LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lichtontharing

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Eline

lichtontharing

Ongelezen bericht door Eline »

Heeft iemand ervaring met lichaamsontharing dmv licht (lichtflits), bijvoorbeeld Plasmalite? Graag hoor ik ervaringen.
Bedankt!

guesswho

Re: lichtontharing

Ongelezen bericht door guesswho »

Met licht 1 keer. Verder alleen ervaring met Laser. Behandeling met licht gebeurt met licht van alle kleuren samen. Met laser juist met licht van voornamelijk 1 kleur. Daarmee kan je gerichter op haarwortels werken dan met gewoon licht. Maar daar zijn de meningen nog over verdeeld.

Geloof in ieder geval nooit dat je met 3 of 6 behandelingen klaar bent. Als ze dat echt be/geloven vraag dan of ze dat zwart-op-wit willen zetten en dat eventuele nabehandelingen gratis zijn. Wedden dat ze dat niet doen? Een bonafide bedrijf zal je herkennen doordat ze juist niet beloven dat je met 6 behandelingen haarvrij bent.

Hoeveel behandelingen je nodig hebt hangt van veel factoren af. Lichte en blonde haren zijn veel moeilijker of zelfs niet met licht of laser te behandelen dan pikzwarte. Als ze anders beweren: ook hier niets geloven als ze het niet zwart-op-wit garanderen! Zowel licht als laser werkt doordat het licht grote hitte opwekt in de gekleurde haar en daardoor de haarwortel verbrandt. Een lichte haar heeft geen of weinig pigment en dus zal deze behandeling niet werken. Wel is het zo dat ook blonde haren vaak uitvallen na de behandeling. Dat komt echter door het shock-effect op de huid. Meestal komt de blonde haar weer gewoon terug. Tot nu toe helpt daarbij alleen electro-epilatie. Als je een getinte huid hebt maakt dat de behandeling weer moeilijker en soms pijnlijker omdat de donkere huid ook de warmte opneemt.

Bij de een werkt het wel, bij de ander helemaal niet. Geldt zowel voor laser als voor licht. Ze zijn er nog niet uit waarom dat zo is. Garantie is daarom ook niet te geven.

Ga ook niet te snel achter elkaar. Hoe meer tijd tussen de behandelingen hoe effectiever. Drie maanden is het absolute minimum maar ga maar uit van minstens een half jaar. Voor het bedrijf is dat juist omgekeerd: zij verdienen per behandeling.
Het hangt ook af van welk lichaamsdeel behandeld wordt. Haren op je benen groeien meestal minder snel dan haar op je gezicht. Voordat de slapende haren dus weer groeien en dus behandeld kunnen worden gaat er dan ook meer tijd overheen.

Per behandeling krijgen alleen de actieve haren een tik. Die haren kunnen dan nog steeds terugkomen maar dan meestal dunner. Voor dezelfde haar kunnen dan ook meerdere behandelingen nodig zijn. De slapende haren merken niets van de behandeling.

Ga niet in zee met iemand die niet onder begeleiding van een arts werkt. Liefst een dermatoloog. Natuurlijk scheelt dat in de kosten. Maar de gevolgen van licht en laser op lange termijn zijn nog niet bekend. Je wilt geen ondeskundige behandeling van moedervlekken! Van electro-epilatie zijn de gevolgen op lange termijn wel bekend omdat die techniek al ruim 150 jaar wordt toegepast.

Laser heeft voor mij het voordeel dat een behandeling kort duurt. Electro-epilatie doe je bijvoorbeeld 1 uur per week en dan een jaar lang. Laser doe je 1 keer per half jaar, een paar jaar lang.

Er zijn verschillende typen laser of licht. Met voor- en nadelen. Kijk op http://www.hairfacts.com/ Dit is een site die de verschillende manieren van ontharing bespreekt. En er zit heel veel kaf onder het koren!

De behandeling is meestal niet pijnloos. Verschilt van persoon tot persoon. Licht voelde ik nauwelijks. Laser voel ik meer. Vooral op die plekken waar veel haren zitten. Denk aan een elastiek dat je tegen de huid laat schieten. Je kan verdovende creme EMLA bij de apotheker halen zonder recept. Niet goedkoop en lastig in gebruik maar wel effectief. Ik gebruik het niet maar vraag regelmatig of ze even willen stoppen als ik het te kwaad krijg. EMLA is ook perfect voor kinderen die bang zijn voor injecties!!! Ze voelen gegarandeerd niets meer op die plek.

Success!

Eline

Ongelezen bericht door Eline »

Hallo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb inmiddels een proefflits gehad. Merk echter weinig tot geen verschil (nu 1,5 week geleden).Twijfel heel erg, ga eens op die site kijken. Ze heeft mij wel gezegd dat ik zo;n 8 behandelingen nodig zal hebben omdat het hormonale haargroei is. Ze zei ook dat er maar 8 weken tussen twee behandelingen hoeft te zitten.

guesswho

Ongelezen bericht door guesswho »

>Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Graag gedaan, het kost toch een ontzettende boel geld.

>Ik heb inmiddels een proefflits gehad. Merk echter weinig tot geen
>verschil (nu 1,5 week geleden).

Met licht heb ik maar weinig ervaring. Met laser met diverse typen. Bij mijn eerste behandelingen verdampte de laser ook de pigment in de haartjes. Daardoor was je na de behandeling optisch gezien haarvrij. Maar ze zaten er nog steeds en waren voelbaar. Alleen hartstikke blond. Het bedrijf waar ik toen behandeld werd schakelde al snel over op een ander type laser. Daarbij bleef de kleur in de haartjes zitten en leek het na de behandeling of er niets veranderd was. Nou ja, de huid was erg rood en zo. Maar dat trekt snel weg. De haartjes smolten ook vast in de bovenlaag van de huid. Klinkt heel raar maar niet bang voor zijn. Als je goed keek zag je ook dat het er anders dan normaal uitzag. Je huid groeit dag en nacht door en de haar zat alleen vast in het bovenste dode laagje. Na een paar dagen kwam het haartje dan weer los. Met scheren kwamen ze soms helemaal mee. En als ik stevig langs de huid wreef dan had ik opeens haartjes aan mijn vinger. Nooit aan trekken want een haartje dat niet goed geraakt is zit nog echt vast. En als je dat er uit trekt duurt het een hele tijd voordat het weer groeit en dus weer behandelbaar is! Meestal was ik na ongeveer 2 weken dan helemaal haarvrij. Tijdelijk. Want de slapende haren worden niet behandeld en die begonnen weer vrolijk te groeien. Volgens mij had jij na die 1,5 week al moeten merken dat er haren uitvielen. Maar zowel bij laser als bij licht geldt dat het wel bij de een wel maar niet bij de ander werkt. Gewoon proberen.

>Twijfel heel erg, ga eens op die site
>kijken.

Zeker doen!

>Ze heeft mij wel gezegd dat ik zo;n 8 behandelingen nodig zal
>hebben omdat het hormonale haargroei is. Ze zei ook dat er maar 8
>weken tussen twee behandelingen hoeft te zitten.

Ha ha ha! Wat een onzin! ALLE haren zijn hormonale haren! Als baby heb je een vachtje. Die valt snel uit. Daarna heeft ieder mens haartjes over zijn hele lichaam behalve op handpalmen, voetzolen en lippen. De basis voor die haartjes is onder invloed van hormonen en erfelijke aanleg al gelegd als baby in de buik van je moeder. Meer haarzakjes zal je niet krijgen. Als je in de puberteit komt veranderen sommige haren. Ze worden stugger en krijgen een ander pigment. Of ze groeien langer door voordat ze uitvallen. Bij mannen kunnen haren uitvallen. Dit alles weer onder invloed van hormonen en erfelijke aanleg.
In principe blijft de situatie zo tot je dood. Maar haren hebben ook het eeuwige leven niet. Er zijn sterke aanwijzingen dat een haarzakje maar een vast aantal haren kan maken. Bij mannen met erfelijke kaalheid groeien de haren dan een veel kortere periode dan normaal, vallen uit en groeien opnieuw. Daardoor bereiken die haarzakjes eerder het eindpunt en komen er geen haren meer uit. En zoals bij de meeste dingen in het lichaam die niet gebruikt worden verschrompelt het haarzakje dan. Jonge mannen die merken dat hun haar dunner begint te worden kunnen er tegenwoordig iets aan doen. Er is een medicijn Finasteride dat hiervoor in 1mg/dag doseringen wordt gegeven. Ze moeten dit dan wel de rest van hun leven blijven slikken. Maar dat is een heel ander verhaal.

Wat zij waarschijnlijk bedoelde is dat vrouwen onder invloed van medicijnen, ziekte of in de overgang een andere hormoonbalans kunnen krijgen. Daardoor kunnen bestaande haren dan mannelijker worden. Dikker of meer pigment of langer. Maar die haren die zaten er al, echt!

Die acht weken is erg kort. Ik weet niet meer uit het hoofd hoe lang een haar in rust is voordat die weer begint te groeien. Kijk maar op de website waar ik het over had. Het hangt ook af van het gebied waar de te behandelen haartjes groeien. Op je gezicht groeien ze sneller dan elders. Maar ik zou minstens 3 maanden tussen een behandeling nemen. En houdt er rekening mee dat je ongeveer 2 weken niet in de zon mag voor en na een behandeling. Of zwaar moet smeren met factor 20+ zonnebrand. Doe je dat niet dan loop je kans op verkleuringen in de huid en die kunnen (moet niet) blijvend zijn. De meeste mensen gaan dan ook niet in de zomer voor een behandeling. En hoe witter je bent hoe beter. Tenslotte wil je je haren behandelen en niet je huid!

Wendyg

Ongelezen bericht door Wendyg »

Ik wil even regearen op het feit dat je na 1,5 week nog geen resultaat ziet... Bij eenbonafide instituut moeten ze je vertellen dat het minstens drie weken duurt voordat de haarjes uit gaan vallen!
Ik heb ervaring nmet de Ellipse en de resultaten zijn, ondanks dat ik in het trotese bezit ben van stevige haargroei, heel goed.
Ga niet uit van het standaard aantal behandelingen, hou rekening met het feit dat het langer kan duren. En laat je goed adviseren (bij een instituut dat ook een arts in dienst heeft)
Je kunt ook kijken op http://www.haarweb.nl
daar is een speciaal forum over hirsutisme.
Succes!

jessy

Ongelezen bericht door jessy »

hallo,
ik heb aandachtig de verhalen gelezen en wil eigenlijk het volgende op zeggen.
De haren hebben drie haargroei fasen en wel de anagene, telogene en catagene
Alleen de haren in de anagene fase kunnen geflitst worden en deze zullen dan ook uitvallen.
Even simpel: anagene zitten de haren nog in het zakje
Telogene en catagene zitten ze los dus heeft het geen effect op het haarzakje.
Wanneer een haar in de anagene fase is kan niemand weten.
Daarom moet de een sneller terug om te flitsen dan de andere.
Streven is om er zo lang mogelijk tijd tussen de behandelingen te laten.

Dat er wordt verwezen naar een instituut waar een dokter aanwezig is is erg leuk, maar totaal overbodig als je goed kijkt en laat voorlichten.
Haarvrij in 4 keer is zo goed als onmogelijk.
Het hele traject gaat ongeveer 1.5 jr overheen.
Dit komt door de steeds grotere tussenpauzen.

Zo hoop een beetje aan deze discussie positief te hebben bijgedragen

brianm

Ongelezen bericht door brianm »

Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil heel graag weten welke methoden betrouwbaar zijn en echt resultaat bieden voor blonde haartjes in het gezicht. Waar vind ik hierover betrouwbare en onafhankelijke informatie?

Gesloten