LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gastouderbureau`s

Discussieer hier over kinderopvang.
mamamirjam
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2011 10:26

gastouderbureau`s

Ongelezen bericht door mamamirjam »

In 2010 is er een wijziging geweest in de wet kinderopvang omtrent gastouders en gastouderbureau. Dit heeft uiteraard heel veel werk en tijd verricht. Aangezien er gedacht wordt dat het er beter op zou worden, heeft het helemaal mis. Het blijkt namelijk een groot drama te zijn. Er zijn bureau`s die zeggen dat ze erop achteruit gaan en er zijn bureau`s die er beter van worden.
Maar waar blijft de gastouder dan in dit verhaal.
Alle gastouderbureau hebben sinds 2010 de kassiersfunctie gekregen, zodat er door de belastingdienst en GGD betere controle is. Mijn gastouderbureau betaald mij standaard 1-2 maanden te laat uit, terwijl er in hun eigen voorwaarden duidelijk vermeld staat, hoe de kassiersfunctie te werk gaat en dat zij de financiele afhandeling ervan zo correct mogelijk zullen afhandelen.
Dit wordt niet nageleefd, dus kan ik als zelfstandig gastouder, niet goed functioneren. Ik ben verplicht een kinderopvangWA verzekering af te sluiten en een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar niet te duur, anders kan ik het niet betalen. Ik probeer mijn vraagouders overal van op de hoogte te houden , maar dat kan niet, want het gastouderbureau verzuimt dat. Krijg geen reactie meer op de mail en telefonisch word alles alleen genoteerd. De zogenaamde bemiddelingsmedewerkers fungeren alleen nog maar als telefoniste en hebben geen andere bevoegdheden.
Waar kan ik met mijn problemen terecht, nergens dus. De GGD laat het ook afweten, verwijzen mij door van de ene regio naar de andere.
Zijn er meer mensen die problemen hebben met hun GOB, laat het weten. Zo kun je er werk van maken. Het gaat notabene om kinderen.

Barbamams
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:07

Re: gastouderbureau`s

Ongelezen bericht door Barbamams »

Begin 2008 is er na aanleiding van het convenant kwaliteit kinderopvang en de onrust onder de gastouder die daardoor ontstond, een branchevereniging voor gastouders opgestart. De eerste en enige in Nederland. Deze brancheverening was een initiatief onstaan uit een gastouder.

Gastouders zouden door zich te verenigen een eigen stem krijgen naar branchegerelateerde partijen en andere belanghebbenden bij gastouderopvang, mits er voldoende leden zouden zijn, lees gastouders. De komende 2 jaar die daarop volgde, steeg de onrust onder de gastouders, alleen de stap nemen om lid te worden vond men te groot.

Een branchevereniging waarbij onvoldoende financiele middelen beschikbaar is om bepaalde acties te kunnen bekostigen, kunnen niet veel betekenen. Het ledenaantal bleef achter en sponsoren zijn er niet. Uiteindelijk is in 2010 te vereniging gestopt met haar activiteiten.

Buiten een partij welke nu claimed een vereniging voor gastouders te zijn, ondanks dat ze ontstaan is uit gastouderbureau`s, is er geen onafhankelijke partij waarbij het belang van de gastouder in het vizier staat.
Immers, het belang van de gastouderbureau`s, verschilt met het belang van de zelfstandige gastouderondernemer. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat gastouders door bepaalde bureau`s wijs worden gemaakt dat je alleen zelfstandig kan ondernemen als gastouder via een franchise formule werkt. Complete onzin waarbij het belang van het bureau duidelijk naar voren komt en deze bureua`s verdienen aan de onwetendheid van de welwillende gastouder.

Gelukkig zijn er ook zeker goede gastouderbureau`s, waar ik als ex ZZP gastouder positieve ervaringen mee heb. Ik bedoel gastouderbureau`s welke goede begeleiding bieden én open kaart spelen naar hun gastouderouders en geen info uit eigen belang, achterhouden. Een overstap kan, maar let op wat je gastouderbureau in hun contracten naar jou en ouder hebben opgenomen.

Mvg Barbara

angelamcbride
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2009 17:57

Re: gastouderbureau`s

Ongelezen bericht door angelamcbride »

Gastouder buro MrNosey 2010.....wat ging mis?
nou voor ieder anders..bij ons was het zo:
(nov dec) jan feb: full abonnement nosey...betekent dat gastouderburo doet de aanvraag en ontvangen van belasting dienst dan betalen de gastouder uit.
maart...uitbetaling blijft nog altijd uit. We komen achter dat de aanvraag is nog altijd niet gedaan door nosey, trekken full abonnement in want ze doen niet wat ze zouden moeten doen terwijl we ze zo'n 200 pm daarvoor betalen. Vraagouder vraagt zelf belasting geld aan en switchen van abonnement...vraagouder ontvangt nu en dient direct uit te betalen aan gastouder..bij het buro hoeft alleen de uren te registreren....en maandelijks bemiddeling kosten aan hun over te maken.
Simpel toch? nou nee!

april... nieuwe regels ....alle abonnementhouders van de kleine abonnement dienen nu het geld over te maken naar buro.....buro betaalt door aan gastouder met een maand vertraging.

ALLE ABONNEMENT HOUDERS VAN KLEINE ABONNEMENT TYPE WORDEN OP DE HOOGTE HIERVAN GESTELD VOORAF MAAR WIJ BIJ OVERSTAP IN MAART WERDEN DAARVAN NIET VAN OP DE HOOGTE GESTELD, EN OOK NIET IN APRIL OF MEI VRAAGOUDER BETAALT GASTOUDER UIT VOOR APRIL IN APRIL, MEI IN MEI, ENKELT DAGEN LATER ...EIND MEI KOMT BRIEF DAT ZE GELD OVER APRIL EN MEI NIET HEBBEN KUNNEN PAKKEN VAN DE VRAAGOUDER DE REKENING...dit op 28 mei pas ....er was een achterstand van twee maanden met de gastouderburo, die de gastouder daarmee wilt uitbetalen...maar die is al uitbetaald....erger nog er is de gastouder een spoedbetaling gedaan van de vraagouder als voorschot op juni omdat veranderingen aan de woning werden geeist die de gastouder nog niet kon veroorloven...dat en de verhuizing die was nodig geweest en net voorafging maakten de voorschot noodzakelijk....Dit had gekund onder de klein abonnement regels die wij dachten nog onder te vallen maar die regels veranderde zowat gelijk (een maand) na het overstappen naar die abonnement en wij kregen daardoor niet de mail die alle ander kregen die dat vertelde. HIERMEE OP 28 mei, (toen door de bericht we achter liepen uiteindelijk achterkwamen dat de buro al vanaf april de betaling moesten ontvangen.) ZIJN DE PROBLEMEN BEGONNEN WANT DE GELD WAS ER NIET MEER bij de vraagouder om via de gastouder buro alsnog te betalen die vervolgens de gastouder ermee wilde betalen die dat vervolgens moest terug geven aan de vraagouder......een impasse dat steeds erger werd en moest uiteindelijk overgaan tot hele maand op nul draaien enz..want pakken werd gedaan voorr geheel openstaand door de computer...stond het hele bedrag niet op dan werd er niet gepakt dus leenden we dat bedrag van een familie lid aan minimum loon die net een baby had....effe lenen 3 weken dan komt het terug toch? dan nog bleef het pakken uit terwil was schriftelijk meegedeeld dat het geld er zat en positief op werd gereageerd, ook schriftelijk, ruim voor de pakdatum datum
...maar door een computer hik ingaand mei is dat toch weer niet gebeurd.
en broer heeft z'n geld terug nodig...er is een fout geweest blijkt achteraf ..bij nosey...een hik in systeem...die ging maar door...en door:
in juni schreven ze.....
faktuur mei was pas verwerkt op 6 juni..een dag te laat voor de pakdatum 5 juni...mei wordt dus pas uitbetaald in juli....
in juli schreven ze...
faktuur mei was pas verwerkt op 6 juli..een dag te laat voor de pakdatum 5 juli...mei en juni wordt dus pas uitbetaald in augustus....
inmiddels deurwaarders bij gastouder om vaste lasten.
Dan in augustus schreven ze...
faktuur mei was pas verwerkt op 6 augustus..een dag te laat voor de pakdatum 5 augustus....mei wordt dus pas uitbetaald in september
ergens in dit periode is er uren zelfs op nul gedraaid om het bedrag laag te houden zodat het gepakt kon worden alsnog, ondanks het feit dat het reeds gestort was en verloren gegaan ....inmiddls werd er geen pogingen tot pakken gedaan bleek uit de 3 achtereenvolgende mails die steeds gaven een laat verwerkings datum van de mei faktuur....het is een impasse geworden die een diepe put wordt van uren die we niet hebben kunnen schrijven en veel email heen en weer met het buro....afspreken schriftelijk hoe het te gaan doen en elke keer deden ze toch iets anders en wij bleven met steeds dieper en ingewikkelder brokken.
Wij hadden echt alles op alles gezet en tot het uiterste gegaan om die probleem op te lossen maar telkens zei nosey een ding, zelfs per email gingen akkoord, dan deden iets totaal anders...de dagen werden een eenschakeling van steeds erger wordend scenario van nare verassingen, honger, deurwaarders en zelfs een deel van de tijd een geld overschat op vraagouders rekening die alsmaar niet werd gepakt...echt marteling als de kinderen honger lijden.
Vertrouwen en medewerking met buro direct na laatste no pack mail in augustus van buro opgezegd. Gelijk ook de uren van augustus daarbij op nul gedraaid en heeft vraagouder aan gastouder direct betaald van de geld die dat moment van belasting dienst binnen kwam...anders stond de ontruiming en de kosten waren toren hoog op de huurschuld gelopen.
Dit was 7 augustus...willen overstappen naar een ander buro maar op 8 augustus komt een brief per mail...ging over de gastouder impasse in tweede kamer...ze waren terug van vakantie en was besloten dat gastouders kregen extra tijd zich te diplomeren (want scholen konden niet aan alle gastouders van nederland in een keer door te sluisen) MAAR er mocht vanaf die datum niet worden gewisseld van buros zonder volledig diplomering...en wat ons betreft was dat een ramp want wij moesten dat nu juist nodig doen en gastouder wachte allleen nog praktijk examen datum, de andere was allemaal gehaald (theorie en ehbo) De situatie was erg genoeg en nu nog erger. We komen achter dat de enige optie is opzegging nosey buro ongedaan te maken enige optie is en gingen met hangende pootjes terug.
Toch bleef er geld zoek die naar de buro was overgemaakt (dit is bij het failliesement van nosey pas boven water gekomen via failliesments beheerder Davies. Davies meent het schuldig te zijn aan gastouder maar eigenlijk is het schuldig aan de vraagouder die met alle brokken is blijven zitten.

Dit is in het zo kort mogelijk wat mis ging met de boekhouding.
Nu zegt bealsting dienst dat geheel kinderopvangtoeslag moet terug betaald worden.
Erger nog....de vraagouder die de aanvraag deed (moeder) is nu gescheiden en heeft de kinderen, zij krijgt de eis om terug te betalen...de toenmalig belasting partner en hoofdverdiener door wies rekening het ging krijgt er geen last van.
Is er geen hulp in de maatschappij voor mensen met deze problemen rondom het gastouder buro fiasco?
Mijn hart gaat uit naar alle vraag/gastouders die jaren lang slaaplose nachten hebben en veel gezins leed door de fiasco die de gastouderburos systeem is gebleken. Het is in staat om hele gezinnen te verscheuren en gastouders te overweldigen en de kinderen zijn uiteindelijk de echte slachtoffers.
Maar Ik denk dat die feit de hoge pieten niets kan schelen.
De toenmalige gastouder.

Gesloten