LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] courtage makelaars

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Larry

courtage makelaars

Ongelezen bericht door Larry »

Wij hebben onlangs een makelaar ingeschakeld voor de aankoop van een huis. Echter hebben we geen goede afspraken gemaakt over het courtage (achteraf natuurlijk stom!), maar zijn we er van uit gegaan dat deze dienst wordt geleverd zodat hij de opdracht krijgt voor de verkoop van ons huis. Nu we het huis hebben aangekocht worden we gekonfronteerd met de kosten van 1,5% van het aante kopen huis of het afsluiten van een hypotheek bij hun. Dit terwijl zij nu wel met de verkoop zijn gestart van ons huis tegen 1,75% .
Heeft de NVM standaarden voor courtages en/of komt dit vaker voor? Bij navraag bij een andere makelaar wordt de aankoop nl wel gratis verzorgd wanneer het huis verkocht mag worden.

rene

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door rene »

het is heel gebruikelijk dat als je gebruik maar van een makelaar bij de aankoop dat je kortig krijgt als je ook je eigen huis via hen verkoop. Meestal betaal je in dit geval 1% voor de aankoop en 1.85% bij de verkoop.

Een Makelaar (die zelf altijd 1% berekend voor zowel de verkoop als de aankoop)

dorus

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door dorus »

:shock: :roll: :lol: :lol:

makelaarscourtages zijn vrij

zie: www.goedkoopstemakelaar.nl

Chantal

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door Chantal »

Natuurlijk is het handig om te kijken bij goedkoopste makelaars.nl maar kijk ook verder....
Bijvoorbeeld, wat doet een makelaar voor je. Hoe gaat het met adverteren en de plaatselijk bekendheid, klantenbestand, is het een NVM makelaar of niet.
Laten we eerlijk zijn, iedereen wil wat verdienen en dat moeten makelaars tenslotte ook. Maak voor jezelf een eerlijke balans en kijk wat de voor- en nadelen zijn om een bepaalde makelaar een opdracht te gunnen.
Goedkoop kan ook duurkoop zijn!
Om een voorbeeld te noemen, de goedkoopste notaris .nl
In de praktijk scheelt het veel geld maar ook een hoop narigheid is de ervaring. Leuk een goedkope notaris maar als er vervolgens niet getransporteerd kan worden omdat de notaris zijn werk niet goed doet...ja goedkoop is leuk!

Gast

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door Gast »

Men kan met de makelaar afspreken wat hij voor z'n courtage moet doen. B.V. het aantal advertenties per periode en hoe lang het te koop moet staan alvorens de vraagprijs aangepast dient te worden. Ook het percentage kan men zelf vaak bepalen. De makelaarsmarkt is totaal verzadigd, dus voor hem 10 anderen. Denk eraan altijd een makelaar schriftelijk "vrijblijvend" uit te nodigen omdat in sommige regio's er onderling afspraken gemaakt worden om niet elkaars klantjes af te pikken.(dit is overigens wettelijk verboden)

Over de de melding van de notaris kan ik berichten: Ook duurdere notarissen maken blunders in hun aktes. Verkeerder looptijden; foutieve rentes; instaphypotheken i.p.v. vaste looptijd; grove telfouten in de afrekening; het laten staan van niet meer geldende erfdienstbaarheden; verkeerde kadastrale nummers; foute geboortedatum hypotheekgever, enz. En deze hele reeks in een akte.

revolt
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2003 20:29

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door revolt »

ik vind als een makelaar veel voor je doet , dus echt zijn nek uit steekt dat hij daar voor betaalt word dat is normaal als hij er een potje van maakt dan moet er een bedrag in mindering gebracht worden
net als in het bedrijfs leven wie goed werkt krijgt meer en meer bedoel ik gels en klanten want die komen dan ook

inbattoc

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door inbattoc »

Zie ons verhaal eens vwb onze huidige RE/MAX makelaar
("Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?")...

De passage:
...
"Hij werd onze nieuwe makelaar. De voorwaarden waren zodanig gunstig gesteld dat we eigenlijk enthousiast waren geworden.
De voorwaarden: de kosten van de andere makelaar (nam hij geheel over), geen advertentiekosten en "on top of that" no cure no pay.
Nou, beter kon niet... Toch?"
...

Nou nog het realiseren van de verkoop... :roll:

topics beheer

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door topics beheer »

Reclame maken voor Re-max moet je niet meer doen

gaste

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door gaste »

:cry: interessant als die berichten van de courtage. Wij hebben ons huis in januari te koop gezet via de makelaar, stom, getekend voor een courtage van 2% en nog dezelfde dag is de woning verkocht. Ja dat weet je van te voren ook niet. Echter de geleverde service is vanaf dat moment is helaas heel erg ver te zoeken. Ik vind het niet erg om 2% te moeten betalen, maar dan mogen wij toch wel een goede service en diestverlening verwachten. Slechte zaak en wordt ook nog vervolgt.

makelen, een vak?

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door makelen, een vak? »

Een Courtage van 2% is ronduit belachelijk. Wat moet de makelaar daar voor doen? In feite alleen de intake (fototje; advertentie opstellen die ze waarschijnlijk standaard in de pc hebben; advertentie plaatsen; en afwachten wie er op komt) Misschien een keer of 4; 5 met een koper langs en het koopcontract invullen (makkie) O.ja nog een afspraak met de gekozen notaris maken die in feite de papierwinkel afrond. Al met al tussen de 12 en 20 uur werk (weet ik van een vriendje die makelaar is).
Even rekenen...............Gemiddelde verkoopprijs is tegenwoordig
€ 200.000,00. 2% is € 4000,00 of te wel f 9000,00
Je betaald die "laagopgeleide" tussenpersoon dus f450,00 per uur!!!!!
Dat betaal je zelfs nu nog niet voor een advocaat (.....soms wel natuurlijk)
Ik reken even in guldens om aan te geven wat voor windhandel makelaardij is.

katja

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door katja »

Onzin, wat de persoon voor mij vertelt over de werkzaamheden van een makelaar. Volgens mij zelf laag opgeleid.
Hij vergeet namelijk dingen zoals: orienterend gesprek, verkoopopnamen, tekst maken voor op internet, etalage, advertenties, evt. teksten wijzigen (9 van de 10 keer is er nog net iets wat de opdrachtgever erbij of eraf wil hebben, vooral in deze tijd wanneer de woningen gemiddeld langer te koop staan), aantal keer bezichtigen, tussentijdse gesprekken wat betreft de voortgang van de verkoop enz.

Ziet u dat het allemaal anders is als u concludeerde?

Ik hoop dat u het ziet, draai anders een dagje mee....

Met vriendelijke groet,

geenmakelaar

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door geenmakelaar »

in landen als spanje liggen de courtages op 5%!!!

Gast

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door Gast »

Hier kun je al een hypotheek krijgen tegen 2%

T. Ipgever

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door T. Ipgever »

"Hier kun je al een hypotheek krijgen tegen 2%"

Ja, en in mijn biertje zit 10%; ook niet relevant.

Een vriend van mij, een makelaar, rekent 1% inclusief! b.t.w., want daar moet je ook nog op letten; vaak zijn de courtages inclusief btw tussen de 1,5 en 2.5%. Hij zit in den haag, langs de fred, verder maak ik geen reclame.

gaste

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door gaste »

:( dat een makelaar veel moet doen voor 2% courtage vind ik nogal veel gezegd. Orienterend gesprek, okay! verkoopopnamen okay! tekst voor internet is vaak een standaard verhaaltje met wat specifieke huisaanpassingen. Etalage en advertentie zijn bij ons niet eens aan bod gekomen, aangezien het bijna dezelfde dag nog verkocht is. De verkoopbrochure heb ik met de nodige aanpassingen nog teruggestuurd, deze hebben ze ook nooit hoeven aan te passen. Als ik dan zelf ook nog achter de koopakte en handtekening van mijn kopers aan moet gaan, vind ik 2% ook ronduit belachelijk, anders is het niet te omschrijven. Tot overmaat van ramp ben ik de koopakte nog op het kantoor gaan ophalen, aangezien het erg moeilijk was deze even af te geven, of op te sturen. Kost misschien te veel !!!!!
Ja, die persoon verdiend inderdaad zo rond de fl. 450,- per uur, echt makkelijk verdiend.
:twisted:

van grieken

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door van grieken »

Het is gewoonweg een grote schande wat die makelaars rekenen, en waarvoor? Voor totaal niets!! Het is een schande dat ze zichzelf in stand weten te houden. Ze beschikken niet over relevante kennis en hun enige belang is de courtage binnen te halen. Of je huis tegen de beste prijs verkocht wordt (of wordt aangekocht) is niet belangrijk. Er bestaat m.i. niet en ander "beroep" dat zo volstrekt zinloos is. Die NVM moet eens onderzocht worden door de Mededingingsautoriteit. De makelaars zelf zorgen er voor dat ze in stand blijven. Onderlinge afspraken regeren de markt. Was er een mogelijkheid om zelf je huis op Funda.nl te zetten dan zou het makelaars ras snel zijn uitgstorven.

Voor een taxatie bijvoorbeeld 1 a 2 0/00 van de waarde?? Wat een onzin. Er is geen enkele relatie tot de inspanning van die lui. Een huis van 1.000.000 euro taxeren is nauwelijks meer werk dan een huis van 100.000. Het meest verschrikkelijke is dat ze elke verantwoordelijkheid wensen te ontlopen. Onder elke taxatie staat een disclaimer. Men is nergens verantwoordelijk voor. Zo ook voor de "advisering" bij de aan-en verkoop. Voor wat betreft de juridische aspecten is enige kennis al helemaal ver te zoeken.

Mijn advies: denk zelf goed na, neem een bouwkundige mee, en bij het bieden, deel het verschil door de helft, doen die mafketels bij de TV makelaar ook. En verbaasd dat ze zijn dat ze er telkens (onder elkaar ) uitkomen. Voor een makelaar bestaat de rest van de wereld hoogstwaarschijnlijk uit zwakzinnigen.

Ik hoe er maar over op, elk woord aan deze parasieten gewijd is er een te veel!!

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Ja, die persoon verdiend inderdaad zo rond de fl. 450,- per uur, echt makkelijk verdiend
Dan wordt je toch zelf makelaar, als het allemaal zo makkelijk is!

van grieken

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door van grieken »

Hoezo makelaar "worden"?? Is geen beschermde titel of zo. Indien je er geen bezwaar tegen hebt een makelaar te zijn (heb ik dus wel) dan ben je er gewoon een. Hoef je nix voor te doen.

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Hoezo makelaar "worden"?? Is geen beschermde titel of zo. Indien je er geen bezwaar tegen hebt een makelaar te zijn (heb ik dus wel) dan ben je er gewoon een. Hoef je nix voor te doen.
Klopt.

Kijk voor elk beroep geldt als je geen toegevoegde waarde te bieden hebt, dan zul je op langere termijn nooit je geld kunnen verdienen.

Er zijn overigens ook makelaars die op basis van no-cure-no-pay werken.

ps wat is jouw vak?

Frits 12345

Re: courtage makelaars

Ongelezen bericht door Frits 12345 »

Een makelaar moet heel wat meer doen dan hiervoor gemeld. Met 20 uur redt je het niet. En wat te denken van alle kosten voor opleiding. Want een (NVM-)makelaar wordt je niet zomaar. Daarvoor moet een zwaar examen worden gedaan, waar velen voor zakken en maar enkele lingen slagen. Veel makelaars hebben een HBO-opleiding (HTS of HEAO). Dus je kan niet praten over laag opgeleide mensen.
Daaraast bestaat er een permanente eductie om geregistreed makelaar te blijven (CMRT).
De courtage zijn bij veel makelaars bespreekbaar/onderhandelbaar. Ga gewoon niet accoord met 2% ex BTW. Spreek desnoods 1 vast bedrag af incl. BTW. Jij beslist wat de makelaar wel en niet doet. En als je het te duur vindt, probeer het maar eens zelf. Probeer maar eens veel mensen over te vloer te krijgen, de opbrengstprijs hoog te houden.
Een goede makelaar verdient zichzelf terug. En een uurloon van 200 euro per uur is wel hoog hoor. Maar ja als een makelaar echt na 4 bezichtigingen je huis verkoopt. Tegenwoordig zijn er wel meer dan 10 bezichtigingen per woning (5 jaar geleden stond een woning nog 2 maanden te koop, nu rustig een half jaar (tussentijds maakt de makelaar nieuwe foto's en heeft contact met jou, belt kijkers na, en is actief op zoek naar nieuwe kopers .....) Als je tenminste praat over een goede makelaar, want die zijn er ook !! :lol:
Veel succes!!!

Gesloten