LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neergaande markt

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
seb76
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2009 15:47

Neergaande markt

Ongelezen bericht door seb76 »

Hi,

O o o o, wat een fijne markt om nu je huis te verkopen zeg. Vandaag melde mijn makelaar mij dat de vraagprijs van mijn huidige woning met zeker 10.000 euro om laag moet om het te kunnen verkopen in de huidige markt. Op zich zou dit niet zo'n probleem zijn, maar hij schat dat de woning nog eens 15.000 euro minder zal opbrengen wanneer het verkocht wordt (?). Nu vind ik 25.000 euro zakken op een getaxeerde waarde van 195.000 euro wel heel veel (en dat in 5 maanden). Had de makelaar dat niet moeten voorzien en mij hiervoor moeten waarschuwen? Ik heb namelijk een nieuw huis aangekocht op basis van de taxatie van 5 maanden geleden. Ook geeft hij nu aan dat hij niet verwacht het huis te verkopen in de komende 6 maanden (eerst verwachte hij het in 3 maanden te kunnen verkopen).
Iemand enig idee of ik de makelaar kan laten opdraaien voor de hieruit voortvloeiende schade?

Groet,

Seb

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door marcel75 »

Seb,
Als jij kunt aantonen dat makelaar willens en wetens de hele huizenmarkt verziekt heeft (oftewel als hij de hoofdredacteur van een bepaalde krant is bijvoorbeeld), dan zou je een kans maken.

Op dit moment is dat gewoon heel moeilijk. En waar had je de taxatie voor nodig? Als dat was ivm een overbruggingshypotheek, dan kan ik je wel verklappen dat de waarde hoog ingezet is.

En niemand kan je op dit moment garanderen dat je huis binnen een bepaalde periode verkocht is. Alleen een verwachting uitspreken.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet heel goed in welk schuitje je zit. Moet zelf ook nog 2 huizen verkopen en woon al samen in het 3e. Wij weten inmiddels ook nog meer welk van de 3 huizen we houden en welke 2 er weggaan (al dan niet vrijwillig). Maar wij zijn er bij het kopen van ons huisje van uitgegaan dat onze woningen niets zouden opbrengen (verkoopprijs dus ongeveer gelijk aan hypotheek en makelaarskosten). Alles wat er overblijft is mooi meegenomen, maar wij hebben al rekening gehouden met verliesnemen (en dat terwijl een van ons al 7 jaar een eigen huis heeft).

stokstaartje20
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2009 22:18

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door stokstaartje20 »

Ik ga mijn huis nu waarschijnlijk te koop zetten. 2 jaar geleden kon dat voor de vraagprijs van 240.000 euro. Eigenlijk zou de markt 5 % zijn ingezakt, alleen zie ik daar niets van. Volgens mij is het verlies nog groter. Maar ja, daar heeft iedereen last van. En eerlijk gezegd wisten wij dit ook. Ik laat nu eerst een paar makelaars mijn huis beoordelen en dan ga ik middelen. Dan heb ik denk ik een reele prijs. En dan ga ik pas kijken wat ik kan kopen.

droomeconoom
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2010 20:47

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door droomeconoom »

Ik zou eerst verkopen en daarna pas kopen. Met geld in de hand kun je sterk onderhandelen, de verkoper heeft wellicht meer haast dan jij. Dubbele woonlasten moet je nu zien te voorkomen.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

O o o o, wat een fijne markt om nu je huis te verkopen zeg. Vandaag melde mijn makelaar mij dat de vraagprijs van mijn huidige woning met zeker 10.000 euro om laag moet om het te kunnen verkopen in de huidige markt. Op zich zou dit niet zo'n probleem zijn, maar hij schat dat de woning nog eens 15.000 euro minder zal opbrengen wanneer het verkocht wordt (?). Nu vind ik 25.000 euro zakken op een getaxeerde waarde van 195.000 euro wel heel veel (en dat in 5 maanden). Had de makelaar dat niet moeten voorzien en mij hiervoor moeten waarschuwen? Ik heb namelijk een nieuw huis aangekocht op basis van de taxatie van 5 maanden geleden. Ook geeft hij nu aan dat hij niet verwacht het huis te verkopen in de komende 6 maanden (eerst verwachte hij het in 3 maanden te kunnen verkopen).
Iemand enig idee of ik de makelaar kan laten opdraaien voor de hieruit voortvloeiende schade?
Nee, natuurlijk niet. De makelaar is niet verantwoordelijk voor de waarde van je huis. Je kunt de makelaar alleen aansprakelijk stellen als de taxatie echt aantoonbaar fout is. Dat is hier niet het geval, de waarde van je huis is gewoon wat gezakt

Ik vind het nogal opportunistisch hoe je bezig bent, en nu zou de makelaar het gelag moeten betalen
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 07 feb 2010 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wie nu wil verkopen moet een realistische prijs hanteren. En liefst er wat onder. Je bent gewoon te duur met je hut. De makelaar vertaald dat door te zeggen dat het zeker 6 maanden duurt voor het verkocht gaat worden. Prijs dus met 30.000 verlagen.
Beter was het eerst je huis te verkopen.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door ppp333333 »

huizenprijzen worden kunstmatig hoog gehouden.

stofzuigertje

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele makelaars willen zo graag een verkoop opdracht dat ze een te hoge startprijs voor je huidige woning het in de markt zetten.
Na enige tijd zie je niemand en zakken ze naar redelijke waarde en verkoopt het plotseling wel sneller.
Weigeren betekend nog jarenlang 2 huizen dus je hebt geen keuze.

Wel opvallend dat verkopers die nog niets hebben en eerst op verkoop wachten meestal een redelijke startprijs kregen als advies en vaak binnen 1 maand op straat staan en overhaast moeten aankopen.
Gelukkig staat er zoveel leeg of binnenkort leeg dat er flinke ruimte zit in onderhandelen en juist langer leeg staande gaan nog wel een vaker flink onder de waarde weg van mensen die het lange wachten en 2 huizen schoon en netjes houden zat zijn, ramen wassen en tuin verzorgen waar je vanaf wilt is niet leuk, vooral als je ex buren vragen of er al kijkers of bieders waren...

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door ppp333333 »

aan een huis komen is makkelijk.
alleen hoe raak je er van af
en laten we eerlijk zijn 450.000 euro of 450.000 gulden is toch een verschil
en ik geef ze niet de kost die er gewoon van de f een eurootje van gemaakt hebben

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Neergaande markt

Ongelezen bericht door bachanaal »

wees blij dat hier de waardedalingen heel erg klein zijn in vergelijking met het buitenland, wat veroorzaakt wordt door allerlei vormen van overheidssteun. er staat een heel goed artikel over de huizenmarkt op Z24.nl

Gesloten