LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] paspoort en curitele

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
monique48

paspoort en curitele

Ongelezen bericht door monique48 »

hallo allemaal,
ik hoop dat iemand mij kan helpen, met een andwoord op de volgende vraag.
mijn dochter van 21 jaar staat onder curitele, ze is dus handels onbekwaam.
het volgende: ze wil zal en moet haar paspoort hebben, wij willen haar dat niet geven i.v.m. dat ze erg naief is en voor ze het weet in een of andere buitenlandse cel terecht komt. ze woont dus niet meer thuis, maar leid een zwerfachtig bestaan.
Vanochtend werd ik gebelt door de politie van xxxxx
waarom ik haar haar paspoort niet wil geven, als reden had ze opgeven dat ze een nieuwe id moest aanvragen, ( bij mij weten heeft ze daar haar paspoort niet voor nodig, en zou dat met een uitreksel van het gemeente huis kunnen doen,)
Mijn vraag is: ben ik verplicht haar dit paspoort te geven, of kan ik als curator
toch het paspoort bij me houden
gr monique

berend67

Re: paspoort en curitele

Ongelezen bericht door berend67 »

Je bent ten alle tijden verplicht je ID op zak te hebben, dus paspoort of ID kaart. Een rijbewijs geld niet, omdat daar namelijk niet je nationaliteit op staat, maar word soms wel gedoogd. Maar ze zal wel geen rijbewijs hebben.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nee, bij mijn weten heeft een curator niet het recht (hoe goed bedoeld ook) om een paspoort in te houden.
Maar u kunt altijd even contact opnemen met de afdeling burgerzaken van uw gemeente, die kunnen u daar een sluitend antwoord op geven.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

als u dochter een nieuwe id wil aanvragen zal ze haar oude paspoort of id in moeten leveren. sterkte ermee!

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

berend67 schreef:Je bent ten alle tijden verplicht je ID op zak te hebben, dus paspoort of ID kaart. Een rijbewijs geld niet, omdat daar namelijk niet je nationaliteit op staat, maar word soms wel gedoogd. Maar ze zal wel geen rijbewijs hebben.
volgends mij geld een rijbewijs binnen nederland wel degelijk als id ! ik heb al jaren een verlopen id en red me alltijd prima met mijn rijbewijs.zolang je maar niet de grens overgaat.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

manondoris schreef:
berend67 schreef:Je bent ten alle tijden verplicht je ID op zak te hebben, dus paspoort of ID kaart. Een rijbewijs geld niet, omdat daar namelijk niet je nationaliteit op staat, maar word soms wel gedoogd. Maar ze zal wel geen rijbewijs hebben.
volgends mij geld een rijbewijs binnen nederland wel degelijk als id ! ik heb al jaren een verlopen id en red me alltijd prima met mijn rijbewijs.zolang je maar niet de grens overgaat.
Niet 100% waar, voor sommige zaken heeft u echt een ID kaart/paspoort nodig:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... uatie.html

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Een paspoort is rijkseigendom zoals ook een ID-kaart. Elke persoon ouder dan 1 jaar is verplicht een geldig ID-bewijs te dragen. U kunt helaas niet voorkomen dat uw dochter, hoe goed dan ook bedoeld of hoe kwalijk de gevolgen dan ook mogen zijn, de plicht heeft om een geldig ID-bewijs te kunnen tonen op verzoek van de daartoe bevoegde ambtenaar.
Met alle respect voor uw goede bedoeleingen, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is maar ze moet haar eigen papieren hebben.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je bedoelt natuurlijk 14 jaar.

monique48

hallo allemaal
aller eerst bedankt voor het mee denken,
ik heb burgerzaken gebelt, en het blijkt toch, als iemand onder curatele staat, dat de bewindvoeder / curator , wel degelijk het recht hebben om paspoort / ID
bij zich te houden, voor eventuele nieuwe documenten, is het wel zo dat de bewindvoerder / curator moet mee tekenen, mits die het er mee eens is dat het document nodig is.
nogmaals vriedelijk bedankt allemaal
gr monique

Chocomelk

monique48 schreef:hallo allemaal
aller eerst bedankt voor het mee denken,
ik heb burgerzaken gebelt, en het blijkt toch, als iemand onder curatele staat, dat de bewindvoeder / curator , wel degelijk het recht hebben om paspoort / ID
bij zich te houden, voor eventuele nieuwe documenten, is het wel zo dat de bewindvoerder / curator moet mee tekenen, mits die het er mee eens is dat het document nodig is.
nogmaals vriedelijk bedankt allemaal
gr monique
Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht, als iemand die onder curatele staat haar/zijn paspoort op zak heeft kan die toch nog proberen om ergens contracten etc af te sluiten.

monique48

hallo chocomelk,
dat is dus ook gebeurt, kom ik net tot de ontdekking,
ze heeft toch met haar ID een ab. afgesloten met een tel. winkel online,
ben de hele ochtend al zoet met het achterhalen van het banknummer,
heb de bank al gebelt en het ab. wat ze heeft genomen, om te blokeren als deze maatschapij geld eraf wil halen.
ze nl geen geld,
want eigelijk heb je als curator helemaal niks in te brengen hoor,ze heeft al eerder een ab. afgesloten, kon dit niet betalen, ging om €1100,00 ik kreeg een deurwaarder op mijn nek, heb wel kunnen regelen dat er niks betaald hoefte te worden, maar de kpn waar ze het had afgesloten, heeft wel ons huisadres als bkr opgegeven, met gevolg dat ik mijn tel. ab. ging verlengen, ik dit niet kon, i.v.m. bkr notering, dus eigelijk lijd ik er alleen maar ellende van.
ik heb de rechter gevraagt of ik er van af kan komen van dat curatorschap,
maar dat kan alleen als een fam. lid dit over wil nemen.
niemand dus.
toch bedankt vooe het mee denken
gr monique

mysty

Ongelezen bericht door mysty »

Wanneer je weet waar ze het abb heeft afgesloten, kun je daar contact mee opnemen en zeggen dat jij de curator bent. Hierna ontbind je het gesloten contract. Dat recht heb jij. Als het goed is kan het bedrijf zelf ook achterhalen wanneer iemand onder curatele staat.

Veel sterkte! Ik weet hoe moeilijk dit soort dingen zijn.

monique48

hoi,
ik ben er achter dat het een on line winkel is,
maar omdat er 0,01 gepint is en ze opeens een nieuwe blac berry heeft,
denk ik dat het een tel. maatschappij is.
ik heb geprobeert het banknummer te traceren maar dit is helaas on mogelijk,
wel ben ik een stap verder, het gaat om een oud giro nummer van de ING
maar meer konden ze me niet vertellen bij de bank.
niet omdat ze het niet mogen verstrekken ( heb speciaal afdeling daar, die gaan alleen maar over dit soort zaken) maar ze konden het niet achter halen, en natuurlijk ben ik de eerste die het blokkeerd zo gauw ik weet welke maatschappij het is. het gaat om Online pakket Dienst met het rekening nummer 417770286,ik heb ook al gegoogeld, heb het bij kamer van koophandel nagekeken,
maar helaas geen resultaat
gr monique

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

VioletPrue schreef:
manondoris schreef:
Niet 100% waar, voor sommige zaken heeft u echt een ID kaart/paspoort nodig:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... uatie.html

Het klopt dat je voor sommige zaken een id-kaart of paspoort nodig hebt echter laat dit onverlet dat elk rijbewijs wat afgegeven is na 1 juni 1996 als wettig legitimatiebewijs gezien dient te worden. In dit geval gaat het om een persoon die handelsonbekwaam is en die dus alle handelingen waarbij een id nodig is niet zelf mag doen, een rijbewijs is in dat geval altijd voldoende als legitimatiebewijs.

De reden dat het rijbewijs sinds 1996 een legitimatiebewijs is is dat het bsn nummer sinds die datum op het bewijs staat, hiermee is de nationaliteit van de persoon vast te stellen.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

online pakketdienst verkoopt zelf geen toestellen, zij leveren hem alleen af. De betaling gaat wel via hen en zij betalen dat dan weer aan het bedrijf waar de telefoon gekocht is.
Daar kunt u natuurlijk niets mee. De meest makkelijke weg is in dat blackberry toestel het nummer van de klantenservice te zoeken, dat staat er meestal standaard in en dan komt u uit bij de klantenservice van het bedrijf waar ze het ab. heeft afgesloten.

Veel success

Trudy

monique48

dat zou het mooiste zijn, alleen 1 probleempje, ze woont niet thuis ik, zou niet weten waar ze uithangt, en dan nog zal ze mij dat echt niet gaan vertellen,
en al zeker haar tel. niet aan mij geven
heb net wel, pakket dienst gebelt, maar die hebben een ordernummer nodig, en je raad het al, die heb ik ook niet
gr monique

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

monique, dat klinkt niet heel erg als een handige situatie. Voor zover mij bekend zou je als curator van iemand de gegevens zo kunnen achterhalen. Je hebt als curator bijvoorbeeld inzage in de bankgegevens en kunt op die manier achterhalen waar die eerste betaling gedaan is. Staat ze nog wel bij jou ingeschreven of staat ze ingeschreven bij een andere gemeente?
In het ergste geval zou je haar bankrekening kunnen laten blokkeren, je geeft aan dat ze 21 is dus ben jij nog bankverantwoordelijk wat ook nog een risico voor je is. Als curator heb je deze mogelijkheid, neem daarvoor contact met je bank op.

Nooit over gedacht om een derde als curator aan te laten stellen? Zo te horen is er nu helemaal geen communicatie met je dochter en dat zou eigenlijk wel moeten om de situatie voor haar te verbeteren.

Chocomelk

vogels schreef:
je geeft aan dat ze 21 is dus ben jij nog bankverantwoordelijk wat ook nog een risico voor je is
Hoe kom je daar nou bij?
Een curator is dus niet verantwoordelijk ?

monique48

hallo allemaal,
het banknummer blokeren mag niet om dat dit op haar naam moest staan, ik heb daar een discusie met de rechter over gehad, ik wou nl een en/of rekening er van maken, dit mocht niet.
met de bank in conclaaf gegaan, alle papieren gestuurd, en nu heb ik wel enige invloed op de rekening, als ze iets zou over maken, komt de code bij mij op de tel. binnen
maar als zij gewoont pint, kan ik daar dus niks mee,wel heb ik de bank gebelt, omtrent het nieuwe abb. wat ze afgesloten heeft, en dat staat nu wel geblokeerd.
Verder ben ik naar mijn eigen bank geweest om papieren aan te vragen om de BKR van mijn adres af te halen.
maar als zij maar blijft afsluiten abb. dan sta ik daar over een maand weer.
Ik zou ook graag van dat curator schap af willen, en ga dan ook een aanvraag indienen, of ze een andere bewindvoerder willen aan wijzen,
gr monique

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Chocomelk schreef:Je bedoelt natuurlijk 14 jaar.
Ouder dan 13 jaren dus! :-)

Gesloten