LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag je afgesloten worden(gas,elektra) als je in de gkb zit?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moiko

Mag je afgesloten worden(gas,elektra) als je in de gkb zit?

Ongelezen bericht door Moiko »

Hallo mensen,

Een kennis van me is met zijn gezin afgesloten vandaag van gas en elektra. en volgens mij mag dat helemaal niet als ik de wetsvoorstellen er op na lees.

Nou is het zo dat de gkb waar ze al een x aantal jaar in zitten blijkbaar niet volgens oxxio haar verwachtingen heeft betaald.

Nu zijn ze dus afgesloten van elektra en gas terwijl ze daar wonen met 2 kids waarvan 1 van 3 jaar, 1 kindje van iets meer dan 1,5 jaar oud. en een derde in de buik op komst rond de 20 weken.

Maar in het wetsvoorstel wordt alleen gesproken wanneer de " consument" niet aan de betalingsverwachtingen voldoet hij om niet afgesloten moet worden naar een schuldhulp instantie moet.

en indien dit al het geval is, vervalt dus blijkbaar voor oxxio alle normen omdat precies daar geen regel voor bestaat. De consument in dit geval heeft alle financiele zorg uitgegeven, dus kan de consument er ook niet voor worden afgesloten lijkt mij?.

Wie kan eventueel gepaste informatie geven aan de situatie. ik probeer ze zo veel mogelijk te helpen

Chocomelk

Re: Mag je afgesloten worden(gas,elektra) als je in de gkb zit?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat hoor je helaas wel vaker dat mensen worden afgesloten
als er niet betaald word.

Hebben ze al contakt opgenomen met het GKB dan want ze zullen vele brieven
vantevoren hebben ontvangen van dat er niet betaald is en dat ze over zullen gaan tot afsluiting neem ik aan.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

als het goed is gaat alle post naar het GKB, het GKB moet met spoed contact opnemen met oxxio.

zitten de kennissen puur alleen bij het GKB of al in het traject WSNP?
indien ze al in het traject zitten mag oxxio niet eens afsluiten.

Moiko

Ongelezen bericht door Moiko »

ze zitten al in het wsnp traject. dus het leek mij ook al raar dat dit kon.
over die post durf ik niet te zeggen. maar volgens mij gaat dat bij hun naar de gkb toe..

wat zouden ze het beste kunnen doen want oxxio zal waarschijnlijk doen blijken dat het gewoon mag.
en heeft er iemand toevallig ook documentatie wat ik ze kan laten zien zodatze wat sterker staan?

Chocomelk

Moiko schreef:ze zitten al in het wsnp traject. dus het leek mij ook al raar dat dit kon.
over die post durf ik niet te zeggen. maar volgens mij gaat dat bij hun naar de gkb toe..

wat zouden ze het beste kunnen doen want oxxio zal waarschijnlijk doen blijken dat het gewoon mag.
en heeft er iemand toevallig ook documentatie wat ik ze kan laten zien zodatze wat sterker staan?
WKB is toch fout hierin die geen facturen heeft overgemaakt, dus heel snel met hun contakt opnemen dat men afgesloten is.

krieno

Ongelezen bericht door krieno »

Als men in het traject van de wsnp, is er door de rechtbank een bewindvoerder, en daar gaat dan alle post een, dus niet naar het het GKB, ik zou dus maar direct contact opnemen met de bewindvoerder of die de post wel doorgestuurd heeft, en inderdaad ook met het GKB, waarom de rekeningen niet betaald zijn .
Normaal zou je idd niet afgesloten kunnen worden,als er een achterstand is bij de energie leverancier, zit die in de totale schuld, , alles daarna moet natuurlijk wel gewoon betaald worden, en als dat niet gebeurd, ja dan kunnen ze idd afsluiten

Chocomelk

Het afsluiten van gas, water en licht,

Sinds de publicatie van de ministeriële regeling van minister Wijn is het verboden voor energieleveranciers u af te sluiten van gas, water en licht. Dit geldt alleen voor de winterperiode, die volgens de regeling tussen 1 oktober en 1 april valt. In de zomerperiode mag u dus wel afgesloten worden.

Er zijn een aantal uitzonderingen op het verbod, in deze gevallen mag er dus wel afgesloten worden in de winter:

1.U hebt zelf om afsluiting verzocht vanwege
2.bijvoorbeeld een verhuizing.
3.U hebt fraude gepleegd doordat u illegaal energie aftapt of met de meter heeft geknoeid.
4.U weigert elke vorm van minnelijke of wettelijke schuldsanering en u wilt ook anderszins de betalingsachterstand niet voldoen.

Voor de energieleverancier gelden verplichtingen voordat zij u mogen afsluiten. Zo dient de leverancier u een betalingsherinnering te sturen, waarin ook wordt gewezen op mogelijkheden als schuldhulpverlening en het treffen van een betalingsregeling.

Indien er een incassotraject wordt gestart dient de energieleverancier persoonlijk contact met u op te nemen. Wanneer dit echter niet lijdt tot betaling mag de energieleverancier, met uw toestemming, uw gegevens en de hoogte van uw schuld doorgeven aan een schuldhulpverleningsinstantie en kunnen zij met u een traject opstellen. Indien u echter weigert contact met de leverancier te onderhouden, of gebruik te maken van de geboden hulp, mag u alsnog worden afgesloten!
Uitzondering op deze regel bestaat wanneer er een ernstig gezondheidsrisico aanwezig is (dit moet aangetoond worden met een doktersverklaring).

Direct Juridisch advies
en/of een afspraak

0900 4000 000

bron: http://www.rechtsagent.nl/afsluiting

@ Moike, u kennis zit in het wsnp traject, weigert dus niet.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

@moiko:

Een wetsvoorstel is nog lang geen wet, daar kun je dus niet naar verwijzen.
Traject wetsvoorstel naar wet kan soms héél lang duren.
Niemand heeft dan ook iets te maken met wetsvoorstellen, helaas.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

wat betekend gkb, raare vraag mischien? maar dan leer ik ook weer bij.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Gemeentelijke Krediet Bank

manondoris

oke dank je :P

manondoris

mischien nog een raare vraag, maar ik vraag het toch. waarom een 3de kind op komst als je in deze situatie zit?

Chocomelk

manondoris schreef:mischien nog een raare vraag, maar ik vraag het toch. waarom een 3de kind op komst als je in deze situatie zit?
Wij denken er waarschijnlijk anders over Manondoris, maar er zijn mensen die niet naar het financiele kijken.
Kijk oa naar de asielzoekers die hier in afwachting zitten die krijgen ook kinderen, voor mij totaal onbegrijpelijk.

manondoris

ik word eigenlijk een beetje boos over dit soort topics,die kindjes zijn er straks de dupe van,3 in de luiers straks . hoe vervelend ik het ook vind voor deze mensen! ben toch benieuwd hoe deze situatie zo uit de hand kan lopen.nu komt de goede raad alltyd te laat.sorry maar het is wel zo.

ppp333333

Ongelezen bericht door ppp333333 »

we kijken niet naar de finacieje wie draait er dan voor op???

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Als er niet betaald word kun je wel degelijk afgesloten worden ook al zit je in de WSNP.
Hoelang zitten zij er al in want de postblokkade geldt doorgaans voor 13 maanden.
De post wordt doorgestuurd naar de client dus als er post van Oxxio bijzat dan hebben ze dat zeker gelezen. Afsluiten doen ze niet zonder aankondiging.

Is het trouwens ook niet zo dat je maandelijk van het GKB een overzicht krijgt met de inkomsten en uitgaven?

Chocomelk

sephora30 schreef:Als er niet betaald word kun je wel degelijk afgesloten worden ook al zit je in de WSNP.
Hoelang zitten zij er al in want de postblokkade geldt doorgaans voor 13 maanden.
De post wordt doorgestuurd naar de client dus als er post van Oxxio bijzat dan hebben ze dat zeker gelezen. Afsluiten doen ze niet zonder aankondiging.

Is het trouwens ook niet zo dat je maandelijk van het GKB een overzicht krijgt met de inkomsten en uitgaven?
De GKB moet toch gewoon de gas/stroom rekening maandelijks betalen of niet ?

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

Wanneer de debiteur is toegelaten tot de wsnp kan het energiebedrijf een overeenkomst tot leveren van gas, water, elektriciteit of verwarming niet opschorten of ontbinden vanwege een schuld die betrekking heeft op de periode voorafgaand aan de wsnp. Opschorting en ontbinding vanwege een tijdens de wsnp ontstane schuld is wel mogelijk
duidelijk lijkt mij.

de bewindvoerder moet per direct contact opnemen met Oxxio.
wat was eigenlijk de verwachting van Oxxio?
vinden ze dat ze te weinig krijgen?
worden de maandelijkse termijnen wel betaald?

indien de maandelijkse termijnen wel gewoon betaald zijn mogen ze niet tot afsluiting overgaan.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Misschien moeten we Chanmaster even naar zijn mening vragen?
Die heeft toch kennis van sociaal-maatschappelijke dienstverlening en schuld-hulpsanering?

Dit topic moet een 'eitje' voor hem zijn.....

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

En dat gebeurde dus ook massaal! Ja de energieleverancier mag de levering ondebreken daar ofschoon de middelen van het betreffende gezin worden beheerd door derden, in dit geval de GKB, blijft het gezin hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden. Indien de GKB hierbij nalatig is geweest adviseer ik u om uw klacht bij de gemeente neer te leggen want de GKB functioneert direct onder haar verantwoordelijkheid.

Gesloten