Beste forumbezoekers,
In een ritje in de auto op mijn naam heb ik bij een Haags tankstation getankt; mijn bijrijder, die geen Nederlands spreekt, heeft daarvoor afgepind. Achteraf blijkt die transactie mislukt te zijn (op het bonnetje staat ook 'niet betaald' maar dat kon hij natuurlijk niet lezen; de kassamedewerker merkte ook niets op). Zodoende een brief van incassobureau op de mat (omdat ik eigenaar was van de wagen hebben ze mij uit de RDW-registratie gehaald) om het openstaande bedrag te betalen - plus een incassosom die de boel bijna verdubbelt. Bij het pompstation zijn ze te laks geweest om genoemd bonnetje op te zoeken, en lijken er vanuit te zijn gegaan dat ik een gevalletje 'wegrijden zonder te betalen' ben geweest.
Na het bonnetje naar het incassobureau gefaxt te hebben stelt het bureau, na overleg met betreffend pompstation: jullie (pompstation en klant) zijn samen verantwoordelijk voor die gefaalde transactie, dus die incassokosten moeten jullie dan maar delen. Dus dezelfde factuur met gehalveerde aanvullende kosten met een dreiging van rechtsgang in 10 dagen op de deurmat gehad. Is het wettig wat het incassobureau stelt, of moet het pompstation volle verantwoordelijkheid nemen voor de gefaalde transactie via hun systeem?
hartelijke groeten, alvast bedankt,
Johan.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] mislukte transactie bij tanken - wie is verantwoordelijk?
-
wildebranie
Re: mislukte transactie bij tanken - wie is verantwoordelijk?
Ik zou dit geval eens navragen bij een juridisch loket.
Het probleem is dat de pomphouder een incassobureau/deurwaarder moet inschakelen omdat hijzelf de gegevens van de eigenaar van de auto niet kan achterhalen via de RDW ivm privacy. Hij kan dus niet anders dan deze incassokosten maken om het bedrag te vorderen dat deze tegoed heeft.
Maar in een dergelijk geval durf ik even niet te zeggen wat nu redelijk is of wat de rechten zijn. Aan de ene kant moet je zelf natuurlijk ook opletten dat het goed gaat, aan de andere kant is degene achter de kassa ook wel erg nalatig geweest.
Navragen bij een juridisch loket lijkt mij de beste oplossing. Je zult immers altijd "veroordeeld' worden het bedrag van het tanken te betalen, uiteraard. Daarmee loop je ook de kans om een deel van de juridische procedure te moeten betalen als het voor de rechter komt. Dit zal duurder uitvallen dan de helft van de kosten.
Het is ook mogelijk om in ieder geval het bedrag van het tanken alvast af te rekenen. Dan zal dit buiten de procedure moeten blijven. Laat je dan ook adviseren of je dit (de getankte brandstof) beter direct aan de pomphouder (wat ik denk) kan betalen of aan het incassobureau.
Het probleem is dat de pomphouder een incassobureau/deurwaarder moet inschakelen omdat hijzelf de gegevens van de eigenaar van de auto niet kan achterhalen via de RDW ivm privacy. Hij kan dus niet anders dan deze incassokosten maken om het bedrag te vorderen dat deze tegoed heeft.
Maar in een dergelijk geval durf ik even niet te zeggen wat nu redelijk is of wat de rechten zijn. Aan de ene kant moet je zelf natuurlijk ook opletten dat het goed gaat, aan de andere kant is degene achter de kassa ook wel erg nalatig geweest.
Navragen bij een juridisch loket lijkt mij de beste oplossing. Je zult immers altijd "veroordeeld' worden het bedrag van het tanken te betalen, uiteraard. Daarmee loop je ook de kans om een deel van de juridische procedure te moeten betalen als het voor de rechter komt. Dit zal duurder uitvallen dan de helft van de kosten.
Het is ook mogelijk om in ieder geval het bedrag van het tanken alvast af te rekenen. Dan zal dit buiten de procedure moeten blijven. Laat je dan ook adviseren of je dit (de getankte brandstof) beter direct aan de pomphouder (wat ik denk) kan betalen of aan het incassobureau.
Transactie gefaald, wil niet zeggen, dat jullie dan gewoon weg mogen rijden.Is het wettig wat het incassobureau stelt, of moet het pompstation volle verantwoordelijkheid nemen voor de gefaalde transactie via hun systeem?
Blijkbaar kan jij wel met je bijrijder in zijn taal spreken, maar hij/zij heeft het bonnetje niet laten zien.
Ik neem aan, de pompbediende heeft het bonnetje gegeven, dat jouw medepassagier een andere kaart voor te pinnen haalt, want blijkbaar is het met de zijne niet gelukt. Dat hij geen Nederlands kan praten of lezen, is niet de schuld van de pomphouder.
Zolang niet gepind, of contant betaald is, blijft op het scherm van de kassier het bedrag open, ook wordt er een bonnetje met transactie gefaald gegeven.Dat is och geen schuld van de pomp.
Trouwens deze "per ongeluk" weggereden topic´s zijn er al vaker geweest, dus zoek maar even op.
-
wildebranie
De pompbediende maakte geen melding van de gefaalde transactie, net als ons twee heeft hij ter plaatse niets doorgehad, het bonnetje meegegeven waarop 'niet betaald' staat en ons nog een prettige dag gewenst.
Ik heb niet de gewoonte om bonnetjes op het moment van transactie uitgebreid te bestuderen op volledigheid (zoals in mijn beleving 99,9% van Nederland) maar zal me dat toch moeten gaan aanleren.
Ik heb niet de gewoonte om bonnetjes op het moment van transactie uitgebreid te bestuderen op volledigheid (zoals in mijn beleving 99,9% van Nederland) maar zal me dat toch moeten gaan aanleren.
Dus waren jullie met zijn tweeën aan de kassa, en toch laat je iemand pinnen welke niet Nederlands lezen en praten kan, dus heeft hij ook niet gezien, voor wat hij pint.
Waarom heb jij niet de transactie gedaan, of is dit te veel privacy?
Sorry, maar ik ben er slecht te overtuigen, met zulke berichten, want ik kijk, wat ik ook werkelijk heb betaald/gepind.
Ik behoor dus bij de 0,01 %!
Naderhand reclameren heeft in geen bedrijf/winkel meer zin.
Waarom heb jij niet de transactie gedaan, of is dit te veel privacy?
Sorry, maar ik ben er slecht te overtuigen, met zulke berichten, want ik kijk, wat ik ook werkelijk heb betaald/gepind.
Ik behoor dus bij de 0,01 %!
Naderhand reclameren heeft in geen bedrijf/winkel meer zin.
Zijn al meer van deze topics. Feit blijft dat jij zelf verantwoordelijk bent voor een correcte betaling.
Al is het wel jammer dat er gelijk kosten bovenop komen.
sephora30 schreef:Zijn al meer van deze topics. Feit blijft dat jij zelf verantwoordelijk bent voor een correcte betaling.
Helemaal mee eens , al kijk ik zelf ook bijna nooit op de bon, maar wel op mijn rekening of het er af is.
Dit bericht is verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.