De broeken waren samen $117,98. Hier kwam nog shipping bij, daarmee kwam het totaal op $145,10. De shippingkosten zijn de verzendkosten via UPS.
Op mijn rekening zag ik dat het met de huidige koers neerkwam op €101,39
Afgelopen dinsdag stond de bezorger van UPS aan de deur. Of ik nog even €84 wilde afrekenen. Compleet verbouwereerd heb ik de bezorger het pakket weer mee laten nemen en de volgende dag UPS gebeld. Ik heb gevraagd wat er precies op de factuur stond gespecificeerd:
Importkosten: €37,05
Invoerrechten: €36,72
Voorschotprovisie: €10,50
Totaal: €84,22
De voorschotprovisie is een bedrag dat ik moet betalen omdat UPS voor mij het betalen van de importkosten en invoerrechten heeft voorgeschoten. Ongevraagd! Navraag hiernaar leerde mij dat UPS dat schijnbaar op een formulier heeft staan dat de verzender moet tekenen, maw de verzender zou bepalen dat ik dat moet betalen. Vreemde gang van zaken! Volgens UPS lag de schuld dat ik hier niets van wist dan ook bij de verzender. Dit was ook op de website te vinden. Echter: een zoekopdracht op de website mbt voorschotprovisie gaf geen resultaat, dus als ontvanger kon ik dit niet weten.
Daarop heb ik de Douane gebeld of zij een verklaring hadden voor de genoemde bedragen. Hier reageerde men zeer verbaasd. Omdat het totaalbedrag (broeken + shipping) onder de €150 is, is mijn pakketje vrij van invoerrechten.
Verder moet er over de broeken + shipping tezamen 19% BTW worden betaald, dit komt neer op: €19,26. Dit zouden de importkosten moeten zijn.
Kortom: UPS doet iets vreemds.
Hierop heb ik bij UPS een klacht ingediend en wordt mijn pakketje teruggestuurd naar hun douaneafdeling en nader bekeken. Ik heb een dossiernummer gekregen. Als het goed is, krijg ik met een paar dagen een reactie (maandag bel ik weer als ik niets vernomen heb).
Nu heb ik een paar opties:
-Pakket na reactie accepteren, ook als dit inhoudt dat ik de €84,22 moet betalen. Dit heeft niet mijn voorkeur uiteraard.
-Pakket accepteren en als ik €84,22 moet betalen een bezwaarbrief naar de Douane sturen. Zij gaan dan uitzoeken hoeveel ik echt zou moeten betalen, het teveel betaalde krijg ik dan terug, mits UPS dit ook daadwerkelijk aan hun betaald heeft. Heeft UPS dit niet betaald, maar bijvoorbeeld de €19,26, dan heeft UPS een probleem (woorden van de persoon die ik sprak aan de telefoon bij de Douane), wat er dan echter met mijn geld gebeurd is mij onduidelijk.
-Pakket accepteren en als ik €84,22 moet betalen een aangetekende bezwaarbrief naar UPS sturen met de opdracht binnen 2 weken te reageren (tip van de Consumentenbond). Komt hier geen of een negatieve reactie op, dan contact opnemen met rechtsbijstand.
-Pakket terug laten sturen en alleen opdraaien voor de shippingkosten ($27,10).
Inmiddels heb ik contact opgenomen met de rechtsbijstand. Ik moet het hele verhaal naar ze mailen, inclusief de bon van de broeken die ik per mail heb ontvangen van de verkoper. Zij gaan dan alvast uitzoeken hoe eea zit met de Douanekosten.
Ondertussen wacht ik de reactie van UPS af. Is deze binnen, dan stel ik de rechtsbijstand op de hoogte. Is e.e.a. gecorrigeerd door UPS dan vervalt de hele zaak. Is de reactie dat ik alles moet betalen, dan wil de rechtsbijstand alle informatie hebben (factuur UPS en hun (telefonische) reactie). Zij nemen de hele zaak dan over, gaan het helemaal uitzoeken en er een zaak van maken als dat kan.
Enig speurwerk op internet leerde mij dat er meer klachten zijn zoals die van mij met betrekking tot UPS. Ook de verkoper had een vergelijkbaar verhaal uit de UK. Het lijkt heel vaak voor te komen. De oplossing van de klachten laat in veel gevallen te wensen over. Ik hoop dus maar dat UPS het netjes oplost, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.
De Consumentenbond heeft een notitie gemaakt, bij meer klachten kunnen ze er wellicht werk van maken.
Moraal van mijn verhaal:
Pas op met UPS, zit er echt bovenop en gaat er iets mis, dien dan een klacht in! En meldt het ook bij de Consumentenbond, bel de Douane en doe evt. iets met rechtsbijstand of iets dergelijks. Het komt zoveel voor en lang niet iedereen weet zijn weg te vinden in het doolhof van instanties, maar dit soort praktijken moeten aan de kaak gesteld worden. Het is nu volledig ondoorzichtig....
Het moge duidelijk zijn dat ik me erin heb vastgebeten en pas loslaat bij een duidelijke uitkomst.