiezen voor de annuiteit. Helder en doorzichtig product die iedereen begrijpt en geen verborgen kosten.
Vermogensbelasting over de eigen woning is nimmer aan de orde.
Wat niet is kan nog komen... Op zich zou het toch niet raar zijn als er op een gegeven moment over de netto waarde (dus waarde min hypotheekschuld) VRH betaald zou moeten worden.
Natuurlijk is dit wel toekomstmuziek, maar ik vind het raar dat er op dit moment met allerlei artefacten onderscheid wordt gemaakt tussen schulden en bezit van de koopwoning en andere schulden en bezit, en tussen kopen en huren. Ik zou het het meest logische vinden als iemand die een huis koopt en aan een ander verhuurt gelijk zou worden behandels als iemand die een huis koopt en het aan zichzelf verhuurt, oftewel er zelf in woont. Natuurlijk betekent dit ook dat andere kunstgrepen, zoals het eigenwoningforfait, dan ook afgeschaft moeten worden en dat ook de huursubsidie breder getrokken zou moeten worden, ook naar koopwoningen. En dat dan in plaats van de hypotheekrenteaftrek.
Natuurlijk is dit wel toekomstmuziek, maar ik vind het raar dat er op dit moment met allerlei artefacten onderscheid wordt gemaakt tussen schulden en bezit van de koopwoning en andere schulden en bezit, en tussen kopen en huren. Ik zou het het meest logische vinden als iemand die een huis koopt en aan een ander verhuurt gelijk zou worden behandels als iemand die een huis koopt en het aan zichzelf verhuurt, oftewel er zelf in woont. Natuurlijk betekent dit ook dat andere kunstgrepen, zoals het eigenwoningforfait, dan ook afgeschaft moeten worden en dat ook de huursubsidie breder getrokken zou moeten worden, ook naar koopwoningen. En dat dan in plaats van de hypotheekrenteaftrek.
het is natuurlijk raar dat je aan de ene kant 6% overdrachtsbelasting moet betalen als je een huis koopt en aan de andere kant de rente weer van de belasting kan aftrekken. dan kan je net zo goed ook de overdrachtsbelasting afschaffen, dat scheelt weer in de aankoopprijs van een huis. en in de rente die je moet betalen.......