LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke energie leverancier moet men nemen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door RubenF »

Het is bijna weer zover, ik en een hoop andere mensen kunnen weer overstappen of een nieuw contract nemen.
Nu zie ik alleen maar klachten hier.
Hebben jullie ook tips welke leverancier ik het beste kan nemen ??

Ik zit nu bij eneco en mijn 3 jarig contract loopt over een paar maanden af en ik heb de nieuwe aanbieding wel al binnen gekregen, met de nieuwe tariefen van eneco.

Dus nogmaals mensen zet hier graag uw tips neer
B.v.d.
Ruben

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De goedkoopste leverancier geeft de minste services dus als je als klant daarvan een klacht hebt, bijvoorbeeld over uw jaarnota, dan kan het maar zo voor komen dat u alleen met een externe helpdesk te maken krijgt. Krijgt u met achterstanden in de voorschotbetaling te maken dan zult u merken dat uw goedkope energieleverancier het incassobureau ter hand neemt om te innen. Nu is uw goedkope leverancier ineens niet meer zo goedkoop maar wordt dan al snel tot de meest klantonvriendelijke leveranciers betiteld, U bent daarmee weinig dan wel niet geholpen.Neemt u een duurdere leverancier dan zal u niet ontgaan dat de services een stuk ruimer uitgevoerd worden, niet altijd in de positieve zin natuurlijk.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Vorig jaar was ik klant bij e-on en begin dit jaar ben ik overgestapt naar Greenchoice. (niet uit ontevredenheid, maar vanwege een actie)
Bij e-on is alles perfect verlopen, zowel bij klant worden als bij afscheid nemen, alle beloftes zijn waargemaakt en de eindafrekening was er vlot zonder nare verrassingen.
De overstap naar Greenchoice ging ook helemaal goed, ze hebben me keurig steeds over het hele proces geïnformeerd, de overstapdatum iets verschoven omdat de einddatum bij e-on naar mijn idee een paar dagen eerder was dan hij in werkelijkheid bleek te zijn. Ze hebben vlot op een vraag per e-mail gereageerd.
Overstappen kán dus echt wel soepel en correct verlopen.

Maar ja, je leert een leverancier pas écht kennen als er iets fout gaat en je er achter komt hoe ze dat (niet) oplossen.
Een forum als dit geeft daar een idee van.

edwinknight

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door edwinknight »

Je kan niet zeggen welke energieleverancier het beste is, ze hebben allemaal wel wat, zie forum.
Zelf zit ik bij energiedirect na jaren nuon, en essent te hebben geahd. Heb nog nooit te maken gehad met foute meterstanden, rekeningen oid.

Ben naar ed overgstapt vanwege aktie, op energievergelijker.nl
Ed had een aktie met 350 energie tegoed, heb dus bijna 3 maanden niets hoeve te betalen.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door witte angora »

RubenF schreef:Het is bijna weer zover, ik en een hoop andere mensen kunnen weer overstappen of een nieuw contract nemen.
Nu zie ik alleen maar klachten hier.
Hebben jullie ook tips welke leverancier ik het beste kan nemen ??

Ik zit nu bij eneco en mijn 3 jarig contract loopt over een paar maanden af en ik heb de nieuwe aanbieding wel al binnen gekregen, met de nieuwe tariefen van eneco.

Dus nogmaals mensen zet hier graag uw tips neer
B.v.d.
Ruben
Ik zou zeggen: lees de diverse topics door, er staan, behalve negatieve dingen, genoeg positieve dingen. Een nieuw, zoveelste topic voegt niks toe, behalve dat het voor jou lekker makkelijk is. Zelf een beetje meer moeite doen mag heus wel.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door ronald g »

Als er geen klachten zijn moet je blijven zitten waar je zit. Neem geen vast tarief maar variabel, ondanks alle voorspellingen blijft dat de meest voordelige vorm.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door bachanaal »

volgens onderzoek zou momenteel atoomstroom (gas en elektra ) het goedkoopst zijn. even bij de diverse websites van energiebedrijven de kwu en m3 prijzen vergelijken , dan is te zien wie er voordelig is. ben zelf bij RWE.heb contract voor 3 jaar , gezien de stijgende prijzen kan dat voordelig uitpakken. had vroeger variabel maar dat werd elke paar maanden steeds duurder.(bij dalende prijzen kan variabel wel voordelig zijn maar dat zit er niet in)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Het schijnt dat jaarlijks overstappen, vanwege de eenmalige actiekortingen die je kan bedingen, het goedkoopst is. Reken wel op tijdig opzeggen&overstappen en dat per aangetekend schrijven kenbaar maken aan je te verlaten maatschappij.

Uiteraard mijd je NLEnergie/NEM. Zie dit forum en de 100 pagina's klachten daarover. Als iedereen nou NLEnergie/NEM mijdt en/of opzegt, gaan ze dan niet gewoon lekker failliet?

edwinknight

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door edwinknight »

Fiesiekus schreef:Het schijnt dat jaarlijks overstappen, vanwege de eenmalige actiekortingen die je kan bedingen, het goedkoopst is. Reken wel op tijdig opzeggen&overstappen en dat per aangetekend schrijven kenbaar maken aan je te verlaten maatschappij.

Uiteraard mijd je NLEnergie/NEM. Zie dit forum en de 100 pagina's klachten daarover. Als iedereen nou NLEnergie/NEM mijdt en/of opzegt, gaan ze dan niet gewoon lekker failliet?

Het IS goedkoper, alleen moet je de vraag stellen....wil je dit? Is nogal omslachtig vanwege de diverse administratieve handelingen en controles welke daarop volgen. Aangetekend schrijven heb ik nog nooit voor een energiebedrijf gedaan.
Gewoon via de website en om bevestiging vragen.

Scheelde behoorlijk wat euri's zo.


Mij lijkt ook dat iedereen opzegt bij een maatschappij zij geen reden van bestaan meer hebben

RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door RubenF »

Ik vind het toch wel treurig, dat er met zoveel energie bedrijven niet echt 1 is waarvan iedereen zegt daar kan je het beste naar toe gaan.
Toch bedankt voor jullie tips

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Shine »

RubenF schreef:Ik vind het toch wel treurig, dat er met zoveel energie bedrijven niet echt 1 is waarvan iedereen zegt daar kan je het beste naar toe gaan.
Toch bedankt voor jullie tips
Ieder heeft zijn/haar ervaringen. Zo geldt voor alles. (klusbedrijven, schildersbedrijven, garage, verzekeringen, makelaars, banken, dokters, ziekenhuizen, etc., etc.,......) en dus ook voor leveranciers.
Zoek even in dit forum de informatie wààr je op dient te letten en maak dan je keuze.
Verder meen ik wel vast te mogen stellen dat vooral NLenergie en Oxxio de kroon spannen ten aanzien van problemen. Daar kunt u uw voordeel mee doen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

RubenF schreef:Ik vind het toch wel treurig, dat er met zoveel energie bedrijven niet echt 1 is waarvan iedereen zegt daar kan je het beste naar toe gaan.
Treurig? Nou treurig is dat je kans loopt uitgeknepen te worden door sommige bedrijven. Daar moet je voor oppassen en die zijn hierboven genoemd.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Kijk en vergelijk zou ik zeggen.
Ooooo had je daar niet een speciale site van Ben W. voor?
www.gaslicht.nl <als die hier genoemd mag worden?>

Daarbij moet je je ook afvragen...
Met welke firma wil ik in zee gaan? Bijvoorbeeld als je tegen Kernenergie bent zul je een andere keuze maken dan wanneer het je niet uitmaakt waar ze hun stroom opwekken. (ik noem maar een voorbeeld)

Wil je het tarief vastleggen voor de komende jaren of niet?
<ik denk dat dit wel raadzaam is / prijs van de olie stijgt en dus ook alle overige energiekosten>

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Shine »

@ bachanaal
Onderstaand heb ik al in een ander topic (peperdure atoomstroom) geplaatst. Ik herhaal het hier toch ook even. Prijzen zijn incl energiebelasting, btw en gasregiotoeslag.

Atoomstroom:
Variabel: Elektra
Enkeltarief €0,2083

Vastrecht levering: Hoppah € 5,95 p/mnd !!!!!!!!!!!!

Vast 3 jaar Elektra:
€ 18,68 (peildatum 6-4-2011)

Variable Gas (regio A) € 0,5186

Vastrecht levering Hoppah 5,95 p.mnd !!!!

Vast 3 jaar Gas:
€ 0,5437 (regio A) (peildatum 6-4-2011)



Nuon (heb deze gepakt omdat deze leverancier vaak als duurste aangemerkt wordt)

Variabel Elektra (gewone energie):
Enkeltarief: € 0,2161

Vastrecht levering: 2,25 p/mnd

Vast 3 jaar Elektra:
€ 0,2092 (peildatum 6-4-2011)

Gas variabel:
Regio A: € 0,5404

Vastrecht levering € 2,75 p/mnd

Gast vast 3 jaar:
Regio A: 0,6116 (peildatum 6-4-2011)

Atoomstroom lijkt goedkoper, maar de 'winst' verlies je door de bizar hoge vastrecht leveringkosten die je maandelijks per product moet betalen. Een verschil van ongeveer 5,- per maand. Wat je dus sowieso kwijt bent!!
Ik betaal dan liever iets meer aan energieprijs (want dan betaal ik voor mijn daadwerkelijke verbruik!!) in plaats van een lagere energieprijs maar daartegenover een aanzienlijk hoge vastrecht leveringprijs. Kosten die niets te maken hebben met je verbruik.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Shine schreef:
Atoomstroom:
Variabel: Elektra
Enkeltarief €0,2083

Vastrecht levering: Hoppah € 5,95 p/mnd !!!!!!!!!!!!


Nuon (heb deze gepakt omdat deze leverancier vaak als duurste aangemerkt wordt)

Variabel Elektra (gewone energie):
Enkeltarief: € 0,2161

Vastrecht levering: 2,25 p/mnd
Verschil Nuon versus Atoomstroom € 0.0078 per kwh
Minder dan 1 cent verschil dus.

Vastrecht verschil 5.95 - 2.25 = 3.70 * 12 = 44.40 per jaar
Bij Atoomstroom gaat het dus pas 'goedkoper' worden als je meer verbruikt dan 5692 kwh (goed berekent toch?)

Als je dus zoals ik slechts 1800 kwh hebt verbruikt is het goedkoper om gewoon bij Nuon te blijven (als je daar al zit natuurlijk)



Tja, er zitten genoeg addertjes onder het gras.
En wie neemt de moeite om dit alles met elkaar te vergelijken?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Inderdaad UrbanSolitude het omslagpunt is 5692,308 kWh. Met een kleiner verbruik op jaarbasis ben je bij Atoomstroom duurder uit.
Bij het "gemiddelde" verbruik van 3500 kWh betaal je bij Atoomstroom € 800,45 en bij Nuon € 783,35 en is het verschil nog altijd € 17,10 in het voordeel van Nuon :) . (Gebaseerd op de cijfers van Shine :wink: )

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Shine schreef: maar de 'winst' verlies je door de bizar hoge vastrecht leveringkosten die je maandelijks per product moet betalen. Een verschil van ongeveer 5,- per maand. Wat je dus sowieso kwijt bent!!
.
Zo is het maar net. Met dit vastrecht wordt nogal eens "gesjoemeld", moeilijk terug te vinden op de site, geldt het per product of voor alle producten etc. Let ook op de teruggave energieheffing en de BTW: zijn die verrekend in de aanbiedingen (meestal wel) en wordt bij een vergelijking met andere leverancier ook die teruggave energieheffing en de BTW meegeteld?

Al met al is het nogal een uitzoekerij; het beste zet je alles in excel en dan vul je je verbruik in. Mijn ervaring is dat het verschil enige tientjes per jaar bedraagt (3000 kWh el. en 2200 m³ gas). Je moet het echt hebben van eenmalige stuntkortingen en na één jaar weer overstappen naar een andere leverancier met stuntaanbieding. Met alle rompslomp en mogelijke afzetterij van dien.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Shine »

Let ook op de teruggave energieheffing en de BTW: zijn die verrekend in de aanbiedingen (meestal wel) en wordt bij een vergelijking met andere leverancier ook die teruggave energieheffing en de BTW meegeteld?
Dit is men (sinds vorig jaar 2010) verplicht te doen. De prijzen die vermeld staan dienen AllIn prijzen te zijn. (alléén exclusief netbeheerkosten en vastrecht leveringskosten)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Welke energie leverancier moet men nemen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ah, bedankt voor de info! Dat maakt het weer iets minder gecompliceerd.

Gesloten