LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VERZEKERAAR ASR WIL CLAIMS VOORKOMEN

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Floris2

VERZEKERAAR ASR WIL CLAIMS VOORKOMEN

Ongelezen bericht door Floris2 »

VERZEKERAAR WIL CLAIMS VOORKOMENWoekerpolishouder door ASR gepaaid

Verzekeraar ASR gaat tussenpersonen betalen om woekerpolisklanten binnenboord te houden. Dat verwijt maken critici in de verzekeringswereld. Voor het adviesgesprek én voor het oversluiten krijgen de assurantiekantoren van de maatschappij een bedrag tot 250 euro. Volgens De Financiële Makelaar zouden gedupeerde klanten dat geld moeten krijgen. „Waarschijnlijk is dit bedrag hoger dan het huidige schamele compensatievoorstel, waar klanten al jaren op wachten”, reageert De Financiële Makelaar.
Juridisch dienstverlener Consumentenclaim, die eerder heeft aangekondigd een massaproces te willen beginnen namens 435 gedupeerde ASR-klanten, kraakt eveneens harde noten en stelt dat de verzekeraar alles op alles zet om te voorkomen dat zijn klanten gaan procederen.

Naar aanleiding van de uitspraak van de rechtbank in Haarlem begin februari dat Falcon (100% dochter van ASR) bij een beleggingsverzekering onrealistische rendementen heeft voorgespiegeld aan een gedupeerde klant, heeft de staatsverzekeraar besloten om in mei álle klanten met een woekerpolis aan te schrijven en te bekijken wat er te repareren valt aan de polis. ASR telt maar liefst 1,1 miljoen beleggingsverzekeringen in de portefeuille.

„We bieden alle klanten met een polis een kosteloos adviesgesprek met het intermediair aan om te kijken of het een optie is om over te stappen naar alternatieve mogelijkheden”, aldus een zegsvrouw van het verzekeringsconcern.

Voor een adviesgesprek gaat ASR aan het intermediair een bedrag betalen van 125 euro, voor het omzetten van een beleggingspolis naar een alternatief product krijgt de adviseur nog eens 125 euro betaald. Bovendien komt als bijkomend voordeel, dat bij oversluiten het zogeheten terugboekrisico voor de adviseur komt te vervallen. Normaliter moet een tussenpersoon wanneer een verzekering tussentijds wordt onderbroken, een deel van de ontvangen provisie terugbetalen aan de verzekeraar.

In dit geval, als de polis wordt overgesloten, hoeft de tussenpersoon dat geldbedrag niet terug te storten. Echter als de klant besluit te vertrekken bij ASR, dan moet de tussenpersoon de afsluitprovisie wel terugbetalen aan de verzekeraar. Dit kan voor de adviseur in de honderden tot duizenden euro’s lopen.

Ongewenste prikkel

Volgens tussenpersoon De Financiële Makelaar levert dit een zeer ongewenste prikkel op. „Daarmee dwingt ASR de tussenpersonen in feite om in gesprek te gaan met de klant en om te proberen de klant binnen te houden”, aldus directeur Harrie-Jan van Nunen. Volgens hem kan de verzekeraar het bedrag aan de klant zelf geven. „De klant heeft dan de mogelijkheid om hiermee een onafhankelijk adviseur in te schakelen en kosten daarvan te betalen”, reageert Van Nunen.

Bovendien wijst hij op de discussie over een provisieloze wereld. „Per 2013 nemen we afscheid van provisie bij complexe verzekeringen. Met het oog op de discussie en toekomstige ontwikkelingen lijkt me deze actie van ASR daarmee niet in overeenstemming”, stelt de tussenpersoon.

Volgens belangenverdediger Consumentenclaim zet ASR met deze actie het intermediair in om ervoor te zorgen dat polissen niet meer gerepareerd kunnen worden, zoals de rechtbank dat onlangs heeft gedaan in de zaak tegen Falcon waarbij dwaling werd geconstateerd.

„Hierop is grote paniek ontstaan bij ASR, nu doen ze er alles aan om mensen deze weg naar een echte schadevergoeding te ontnemen. ASR misbruikt de tussenpersonen om ervoor te zorgen dat klanten niet meer hun maximale schadevergoeding kunnen krijgen. Tussenpersonen moeten beseffen dat zij hiermee de zorgplicht schenden. Gedupeerden worden niet beter van de actie, ze verliezen juist hun rechten op een echte compensatie”, vreest jurist Pieter Lijesen van Consumentenclaim.

Alternatief

In een reactie laat ASR weten dat de klant zelf kan kiezen of hij wel of niet een gang naar de rechtbank wil maken. „Alleen willen we klanten nu perspectief bieden door ze een alternatief te geven.”

Bron telegraaf

M. van Rossum

Re: VERZEKERAAR ASR WIL CLAIMS VOORKOMEN

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Gedupeerden met een Falcon polis van voor 2000 zou ik dringend willen aanraden zich tot advocaat Adri Kranenburg te wenden. Zie desbetreffende subforum http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1181718

juwita

Ongelezen bericht door juwita »

Verzekeraars willen schadeclaims voorkomen (want kost hen altijd méér dan de compensatiefooi). De (Haagse) politiek wil schadeclaims voorkomen (want wil rust in de tent). De rechterlijke macht wil schadeclaims voorkomen (want rechters haten overwerk). Het bestuur en management van het Kifid wil een aanzwellende stroom klachtprocedures voorkomen (kost teveel van het budget). En vermoedelijk willen ook de circa 4 miljoen woekerpolisloze gezinnen -uit gebrek aan solidariteit met hun polisbezittende medeburgers en een gevreesde belastingverhoging- rechtszaken voorkomen.

Tja, zie daar maar eens een rechtvaardige en zuivere veroordelende uitspraak uit te slepen als gedupeerde. Een uphill battle noemt men zoiets in de VS.

ksschot

Ongelezen bericht door ksschot »

ruggegraat Juwita, ruggegraat.

Groet K.S.

p.s. Ik zoek een deskundige op basis van "no cure no pay" of iets dergelijks voor hulp bij de geschillencommisie. ?

Floris2

juwita schreef:Verzekeraars willen schadeclaims voorkomen (want kost hen altijd méér dan de compensatiefooi). De (Haagse) politiek wil schadeclaims voorkomen (want wil rust in de tent). De rechterlijke macht wil schadeclaims voorkomen (want rechters haten overwerk). Het bestuur en management van het Kifid wil een aanzwellende stroom klachtprocedures voorkomen (kost teveel van het budget). En vermoedelijk willen ook de circa 4 miljoen woekerpolisloze gezinnen -uit gebrek aan solidariteit met hun polisbezittende medeburgers en een gevreesde belastingverhoging- rechtszaken voorkomen.

Tja, zie daar maar eens een rechtvaardige en zuivere veroordelende uitspraak uit te slepen als gedupeerde. Een uphill battle noemt men zoiets in de VS.
Juwita,

zonder strijd geen overwining!
Je hebt wel gelijk dat de poppenkast compleet is met Jan Kees de Jager.
om te zorgen dat er rust in de tent komt.
De uitputting van de Kifid is nabij, wegens geld gebrek.
Het gaat waarschijnlijk een uitputtings slag worden.
Maar helaas de verzekeraar heeft een grotere zak met centen om het langer vol te houden als wij.
Het blijft lastig om een vuist te maken richting de verzekeraas.
Zolang ze nog in bescherming worden genomen.
Succes in de strijd.

Groetjes Floris

M. van Rossum

ksschot schreef:ruggegraat Juwita, ruggegraat.

Groet K.S.

p.s. Ik zoek een deskundige op basis van "no cure no pay" of iets dergelijks voor hulp bij de geschillencommisie. ?
Die zijn er helaas niet. Om het even no cure no pay, of voor vast tarief. Er is maar een uitweg: per polis bundelen op bijbehorend subforum en daar het principe: de lamme leidt de blinde (of omgekeerd). Kortom: daar wordt ervaringskennis uitgewisseld en gebruik gemaakt van gepubliceerde voorbeelden etc. Per subforum kan er altijd 1 'voortrekker' een beroep doen op dossieranalyse door ondergetekende (onbetaalde vrijwilliger, medegedupeerde).

M. van Rossum

juwita schreef:Een uphill battle noemt men zoiets in de VS.
Sombermans geworden, juwita?

Er komt vanaf de zomer ongetwijfeld snelrecht bij KiFiD, met leidend voorbeeld GCHB 2010-390 (maar er zijn meer successtories in the making). Maar ook zonder snelrecht: er zijn nog uitsluitend positieve uitspraken KiFiD bekend over 'misleiding in precontractuele fase'. Dat gaat over de echte woekerpolissen.

Overigens, ongetwijfeld ook gezien dat KiFiD 2011-21 deze lijn bevestigd?

hakra

Ongelezen bericht door hakra »

@juwita
er zijn veel mensen die zonder ruggengraat tóch rechtop kunnen staan :!:

hakra

Klanten met beëindigd ABC-Spaarplan ontvangen vanaf 3 mei een brief

Interessegebieden: Leven Individueel

Vanaf 3 mei 2011 ontvangen klanten met een beëindigd ABC-Spaarplan een brief. In deze brief staat vermeld of deze beleggingsverzekering voor een vergoeding in aanmerking komt. En zo ja, hoe hoog deze vergoeding dan is.
Voor klanten met een beëindigd ABC-Spaarplan met een lijfrenteclausule houden wij volgens de wet belasting in.
De Spaarplannen van deze klanten zijn in 2007, 2008 en 2009 beëindigd.

Brief met bijlage
Bij de brief aan deze klanten, zit ook een brochure. Klanten met een beëindigd ABC-Spaarplan die voor een vergoeding in aanmerking komen, ontvangen óók een formulier. Als zij dit formulier binnen 4 weken ingevuld en ondertekend terugsturen, wordt de vergoeding zo snel mogelijk overgemaakt.
Omdat het hier gaat om klanten met een beëindigd ABC-Spaarplan, verwijzen wij hen voor vragen niet door naar u als adviseur, maar naar ons Klant Contact Centrum.

hakra

zonder commentaar:

ASR Levensverzekering N.V. KvK 30000847 Utrecht,
Datum 26 april 2011
Onderwerp vergoeding voor uw ABC Spaarplan met polisnummer
<polisnummer>
Behandeld door

Geachte <mevrouw/heer> <voorvoegsel> <Achternaam>,
In het verleden had u bij ons een beleggingsverzekering. Deze
beleggingsverzekering valt onder de ASR Compensatieregeling en komt daarom
mogelijk in aanmerking voor een vergoeding. In deze brief leest u of uw
beleggingsverzekering in aanmerking voor een vergoeding komt of niet. En hoe
hoog deze eventueel is. Bij deze brief ontvangt u ook een brochure met uitleg over hoe wij de eventuele vergoeding hebben berekend en aan wie wij deze betalen.
Lees daarom ook de brochure goed door.

Waarom geven wij mogelijk een vergoeding?
ASR Verzekeringen is onderdeel van ASR Nederland. ASR Nederland heeft in
december 2008 met een aantal consumentenstichtingen afspraken gemaakt over de maximale kosten van beleggingsverzekeringen. Deze afspraken noemen wij de Compensatieregeling. Op basis van deze regeling hebben wij berekend of uw beleggingsverzekering voor een vergoeding in aanmerking komt en hoe hoog deze vergoeding is.

Wat is de vergoeding?
Volgens onze berekeningen komt uw beleggingsverzekering niet in aanmerking
voor een vergoeding. De berekeningen hebben wij gemaakt op basis van de
maximale kostenpercentages die zijn bepaald in de Compensatieregeling. Voor uw beleggingsverzekering is dat op jaarbasis <#,##>%. U vindt dit percentage ook terug in de brochure.

Hebt u nog vragen?
Wij vinden het belangrijk dat u goed en volledig bent geïnformeerd. Meer
informatie leest u in de brochure en op http://www.asrcompenseert.nl.
Hebt u verder nog vragen? Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, telefoonnummer <telefoonnummer>.

ASR Levensverzekering N.V.
Leven Afdeling
Archimedeslaan 10
3584 BA Utrecht
Postbus 2072
3500 HB Utrecht
Telefoon
(030) 257 39 00
http://www.asrverzekeringen.nl

Met vriendelijke groet,
Gilbert Mattu
directeur

Floris2

Door een uitspraak van de rechter tegen verzekeraar ASR kan het waarschijnlijk zijn dat verzekeraars mensen met een woekerpolis veel meer compensatie moeten gaan betalen dan dat ze eigenlijk (zouden) willen. ASR hoopt nu door aan klanten een beter voorstel te doen de schade te kunnen beperken, echter moeten de klanten – wanneer ze met het beter voorstel akkoord gaan – dan wel af zien van hun verdere rechten.
Hou er rekening mee dat de oude polis nog meer waard is dan je denkt.

Spaarder48

Ongelezen bericht door Spaarder48 »

Ik heb contact gehad met ASR, in ieder geval geprobeerd. Na 3 brieven aan hen gericht sinds 1 Mei (waarvan 1 aangetekende) zag ik op internet hun website met daarop een contact mogelijkheid per telefoon. Inderdaad, dat belletje kwam. Een nogal hooghartig baasje vertlede mij dat ze geen van de brieven hadden kunnen beantwoorden want de tijd tussen 1 Mei en eind Juni (ongeveer 8 weken) was te kort geweest. Verder vertelde hij me dat ASR standaard 52% belasting zou heffen op de afkoop tenzij ik een schriftelijk bericht van de belasting doorstuurde dat dat niet nodig was. Ik vertelde hem dat mijn polis een kapitaal verzekering is en dat ik al wel een brief heb van de belasting waarop duidelijk te lezen staat dat er er geen inkomstenbelasting op geheven hoeft te worden. Daarop viel hij stil en ik heb hem gevraagd het afkoopbedrag op paier te zetten en naar mij te sturen, dat zou een weekje duren. Inmiddels zijn we weer twee weken verder..... en natuurlijk geen brief van de ASR....
Kortom, ze proberen je eerst te overbluffen en laten schrikken, daarna komen ze weer de beloften niet na. Is er echt wat veranderd? Ik moet het nog maar zien. Nooit meer iets met ASR - Stad Rotterdam verzekeringen toch? Zielig voor Feyenoord !

Floris2

Spaarder48
Klopt voor de op 31 december 1994 bestaande, niet-ingegane rechten - waaronder ook de kapitaalverzekering met lijfrenteclausule wordt gerekend - de oude vrijstellingen in de vermogensbelasting gehandhaafd zullen blijven. Deze faciliteit is slechts geldig als de premies na 1 januari 1995 niet meer zijn verhoogd; tenzij zo'n verhoging voortvloeit uit de op de polis opgenomen rechten van 1991 of eerder.

Hetzelfde principe geldt voor reeds ingegane lijfrenten, mits deze zijn verkregen op grond van een tegenprestatie en:

a) toekomen aan de bedinger, die danwel 65 jaar of ouder is, danwel invalide is; of
b) toekomen aan de nabestaande die jonger is dan 21 jaar; of
c) toekomen aan de langstlevende echtgenoot.

De wijze waarop de waardering van lijfrentepolissen voor de vermogensbelasting plaatsvindt, is terug te vinden in de daarvoor bestemde tabellen in de Wet op de Vermogensbelasting. Hierbij moet onder meer een onderscheid worden gemaakt tussen een van het leven afhankelijke, periodieke uitkering en een niet van het leven afhankelijke, periodieke uitkering. Ook is van belang of de uitkering na een bepaalde tijd eindigt.

Kapitaalverzekering

Voor de vermogensbelasting wordt ten aanzien van de kapitaalverzekering géén onderscheid gemaakt tussen oude (gesloten vóór 1 januari 1995) en nieuwe (gesloten ná 1 januari 1995) kapitaalverzekeringen. In alle gevallen worden kapitaalverzekeringen níet tot de bezittingen gerekend voor de vermogensbelasting. Op voorwaarde dat er geen koopsom is voldaan, maar dat er sprake is van premie-betaling.
Kijk het na in welk jaar je polis is afgesloten.
Dit zijn dreigementen om je binnen boort te houden, laat het goed uitzoeken!
Ondertussen ben ik ook met een langdurige getouwtrekkerij bezig met ASR.
Mijn polis heeft gelukkig ook vrijstelling.

johanna.b

Ongelezen bericht door johanna.b »

Mijn polissen zijn dus ook beeindigd 1 mei 2011.
Zou binnen 10 dagen het geld gestort krijgen.

Zit nu nog te wachten.

Allemaal excusses krijg je als je ze belt.

30 juni gebeld,zou het nog 10 dagen duren
11 juli gebeld,zou het ineens 3 weken duren,en dan mag ik blij zijn als ik het nog in juli kreeg volgens de medewerker die ik gesproken heb,want iedereen is daar met vakantie.

Wat een schande.

Floris2

Eigenlijk zou trosradar ASR weer eens onder de loep moeten nemen.
Ik zie tegenwoordig zulke rare constructies om mensen binnen boord te houden.
Ook hoe adviseurs geïnstrueerd worden door de verzekeraars.
Klachten afhandeling ver onder de maat.
Ook het verhaal ASR compenseert? wat eigenlijk gewoon een sigaar uit eigen doos is!

Klanten van ASR denken hey dit bedrijf compenseert, dus laat ik het maar afwachten.
Maarja wat compenseren ze nu eigenlijk? Het lijkt mij gewoon rondpompen van geld.
Rekken en premie blijven cashen.

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

Je hebt helemaal gelijk floris 2. Ook in het boekje woekerpolis hoe kom ik er vanaf. Staat duidelijk: de verzekeraars hebben het allerliefste dat je gewoon blijft inleggen. Zodat zij de maximale kosten kunnen blijven rekenen. En het blijft toch wel in die norm, als ze het niet te gek hebben gedaan...35% van de inleg innemen, betekend nog dat je niks gecompenseerd krijgt. en dat geldt vooral voor de langere looptijden boven de 30 jaar enzo. De norm is vèèl te hoog...

Floris2

jammer schreef:Je hebt helemaal gelijk floris 2. Ook in het boekje woekerpolis hoe kom ik er vanaf. Staat duidelijk: de verzekeraars hebben het allerliefste dat je gewoon blijft inleggen. Zodat zij de maximale kosten kunnen blijven rekenen. En het blijft toch wel in die norm, als ze het niet te gek hebben gedaan...35% van de inleg innemen, betekend nog dat je niks gecompenseerd krijgt. en dat geldt vooral voor de langere looptijden boven de 30 jaar enzo. De norm is vèèl te hoog...
Jammer,
Ongelofelijk dat dit gewoon door kan gaan!
35% pakken ze gewoon van je af.
Ze kunnen dus gewoon doorgaan met hun graai praktijken.
Helaas heb ik een polis die 30 jaar loopt.

johanna.b

Ongelezen bericht door johanna.b »

Ten aanzien van de vraag omtrent het verschil in uitkering melden wij u dat er door de maatschappij op de beide polissen afwijkende kosten op de polis zijn verrekend ter dekking van het risico bij overlijden; de hoogte van de risicopremie is afhankelijk van het geslacht en de leeftijd van de verzekerde; op de ene polis was de verzekerde de heer , geboren 7-10-1978 en op de andere polis was de verzekerde mevrouw , geboren 25-10-1979.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vreemde zaak,ASR betaald voor dezelfde polissen,een verschillend bedrag uit.
verschil voor mevrouw is 500 euro minder dan voor de heer.
Leeftijd scheelt 1 jaar,maar het overlijdensrisico van mevrouw ligt volgens ASR hoger,dus houden ze 500 euro meer in op de polis.

Kan dit zomaar???

Op dezelfde datum ingelegd,dezelfde datum kwam het vrij (nog steeds niet uitbetaald)
En toch 500 euro minder voor mevrouw wegens risico??

hakra

@johanna

Vrouwen hebben, in het algemeen, een hogere levensverwachting dan mannen resp. een lager sterfterisico.
Bepalend in jouw/jullie geval is de gehanteerd sterftetafel.
Dat de premie voor de vrouw (1979) hoger zou zijn dan die voor de man (1978)ligt niet voor de hand.
Vraag ASR schriftelijk om een toelichting alsmede de gehanteerde sterftetafel en de berekeningswijze.
Indien ze dat niet (willen) doen: Klacht indienen bij Kifid.

En m.b.t. de uitbetaling: ASR heeft wel tijd nodig om formeel te kunnen vaststellen dat de verzekerde nog in leven is (attestatia de vitae). Uitbetaling kan een paar maanden duren. Tenzij natuurlijk het geld al "op" is :wink:

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Misschien wordt er niet gestort omdat ze dat niet meer mogen. :?

Gesloten