LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Is een Basis zorgverzekering + REISVERZEKERING voldoende als je bijvoorbeeld naar de USA op vakantie gaat en daar ziek zou worden / ongeval????

Bij CZ kun je gedurende dat het zorgverzekeringsjaar loopt kennelijk geen aanvullende verzekering afsluiten?!?!?!

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door gerda1956 »

De oplossing is dan om een goede reisverzekering met module ziektekosten af te sluiten. U kunt daarnaast ook altijd via een andere maatschappij een aanvullende ziektekostenverzekering afsluiten als het niet bij CZ gaat (vreemd trouwens)
Maar verzeker u goed: de ziektekosten worden altijd vergoed op basis van het Nederlandse tarief. Daar komt een arts in USA zijn bed echt niet voor uit.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Maar zou je voldoende hebben aan je huidige basisverzekering + goede reiskostenverzekering inclusief Ziektekosten en Ongevallen?

Of gaan die zich beroepen op het feit dat je geen aanvullende verzekering hebt?
Ik heb dit nergens in de Polisvoorwaarden teruggevonden namelijk (europeesche)


+ Ik ben op de site van een aantal zorgverzekeraars geweest, nergens zie ik de mogelijkheid tot het afsluiten van enkel een aanvullende zorgverzekering, kennelijk moet je daarvoor gaan bellen???

Ik dacht aan Avero Achmea?
Maar heb je dan wat mijn reis naar de USA betreft voldoende aan de goedkoopste aanvullende zorgverzekering?

Op een gegeven moment zie je tussen de bomen door het bos niet meer namelijk.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Hallo!
Ja aan een basisverzekering en een goede reisverzekering heb je genoeg.
Dit vergoedt bv FBTO in de aanvullende module ziektekosten van mijn reisverzekering.
Deze module biedt aanvullende zekerheid naast je bestaande Nederlandse Basis Zorgverzekering. Je bent dan verzekerd van vergoeding van de werkelijk gemaakte geneeskundige kosten in het buitenland. Bovendien vergoedt deze module de kosten van medisch noodzakelijk ziekenvervoer en de kosten van medisch noodzakelijke repatriëring naar een geschikter ziekenhuis in het land waar de spoedeisende opname is gebeurd óf naar een ziekenhuis in Nederland óf naar je woonplaats in Nederland.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Wat ik in mijn eerste antwoord bedoelde dat kosten op basis van NL tarieven werden vergoed, sloeg dus op de basisverzekering. Daarom is die aanvulling op je reisverzekering zo belangrijk, die vergoedt namelijk datgene wat de basis niet vergoedt. Dus gewoon een goede aanvulling op je reisverzekering nemen. Fijne vakantie!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wellicht is het handig eerst even contact te zoeken met de zorgverzekeraar, zodat je weet wat er precies allemaal wel en niet vergoed wordt. Dan weet je ook pas wat je bij zou moeten verzekeren. Overigens volgens mij biedt CZ ook reisverzekeringen voor zorgkosten in het buitenland of werken ze samen met een bepaalde verzekeraar of zoiets.. Misschien is dat een optie. Dan heb je ze tenminste bij dezelfde maatschappij ondergebracht of sluiten de verzekeringen misschien beter aan.

Daarnaast wordt er doorgaans onderscheid gemaakt tussen spoedeisende hulp en niet-spoedeisende hulp.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Dank voor de antwoorden.

CZ werkt voor wat die Reisverzekering betreft samen met de Ohra.
Ze biedt dus zelf geen reisverzekering aan, die samenwerking lijkt mij wel geschikt. Mocht er wat gebeuren dan is het voor die twee partijen duidelijker overeen te komen wie wat gaat betalen (denk ik)

De aanvullende verzekering kun je bij CZ niet halverwege het jaar afsluiten zo staat er op hun site te lezen = moet je wel flink doorzoeken.


Ik ga in ieder geval CZ dinsdag ff bellen.
Maar ben nu ook wat beter voorbereid voor wat mijn vragen zullen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door kweenie »

Zeg dan wel expliciet dat het om de VS gaat. Veel standaard buitenlanddekkingen en standaard ziektekostendekking van de reisverzekeringen zijn voor de VS niet voldoende, daar heb je vaak weer een extra dekking voor nodig.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door ronald g »


UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Zorgverzekering & vakantie buiten EU

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Inmiddels heb ik een REISVERZEKERING met werelddekking afsloten bij de Europeesche inclusief ziektekosten en ongevallen. Plus nog eens nagebeld of alles ook helemaal 100% in orde is voor de USA.

BASIS verzekering + REISverzekering is dus voldoende.

Gesloten