LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoezo folders niet misleidend?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Karinrummens
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 okt 2003 20:57

hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door Karinrummens »

Lees ik dit nou verkeerd? Of zijn ze zich aan het indekken?

Opnieuw zoeken

Terug naar de lijst

Home > Uitspraken zoeken > Resultaat > Uitspraak


LJN-nummer: AN8482 Zaaknr: 258118 / H 03.0142
Bron: Rechtbank Amsterdam
Datum uitspraak: 19-11-2003
Datum publicatie: 19-11-2003
Soort zaak: civiel - civiel overig
Soort procedure: eerste aanleg - enkelvoudig

258118 / H 03.0142
19 november 2003



RECHTBANK IN HET ARRONDISSEMENT AMSTERDAM
DERDE ENKELVOUDIGE CIVIELE KAMER
VONNIS

i n d e z a a k v a n:


1. de stichting STICHTING ONDERZOEK BEDRIJFSINFORMATIE (SOBI),
gevestigd te Amsterdam,
2. [eiser 2],
wonende te [woonplaats],
e i s e r s in het incident,
procureur mr. F.J. Schoute,

t e g e n:

1. de stichting STICHTING LEASEVERLIES,
gevestigd te 's-Gravenhage,
2. de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid CONSUMENTENBOND,
gevestigd te 's-Gravenhage,
e i s e r e s s e n in de hoofdzaak, verweersters in het incident,
procureur mr. I.M.C.A. Reinders Folmer,


e n :

de naamloze vennootschap DEXIA BANK NEDERLAND N.V.,
gevestigd te Amsterdam,
g e d a a g d e in de hoofdzaak, verweerster in het incident,
procureur mr. H.G. van Everdingen.


Eisers in het incident worden hierna SOBI/[eiser 2] genoemd. Eiseressen in de hoofdzaak worden hierna Leaseverlies c.s. genoemd. Gedaagde in de hoofdzaak wordt hierna Dexia ge-noemd.

VERDER VERLOOP VAN DE PROCEDURE
in de hoofdzaak en in het incident

Naar aanleiding van het in deze zaak op 24 september 2003 uitgesproken vonnis hebben
SOBI/[eiser 2] een akte in het incident, met bewijsstukken, genomen. Leaseverlies c.s. en Dexia hebben hierop ieder bij antwoordakte in het incident gereageerd. Vervolgens is wederom vonnis in het incident gevraagd.

GRONDEN VAN DE BESLISSING
in het incident

1. Bij voornoemd tussenvonnis zijn SOBI/[eiser 2] in de gelegenheid gesteld bij akte duidelijkheid te verschaffen omtrent de strekking van hun vordering in het incident.

2. SOBI/[eiser 2] hebben daarop bij akte aangegeven dat zij belang hebben bij het instellen van een eigen vordering, omdat het zeer wel mogelijk is dat de brochures die niet door SOBI/[eiser 2] in orde zijn bevonden, wel degelijk misleidend zijn. Zij verzoeken de rechtbank daarom om hun interventie aldus op te vatten dat zij beogen in de hoofdzaak een verklaring voor recht te vragen dat de door hen in orde bevonden brochures niet misleidend zijn. Voor zover dat niet (meer) toewijsbaar mocht zijn hebben zij aangegeven zich te willen voegen aan de zijde van Dexia, doch uitsluitend voor zover het standpunt van Dexia mede inhoudt dat de door SOBI/[eiser 2] in orde bevonden brochures niet misleidend zijn.

3. Dexia heeft zich - kort gezegd - ten aanzien van het door SOBI/[eiser 2] gevorderde gerefereerd aan het oordeel van de rechtbank. Leaseverlies c.s. hebben - kort gezegd - voor wat betreft de (primair) gevorderde tussenkomst geconcludeerd tot afwijzing van het gevorderde en zich voor wat betreft de (subsidiair) gevorderde voeging aan de zijde van Dexia gerefereerd aan het oordeel van de rechtbank.

4. Uit hetgeen SOBI/[eiser 2] bij akte heeft aangevoerd leidt de rechtbank af dat zij niet zozeer een eigen vordering wensen in te stellen die zich richt tegen beide partijen, c.q. in de hoofdzaak wensen tussen te komen, maar dat zij zich - zij het slechts voor het gedeelte dat hen aangaat - wensen te scharen aan de zijde van Dexia, c.q. zich in de hoofdzaak aan de zijde van Dexia wensen te voegen. Nu Dexia en Leaseverlies c.s. zich ten aanzien van de gevorderde voeging hebben gerefereerd aan het oordeel van de rechtbank en SOBI/[eiser 2] ook overigens hun belang bij de voeging voldoende hebben onderbouwd zal deze worden toegestaan.

5. Het enkele feit dat door het door SOBI/[eiser 2] op onjuiste wijze opgeworpen incident de hoofdzaak gedurende enige maanden is opgehouden brengt, anders dan Leaseverlies c.s. nog aanvoeren, niet mee dat SOBI/[eiser 2] eerst bij conclusie van dupliek in de gelegenheid zouden moeten worden gesteld om zich als gevoegde partij over de hoofdzaak uit te laten. De zaak zal dan ook thans naar de rol worden verwezen voor het nemen van een conclusie van antwoord aan de zijde van SOBI/[eiser 2].

6. Hoger beroep staat thans niet open. Iedere verdere beslissing zal worden aangehouden.

BESLISSING

De rechtbank:
in het incident:

- bepaalt dat SOBI/[eiser 2] zich mogen voegen in de hoofdzaak;

- houdt de beslissing omtrent de kostenveroordeling in het incident aan tot de eindbeslissing in de hoofdzaak;
in de hoofdzaak:

- bepaalt dat de zaak weer zal worden afgeroepen op de rolzitting van de tweede enkelvoudige kamer van woensdag 17 december 2003 voor conclusie van antwoord aan de zijde van SOBI/[eiser 2];

- houdt iedere verdere beslissing aan.

Gewezen door mr. S.P Pompe, lid van genoemde kamer, en uitge-sproken ter openbare terecht-zitting van 19 november 2003 in tegen-woordig-heid van de griffier.




Wie kan dit uitleggen?
karin

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door Albert »

Hoi,

De DSI heeft in haar uitspraken laten blijken, dat er geen sprake is van misleidende folders. Mijn mening er zijn verschillende folders uitgegeven. De ene brochure zal iets duidelijker zijn geweest dan de andere. Misleiding natuurlijk wel in het doolhof der folders.

De AFM heeft het toegegeven dat er sprake is van misleiding.

Het is één grote corrupte bende in dit land al die hoge heren houden elkaar de hand boven het hoofd.

Zelfs de rechtbanken stellen aandeellease-zaken uit. Die spreken elkaar ook tegen.

Het lijkt het land van Maas en Waal wel van Boudewijn de Groot, slaap zacht meneer de president slaap zacht.

Dit land was een zeevaardig volk met verhalen van: Piet Hein en Michiel de Ruiter. Goh vaderlandse geschiedenis wat was je trots als kleine hollander dat je in dit landje woonde.

Ik schaam me nu voor wat er allemaal gebeurd. Moet je meneer de minister-president horen praten in het wekelijkse gesprek. Alles wordt/is al uitgehold.

Ik twijfel zelfs aan de rechters in dit land van uitstel komt afstel. Ik heb geen vertrouwen meer in dit land.

Hoop dat ik het verkeerd zie.

Albert.

ronald1
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:03

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door ronald1 »

albert, gelukkig zie je het verkeerd !

AFM zegt wel misleiding, DSI zegt geen misleiding. Met twee keer wel waren we zeer gelukkig geweest, met twee keer niet zeer ongelukkig.
NU is het kwestie van een om een, dus een kwestie van is het glas halfvol of halfleeg ?

In eegalease hetzlefde, de ene rechtbank zegt wel huurkoop, de andere niet.

Dat rechtbanken nu zaken uitstellen is in ons VOORDEEL, Dexia kan zo niet incasseren van mensen die weigeren hun restschuld te betalen !

Hier mag je je niet over verbasen of aan ergeren, juridisch is dit complex omdat dit nooit eerder is voorgekomen op deze schaal. De belangen van alle partijen zijn ook erg groot; als de mensen winnen is Dexia Nederland fallliet, als Dexia wint zijn de mensen de dupe. Elke partij zal dus proberen tot het uitertse zijn gelijk te halen

Je wint pas als je over de eindstreep bent, maar voorlopig liggen we zeker niet laatste in de race, dus kop op, zie het glas eens half-vol!

Al dat gemor over samenkliekende witte-borden in dit forum is naar mijn mening niet tercht (kaf en koren) en het helpt vele mensen die al zo onzeker zijn over de toekomst ook niet.
Het zou zeker niet de strategie zijn geweest van Piet H. en Michiel de R.! En vergeet Johan de W. en van Speyk ook niet!

Gr. Ronald

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door Albert »

AFM zegt wel misleiding, DSI zegt geen misleiding. Met twee keer wel waren we zeer gelukkig geweest, met twee keer niet zeer ongelukkig.
NU is het kwestie van een om een, dus een kwestie van is het glas halfvol of halfleeg ?
Er steekt meer achter vandaar dat de tegenstelling DSI, AFM naar buiten kwam over misleidende folders. Dat was volgens mij niet de bedoeling.

Maar het kwam wel naar buiten toch.!

Albert.

Karinrummens
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 okt 2003 20:57

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door Karinrummens »

Als ik dit goed begrijp heeft genoemde partij Sobi zich in de zaak laten voegen, omdat er wel degelijk folders in omloop zijn geweest die misleidend waren! .

SOBI/[eiser 2] hebben daarop bij akte aangegeven dat zij belang hebben bij het instellen van een eigen vordering, omdat het zeer wel mogelijk is dat de brochures die niet door SOBI/[eiser 2] in orde zijn bevonden, wel degelijk misleidend zijn.

Mijn vraag is dan ook lees ik dit nu goed?

karin

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door Albert »

Ik lees het ook zo. Dus ja.

Albert.

Karinrummens
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 okt 2003 20:57

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door Karinrummens »

Hallo allemaal

Zijn er meer mensen op dit forum, die er van overtuigd zijn, dat de folders die hier ergens verzameld zijn op een site, lang niet ALLE folders zijn?
Kunt U ook de folder niet vinden die U ondertekend hebt?
Wellicht dat U dan ook een folder hebt getekend die door bovenvermelde stichting (SOBI) niet in orde is bevonden!


groet karin

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Ik ben het helemaal eens met Albert.Wie is er nog te vertrouwen in
dit land.Alles gebeurt in het geheim,onderhandelingen,rechtzaken etc.
Wat is er met onze democratie aan de hand?

Karinrummens
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 okt 2003 20:57

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door Karinrummens »

hallo de jong1

Wist je dat dan niet?
Democratie is alleen van toepassing als je geld hebt. Véél geld wel te verstaan.Maarrrrrr..... ook wanneer je met velen bent heb je macht, alleen zijn wij nederlanders (althans de meeste)niet zo erg trouw aan elkaar, en laten we elkaar vallen als puntje bij paaltje komt.Echt héél erg jammer dat de mensen maar niet in willen zien dat wij als we de neus maar allemaal de zelfde kant op zouden laten staan, niemand ons kan dwingen om ook nog maar één cent aan die dexiakliek te betalen! ECHT NIEMAND!

SAMEN STAAN WE STERK!
word gewoon lid van pay-back, dan hoeft het niemand meer dan veertig euro te kosten.
En als we dan ook nog eens bij elkaar zouden kunnen komen, en de tijd die we nu op dit forum besteden zouden steken in helpen bij pay-back, jongens wat een leger zou dat zijn!!!!!!!!

groet karin

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: hoezo folders niet misleidend?

Ongelezen bericht door aert0001 »


Gesloten