Het CBR test hier het verkeersinzicht van de leerling. Zoals jij zelf al zegt is de vraag wat de maximumsnelheid is op die weg, en niet de maximumsnelheid van het betreffende voertuig. Dit is toch een duidelijke vraag? Het gaat er om dat je bij deze vraag doorhebt dat je moet kijken naar het soort weg waar je op rijdt, en dat het soort voertuig irrelevant. Er kan een een auto met of zonder aanhanger op staan, een vrachtwagen of een fiets, de vraag stelt duidelijk dat het om de maximumsnelheid op de weg gaat. Het CBR wil zien dat jij snapt waar je naar moet kijken, namelijk de borden in dit geval.jancz schreef:Voorbeeld is een vraag met een foto van een auto met aanhangwagen die op de invoegstrook rijd van een autosnelweg. De vraag bij deze foto is wat is UW maximum snelheid op deze weg. Simpel toch is 80 km peruur. goed
Maar een volgende keer krijg je dezelfde foto van auto met aanhanger te zien met de vraag "wat is DE maximum snelheid op deze weg. Dit is dan 120 km per uur. Waarom word er dan deze foto getoond. Het gaat er toch om dat je weet hoe hard je mag rijden.
Ook hier gaat het om een stukje verkeersinzicht. Je kan immers niet om de vrachtwagen heen kijken en weet niet wat er achter de vrachtwagen gaande is. De regels stellen immers dat je een kruising alleen mag oversteken als deze vrij en te overzien is. In dit geval dus niet te overzien, en wie weet rij je door om er (te laat) achter te komen dat je er helemaal niet langs kan, en dan blokkeer je de kruising, en de vrachtwagen. Je moet dit eventuele probleem dus voorkomen, en daarom is het verstandiger de vrachtwagen voor te laten gaan.Hij kwam aan op een gelijkwaardige kruising, van links kwam een vrachtauto die stilstond om hem voor te laten gaan dus niets aan hand richting aan wijzer uit en gaan. FOUT Hij had de vrachtauto voor moeten laten gaan omdat hij niet kon zien of er genoeg ruimte was naast de vrachtauto. Gevolg gezakt!!!!
In dit geval gaat het er niet om dat de examinator haar er in wil luizen, maar wil testen hoe goed ze reageert op onverwachte situaties. Onverwachte situaties komen nou eenmaal veel voor in het verkeer. In feite heeft ze hier 2 fouten gemaakt. Ten eerste had ze al moeten weten dat die fietser er was, ze heeft hem immers net ingehaald, dus op het moment dat de examinator haar vroeg rechts af te slaan had zij meteen al moeten bedenken 'ik moet wachten, want ik heb net een fietsters ingehaald'. Maar erger nog, is dat ze in alle haast, zonder te kijken rechtsaf wilde gaan, en dit is een veelvoorkomende fout die vele ongelukken veroorzaakt. Het is dan ook terecht dat ze hierop is gezakt.Mijn oudste kind heeft iets dergelijks ook mee gemaakt. Ze rijdt op een weg met een fietsstrook, haalt een fietser in. Op het moment dat ze de fietser net voorbij is zegt de examinator nu rechtsaf, dit is ongeveer 8 meter voor de afslag, dus paniek snel alle handelingen gedaan en afslaan. Mis ingreep fietser vergeten. Maar als de eximinator eerder had gezegd dat ze verderop rechts moest had ze fietser toch niet meer ingehaald.
Na 3 keer gezakt te zijn mocht ze staatsexamen doen. Een lachertje Zo snel mogelijk de stad uit en door de polder, lange rechte wegen en bijna geen verkeer en ja hoor geslaagd. Ik vraag me af wat is de waarde van dit examen.
Het idee van de BNOR (staatsexamen) is de leerling te laten rijden in rustigere omstandigheden, en de leerling de kans te geven wat meer in zijn/haar eigen tempo te laten doen. Het is dan op zich niet vreemd dat drukke plaatsen vermeden worden, maar alleen maar op lange rechte wegen door de polder is inderdaad ook niet juist. Het examen heeft wel degelijk veel waarde voor leerlingen met veel examenstress, maar in dit geval is het wat overdreven geweest.
Ik denk dat iedereen het er over eens zal zijn dat de gevolgen van rijden met drank op terecht zijn, maar het is wel vreemd dat er zo lang mee gewacht wordt. Dit is overigens typisch CBR. Meestal helpt het om elke week te bellen hoe het ervoor staat, dan worden ze er vanzelf zat van, zo werkt het vaak wel voor rijtesten, dus wellicht ook voor EMG cursussen.Hij moet een cursus volgen kosten ongeveer €600 oke even slikken maar ja Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Echter 2 weken voor de geplande cursus krijgt hij bericht van het cbr dat de cursus is uitgesteld naar een nader te bepalen datum. Nu 9 maanden later nog steeds niets gehoord maar het geld hebben we niet weer terug gekregen. De motivatie van het CBR om hem deze cursus telaten volgen was dat hij de risicos van alcohol en verkeer onderschatte. Goed maar hoe kan je zo iemand dan daarna gewoon zijn gang laten gaan en meer dan een jaar gewoon door laten rijden. Dan blijft er van de motivatie weinig over. Hij heeft betaald voor een dienst die nooit is nagekomen.