LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaarafrekening en te weinig terug

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
chaahat

jaarafrekening en te weinig terug

Ongelezen bericht door chaahat »

Ik ben klant bij Essent en heb totaal in het heel jaar 852 euro aan voorschot betaald.

Doordat ik een lange vakantie had en veel buiten ben geweest is mijn verbruik niet hoog.

Ik heb een totaal verbruik van 670 aan elektriciteit en 270 aan gas. Ik krijg nu van Essent al met al 229,30 euro terug. Dit betekent dat ik 622 euro heb moeten betalen voor die 670 aan elektriciteit en 270 kw3 aan gas.

Is toch teveel 622 euro voor dat verbruik? Misschien zit ik wel fout en zit alles goed, maar als ik het zo 1 2 3 bereken dan moet ik toch iets meer terug krijgen. Volgens mij maken ze hier weer een fout of maak ik dit keer een fout?

Dit zie ik op de jaarafrekening via internet en heb nog geen brief van ze gehad en het jaarafrekening kan ik ook niet downloaden via internet dus alvast via deze weg kijken....

Chanmaster

Re: jaarafrekening en te weinig terug

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik verneem tegenwoordig veel over soortgelijke klachten en niet alleen inzake essent maar vele leveranciers. U kunt dit voorkomen en u zelfs verdedigbaar maken door maandelijks op een vaste dag uw verbruik te registreren maar vooral ook de prijswijzigingen bij te houden. Sluit een verbruikspersiode eens af door de meterstanden op laatste dag voor de prijswijzigingen te noteren en daarvan uit te gaan. Juridiche gezien hebt u dan de mogelijkheid om uw verweer als correct aannemelijk te maken. Bijhouden die meterstanden mensen! Moet u eens zien wat u kunt verdienen of anders gezegd, kijk eens hoe men u bij de benen neemt.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Chaahat,

In uw bericht van 27 april op dit forum geeft u aan dat u het vermoeden heeft dat Essent een fout maakt op uw jaarafrekening .
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Petra
Essent medewerker

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Chahaat, het gaat niet alleen om het verbruik, maar ook om de transportkosten. Zorg dus dat je die jaarafrekening wél kun downloaden. Zomaar iets roepen wekt verwarring op, daar schiet niemand iets mee op.

chaahat

Ik heb net mijn jaarafrekening kunnen downloaden. Dat kon gisteren niet.

Ze hebben een verbruik van 714 kwh aan elektriciteit en 281 aan kwh3 gas gerekent. Totaal 541 euro rekenen ze voor inclusief alles.

ik zie dat er maar 91 euro aan heffingskorting is toegepast terwijl ik er van uit ging van 378 euro kan dit? ik zie overal dat je vaste heffingskorting krijgt van 378 euro. Verder als ik bepaalde energievergelijkingssites dit verbruik in voer dan kom ik op een totaal kostenplaatje die lager is dan 541 euro.

Is er iemand zo aardig om te kijken of dit wel klopt? Want ik heb met hetzelfde verbruik bij Eneco meer terug gekregen vorig jaar en ook op energievergelijk websites zie je dat kosten inclusief alles lager is dan die 541 euro.

mijn jaarafrekening is van 278 dagen. heffingskorting van 378 euro geldt als je volledige jaar staat aangesloten. Moet ik er nu van uitgaan dat ik 91 euro aan heffingskorting krijg omdat mijn jaarafrekening niet bestaat uit volledig jaar?

Edit: http://www.energieleveranciers.nl/energ ... ebelasting
scroll naar beneden voor uitleg heffingskorting.

op dit website zie je staan dat je standaard recht hebt op 379 euro aan heffingskorting voor een jaar. bestaat je jaarafrekening uit minder dagen. Herleid de kosten terug. In mijn geval is dit 379/365=1.03*278 dagen=288 euro
maar ik zie 91 euro aan heffingskorting op mijn jaarafreking. Kan ik iemand dit bevestigen?

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Het komt door je lage verbruik. De teruggave van de heffingskorting kan niet hoger zijn dan de heffing zelf. In jouw geval heb je 281*0.1629 (gas) plus (714 * 0.1114 (El.) = 125,31 € betaald. Je krijgt daarvan aan heffing 276/365 deel terug.

Daar komt de BTW nog wel bij.

chaahat

Fiesiekus schreef:Het komt door je lage verbruik. De teruggave van de heffingskorting kan niet hoger zijn dan de heffing zelf. In jouw geval heb je 281*0.1629 (gas) plus (714 * 0.1114 (El.) = 125,31 € betaald. Je krijgt daarvan aan heffing 276/365 deel terug.

Niet dus! Ik gebeld met hun en ze zeggen als het een woning is dan heeft iedereen recht op heffingskorting van 379 en geen cent minder. Al is mijn gebruik laag totaal ervanaf moet ik toch nog betalen. Ik gebeld met hun en ze zeggen dat ze heffingskorting hebben aangemerkt voor niet woning waardoor de heffingskorting laag is. Dat gaan ze uitzoeken en mij terugbellen.

Als het goed is krijg ik 188 euro extra terug bovenop die 229 van jaarafrekening. en dus betaal ik uiteindelijk zelf iets van 400 euro voor 670 elektriciteit en 270 gas en dat klopt volgens mijn berekeningen.

mrdude1983

Ongelezen bericht door mrdude1983 »

chaahat schreef:
Fiesiekus schreef:Het komt door je lage verbruik. De teruggave van de heffingskorting kan niet hoger zijn dan de heffing zelf. In jouw geval heb je 281*0.1629 (gas) plus (714 * 0.1114 (El.) = 125,31 € betaald. Je krijgt daarvan aan heffing 276/365 deel terug.

Niet dus! Ik gebeld met hun en ze zeggen als het een woning is dan heeft iedereen recht op heffingskorting van 379 en geen cent minder. Al is mijn gebruik laag totaal ervanaf moet ik toch nog betalen. Ik gebeld met hun en ze zeggen dat ze heffingskorting hebben aangemerkt voor niet woning waardoor de heffingskorting laag is. Dat gaan ze uitzoeken en mij terugbellen.

Als het goed is krijg ik 188 euro extra terug bovenop die 229 van jaarafrekening. en dus betaal ik uiteindelijk zelf iets van 400 euro voor 670 elektriciteit en 270 gas en dat klopt volgens mijn berekeningen.

Er bestaan bij consumenten 2 vormen van heffingskorting. De eerste, het bedrag van 379 euro is voor woningen en panden met een verblijfsfunctie. Een andere heffingskorting wordt geheven op panden zonder een verblijfsfunctie (denk hierbij aan bv een garage). Deze 2de heffingskorting is nog geen 200 euro. Helaas kan het een keer voorkomen dat administratief uw woning gekenmerkt is als een pand zonder verblijfsfunctie. In normale situaties zal de energieleverancier dit via een correctie corrigeren en krijgt u het resterende bedrag alsnog bijgeschreven. Uiteraad zal de leverancier wel controleren of het werkelijk om een pand met verblijfsfunctie gaat. Dit wordt doorgaans gedaan door de aansluit gegevens op te vragen bij de netbeheerder

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Met jouw vermelde verbruik ben je circa 300 euro in totaal kwijt op jaarbasis. Dit als je je verbruik intikt op o.a. http://www.energieprijzen.nl/

Omdat er niet voor 365 dagen aan heffingskorting in de afrekening zijn berekend, moet hier op gecorrigeerd worden. Dit is een bedrag van € 0,87293 per dag exclusief BTW. Inclusief BTW € 1,0387867

Het bovenstaande kun je grofweg verrekenen met het capaciteitstarief gas en stroom per dag (dit zijn de kosten transport/netbedrijf) die je moet betalen. Waardoor de eerder genoemde circa 300 euro voor je jaarafrekening blijft staan.

Bron: specificatie jaarafrekening van mijzelf (Dong Energy).

Ten overvloede: de kosten transport verschillen iets per regio. En de huidige tarieven verschillen met die van vorig jaar. Bovenstaande uitleg is dan ook voor "het grote plaatje"

Gesloten