Ik weet niet of ik nu beledigd of geflatteerd moet zijn Maar hoe dan ook, u heeft het inderdaad mis.barabas schreef:Duidelijk: rijbewijsinfo is een medewerker van de klantenservice van het CBR, of heb ik het mis?
Ik zit hier ook niet om het CBR te verdedigen, maar het meeste succes zal u echt hebben met het indienen van een officiele klacht.
Een examenuitslag zal echter nooit teruggedraaid worden, hoe onterecht dit ook mag zijn in sommige gevallen.
Het blijft het woord van de kandidaat/rijinstructeur tegenover het woord van de examinator. Dient u een klacht in, dan kunt u er in ieder geval van uitgaan dat dit geval onderzocht wordt en er met de examinator in kwestie wordt gesproken. Zijn er meedere klachten binnengekomen over deze examinator, dan zal het CBR dit zeker serieus nemen. Maar een kandidaat alsnog een rijbewijs toekennen gebeurt niet.
De examinator beoordeelt de examenrit aan de hand van de rijprocedure (als het goed is ligt ter inzage bij de rijschool). Hierin kunt u lezen waaraan de kandidaat moet voldoen en wat de beoordelingscriteria zijn.
Voordat een examinator begint bij het CBR krijgen ze een opleiding van 8 tot 12 weken + een assessment en een rijtest. Daarnaast worden ook examinatoren regelmatig bijgeschoold en intern beoordeeld.
Uw concrete vragen: zijn de instructies die de examinatoren krijgen geheim?
Voor zover ik weet is de hele opleiding, bijscholingen etc niet zomaar inzichtelijk. Daarnaast heeft het CBR zelf al aangegeven dat er niet voor elk geval en situatie richtlijnen zijn. Het is ter beoordeling van de examinator en deze wordt zo goed mogelijk opgeleid, beoordeeld en bijgeschoold om in elke situatie juist te oordelen.
" Moet de examinator een time-out aanbieden? Wat zegt het over de examinator als hij/zij in deze geen time-out aan biedt?"
Ik weet niet wat dat zegt over de examinator, daarvoor moet je in die specifieke situatie bij het examen aanwezig zijn. Sommige mensen zijn helemaal van de rel na een ingreep, andere denken " nou ja, ik ben toch al gezakt" en rijden juist heel goed verder omdat er een stukje spanning wegvalt.
Kortom, heel verhaal, en ik begrijp de frustratie en ook het oneerlijke aan de situatie, maar het heeft helaas echt geen zin om erin te blijven hangen. Laat de kandidaat een klacht indienen, maar zich daarna gewoon weer focussen op het herexamen!