LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] a notering BKR

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
johannes2

a notering BKR

Ongelezen bericht door johannes2 »

weet iemand hoelang het duurt voordat de a notering achter de restschult staat bij het BKR na afloop van je contract? dit i.v.m. afsluiten hypoheek

ronald1

Re: a notering BKR

Ongelezen bericht door ronald1 »

Volgens mij 5 jaar, maar het hoeft geen absolute blokkade te zijn.
Je hypotheeknemer krijgt alleen een signaaltje van BKR dat je ergens betalingsachterstand hebt of hebt gehad. Het is aan de hypotheeknemer te bepalen of ze jou met die informatie al dan niet een hypothecaire geldlening willen verstrekken. Je kan hier dus over praten.
Dit is de theoretsich gunstige kant van de zaak, maar als jij uitlegt dat jij je verzet tegen een andere financiele instelling omdat jij je niet wenst te houden aan een contract dat zij rechtsgeldig vinden, dan gaan er natuurlijk bij de hypotheeknemer allerlei alarmbellen rinkelen.
Zal dus in de praktijk best moeilijk worden. Als je je hypotheek afsluit bij je huisbank waar je al jaren betaal- en spaarrekeningen hebt lopen maak je denk ik meer kans dan bij een hypotheeknemer waar je nog geen klant bent. Maar dit is maar een inschatting van mijn kant.

gr. Ronald

Albert

Ongelezen bericht door Albert »

Volgens mijn laatste informatie moet je daar ook tegen procederen, om daarvan af te komen. Wat een land.

Albert.

johannes2

Helaas werkt het zo niet, heb je een schuld dan krijg je de A notering bij BKR. Zelfs al heb je 10 euro schuld bij een thuisorderbedrijf dan geeft de hypotheek verstrekker geen geld. mijn vraag is hoelang het duurt voordat Dexia deze A notering meld bij het BKR.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb ook een A notering via Dexia. Van een van de effectenleaseshit die ik heb afgesloten. Hier stond bedrag van Euro 700,- open. De A notering betrof echter de totale contractwaarde. Ongeveer een half jaar geleden heb ik dit betaald. Maar Dexia heeft nog steeds geen melding BKR gedaan dat de achterstand is opgelost.

gast_58

Ongelezen bericht door gast_58 »

Je moet inderdaad procederen om er van af te komen, is mij gisteren door advocaat meegedeeld. (Dit punt stond overigens niet op zich hoor!).
Maar Ronald heeft gedeeltelijk ook gelijk, er zijn hypotheekverstrekkers die zich er weinig van aantrekken omdat het "maar" een Dexia notering is.
Echter er wordt dan wel van je verlangd dat je alles wat open staat bij BKR aflost. Dus ook je creditcard bijvoorbeeld. En dan kun je het vervolgens de eerst vijf jaar vergeten om er nog ergens een te krijgen.
Ik zit Dexia ook achter de vodden om af te melden, had gisteren nog een heel gezellig gesprek met een medewerker daar. :shock: Veel haast maken ze niet! :cry:
Laatst gewijzigd door gast_58 op 09 feb 2004 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.

frits

Ongelezen bericht door frits »

Hallo,

Volgens het BKR reglement kun je als je van mening bent dat de BKR melding onterecht is en de deelnemer (dexia) deze niet wil wijzigen een beroep op het BKR doen om te bemiddelen of een klacht indienen bij de geschillen commissie. Wie heeft er al schriftelijk een verzoek ingediend en wat is hierop het antwoord ??.

Zeker in de egalease situaties waar het gaat om een vernietigde overeenkomst, en er nu div. rechterlijke uitspraken zijn dat het inderdaad om huurkoop gaat zou het BKR de meldingen moeten verwijderen.
Heel benieuwd hoeveel mensen er al een verzoek hebben gedaan en anders misschien een idee omdat massaal te gaan doen.

PeterS

Ongelezen bericht door PeterS »

Verzamelde gegevens van dit forum, eigen ervaring en telefonisch contact met Dexia zelf geven ongeveer deze indicatie qua tijdsverloop:

- het contract loopt af, er wordt een brief gestuurd met het verzoek binnen 10 dagen te betalen.
- ca. 14 dagen na het aflopen van het contract wordt de eerste herinnering gestuurd, er wordt een accept giro bijgevoegd.
- ca. 21 dagen na het aflopen van het contract wordt de tweede herinnering gestuurd met de vermelding dat indien je niet betaalt, er incasso kosten bij zullen komen en je bij het BKR aangemeld zult worden. Ook hier zit een accept giro bij.
- ca 6 weken na het aflopen van het contract wordt een aangetekende brief gestuurd met de vermelding dat je binnen 8 dagen dient te betalen, bij het uitblijven van betaling word je bij het BKR aangemeld.
- ca 7.5 week na het aflopen van het contract (12 dagen na het verzenden van de aangetekende brief) meldt Dexia je bij het BKR aan als wanbetaler en laat een "A" plaatsen. Zij dragen het vervolgens over aan een incasso bureau.

Wellicht geeft dit overzicht weer wat rust en helderheid.

Na het betalen van de rest schuld aan Dexia, melden zij dit aan het BKR. BKR vervangt vervolgens de "A" van Achterstand in de "H" van Herstel. Deze "H" notering blijft dan nog 5 jaar staan.

gast_58

Dankjewel Peter!
'Ons' contract is al ruim een jaar afgelopen. Wij hebben nooit gereageerd op welke brief of aangetekend schrijven dan ook. En uiteindelijk betaald (onder protest en onder voorbehoud van rechten!). En dat blijkt niet erg slim te zijn! Wel reageren en niet betalen! Dat is van belang, heb ik inmiddels begrepen! Dan heb je die A-codering ook, maar beslis je in ieder geval nog over je eigen geld.
Groeten
Ilse

Ron

Ongelezen bericht door Ron »

Elke BKR notering waar Dexia bij betrokken is, wordt door andere instellingen met een korrel zout genomen.

gast_58

Ron, als dat zo was, waren er hier niet zoveel mensen die problemen hebben met die a-codering. Misschien heb je gelijk en nemen ze het wel met een korrel zout, maar ze handelen niet dienovereenkomstig.
Ilse

johannes2

Bedankt PeterS voor je zeer duidelijke uitleg, hier heb ik echt wat aan. Weet je toevallig ook wat er gebeurd als je bv. 500 euro aflost nadat je je aangetekende brief ontvangt? kan je hiermee de A notering uitstellen?

gast_58

PeterS, Johannes2, Geert

Geloof het of niet, maar na een aantal telefoontjes vorige week (de laatste op vrijdag), krijg ik zojuist een fax van Dexia met mededeling:
Hierbij bevestigen wij dat wij betaling voor bovengenoemde overeenkomst hebben ontvangen. Dat betekent dat u voor genoemde overeenkomst geen betalingsverplichtingen meer heeft en dat wij de BKR registratie aan zullen passen. De A-codering bij het BKR kan echter niet aangepast worden, daar u de achterstand niet binnen 90 dagen voldaan heeft

Voor verdere vragen word ik naar de site verwezen. Over het onder protest en onder voorbehoud van rechten betaald hebben reppen ze niet. Enfin, antwoord op jullie vraag: het duurt 90 dagen!

Groet
Ilse

Gesloten