| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Niet teruggeven borg
-
Bor Komorovski
Niet teruggeven borg
Beste allemaal,
Ik wilde graag even klankborden over het volgende. Na vaak anderen van advies te voorzien heb ik nu zelf een vraagje.
In de periode mei-juli 2010 heb ik mijn kind naar een creche laten gaan. Ik heb een borg ad EUR 750 gestort voor 1 maand opvang, echter, door verschillende oorzaken (o.a. inkomensgerelateerde subsidie) zou het maandbedrag lager uitvallen. Waarschijnlijk hou ik zelfs geld over. Het contract vermeldt hier niets over.
Nadien ben ik in oktober 2010 begonnen te vragen om een afrekening en terugstorting van de borg. Ik heb er verschillende mailtjes en telefoontjes aan gewaagd, maar ben iedere keer afgescheept met smoezen, hoewel de directrice iedere keer beloofde het geld te storten. Ik heb gevraagd om danwel de borg terug te betalen danwel te verrekenen. Een factuur heb ik namelijk ook nog niet ontvangen.
Ik ben altijd correct gebleven maar heb in mijn laatste mailtje wel aangegeven dat mijn geduld zo langzamerhand aan het opraken was. Nadat ik heb aangegeven per 1 mei betaling te willen is het ineens stil geworden. Nu vind ik het bedrag te laag om een jurist of advocaat in te schakelen, met name omdat ik er zelf van huis uit een ben. Toch heb ik een handicap, namelijk dat ik in het buitenland woon en werk en er dus buitenlands recht van toepassing is. Bovendien was afgesproken dat de borg ter zekerheid diende voor de kosten, maar zolang er geen factuur is weet ik die kosten niet. Daarbij heeft deze creche een jaar lang mijn geld in handen als een soort rentevrije financiering. Los van dit alles wil ik ook graag een streep hieronder zetten en ben ik die creche gewoon zat, maar ga ik ze niet zomaar met mijn geld ervandoor laten gaan.
Mijn plan is dus deze creche eerst per geregistreerde brief nog een of meerdere keren aan te manen en daarna te gaan dagvaarden (wat waarschijnlijk helaas ook geld kost). Dat wil ik gewoon zelf doen bij het kantonrechtersequivalent, mezelf baserend op wanprestatie/verzuim. Al zou de rekening even hoog of hoger uitvallen, dan nog vind ik het niet redelijk zo lang te wachten met de factuur.
Heeft iemand enige ideeen hierover? Thanks,
Bor
Ik wilde graag even klankborden over het volgende. Na vaak anderen van advies te voorzien heb ik nu zelf een vraagje.
In de periode mei-juli 2010 heb ik mijn kind naar een creche laten gaan. Ik heb een borg ad EUR 750 gestort voor 1 maand opvang, echter, door verschillende oorzaken (o.a. inkomensgerelateerde subsidie) zou het maandbedrag lager uitvallen. Waarschijnlijk hou ik zelfs geld over. Het contract vermeldt hier niets over.
Nadien ben ik in oktober 2010 begonnen te vragen om een afrekening en terugstorting van de borg. Ik heb er verschillende mailtjes en telefoontjes aan gewaagd, maar ben iedere keer afgescheept met smoezen, hoewel de directrice iedere keer beloofde het geld te storten. Ik heb gevraagd om danwel de borg terug te betalen danwel te verrekenen. Een factuur heb ik namelijk ook nog niet ontvangen.
Ik ben altijd correct gebleven maar heb in mijn laatste mailtje wel aangegeven dat mijn geduld zo langzamerhand aan het opraken was. Nadat ik heb aangegeven per 1 mei betaling te willen is het ineens stil geworden. Nu vind ik het bedrag te laag om een jurist of advocaat in te schakelen, met name omdat ik er zelf van huis uit een ben. Toch heb ik een handicap, namelijk dat ik in het buitenland woon en werk en er dus buitenlands recht van toepassing is. Bovendien was afgesproken dat de borg ter zekerheid diende voor de kosten, maar zolang er geen factuur is weet ik die kosten niet. Daarbij heeft deze creche een jaar lang mijn geld in handen als een soort rentevrije financiering. Los van dit alles wil ik ook graag een streep hieronder zetten en ben ik die creche gewoon zat, maar ga ik ze niet zomaar met mijn geld ervandoor laten gaan.
Mijn plan is dus deze creche eerst per geregistreerde brief nog een of meerdere keren aan te manen en daarna te gaan dagvaarden (wat waarschijnlijk helaas ook geld kost). Dat wil ik gewoon zelf doen bij het kantonrechtersequivalent, mezelf baserend op wanprestatie/verzuim. Al zou de rekening even hoog of hoger uitvallen, dan nog vind ik het niet redelijk zo lang te wachten met de factuur.
Heeft iemand enige ideeen hierover? Thanks,
Bor
-
Chanmaster
Re: Niet teruggeven borg
U kunt beter een advocaat in de arm nemen nadat u de creche per aangetekende brief in gebreke hebt gesteld en deze daarbij de mededeling doet dat alle kosten welke met de invordering van doen hebben voor hun rekening komen.
chanmaster lees je wel eens en bericht voordat je lukraak iets neerkwakt?Chanmaster schreef:U kunt beter een advocaat in de arm nemen nadat u de creche per aangetekende brief in gebreke hebt gesteld en deze daarbij de mededeling doet dat alle kosten welke met de invordering van doen hebben voor hun rekening komen.
Nu vind ik het bedrag te laag om een jurist of advocaat in te schakelen, met name omdat ik er zelf van huis uit een ben.
sorry, niet persoonlijk hoor, maar een jurist die op Tros radar forum (met veelal goedbedoelende amateurtjes, niets mis mee maar is wel zo) om advies komt vragen? zou toch verwachten dat je beschikt over een zakelijk netwerk welke hierbij meer van betekenis zal kunnen zijn dat dit forum?
-
D. Hanekamp
Iedereen mag hier zijn zegje doen zelfs juristen en tandartsen.
Vinden de amateurtjes misschien ook wel leuk
Vinden de amateurtjes misschien ook wel leuk
Ieder land heeft zijn eigen wetten, TS geeft aan dat hij niet in Nederland woont.vroem schreef:sorry, niet persoonlijk hoor, maar een jurist die op Tros radar forum (met veelal goedbedoelende amateurtjes, niets mis mee maar is wel zo) om advies komt vragen? zou toch verwachten dat je beschikt over een zakelijk netwerk welke hierbij meer van betekenis zal kunnen zijn dat dit forum?
-
Chanmaster
Juist! Iedereen mag hier posten, geen onderscheid in aanzien der persoon.
Zo hoord dat ook toch?
Zo hoord dat ook toch?
gelukkig zeg ik niet dat iemand hier niet mag posten. wie dat wel stelt vraag ik mij trouwens af.
Ik stel alleen maar dat ik mij erover verbaas dat een jurist om advies komt vragen bij een probleem wat juist door andere wetgeving vanwege buitenland hier denk ik niet opgelost kan worden. zeker niet door een amateurtje zoals ik en vele anderen alhier, zo ook degeen die verder reageerden, meer nog op mij dan op TS nota bene.... begrijp die reacties van sommigen dus niet geheel. Antwoord op de vraag van TS hebben ze in ieder geval dus ook niet, niet gegeven in ieder geval....
Ik stel alleen maar dat ik mij erover verbaas dat een jurist om advies komt vragen bij een probleem wat juist door andere wetgeving vanwege buitenland hier denk ik niet opgelost kan worden. zeker niet door een amateurtje zoals ik en vele anderen alhier, zo ook degeen die verder reageerden, meer nog op mij dan op TS nota bene.... begrijp die reacties van sommigen dus niet geheel. Antwoord op de vraag van TS hebben ze in ieder geval dus ook niet, niet gegeven in ieder geval....
Chanmaster schreef: geen onderscheid in aanzien der persoon.
Zo hoord dat ook toch?
Je gaat lekker, ze moeten een prijs bedenken voor jouw verrijking van de nederlandse taal..
En een "jurist' die hoort met een "d" schrijft?
Op mijn werk noemen ze deze gasten KANSLOOS......
Maar blijf lekker posten, de reacties komen vanzelf:)
Laatst gewijzigd door dhc op 05 mei 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt als een goed plan, Bor. Ik neem wel aan dat je met geregistreerde brief een aangetekend verstuur bedoeld.Bor Komorovski schreef:Mijn plan is dus deze creche eerst per geregistreerde brief nog een of meerdere keren aan te manen en daarna te gaan dagvaarden (wat waarschijnlijk helaas ook geld kost). Dat wil ik gewoon zelf doen bij het kantonrechtersequivalent, mezelf baserend op wanprestatie/verzuim. Al zou de rekening even hoog of hoger uitvallen, dan nog vind ik het niet redelijk zo lang te wachten met de factuur.
Snap ik nog niet waarom Bor geen jurist/advocaat in de arm zou nemen. Zodra de eis ook vergoeding van alle kosten van het proces omhelst zou dat toch geen probleem moeten zijn?
Ik weet niet om welk land het precies gaat, maar me dunkt dat de (proces)kosten ook in België, Luxemburg of Duitsland aan de verliezende partij worden toegewezen als de eiser (Bor) een duidelijke zaak heeft?
Ik weet niet om welk land het precies gaat, maar me dunkt dat de (proces)kosten ook in België, Luxemburg of Duitsland aan de verliezende partij worden toegewezen als de eiser (Bor) een duidelijke zaak heeft?
De tegenpartij wordt niet altijd volledig veroordeeld in de kosten voor een jurist en dat geld zeker voor een advocaat nu deze een hoger loon vragen.
Onbetaalbaar.........loldhc schreef:Chanmaster schreef: geen onderscheid in aanzien der persoon.
Zo hoord dat ook toch?
Je gaat lekker, ze moeten een prijs bedenken voor jouw verrijking van de nederlandse taal..
En een "jurist' die hoort met een "d" schrijft?
Op mijn werk noemen ze deze gasten KANSLOOS......
Maar blijf lekker posten, de recaties komen vanzelf:)
-
Bor Komorovski
Dank voor de reacties. Ja, met geregistreerde brief bedoel ik aangetekend, in mijn land zeggen we geregistreerd dus vandaar. De grote handicap voor mij is de toepassing van buitenlands recht, dus andere termijnen etc. Proceskosten worden inderdaad wel toegewezen maar in sommige landen is dit gemaximeerd of worden ze gematigd, wat dus betekent dat je alsnog een deel van de kosten zelf moet dragen. Sowieso moet je ze voorschieten.
Dat ik een zaak heb staat buiten kijf, het enige verweer van de creche kan zijn dat hun kosten de hoogte van de borg benaderen of overschrijden. Echter, als dat zo was hadden ze zich anders gedragen. Bovendien moeten ze zich dan schriftelijk op een dergelijke verrekening beroepen en een rekening uitschrijven.
Ter info: hier kan men zonder advocaat een rechtzaak beginnen wanneer het belang onder de 10,000 euro ligt, waarbij onder de 450 piek geen beroep mogelijk is. Natuurlijk loop je dan wel het risico met termijnen e.d. op je gezicht te gaan maar met mijn juridische achtergrond had ik het toch zelf geprobeerd (wat ik een niet-jurist niet zou aanraden). Chanmaster's advies was dus zo gek nog niet.
Sterker nog: navraag leerde me dat (sommige) creches hier dit trucje vaker toepassen bij buitenlanders: een borg eisen vantevoren, en dit niet of laat terugbetalen. Er wonen hier veel buitenlanders dus een groot deel van hun klandizie is dat ook, en ze rekenen erop dat de meesten het opgeven omdat ze het recht hier niet kennen of teruggaan naar hun eigen land. Wanneer gedreigd wordt met een rechtzaak of advocaat wordt alsnog snel betaald, zoniet dan is het binnen.
En aldus geschiedde hier ook. Gistermiddag is het geld binnengekomen op mijn rekening, dus voorlopig case closed... Iedereen bedankt.
Dat ik een zaak heb staat buiten kijf, het enige verweer van de creche kan zijn dat hun kosten de hoogte van de borg benaderen of overschrijden. Echter, als dat zo was hadden ze zich anders gedragen. Bovendien moeten ze zich dan schriftelijk op een dergelijke verrekening beroepen en een rekening uitschrijven.
Ter info: hier kan men zonder advocaat een rechtzaak beginnen wanneer het belang onder de 10,000 euro ligt, waarbij onder de 450 piek geen beroep mogelijk is. Natuurlijk loop je dan wel het risico met termijnen e.d. op je gezicht te gaan maar met mijn juridische achtergrond had ik het toch zelf geprobeerd (wat ik een niet-jurist niet zou aanraden). Chanmaster's advies was dus zo gek nog niet.
Sterker nog: navraag leerde me dat (sommige) creches hier dit trucje vaker toepassen bij buitenlanders: een borg eisen vantevoren, en dit niet of laat terugbetalen. Er wonen hier veel buitenlanders dus een groot deel van hun klandizie is dat ook, en ze rekenen erop dat de meesten het opgeven omdat ze het recht hier niet kennen of teruggaan naar hun eigen land. Wanneer gedreigd wordt met een rechtzaak of advocaat wordt alsnog snel betaald, zoniet dan is het binnen.
En aldus geschiedde hier ook. Gistermiddag is het geld binnengekomen op mijn rekening, dus voorlopig case closed... Iedereen bedankt.
Fijn ,dat je,je geld terug hebt.
Gefeliciteerd !
Met buitenlandsrecht bedoel je in dit geval dan Nederlands recht.Bor Komorovski schreef:De grote handicap voor mij is de toepassing van buitenlands recht
Hier is dat 5.000, maar dat wil men verhogen naar 25.000 euro. Beroep is ook hier voor kleine bedragen niet mogelijk. Ik dacht ongeveer 1.500 euro.Bor Komorovski schreef:Ter info: hier kan men zonder advocaat een rechtzaak beginnen wanneer het belang onder de 10,000 euro ligt, waarbij onder de 450 piek geen beroep mogelijk is.
Bor Komorovski schreef: Chanmaster's advies was dus zo gek nog niet.