LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
michaelvanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2011 18:35

ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door michaelvanessa »

Afgelopen week moest mijn auto Seat Ibiza 2004 voor een APK-keuring,
Een afspraak gemaakt, bij ATU op de Rietveldenweg Den Bosch.
Er waren een paar normale slijtage punten 2 versleten banden, paar lampjes enz., en de ABS-pomp zou kapot zijn (kost met er inzetten bijna 1500 euro),
nu "God dank" konden ze het niet op tijd bestellen, dus ik naar Kwik-fit (die 5 meter verder zat) Die wilden dan ook eerst kijken nou goed, en weer zelfde verhaal, de ABS pomp was kapot volgens Kwik-fit, die konden ze niet bestellen.
Ik en mijn vrouw naar de Seat dealer in Den bosch, die was gelukkig eigenwijs,
bleek dat er alleen maar een zekering kapot was. kosten 0,50 euro, en uitlezen 75 euro, en nu is de auto goed.

maar 1500 euro of 75 euro, het schilt nog al.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik ken de ATU niet maar even gegoogled en het bedrijf is een klein aftreksel van de Kwikfit. Werkt waarschijnlijk op de zelfde manier, middels goedkope APK keuringen omzet genereren. U meldt niet of de banden werkelijk aan vervanging toe waren of dat deze toch nog voldoende profiel hadden. Edoch blijkt dat beide bedrijven geen verstand van auto's hebben als het auto elektronica betreft en daar zit een auto tegenwoordig bomvol mee. Bij een volgende APK keuring is het verstandig om een onafhankelijk keuringsstation te kiezen daar zit de meeste expertise, waarschijnlijk hadden die wel geweten dat er een zekering gesprongen was.
U bent er gelukkig niet ingetrapt maar de fora staan vol met mensen die niet zo slim waren.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tennis »

ATU is afkomstig uit Duitsland met heel veel filialen, en niet met Kwikfit te vergelijken.
Ook ik heb zo mijn vraagteken, over de versleten banden, want dit moet je als bestuurder zelf kunnen zien, versleten, of niet.
Wat ronald schrijft, doe ik al jaren, om mijn APK bij een keuringsstation te laten doen.

michaelvanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2011 18:35

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door michaelvanessa »

ronald g schreef:Ik ken de ATU niet maar even gegoogled en het bedrijf is een klein aftreksel van de Kwikfit. Werkt waarschijnlijk op de zelfde manier, middels goedkope APK keuringen omzet genereren. U meldt niet of de banden werkelijk aan vervanging toe waren of dat deze toch nog voldoende profiel hadden. Edoch blijkt dat beide bedrijven geen verstand van auto's hebben als het auto elektronica betreft en daar zit een auto tegenwoordig bomvol mee. Bij een volgende APK keuring is het verstandig om een onafhankelijk keuringsstation te kiezen daar zit de meeste expertise, waarschijnlijk hadden die wel geweten dat er een zekering gesprongen was.
U bent er gelukkig niet ingetrapt maar de fora staan vol met mensen die niet zo slim waren.
Banden waren versleten, met de auto wordt veel KM mee gereden,
en ik heb nog een Auto die ligt 8 CM van de grond af.
Dus niet iedere garage heeft een brug waar mijn auto op kan.
en het leek mij het makkelijkste om allebei de auto's door de zelfde garage te laten onderhouden.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tennis »

michaelvanessa schreef: Banden waren versleten, met de auto wordt veel KM mee gereden,
en ik heb nog een Auto die ligt 8 CM van de grond af.
Dus niet iedere garage heeft een brug waar mijn auto op kan.
en het leek mij het makkelijkste om allebei de auto's door de zelfde garage te laten onderhouden.
Dan heeft toch ATU het goed geconstateerd, behalve de ABS.
Maar jij schrijft niet of ATU ook de fout heeft uitgelezen.
Als jij het gevoel hebt, dat ATU jouw heeft willen benadelen, dan moet je dit bij de directie melden.
Google eens op ATU in Duitsland, dan zie je, dat dit een groot bedrijf is i.p.v. Kwikflut!

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit heeft niets met onnodig duur te maken. Seat / Vag garages maken die fout ook. Er gaan bij Vag zeer regelmatig ABS eenheden kapot en de diagnoseapparatuur geeft bij zowel een defecte pomp als een kapotte zekering een vergelijkbare diagnose.
Dan is het maar net of de ervaring van de monteur toereikend is om de juiste diagnose te stellen (maar monteurs die dat kunnen worden steeds schaarser, al is de kans dat je er eentje bij een merkgerichte dealer aantreft groter).
In dit geval is de ATU een onafhankelijke garage en die is nou eenmaal minder op de hoogte van jouw auto als een Seat dealer.
Je kunt je overigens wel afvragen waarom de zekering gesprongen is. Heb eenzelfde al eens eerder gezien een na een paar zekeringen is de unit uiteindelijk alsnog overleden....

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tennis »

Helemaal mee eens, maar ik als leek kijk eerst naar de zekering, dan mag je ook verwachten, dat een monteur, dit toch ook doet!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tiptoo »

ik ken Atu wel ben er 1 keer met de auto geweest , maar nooit meer die proberen inderdaad dingen te verzinnen die niet kloppen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door ronald g »

Eigenlijk komt het er op neer dat ATU wel enige kennis in huis heeft qua regulier onderhoud maar van het elektronisch systeem in de auto ABS en zo meer hopeloos achter loopt. Het zou ATU sieren om dan naar de dealer te verwijzen bij een klacht zoals een "defecte" ABS pomp. Iets in de trand van pomp kan defect zijn, de computer of een zekering, het is geen schande dat een monteur niet allround is maar wees dan eerlijk.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tennis »

Eigenlijk komt het er op neer dat ATU wel enige kennis in huis heeft qua regulier onderhoud maar van het elektronisch systeem in de auto ABS en zo meer hopeloos achter loopt.
Mag ik vragen, hoe jij tot deze conclusie komt?
Wat jij doet is gissen, want ik denk, dat je nog nooit contact met ATU gehad hebt.
Een vergelijking met Kwikflut is hier niet op zijn plaats.
Misschien google jij eens op ATU, maar verder als de Nederlandse markt, en dan een mening afgeven.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door ronald g »

Eigenlijk komt het er op neer dat ATU wel enige kennis in huis heeft qua regulier onderhoud maar van het elektronisch systeem in de auto ABS en zo meer hopeloos achter loopt. Het zou ATU sieren om dan naar de dealer te verwijzen bij een klacht zoals een "defecte" ABS pomp. Iets in de trand van pomp kan defect zijn, de computer of een zekering, het is geen schande dat een monteur niet allround is maar wees dan eerlijk.
Komt Kwikfit in deze reactie voor dan?

michaelvanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2011 18:35

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door michaelvanessa »

Veldt01 schreef:Dit heeft niets met onnodig duur te maken. Seat / Vag garages maken die fout ook. Er gaan bij Vag zeer regelmatig ABS eenheden kapot en de diagnoseapparatuur geeft bij zowel een defecte pomp als een kapotte zekering een vergelijkbare diagnose.
Dan is het maar net of de ervaring van de monteur toereikend is om de juiste diagnose te stellen (maar monteurs die dat kunnen worden steeds schaarser, al is de kans dat je er eentje bij een merkgerichte dealer aantreft groter).
In dit geval is de ATU een onafhankelijke garage en die is nou eenmaal minder op de hoogte van jouw auto als een Seat dealer.
Je kunt je overigens wel afvragen waarom de zekering gesprongen is. Heb eenzelfde al eens eerder gezien een na een paar zekeringen is de unit uiteindelijk alsnog overleden....
dus je betaald liever 1500 euro, voor iets dat niet kapot is,
dan 75 euro, (hier zit uitlezen bij)wat wel kapot is.
en banden kan iedereen met beetje verstand van auto's zien
de auto is van mijn vrouw die vaak veel rijdt, 100 KM per dag
Laatst gewijzigd door michaelvanessa op 24 apr 2011 02:21, 1 keer totaal gewijzigd.

michaelvanessa
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2011 18:35

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door michaelvanessa »

tennis schreef:
michaelvanessa schreef: Banden waren versleten, met de auto wordt veel KM mee gereden,
en ik heb nog een Auto die ligt 8 CM van de grond af.
Dus niet iedere garage heeft een brug waar mijn auto op kan.
en het leek mij het makkelijkste om allebei de auto's door de zelfde garage te laten onderhouden.
Dan heeft toch ATU het goed geconstateerd, behalve de ABS.
Maar jij schrijft niet of ATU ook de fout heeft uitgelezen.
Als jij het gevoel hebt, dat ATU jouw heeft willen benadelen, dan moet je dit bij de directie melden.
Google eens op ATU in Duitsland, dan zie je, dat dit een groot bedrijf is i.p.v. Kwikflut!
ATU en Kwik-fit maakte voor mij een erg grote fout, want als je een auto uit leest kun je toch als beetje monteur eerst kijken naar de oorzaak,
lijkt me, zeker als het erg duur is.

en kwik-fit past mijn auto niet op de brug, dus ging ik daar al niet zo snel naar toe,
die kunnen geen auto goed hanteren die 8 cm van de grond ligt.
Nee ik ga voortaan naar de officele dealers voor onderhoud (voor mijn vrouw is de garage 5km, voor mijn auto 60km (zeldzaam model))
en voor nood dingen een dealer in de buurt.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tennis »

ronald g schreef:
Komt Kwikfit in deze reactie voor dan?
In deze wel, of niet!
Je kent ATU niet, maar toch schets jij een negatief beeld.



ronald g schreef:Ik ken de ATU niet maar even gegoogled en het bedrijf is een klein aftreksel van de Kwikfit.
Werkt waarschijnlijk op de zelfde manier, middels goedkope APK keuringen omzet genereren. U meldt niet of de banden werkelijk aan vervanging toe waren of dat deze toch nog voldoende profiel hadden. Edoch blijkt dat beide bedrijven geen verstand van auto's hebben als het auto elektronica betreft en daar zit een auto tegenwoordig bomvol mee. Bij een volgende APK keuring is het verstandig om een onafhankelijk keuringsstation te kiezen daar zit de meeste expertise, waarschijnlijk hadden die wel geweten dat er een zekering gesprongen was.
U bent er gelukkig niet ingetrapt maar de fora staan vol met mensen die niet zo slim waren.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door ronald g »

Logisch toch de werkwijze is de zelfde.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tennis »

ronald g schreef:Logisch toch de werkwijze is de zelfde.
Welke werkwijze dan?
Napraten, wat er ergens staat, zonder onderbouwing is niet relevant.
Niets weten van het bedrijf om dan commentaar te geven, zegt mij alles.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door tennis »

michaelvanessa schreef: ATU en Kwik-fit maakte voor mij een erg grote fout, want als je een auto uit leest kun je toch als beetje monteur eerst kijken naar de oorzaak,
lijkt me, zeker als het erg duur is.
De oorzaak hebben blijkbaar beide bedrijven vastgesteld, namelijk ABS pomp werkt niet.
Dat je als monteur dan eerst naar de zekering kijkt, is voor mij de eerste stap, dit had ik al eerder geschreven.
Hieruit blijkt weer, dat je beter naar de officiële dealer kunt gaan.
Laatst gewijzigd door tennis op 24 apr 2011 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door JtC »

Ik deel dit dus absoluut niet. Ik heb absoluut niet het idee ik naar een merkdealer moet gaan voor ervaring/expertise. Wat ik wel zeker weet is dat ik daar de hoofdprijs betaal aan montage-uren. Net als je zelf al aangaf, het ligt echt aan de monteurs als het gaat om kennis en ervaring en die worden steeds schaarser.
Ik geef dan mijn geld nog liever uit aan een onafhankelijke maar wel merkgerichte garage of zelfs een beun die echt verstand heeft van het merk/type, tenzij het noodzakelijk is om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door een merkdealergarage.
Veldt01 schreef:Dit heeft niets met onnodig duur te maken. Seat / Vag garages maken die fout ook. Er gaan bij Vag zeer regelmatig ABS eenheden kapot en de diagnoseapparatuur geeft bij zowel een defecte pomp als een kapotte zekering een vergelijkbare diagnose.
Dan is het maar net of de ervaring van de monteur toereikend is om de juiste diagnose te stellen (maar monteurs die dat kunnen worden steeds schaarser, al is de kans dat je er eentje bij een merkgerichte dealer aantreft groter).
In dit geval is de ATU een onafhankelijke garage en die is nou eenmaal minder op de hoogte van jouw auto als een Seat dealer.
Je kunt je overigens wel afvragen waarom de zekering gesprongen is. Heb eenzelfde al eens eerder gezien een na een paar zekeringen is de unit uiteindelijk alsnog overleden....

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ATU en Kwik-fit Onnodige dure reparaties

Ongelezen bericht door ronald g »

Omzet genereren Tennis, de keuring bij ATU kost geen drol 25 euro inclusief metingen en afmelden dat kan toch niet uit. Een onafhankelijk station mag maar een bepaald aantal afmeldingen per dag doen die kan geen twintig auto's per dag afmelden. Het is simpel de keurings eisen zijn versoepeld de auto moet aan summiere eisen voldoen en mag op moment van keuring nog net niet uit elkaar vallen, wat er na de de keuring gebeurt tja. De goedkope APK keuringen bij de fastfitters zijn een lokkertje om banden schokbrekers en accu's te verkopen en hebben een "monteur" in dienst om je dat middels mooie verhalen aan te smeren.

Gesloten