manondoris schreef:waarom is dat allemaal zo belangrijk voor je???? wie er binnen mag en wie niet, die beslaglegging gaat toch wel door . dan kun je toch beter gewoon meewerken en je energie in de belangrijkere dingen stoppen, verder wens ik je veel succes en wijsheid toe en dat je maar weer snel je zaken op orde mag krijgen.
Bedankt voor je goede wensen. Ik hoop voor jou dat je ook iets nuttigs vindt om je energie in te steken.
@puma en vogels: bedankt voor jullie reacties. Ik heb er echter niet veel aan dus ik stop hier verder met reageren. Ik hoop dat er toch een goed antwoord uit komt voor mensen die net als ik willen weten wat hun recht is op dit punt.
Ciao!
ik bedoelde het niet kwetsend , maar het is zo zonde als je zo in de **** zit je druk te maken over wie wel en wie niet naar binnen mag. zorg dat je je leven op de rit krijgt, daar steek ik namelijk dagelijks mijn energie in ,om mijn leven op de rit te houden, nogmaals veel sterkte.
manondoris schreef:
ik bedoelde het niet kwetsend , maar het is zo zonde als je zo in de **** zit je druk te maken over wie wel en wie niet naar binnen mag. zorg dat je je leven op de rit krijgt, daar steek ik namelijk dagelijks mijn energie in ,om mijn leven op de rit te houden, nogmaals veel sterkte.
Dit is niet kwetsend,je gaf hem alleen raad.
TS heeft een beetje lange tenen.
Guusje61 schreef:Niet te vergeten:
Artikel 440
lid 2. De deurwaarder kan zich doen bijstaan door een of twee getuigen, wier naam en woonplaats hij in dat geval in het proces-verbaal zal vermelden en die dat stuk mede zullen tekenen.
nee, politie treedt niet op als getuige maar als hulpofficier.
een getuige kan bijvoorbeeld een medewerker van het kantoor zijn, of een collega deurwaarder. Of iemand die vaker mee gaat met de deurwaarder mee gaat om hem bij te staan, te chaufferen, als getuige op te treden.
Hij ziet het vanzelf wel wie het huis binnen wil en wie niet, de slotenmaker zal waarschijnlijk meteen vertrekken als de deur gewoon open wordt gemaakt en de politie zal mischien afwachtend zijn om te kijken hoe de persoon reageerd, verwacht ik.
Guusje61 schreef:@schilderr
de slotenmaker hoef je niet binnen te laten.
de deurwaarder en de hulpofficier wel.
zie ook http://trudyevers.wordpress.com/2011/03 ... getroffen/
de deurwaarder heeft zijn titel en functie en mag daarom naar binnen.
de hulpofficier is hier niet bij voor huiszoeking, hij doet bij beslaglegging geen huiszoeking, daar is dan ook geen bevel voor aanwezig / nodig.
bij aanwezigheid van de bewoner is hij er ter ondersteuning van de deurwaarder. Tevens geeft hij vervangende toestemming om kasten en kamers te openen als de bewoner niet mee wil werken.
Ik vraag me af waarom de hulpofficier ook binnengelaten moet worden indien de schuldenaar meewerkt, immers: een deurwaarder kan ook beslag roerende zaken leggen zonder hulp van politie (en slotenmaker). In veel gevallen gaat de deurwaarder ook zonder hulpofficier en slotenmaker op pad, en indien er niemand thuis is (en eventueel raambeslag niet mogelijk is), laat hij een aanzegging achter voor beslag met hulpofficier en slotenmaker.
Normaliter ga ik de eerste keer zonder aankondiging en laat ik een brief achter dat ik geweest ben. Voor de tweede keer wordt een brief gestuurd wanneer ik kom om beslag te leggen. Als er dan weer niemand thuis is dan wordt het beslag met hulpofficier en slotenmaker.
Als er wel iemand thuis is dan gaat de slotenmaker weg. Vaak blijft de hulpofficier er dan wel bij, maar dan als inspecteur en niet als hulpofficier. Alleen als de kasten niet worden geopend dan treedt hij als hulpofficier op.
Meestal wordt een dag beslagleggingen ingeroosterd en blijft de inspecteur een dagdeel of langer bij de deurwaarder. Zo'n ingeroosterde dag is praktischer, ook voor de inspecteur, dan elke dag een enkele beslaglegging.
DAT de ambtenaar van politie erbij is, is tevens ter bescherming van de rechten van de schuldenaar. Dus ik zou hem gewoon binnenlaten. Of je moet iets te verbergen hebben....
Een keer gehad, bij een ontruiming overigens, dat er een zakje weed op tafel lag, de hovj zei tegen mij, oh vast voor eigen gebruik...! Wel een apart moment.
TK Dw RMH schreef:DAT de ambtenaar van politie erbij is, is tevens ter bescherming van de rechten van de schuldenaar. Dus ik zou hem gewoon binnenlaten. Of je moet iets te verbergen hebben....
Een keer gehad, bij een ontruiming overigens, dat er een zakje weed op tafel lag, de hovj zei tegen mij, oh vast voor eigen gebruik...! Wel een apart moment.
volgends mij is het gisteren gebeurd!!! ben wel benieuwd hoe alles gegaan is.maar ik denk niet dat t.s nog reageerd.
TK Dw RMH schreef:DAT de ambtenaar van politie erbij is, is tevens ter bescherming van de rechten van de schuldenaar. Dus ik zou hem gewoon binnenlaten. Of je moet iets te verbergen hebben....
Een deurwaarder die ik ken trof een keer een complete wietplantage aan bij een beslag roerende zaken....
Stel, ik heb schulden. Door omstandigheden bezit ik eigenlijk geen inboedel, behalve het hoogst noodzakelijke. Na de nodige procedures word er daadwerkelijk aankondiging beslag betekend en staat de deurwaarder voor m'n deur. Word er, als ik daarom zou verzoeken, beslag gelegd op inkomen in plaats van inboedel? Of word er in eerste instantie altijd beslag gelegd op de inboedel.. Ofwel, word er aan dat verzoek geen gehoor gegeven en ligt dat helemaal aan (het humeur van) de deurwaarder?
*edit* eigenlijk bedoel ik te vragen, of de schuldenaar kan verzoeken om een bepaald type beslag? Boedel of inkomen?
Volgens mij heeft de schuldenaar dat niet voor het kiezen of er beslag op inkomen of inboedel komt. Ik denk wel dat er eerder gekozen wordt voor een beslag op inkomen en/of banktegoeden als dit mogelijk is dan een beslag op inboedel. Bij beslag op inkomen is er wel sprake van een beslagvrije voet, een bedrag waarop geen beslag gelegd mag worden.
Er zijn nogal wat kosten verbonden aan een beslag op inboedel, volgens mij behoorlijk meer dan bij een beslag op inkomen of banktegoed. Het is immers de bedoeling de spullen bij niet betalen van de schuldenaar te verkopen en zo de schulden te betalen.
In dit theoretische geval wordt er gesproken over het hoogstnoodzakelijke qua inboedel. De vraag is nu wat is hoogstnoodzakelijk? Er zijn een (beperkt) aantal zaken waar geen beslag op gelegd kan worden, bijvoorbeeld het bed. Op een koelkast zou beslag gelegd mogen worden.
mijn voorkeur gaat uit naar beslag op het inkomen.
reden? de kosten zijn ongeveer gelijk, maar vanuit het inkomen wordt maandelijks geld betaald.
De inboedel betaalt niet uit, tenzij er verkocht wordt. en dat is dan eenmalig.
als er geen inkomsten zijn of zo laag dat het beslag daarop geen zin heeft dan wordt er wel beslag op de inboedel gelegd.
In 99% van de gevallen wordt daarna een regeling getroffen vaak die hoger is dan uit een beslag op het inkomen betaald zou worden.
Als het niet anders kan dan wordt alsnog de inboedel verkocht.
op welke spullen mag beslag op worden gelegd
alles, behalve:
.op het nodige bed en beddegoed van de geëxecuteerde en de inwonende leden van zijn gezin en op de kleren, waarmee zij gekleed en gedekt zijn;
.op de gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, tot hun persoonlijk bedrijf behorende;
.op de in het huis voorhanden zijnde voorraad van spijs en drank, dienende tot de behoefte van het huisgezin, gedurende een maand;
.op het ingevolge artikel 642c in de kas der gerechtelijke consignaties gestorte bedrag.
.de boeken die de geëxecuteerde nodig heeft voor zijn beroep, en
.op de werktuigen en gereedschappen, dienend tot enig onderwijs of de beoefening van kunsten en wetenschappen,
ik heb uit de wetteksten gekopieerd wat niet in beslag mag worden genomen.