LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bewaarplicht Hostingprovider

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
nielsvanharen

Bewaarplicht Hostingprovider

Ongelezen bericht door nielsvanharen »

Hallo Allen,

Sinds een jaar hebben wij een een hosting pakket bij Web-Oke.
Het is een jaar goed gegaan totdat zij een rekening gingen sturen naar een email adres wat tijdens dat jaar is opgeheven.

Omdat Web-Oke geen facturen via de post verstuurd hebben zij tot 3x toe rekening gestuurd naar het mail adres dat niet meer bestaat en na de 3e mail de website direct op non-actief gezet.

Op een gegeven moment hadden wij in de gaten (omdat de site nog niet veel gebruikt werd) dat de website offline was en toen hebben wij een reactie gevraagd aan web-oke.

hun reactie was :
Het account is op 31-01 op non-actief gegaan na het niet betalen van een factuur van 24-12-2010. Er zijn 3 herinneringen en een non-actief melding gestuurd.

Ik zie dat het domein en account er nog wel zijn, na betaling kunnen we dit dus nog activeren.
Mooi dachten wen, betalen we snel de rekening.
Maar dat gaat zo maar niet. De 1e betaling werd afgewezen omdat het betalingskenmerk niet zou kloppen. De 2e en 3e betaling werden eveneens afgewezen omdat het betalingskenmerk niet zou kloppen. Na enkele weken hiermee bezig geweest te zijn hebben we weer opnieuw contact opgenomen ( en dat kan alleen via een ticketsysteem want ze hebben geen telefoonnr)

Vervolgens hun reactie
Zoals wij op 9 maart meldden is het account op 31-01 op non-actief gegaan en daarna van onze servers verwijderd. Inmiddels is de domeinnaam weer vrij registreerbaar.
Als u de domeinnaam met hostingpakket dus voort wilt zetten dan kunt u dit gewoon via onze website als nieuw pakket/domein bestellen.
Wij zijn nu dus al onze gegevens kwijt. Als we vragen waarom ze dit gedaan hebben krijg je als reactie dat we een paar weken later pas gereageerd hebben en ze om die reden dus alles verwijderd hebben.

Mogen zij dit zomaar doen en welke stappen kunnen wij ondernemen?

aaten

Re: Bewaarplicht Hostingprovider

Ongelezen bericht door aaten »

web-oke geeft op haar eigen pagina al aan dat er wel backups gemaakt worden maar dat die voor het geval van systeem crashes bij hun zijn. Ze geven ook aan de u zelf een backup dient te maken.
Verder bent u zelf verantwoordelijk om te zorgen dat een bedrijf de juiste gegevens van u heeft, u heeft tenslotte zelf het e-mail adres beëindigd zonder dit door te geven.

Conclusie: juridisch gezien heeft u geen rechten en het bedrijf geen plichten. U bent meerdere malen aangemaand waarna de dienstverlening is gestopt.

Dit is een beetje een typisch voorbeeld van goedkoop is duurkoop, ik denk dat bij een andere hostingprovider er wat coulanter omgegaan zou worden. Zelf heb ik dit ooit ook een keer bij de hand gehad waarbij de hostingprovider 3 jaar na dato, toen ik weer een verhuizing doorgaf, aankwam met een factuur over de afgelopen 3 jaar die niet bezorgd kon worden. Al die tijd was de hosting gewoon doorgegaan. Kost wat meer maar dan heb je dus niet dit soort rare verrassingen als je zelf een fout maakt.

rpvanoyen

Re: Bewaarplicht Hostingprovider

Ongelezen bericht door rpvanoyen »

Moet dat nou, zo'n opmerking "goedkoop is duurkoop"?

Ten eerste is Web-oké dus zeker NIET de goedkoopste.
Ten tweede, ondanks dat klanten de helpdesk niet telefonisch kunnen benaderen, heb je indien nodig bij urgente zaken binnen 10 minuten een antwoord waar je tenminste mee vooruit kan of dat zij het voor je oplossen.
Ten derde, omdat klanten de helpdesk niet telefonisch kunnen benaderen, kan de klant ook niet een half uur in de wacht worden gezet. In dat half uur kun je ook niets anders gaan doen.

Ik heb reeds enkele jaren een zeer prettige ervaring met hen waarbij hun webserver ook nog eens zeer stabiel/storingsvrij draait.

Verder ben ik het wel met Aaten eens. Van mijn website heb ik de moederbestanden op de laptop staan, een maandelijkse backup daarvan op een USB-stick en ieder kwartaal update ik de extra backup die in de kluis ligt. Wat er ook gebeurt, binnen een half uur heb ik de website weer online.
Wijzigingen van de eigen contactgegevens dient men zelf uiteraard aan diverse instanties door te geven. Overigens had ik de provider de volgende dag alweer gebeld inzake de geweigerde betalingsopdracht, en niet pas na enkele weken...

Gesloten