LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Unigarant wijzigt zonder toestemming mijn polis. Mag dat??

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
aimane87

Unigarant wijzigt zonder toestemming mijn polis. Mag dat??

Ongelezen bericht door aimane87 »

Hallo,

op 6 april 2011 werd mijn bromfiets gestolen. Ik had direct aangifte gedaan bij de politie en vervolgens belde ik mijn verzekeraar (Unigarant) om melding te doen van diefstal.
Echter kreeg ik te horen dat mijn polis van WA+diefstal, naar alleen WA is gewijzigd. Dus kom ik niet in aanmerking voor een schadevergoeding. Dat kwam omdat ik op 2 maart 2011 werd aangereden. Economisch gezien was de brommer total loss verklaard en daarom is de polis teruggezet naar alleen WA aldus Unigarant.
Unigarant gaf aan dat mijn polis pas weer teruggezet zou worden als ik mijn bromfiets zou repareren en dat kan aantonen.
Ik heb de voorwaarden van Unigarant uitvoerig doorgelezen en daarin staat niets wat aangeeft dat een polis onder deze omstandigheden gewijzigd mag worden.
Ik had nog eens teruggebeld naar Unigarant en ik vroeg onder welke voorwaarden zij deze wijzigingen hebben doorgevoerd. Het antwoord luidde dat het ging om een intern beleid ging dat men daar hanteert. Het staat niet vermeld in de voorwaarden.
Zelf ontving ik de brief van de poliswijziging in de middag van 6 april (middag nadat mijn brommer gestolen is).
Ik reed dus ruim een maand op een diefstalgevoelige vespa zonder dat ik daarvan op de hoogte ben gesteld.

Kunnen zij dit zomaar maken?

Emcede

Re: Unigarant wijzigt zonder toestemming mijn polis. Mag dat??

Ongelezen bericht door Emcede »

Als uw brommer inderdaad eerder al beschadigd is geraakt en economisch total loss is verklaard, dan heeft u met de uitkering de volledige schade vergoed gekregen. De ongerepareerde brommer is daarna niet meer waard dan de vastgestelde restwaarde. Als de brommer daarna gestolen wordt, lijdt u geen schade meer (behalve dan de restwaarde, die u nu niet meer van een eventuele opkoper kunt ontvangen).

Als de brommer inmiddels gerepareerd is lijdt u wél schade.

Wat ik vreemd vind in uw verhaal: u schrijft dat uw brommer WA+diefstal verzekerd was. Dat betekent dat uw verzekeraar helemaal niets doet als uw brommer bij een aanrijding beschadigd is geraakt. Wat hebben zij dan met die aanrijding te maken? Of is dat naar voren gekomen in het expertiserapport n.a.v. de diefstal?

aimane87

Ongelezen bericht door aimane87 »

De tegenpartij is aansprakelijk gesteld. Ik ben nog in afwachting van de reactie van de tegenpartij.
Mijn verzekeraar heeft er in prinicipe niets mee te maken.

Bij de taxatie, werd er een bedrag van 1600 euro vastgesteld (wat ik erg vreemd vond, gezien het feit dat het feitelijk 2 kleine deukjes en een krasje was).

De expert gaf mij 2 opties:
- Ik kon de helft van het taxatiebedrag (800 euro) verhalen bij de tegenpartij, met behoud van bromfiets.
- Of ik krijg de bovengenoemde 800 euro+ mijn brommer die ik voor een restwaarde van 1350 euro kon verkopen. (totaal 2150 wat gelijk stond aan de vastgestelde dagwaarde van de bromfiets).

Ikzelf ben akkoord gegaan met het behouden van de bromfiets.

Wat ik mijn verzekeraar verwijt is het volgende:
Mijn verzekeraar is niet aansprakelijk gesteld voor de schade omtrent de aanrijding. Waarom zouden zij dan mijn polis moeten aanpassen?

Ik kan mij voorstellen dat mijn bromfiets minder waard is geworden door de aanrijding. Maar die schade is niet door mijn toedoen. Ik kan daar niets aan doen.

Wat ik ook niet begrijp is dat ik letterlijk 5 weken na wijziging van mijn polis, op de hoogte wordt gesteld van de wijzigingen. Ik ervaar dit als nalatigheid.

wobje

Ongelezen bericht door wobje »

De schade die heb je eerst gemeld bij Unigarant, ze zijn daarom op de hoogte van de schade als je bijvoorbeeld een rechtsbijstand op de polis hebt zitten dan neemt unigarant de schadeafwikkeling over van jou zodat jij niet de correspondentie met de tegenpartij hoeft te voeren.

Echter geld er voor de verzekering altijd 1 hoofdregel, je mag niet beter worden van de verzekering (je mag als verzekerde geen winst maken op de verzekering)

Dus in dit geval is er een uitkering geweest vanuit de tegenpartij, echter daardoor is de bromfiets economisch total loss verklaard, waardoor de waarde op de polis op 0 zou komen, en daarom heeft unigarant de polis teruggezet. als je kan aantonen dat de bromfiets is gerepareerd dan heeft de bromfiets weer waarde en kan dat ook weer verzekerd worden d.m.v. diefstal dekking of diefstal en aanrijding.

Stel dat Unigarant de polis niet had teruggezet naar wa dan zou u nu ook nog een uitkering krijgen op basis van diefstal dan verdient u aan de verzekering en dat kan niet.

wat in deze zaak het geval is dat ik denk dat unigarant een rol heeft gespeeld in de schadeafhandeling eventueel via de rechtbijstand's dekking als die op de polis zit, of n.a.v. contact met de tegenpartij's maatschappij. en dat ze daar een deal mee hebben gesloten.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wat is dit in hemels naam? De verzekeringsmaatschapij heeft u destijds als gevolg van een eerdere aanrijding naar ik aanneem de dagwaarde betaald.
U kunt niet direct op de tegenpartij verhalen! Dat is oplichterij!

Gesloten