LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terra vitalis

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door sjoegel »

Mijn accountant, die tevens professor is bij UvA, kan mij altijd de financiële zaken helder en duidelijk verklaren.
Deze was zeker even college geven toen U de teak participaties kocht :D

woot
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2011 16:29

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door woot »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over de financiering die ik heb aangegaan om twee participaties te financieren bij Terra Vitalis in 2001. Deze financiering loopt nu bij de Nederlandse voorschotsbank. De 2 financieringen hebben een link met het contract wat ik bij Terra Vitalis heb lopen.

Wie weet wat er gebeurt, en wat ik moet doen, als ik mijn participaties laat omvormen tot een beleggingsfonds.

Ik hoop erg dat iemand mij hierin kan helpen, vooral omdat ik alles moet regelen vanuit Shanghai, China.

met vriendelijke groet

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Beste Terra Participanten:

Over Global Fund House van Bas Dijkman:
Helaas in het Engels, maar ja ....... toch iets voordat je besluit.
Global Fund House has four Boardmembers and a legal councel
Frans Blommestein / Director & PartnerMr. Blommestein has 25 years’ experience in finance, worked internationally and held various senior leading management positions as CFO within private and public companies. Mr. Blommestein started his career at bank Mees & Hope in Amsterdam and holds a master degree in economics from the University of Groningen, The Netherlands.
Bas Dijkman / Director & PartnerMr. Dijkman has over 20 years’ experience in investment banking, worked internationally and held various senior leading management positions within derivatives trading, structuring & advisory departments within banks in The Netherlands, Germany and the UK. Mr. Dijkman holds a master degree in economics from the University of Amsterdam, The Netherlands.
Patrick Kloezen / Director & PartnerMr. Kloezen has 18 years’ experience in the life insurance industry. Prior to ILSF Mr. Kloezen built his own life-insurance sales organization, that became one of the largest of the Netherlands and worked as a sales manager for a large life-insurance sales company. Mr. Kloezen holds a bachelor degree from the International Business School in The Netherlands.
Marcel Learbuch / DirectorMr. Learbuch has over 25 years’ experience within the financial industry and worked for various financial institutions and fund management companies in The Netherlands, Gibraltar and Luxembourg. Mr. Learbuch specialized in the operational side of the fund industry and was involved in the management of various funds and the day-to-day operational management.
Komt recht van de website http://www.globalfundhouse.com

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door sjoegel »

Brrrrrr.... :( wat een glibbers :?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Wat betreft notulen, dat zou ik graag aan Cor van Erp overlaten.

Om alvast op enige vragen omtrent de verdeling te reageren.
Zo werd aangegeven tijdens de bijeenkomst mag het CATF enkel innemen en verdelen op grond van de geschatte waarde, dwz een perceel waar bij wijze van spreken maar een paar armetierige bomen op staan mag niet gelijk gewaardeerd worden met een perceel dat van goede kwaliteit is.

Volgens het bestuur van Terra Vitalis was deze oplossing reeds besproken met de AFM en de Luxemburgse toezichthouder. Er zou een vernieuwde versie van de prospectus komen met de kostenstaffel voor wederverkoop (in begin nu ca 25% later in ca 5 jaar flink dalend tot 5 a 10% waarbij de wederverkoopkosten aan het fonds zouden worden toegevoegd).

Het forum is reeds doorspekt met vragen/opmerkingen hieromtrent. De door mij ingebrachte vraag was of Terra Vitalis bereid is een oordeel van de Ombudsman te vragen aangaande de verdeling van eenieders aandeel in het beleggingsfonds.

Probleem is dat pas na zes weken na klachtindiening de klacht bij het kiFiD kan worden aangemeld (als Terra Vitalis eerder zou reageren, kan het eerder, heb hier reeds om verzocht zie eerdere bericht forum). Een ander probleem is dat KiFiD niet meer ontvankelijk is als surseillance van betaling danwel faillisement is aangevraagd. Maar dan is de klacht ook niet echt meer relevant, dan gaat de claim gewoon naar de curator. De curator is wettelijk verplicht de oorzaak van het faillisement te onderzoeken en te melden aan belanghebbenden. :D

De onbekende situatie is nu de volgende: wie dient een claim in waardoor faillisement moet worden aangevraagd?

haha95
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2011 11:52

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door haha95 »

@Cor95,

Nog een kleine aanvulling:
Ik ben inderdaad een van de beste stuurlui die aan wal is gebleven.
En waarom: omdat ik bij voorbaat wist dat dit schip zou zinken.
Ik heb namelijk enige kennis van bosbouw en houtkwaliteit.

20 jaar is een lange periode waarin veel kan veranderen (kijk eens naar al die mensen die op hun beslissing zijn teruggekomen omdat zaken veranderden maar uiteindelijk niet hun participatie konden terugverkopen zoals beloofd).

Hout van plantages haalt het niet bij Teak uit Birma.

Sommige plantages zijn niet eens geschikt voor teak.
De voorspelde opbrengst in kubieke meters per hectare en in dollars per kubieke meter zijn zeer overdreven.
De kosten voor kap, uitsleep, vervoer , opslag en drogen van het hout kunnen nog wel eens tegenvallen.
Als de prijs van teak te hoog wordt gaan mensen gewoon een alternatief kopen.
Vanwege de "ver van mijn bed show" is de kans op corruptie en bedrog zeer groot ( Hebben jullie enig inzicht in de werkelijke opbrengst in kuub per hectare en in de prijs per kuub?)
Men kan jullie alles op de mouw spelden , wat ze nu al doen gezien de initiele voorspelde hoge opbrengsten en de nu ineens ver naar beneden bijgestelde opbrengsten.

Ik ben niet iemand die achteraf zegt dat hij gelijk heeft maar iemand die bij voorbaat wist dat dat niet gaat werken.
Ik heb ooit een verkoper van Terra Vitalis aan de telefoon gehad die geen antwoorden had op mijn kritische vragen.
In wanhoop kon hij alleen antwoorden :" Ik heb honderden participaties verkocht en waarom lukt dat niet bij u?"
Op dezelfde manier heb ik een verkoper van de Polish Robinia Foundation aan de deur gehad.
Toen ik hem wat inhoudelijke vragen stelde zei hij:"Ik heb geen verstand van bomen , Ik verkoop ze alleen maar."
Ik neem zonder meer aan dat dit oog geldt voor de verkopers van Terra Vitalis.
Ze weten niks van bosbouw, zijn niet geinterisseerd in bosbouw maar verkopen het alleen maar.

Succes.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

@ biskwie,

een discussie over de eerlijkste wijze van verdelen is al eens eerder gevoerd, zie: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=360

het blijft een lastige kwestie:
het rendement blijkt lager dan voorgehouden dus het lijkt me niet eerlijk dat hoge rekenrendement aan te houden, want dan trek je mensen die lang geleden een participatie hebben gkocht, voor.
Bovendien blijkt een substantieel deel niet belegd, en dat is ook niet constant in de tijd (dit argument zou ik zelf wegdoen als zijnde niet relevant).
de dollarkoers is ook nog een complicerende factor.

Het lijkt me reeler de verdeling vast te stellen aan de hand van de geleden schade dan aan de hand van rendementen/prognosewaarden.
Dwz betaald bedrag oprenten naar nu.

Ik neig nu meer naar een rente van 3% (inflatie) want de vraag of we onze inleg terugkrijgen is nu meer relevant dan de vraag of we het in het vooruitzicht gestelde krijgen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door felixbeijer »

@haha95,

Ik ken het gezegde dat er geen mooier vermaak dan leedvermaak is.
Dit zal ongetwijfeld voor u gelden.
Gelieve en gaarne uw behoefte ergens anders te botvieren.
Het is gewoon triest welke situatie is ontstaan.
De meeste mensen hier proberen, op verschillende wijze, te bereiken dat ze nog wat terugzien.
Uw gevoel voor humor draagt daar niet aan bij.

haha95
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2011 11:52

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door haha95 »

@felixbeijer

Ik heb geen gevoel voor humor, ik heb geen leedvermaak.
Ik probeer mensen alleen wakker te schudden.

Dat heb ik ooit eens geprobeerd met de participanten van GroenInvest.
Ze vonden me vervelend en wilden niet luisteren.
Ze bleven pal staan en geloofden Meneer Frans van de Heijden.
Die een paar miljoen achterover heeft gedrukt.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

@haha95
Doelt u hier op?
VERSLAG GESPREKKEN GROENINVEST/STICHTING G-GINDatum : 18 juli 2003
Plaats : Retie, Lindenlaan 5, Belgie
Aanwezig voor
Groeninvest : De heer F.A.M. van der Heijden
De heer F.H.M. Iding
Aanwezig voor Stichting Vruchtgebruik Robinia: De heer Dumoulin
Bosbouw Wageningen : De heer M. Mortier
Aanwezig voor de Stichting G-Gin:
• Voorzitter de heer F. Krampf
• Secretaris de heer R.L. Funcken
Toehoorder : De heer John Tordirio (Denderoloog)

jipjanneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2011 16:34

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door jipjanneke »

correctie Offer en het lam van 17 april rond 13.00 uur.

De beheerder van CATF wordt Global Fund House. En het is dat ik geen vertrouwen heb in het Global Fund House. Excuses voor de verwarring. :oops:
Heb echter nog geen reacties mogen ontvangen. Ben ik dan echt de enige die dit gevoel heeft?

Graag zou ik inzage willen in de aanbiedingen die eventuele andere beheerders hebben gedaan. En of die niet uitsluitend over een grijs circuit beschikken maar ook nog via gewone reguliere kanalen hun werk kunnen uitoefenen.

Verder lijkt mij de "vertrouwlijkheid"van het participatie panel niet meer van toepassing. Wat moet er nou weer verborgen blijven voor de participatanten? Transparantie werd genoemd vanaf de "bestuurstafel". :twisted:

Overigens ben ik in beginsel best bereid om toezicht te gaan houden in Costa Rica. Heb zojuist mijn bedrijf verkocht dus is een nieuwe uitdaging wlkom. Woon nu ook in het bos. :D Maar dit terzijde.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Voor de goede orde.
Bij het failliessement van Groen Invest BV (Frans van der Heijden) is niet een paar miljoen verdwenen.
We praten dan over 77 miljoen aan inleg en nog daar bovenop een negatief vermogen van 21 miljoen bij faillissement! In totaal is er dus bijna 100 miljoen op en weg. Waarheen?? Dat weet alleen de duivel en zijn ouwe moer (lees Frans van der Heijden). Helaas is de curator hier niet bij machte om dit bij van der Heijden te claimen. Van nabij maak ik ook dit mee, omdat ik één participatie Groen Invest had à 9.375 euro. Het meest trieste is hier dat de gronden, waarop de bomen stonden, inmiddels met goedvinden van belangenbehartiger STIVRU zijn verkocht inclusief de bomen. Dus niets meer te oogsten! Met de opbrengsten zijn wel de hypotheken (preferent bij faillissement) afgelost. Helaas niets voor 5.500 gedupeerden. Allemaal vanaf 1996 participaties gekocht, waarbij positieve adviezen van o.a. de landbouw Universiteit Wageningen voor lagen. Verder was er een inleggarantieverzekering bij Nationale Nederlanden. Wat kon je gebeuren? Het antwoord is heel simpel: Het onderhoudgeld werd aan andere zaken besteed en de inleggarantieverzekering werd later weer afgekocht door de bestuurder. (lees Frans van der Heijden) Daar kregen de participanten een "volume garantie" voor. Die was echter net zoveel waard als de wederverkoopgarantie die PBMG gaf als je voor 5 jaar een participatie kocht bij Terra Vitalis. Nul, nul!! Een faillissement maakt namelijk alles in een klap waardeloos! Dat is het smerige spel dat met BV's wordt gespeeld. Mijn advies doe dus nooit zaken met bv's. Je wordt altijd belazerd en bedonderd! Zij lijden nooit schade, de participanten des te meer.

jipjanneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2011 16:34

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door jipjanneke »

Beste participanten,

In de "Toelichting op het concept information memorandum met betrekking tot het CATF", bijlage 2, lees ik dat de Management Company zal bestaan uit de huidige leden van het bestuur van STV alsmede enkele medewerkers. [welke medewerkers?]
Het lijkt mij verstandig als er ook participanten deel nemen in deze Management Company. Anders lijkt het of STV weer "de vrije hand" heeft.

Gaarne uw visie.

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

EENS MET DE VORIGE SPREKER

stefandebbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:11

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door stefandebbie »

Beste Stichting,

Enkele weken geleden een brief naar u verstuurt met daarin een tegen bod.

Graag zien wij dit bod gehonoreerd worden en wensen u allen veel succes met de omzetting.

Groet


janlag
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2011 14:26

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door janlag »

Komen er van de bijeenkomst van 15 april nog notulen op dit forum?

Wat is er besproken? en wat wordt er geadviseerd?

jipjanneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2011 16:34

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door jipjanneke »

Enkele vragen aan de leden van het participantenpanel; is er overleg geweest met jullie wie er plaats nemen in de management compagnie en in de keuze van de beheerder; zijnde Global Fund House?

Davidoff
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2011 16:37

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Davidoff »

Als investeerder in Terra Vitalis ben ik op zoek naar participanten die zich willen verenigen, met name in relatie tot de omzetting naar het fonds en de voor sommigen nadelige gehanteerde waardebapaling. In totaal zoek ik 10 participanten die serieus juridisch advies gezamelijk willen inwinnen, zodat de kosten worden gedrukt en er meer gezamelijke reacties kunnen worden genomen. Ik ben nu in eerste instantie aan het polsen of er uberhaupt interesse is.

vr.gr
Davidoff

Cor25
Berichten: 139
Lid geworden op: 01 jun 2009 19:36

Re: terra vitalis

Ongelezen bericht door Cor25 »

Beste Terra Participanten.
De notulen van vrijdag 15 april (bijeenkomst van participanten van Terra Vitalis waarbij ook Terra Vitalis, Global Fundhouse en vertegenwoordigers van het Participantenpanel aanwezig waren) zijn te vinden op: : http://www.terravitalis.nl/teak-informatiepakket.html
Groeten:

Cor van Erp
mede-organisator participantenbijeenkomst 15/04.

Gesloten