LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadevergoeding nu voor iedereen

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Piet

Schadevergoeding nu voor iedereen

Ongelezen bericht door Piet »

'Schadevergoeding nu voor iedereen'

Door onze redacteur Elsje Jorritsma
ROTTERDAM, 4 FEBR. Een nieuwe wet maakt het de rechter mogelijk om schikkingen in het geval van een massaschade dwingend op te leggen aan alle gedupeerden. Dit staat in het wetsvoorstel 'Collectieve afwikkeling van massaschade' dat minister Donner van Justitie bij de Tweede Kamer heeft ingediend.
Net als bij CAO-afspraken wordt afgeweken van het uitgangspunt dat personen alleen gebonden zijn aan overeenkomsten die ze ook zelf hebben gesloten. Gevallen van massaschade deden zich bijvoorbeeld voor bij de legionella-uitbraak op de Flora in Bovenkarspel en bij de Dexia-leasebeleggers.
Voor de nieuwe regeling is vereist dat veroorzakers van massale schade, zoals fabrikanten van gebrekkige producten, eerst overeenstemming bereiken met een organisatie van gedupeerden over schadevergoeding. Beide partijen kunnen dan gezamenlijk de rechter vragen deze regeling verbindend te verklaren voor alle slachtoffers. Die krijgen daarmee automatisch, zonder proces te voeren, recht op de overeengekomen schadevergoeding. Maar ze verliezen de mogelijkheid zelf nog een aanvullende vergoeding te vorderen. Verschil met de bekende Amerikaanse 'class action' is dat daarin de medewerking van de schadeveroorzaker niet is vereist.
Volgens minister Donner is het voordeel van de regeling dat schadeveroorzakers niet meer in grote aantallen rechtszaken worden betrokken. Bovendien krijgen zij zo snel zekerheid over hun financiële verplichtingen. Ook slachtoffers kunnen volgens Donner zo snel en op eenvoudige wijze hun schade vergoed krijgen. Overigens houden benadeelden die aan de rechter laten weten niet onder de regeling te willen vallen, het recht zelf een claim in te dienen.
Directe aanleiding voor het wetsvoorstel, dat minister Donner vrijdag bij de Tweede Kamer heeft ingediend, is de DES-problematiek. Het DES-hormoon, dat tot 1975 op grote schaal werd voorgeschreven aan zwangere vrouwen om een miskraam te voorkomen, bleek zeer schadelijk voor de ongeboren kinderen, vooral voor meisjes. De farmaceutische industrie is door duizenden slachtoffers aansprakelijk gesteld. De farmaceuten hebben 35 miljoen euro in een fonds gestort om de schade te vergoeden. De advocaat van de in het 'DES-centrum' verenigde slachtoffers, P. van Regteren Altena, noemt het wetsvoorstel ,,belangrijk en oplossingsgericht''. ,,Veel benadeelden krijgen nu een vergoeding die ze anders niet zouden krijgen.''
Het wetsvoorstel over het algemeen verbindend verklaren van schikkingen bij massaschade, moet het volgens minister Donner ook een oplossing bieden in de DES-dochter-zaak. Hij denkt dat de overeenkomst over de verdeling van het bedrag onder de DES-dochters onder de nieuwe wet door de rechter verbindend kan worden verklaard.
De advocaat van de DES-dochters noemt de dwang op de slachtoffers die van het voorstel uitgaat een ,,redelijk alternatief'': ,,Het is voor benadeelden onaantrekkelijk om zelf te procederen, en aan te moeten tonen waarom een getroffen schikking voor hen niet redelijk is.''
Bovendien heeft de overzichtelijkheid van de algemene verbindendheid voor de fabrikant ook een keerzijde: ook de slachtoffers die anders niet zouden procederen krijgen nu recht op een uitkering, zegt Van Regteren Altena.
Onder advocaten wordt verwacht dat de wet belangrijk is in het geval van productaansprakelijkheid (bijvoorbeeld ontploffende Exota-limonadeflessen) en voor beleggers die schade lijden (bijvoorbeeld World Online) door het gedrag van ondernemingen.
Bron NRC Handelsblad

Pieter
Contacteer:

Re: Schadevergoeding nu voor iedereen

Ongelezen bericht door Pieter »

Deze Nieuwe wet kan niet snel genoeg door de 2e en 1e kamer gejaagd worden 8) Mits belangenbehartiger geen enkel belangenverstrengeling heeft met veroorzaker/bank/politiek of enigzins naar belangeverstregeling ruikt.

mvg Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter op 04 feb 2004 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

Wordt dit een heren accoord tussen de overheid en de banken.

Mag de waarheid niet boven water komen???

De waarheid MOET bekend worden en wij zullen doorgaat tot de vuiligheid van dexia, aegon, spaar select en de rest bekend wordt.

Hier past de mantel der liefde niet!!!

Dit was even een snelle reactie m.b.t. de aandelenlease affaire.

Groeten,
Piet
Laatst gewijzigd door Piet op 04 feb 2004 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Nes

Ongelezen bericht door Nes »

Hoi Piet

He dat is goed ! Fijn zeg.. Min conclusie van dupliek is eruit - Goh die advocaten die je hebt aangeraden, ze weten echt wat ze doen daar .. ik voel me daar heel prettig bij - het zijn fantastische mensen, professionals...- Nog maals bedankt voor je hulp - Ik loop bij een psy - al pratende merk ik dat het beter met me gaat - ik had veel dingen te lang voor mezelf gehouden - PS mijn advocaten raden me aan per direkt ook te beginnen met ZELF aanklagen van Aegon voor de Sprintplan die ik ook heb, dat vind ik wel eng, alleen al om het idee dat ik het financieel heel erg moeilijk heb en god weet of ik mijn lopende zaak binnen enkele maanden win of niet .. hoe sta je daarover ?

Groeten - Fijne avond

Sonja

Ongelezen bericht door Sonja »

Tjee, wat een goed bericht zeg!
We komen er wel !!
groet, Sonja.

croosjes

Ongelezen bericht door croosjes »

allemaal,Waar ik zo bang voor ben is dat één zaak of meerdere zaken(contracten) voor de rechter verschijnen!!!,wie bepaald welke contract;KABINET<DEXIA<DSIOF DE STICHTINGEN>Want er staat wel in dat bij niet tevredenheid zelf mag door procederen bij de rechter,de draagvlak van de groep(gedupeerde) wordt kleinere pas hier mee op.Hoe kleiner de groep hoe minder gehoor je krijgt.De nieuwe wet is wel een vooruit gang,Maar met de overstromming moest gedupeerde ook nog een tijd wachten op uit betaling en hier werd trouwens een fonds voor opgericht via t.v.uitzending.En de vuurwerkramp kijk daar maar eens naar.IK BEN NIET NEGATIEF MAAR VOORZICHTIG.
vrgr.andre de croos

pilske01

Ongelezen bericht door pilske01 »

Kan iemand me vertellen hoe het nu zit met de andere gedupeerde van dexia. Hoe zal het verloop van dit zijn, want dat zou ik heel graag willen weten, want ik sta op het punt om een appartement te kopen, en dan zal me dat een hele slok op een borrel schelen als de restschuld word kwijt gescholden.
Ik ben namelijk lid van de stichting pay back.
Dus ik hoor graag een reactie terug hierover

Joyce

Ongelezen bericht door Joyce »

Bij de massaschadevergoeding zie ik in dat voorbeeld Eagon niet staan.
Waarom alleen Dexia. Ik begrijp dit niet?
Waarom niet bij de Sprintplan gedupeerden?

Gesloten