LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja idd emmy

er zijn ook medicaties die helemaal niet meer vergoed worden.
bv sommige maagbeschermers,slaapmiddelen,en rustgevende middelen,(anti depressivia en nog wel wat meer dingen,)
ik zelf moet betalen voor slaap,diazepam(toch niet voor de geest maar echt voor pijn!) en gaviscon op internist recept naast een maagbeschermer...een hele sterke....rond de 1400 euro komt het nu..
nu ook de lactulose is eruit,voor mensen die niet naar het toillet kunnen.
bepaalde cremes noem maar op...dit moet je gewoon betalen en dat gaat NIET van je eigen risico af...die was ik in jan al kwijt aan andere dingen .
ik moet ook eigen bijdrage voor pil betalen 3,33.....buiten

dus je ziet het soms moet je echt dingen wel zelf betalen en dat ligt niet aan de zorgverzekeraar maar de staat heeft besloten om mensen met bepaalde middelen voorzichtiger om te laten gaan en bv minder slaap en antidepri te slikken,ze snappen alleen niet dat er ook mensen zijn die dit nodig hebben zo niet dat ze dan geen leven hebben....

eerst moet de oplossing en de oorzaak gevonden worden waarom?
joh waarom?nou die weten we al hoor....puur lichamelijk...kom ik er vanaf ,nee?

en het wordt nog veel erger...
dus misschien moet je toch wel betalen,dat het buiten het risico valt.
meestal geeft de apotheek het mee en verhaalt het bij de zorgverzekaar en daar moet je dan weer aan betalen?is dat zo gegaan?
bell even de verzekering dan weet je het

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

rozemarijntje schreef: dus je ziet het soms moet je echt dingen wel zelf betalen en dat ligt niet aan de zorgverzekeraar maar de staat

dus misschien moet je toch wel betalen, dat het buiten het risico valt.

meestal geeft de apotheek het mee en verhaalt het bij de zorgverzekaar en daar moet je dan weer aan betalen?is dat zo gegaan?
bel even de verzekering dan weet je het
Ik heb er even drie dingen uitgehaald ... en ja, ook nog eens gedeeltelijk.
Ik denk dat we over 10 jaar in dezelfde situatie zitten als de USA.
(alleen behalve het feit dat iedereen in NL wettelijk verplicht is een zorgverzekering te hebben)

Wat ik bedoel is dat je in de USA (en tal van andere landen ook) een GOEDE zorgverzekering kunt hebben afgesloten en dat je dan als je ziek wordt of een medische ingreep nodig hebt TOCH nog een deel zelf zult moeten betalen.

Ik vrees dat wij hier in NL dus ook die kant opgaan. Nu al wordt keer op keer geroepen dat het in de toekomst (door de vergrijzing) niet te betalen zal zijn.
Is dat echt zo? Of hebben we te maken met verkapte bezuinigingsplannen?

Zal het hier straks ook zo zijn dat je bepaalde medische kosten toch zelf zult moeten dragen ... zo heeft mijn Amerikaanse tante een oogoperatie moeten ondergaan vanwege Staar. Bij haar is nu dus één van de lenzen verwijderd en is er een nieuwe lens in gezet kosten per oog $ 10.000,=
Vergoed wordt 80% ... zelf betalen 20% = $ 2.000 per oog.
Als je dat geld dus niet hebt .... (andere oog wordt een paar weken later geopereerd)

Andere operatie van iemand die ik daar ken.
Een jonge man verdient $ 1250 bruto per maand. Baan van 40 uur per week!
Hij moest een operatie ondergaan en daarna ieder half jaar een scan en bloedonderzoek. Alleen de scan kost al $ 5.000,-
Waarvan hij per scan dus $ 1.000 zelf moet betalen!
Ook zijn ouders zijn niet rijk. Gelukkig blijkt uit bloedonderzoek dat er verder geen kwaadaardige cellen zijn gevonden; chemo of een andere therapie zijn dus niet nodig. (gelukkig ivm gezondheid maar ook Financieel gezien)
Hij heeft nu 3 scans gehad dat heeft hem en zijn ouders dus al 3.000 $ gekost.
Een deel van de operatie / bloedonderzoek moest ook zelf worden betaald, maar ik heb alleen de kosten van de scan gehoord.
Eigenlijk wil die arts hem nog twee keer laten scannen. Maar ze hebben dus zelf (en in overleg met de arts ook) besloten om na een vol jaar de laatste scan te doen. De arts zat het niet helemaal lekker, maar financieel is er voor die jonge man & zijn familie geen keuze.

De oom van mijn vriend woonde ook in de USA met zijn Amerikaanse vrouw.
Zijn vrouw is nu 5 jaar geleden overleden aan kanker.
Ook zij waren 'goed' verzekerd. Maar ook hier moet je zelf een gedeelte betalen. En die kosten kunnen dus flink oplopen.
Hij heeft zijn bedrijf moeten verkopen en zit nu financieel aan de grond; hij is Nederlander en heeft moeten terugkeren naar NL (40 jaar terug naar de USA ge-emigreerd) !
(naast het grote verlies van zijn vrouw natuurlijk)

Zo kan ik helaas nog veel verhalen vertellen. WARE gebeurtenissen.
En zo kan het hier dus ook gaan worden!

Sicko van Michael Moore zou je eens moeten zien.
Dan krijg je een idee van hoe zorgverzekeringen in de USA werken!
Ook al ben je verzekerd en betaal je daarvoor een hoge premie, op het moment dat je iets krijgt .... zo hebben mensen hun huis moeten verkopen om bijvoorbeeld een geliefde te redden .... etc etc etc


Maar wat betreft van een Eigen Risico ... en een gedeelte ZELF moeten betalen ... gaat NL al aardig de richting in van hoe het werkt in de USA ... en dat is een ontwikkeling die bepaald niet goed is te noemen!!!

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

http://www.youtube.com/watch?v=a7pCaK0aASE


Please take a look!
Dit kan dus ook in NL gaan gebeuren , langzaam maar zeker zullen OOK wij worden gevraagd een deel zelf te betalen, bepaalde medicijnen zelf te betalen of een deel van een operatie te betalen.

MENSEN wordt wakker zou ik zeggen.
Denk je niet dat dit in NL zou kunnen gebeuren???

# Hoeveel zaken zijn er nu al uit de basisverzekering geslingerd?
# Eigen risico € 170 dit jaar
# OP bepaalde medicijnen moet nu al een deel zelf worden betaald, de verzekering vergoed niet de volle 100%

etc etc etc

Hoe ziet dat er over 10 jaar uit?
Als we NU niet aan de bel trekken???

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ben het wel een beetje met je eens UrbanSolitude.

De zorgverzekering wordt alsmaar duurder, het eigen risico wordt als maar hoger en het vergoedingenpakket wordt alsmaar uitgehold. Zo worden bijvoorbeeld medicijnen die al te populair zijn er om de haverklap uitgeknikkerd.

Met het bedrag wat we nu allemaal betalen per jaar aan de basisverzekering en een simpele aanvullende verzekering hadden we in het oude stelsel een heel uitgebreide particuliere ziektekosten verzekering waarin werkelijk vanalles vergoedt werd.

Een groot verschil ten opzichte van de VS is wel nog dat een zorgverzekeraar een basisverzekering niet mag weigeren aan mensen. Hopenlijk blijft dat zo.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja ik kan kwa basis nog wel overstappen maar aanvullend ben ik gelukkig heeeeeeeel goed verzekerd dat ws ik al voor ik ziek werd.dat scheelt
alleen dat maakt niks uit kwa medicijnvergoedingen....
en waar ik helemaal boos om kan worden is dat ze het stelsel om hebben gegooid,mensen die veel mankeren en afgekeurd zijn die krijgen een wtgc tegemoetkoming....je kan haast niks meer aftrekken van de belasting,die drempel is erg hoog! slim gedaan van de heren maar ik krijg 350 euro comensatie....
alleen per 2011 is dat nu al wel 336 geworden dus al weer 14 euro minder...
cak kan je ook een vergoeding krijgen,klopt nog van geen kanten.....en ik ken iemand die slikt alleeen plastabletten,is kerngezond,werkt zwart en krijgt ook 350 euro?????????????ja zegt ze lekker toch......
kom ik met mijn ruim 1400 euro zelf betalen..en eigen risico....
maar goed dit was ff of topic...maar soms is het zo krom en ik ben bang dat het idd alleen maar erger wordt oh en rutte is zo trots.,....nou wees maar trots.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Petra, ik vond het erg goed van je dat je dit ter discussie hebt gesteld. Ik hoop dat je meer mensen kunt mobiliseren. Het is volkomen onterecht dat iedereen dit maar pikt. Het is namelijk zo dat de echte Microgynon30 soms nauwelijks duurder is dan het generieke middel. Kijk ook naar wat ik in mijn reactie geschreven heb. Zorg dat je direct in de apotheek betaalt, dan is de relatie tussen jouw betaling en aankoop duidelijker en zit de zorgverzekeraar er helemaal niet meer tussen. Zoek op http://www.medicijnkosten.nl/ de prijs van je medicijnen op. Let op: daar moet dus die zogenaamde receptregelvergoeding bij worden opgeteld.
Rekenvoorbeeld: een bepaald merk pil kost 6 euro per 3 maanden. Als je dan elke drie maanden naar de apotheek gaat betaal je elke 3 maanden 6+7=13 euro. En dus 4x13=52 euro per jaar. Koop je alles tegelijk dan betaal je: 4x6+7=31 euro per jaar.

Je hebt ook helemaal gelijk over de pil zelf: het originele produkt is prettiger, en beter verpakt. En het is natuurlijk wel belangrijk dat je je goed voelt bij iets dat je elke dag moet slikken.

Ik heb bij de KNMP geinformeerd. Als een geneesmiddel op recept geen verzekerde zorg betreft, ben je helemaal vrij in de keuze.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb ook de microgynon 50,ik heb gelijk gezegd ik wil geen vervanger..dus staat er op medische indicatie..nu vergoed mijn verzekering het wel...(av)

mijn vriendin die heeft de marvelon en die kreeg ook een goedkopere,wel vergoed..
die dacht wat is er met mij aan de hand,die ging allemaal rare dingen doen,beetje pms heel de maand zeg maar,gezellig :lol:
dus maand erop weer,toen viel het kwartje...
heeft tegen de apotheek gezegd,ik wil mijn eigen normale terug ja maar dat wordt niet vergoed,ja jammer dan(wat gelul is want er moet dan medische indicatie op staan)afijn ze moest 25 euro betalen...
nu moest ze weer,dus ik heb gezegd wat ze moest doen en idd ze kreeg nu vergoed...

maar kortom...apotheek wil gewoon goedkopere pil geven...als je er niet tegen kan of je vind het gewoon niks..aangeven!!
want je lijf kan echt raar gaan doen,ook al is de stof het zelfde,dat zegt niks,de hulpstoffen kunnen anders zijn.

en dan wat mathilde zegt,het hoeft niet eens goedkoper te zijn..
maar wij weten niet welke deals ze weer hebben met die leveranciers?of hoe dat ook mag heten voor medicijnen...
het is niet voor niks,zullen er best dan op verdienen...en het moet ook van de overheid...laten we dat ook niet vergeten..

ik accepteer het in elk geval niet...

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Ten eerste is dit een post van bijna 1 jaar oud.
En ten tweede voor iedereen, de apotheek wil dit niet geven maar Moet dit van de verzekering.
De meeste mensen hebben een aanvullende verzekering en krijgen de pil wel vergoed van de verzekering en dan heeft de apotheek zich te houden aan het preferentiebeleid.
Het is geen kwestie van patiëntje pesten of meer winst voor de apotheek.
Wij kiezen echt niet zelf voor dat constante gezeur en gescheld aan de balie, geloof me wij zagen het ook graag anders.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@vogels

idd ik ook,heb een aantal medicaties die ik echt van een bepaald merk moet hebben,krijg ze ook gewoon,op medische indicatie...anders werken ze niet...simpel
heb het al eens eerder gezegd,ik wil best goedkopere medicatie gebruiken,niks mis mee,maar het moet wel het zelfde werken en als ik merk dat dat niet zo is,wil ik mijn oude goede medicijn terug.

Gesloten