LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus eeePC1005 scherm stuk

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door 53o »

Waar ik op reageer is het feit dat BBCS stelt dat de fabrikanten zeggen dat de economische levensduur van een computer maar 3 jaar is omdat er daarna geen onderdelen meer zouden zijn om de computer bij een eventuele storing te kunnen repareren. En dat klopt dus niet aangezien Sony tegen betaling 4 jaar garantie kan geven.
Tegen een hoog genoeg bedrag kunnen ze notebooks levenslang van garantie voorzien. Alleen zullen ze dan als de onderdelen niet meer leverbaar zijn moeten overgaan tot vervanging.

Het blijft een simpel rekensommetje. Als iemand in dat 4e jaar een moederbord heeft wat moet worden vervangen omdat de adapteraansluiting versleten is, en Sony heeft dat moederbord niet meer, kan het zijn dat zij ook de processor/geheugen/videokaart moeten vervangen omdat deze niet meer compatibel zijn met de nieuwe moederborden. Dit zit ingecalculeerd in de prijs van de garantie uitbreiding/verzekering.

*edit*Nog even als voorbeeld, in mijn winkel krijgen de klanten 3 jaar garantie op notebooks en desktops. De normale garantieclaims in het 3e jaar leiden nu al voornamelijk tot vervanging, of omdat de reparatie kosten duurder zijn dan vervanging, omdat de levertijd van onderdelen onacceptabel lang is of omdat de onderdelen gewoon niet meer leverbaar zijn voor de reparateur. In het 4e jaar zou dit dus nog veel vaker voorkomen.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door WillemV »

53o schreef:Tegen een hoog genoeg bedrag kunnen ze notebooks levenslang van garantie voorzien. Alleen zullen ze dan als de onderdelen niet meer leverbaar zijn moeten overgaan tot vervanging.
Wat / hoelang is levenslang? Bovendien, er bestaat ook nog zoiets als consumentenbescherming (wettelijke garantie). Alleen heb je als consument dan niks te maken met de fabrikant omdat je daarmee geen rechtsbetrekking (overeenkomst) hebt. Die overeenkomst heb je met de verkoper. Die moet bij non-conformiteit er meer voor zorgen dat het e.e.a. weer conform gemaakt wordt. Dus zelf de onderdelen op voorraad houden of bij gebrek aan onderdelen overgaan tot vervanging, kosteloos. Let wel alleen wanneer er sprake is van non-conformiteit. Zo is het nu eenmaal, ik heb het niet bedacht.

borgg
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:58

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door borgg »

Gewoon nieuw aanschaffen in zo'n geval garantie met de productie
van heden is niets waard.

Beter een goedkoop produkt dan een dure investering doen.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door 53o »

Wat / hoelang is levenslang? Bovendien, er bestaat ook nog zoiets als consumentenbescherming (wettelijke garantie). Alleen heb je als consument dan niks te maken met de fabrikant omdat je daarmee geen rechtsbetrekking (overeenkomst) hebt. Die overeenkomst heb je met de verkoper. Die moet bij non-conformiteit er meer voor zorgen dat het e.e.a. weer conform gemaakt wordt. Dus zelf de onderdelen op voorraad houden of bij gebrek aan onderdelen overgaan tot vervanging, kosteloos. Let wel alleen wanneer er sprake is van non-conformiteit. Zo is het nu eenmaal, ik heb het niet bedacht.
Dit klopt deels, maar mijn vorige antwoorden waren gericht op het feit dat een fabrikant/winkel/3e partij alles wel zou willen verzekeren tot een periode afhankelijk van hoeveel de consument bereid is te betalen.

Het blijft gewoon een inschatting van risico en reparatie/vervangingskosten. Zo geeft Sitecom bijvoorbeeld 10 jaar garantie op de producten die dit merk verkoopt en adverteert ermee op de verpakking. Binnen de verpakking van hun producten staat op een papiertje uitgelegd dat als de consument hier gebruik van wil maken dat moet doen door binnen 3 maanden het product te registreren. Het gros van de consumenten doet dit niet, dus zij kunnen adverteren met 10 jaar garantie omdat minder van 10% van de consumenten hier gebruik van zou kunnen maken, en dit is ingecalculeerd in hun winstmarge.Verwacht sitecom dat de producten 10 jaar meegaan terwijl zij op de doos adverteren met 10 jaar garantie? Denk het niet, zij verwachten dat de baten van de advertentie van 10 jaar garantie meer opbrengen dan de kosten van reparatie/vervanging door consumenten die daadwerkelijk hiervan gebruik kunnen maken door het product te registreren.
Beter een goedkoop produkt dan een dure investering doen.
Duurzaamheid van notebooks is inderdaad achteruit gegaan door de concurrentie, lage winstmarges en erger, de Europese unie door een betrouwbaar metaal (lood) te verbieden in printplaten om het milieu te beschermen.

Maar de houding van de consument om meer te letten op prijs dan kwaliteit heeft ervoor gezorgd dat de kwaliteit van notebooks zelfs van merken die enkele jaren geleden erg goed waren hebben moeten bezuinigen om de huidige prijsgerichte consument van dienst te kunnen zijn.

Kijk even naar 7 jaar geleden. Als je een TV kocht, dan was er een hoop keuze, maar als je kwaliteit zocht kocht je een Matchline TV van Philips. Een hoogwaardige beeldbuis, goede onderdelen, goede speakers etc. Als je een notebook van Toshiba kocht kon je deze 1 keer per maand van de trap laten donderen. Niets aan de hand.

Fast forward, de meeste electronica nu is gewoon kwalitatief waardeloos. Hoe komt dat? Voor de meeste fabrikanten is het nu eenmaal niet meer de moeite waard om A-onderdelen/personeel (die meer dan $2 per dag verdienen) te gebruiken omdat zij anders worden afgeslacht door de concurrentie.

De consument verpest de bouwkwaliteit van producten door te prijsgevoelig te zijn en de partij die hier de schuld van krijgt is de verkoper. Lijkt mij dat de schuld ligt bij de consument (en de Europese Unie).

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door WillemV »

53o schreef:De consument verpest de bouwkwaliteit van producten door te prijsgevoelig te zijn en de partij die hier de schuld van krijgt is de verkoper. Lijkt mij dat de schuld ligt bij de consument (en de Europese Unie).
Nu moet je de boel niet omdraaien hè. 'Prijsgevoeligheid' is er altijd al geweest. Niet alleen van de consument maar voor iedereen. Dat is nu eenmaal een eigenschap van de markteconomie waarin wij leven. De producten zijn goedkoper (en minder van kwaliteit) geworden doordat de fabrikanten daar voor kozen en deze producten op de markt brachten. De verkopers (winkels) hebben er vervolgens zelf voor gekozen deze producten te verkopen. Daar kun je toch moeilijk de consument de 'schuld' van geven, toch?

Dat de winkeliers en fabrikanten hier mee weg komen, komt doordat ze weten dat de meeste consumenten hun recht niet gaan 'halen' bij de rechter omdat dat te duur en te lastig is.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

53o schreef:Zo geeft Sitecom bijvoorbeeld 10 jaar garantie op de producten die dit merk verkoopt en adverteert ermee op de verpakking. Binnen de verpakking van hun producten staat op een papiertje uitgelegd dat als de consument hier gebruik van wil maken dat moet doen door binnen 3 maanden het product te registreren.
Die voorwaarden zijn te vernietigen omdat a) de voorwaarden na de koop worden verstrekt en b) de voorwaarden onredelijk zijn omdat hiermee in strijd met de goede trouw het evenwicht tussen de rechten en plichten in het nadeel van de consument aanzienlijk worden verstoord. Immers, de consument betaalt voor iets wat hij niet krijgt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef: De producten zijn goedkoper (en minder van kwaliteit) geworden doordat de fabrikanten daar voor kozen en deze producten op de markt brachten. De verkopers (winkels) hebben er vervolgens zelf voor gekozen deze producten te verkopen. Daar kun je toch moeilijk de consument de 'schuld' van geven, toch?

Dat de winkeliers en fabrikanten hier mee weg komen, komt doordat ze weten dat de meeste consumenten hun recht niet gaan 'halen' bij de rechter omdat dat te duur en te lastig is.
Ik vind persoonlijk dit nogal de vinger naar de verkeerde partij te wijzen.

De consumenten hebben zelf de keuze waar ze voor kiezen.
Als men massaal kiest voor de veel goedkopere producten die ook minder van kwaliteit zijn, moeten zij de winkelier en de fabrikant niet verwijten dat zij goedkope zooi verkopen.

Het is een feit dat de huidige consument liever een goedkopere product koopt, dan dat men kiest voor een kwaliteitsproduct.

Ik merk dat zelf ook.
Ik kies ervoor om kwaliteit te leveren, waardoor mijn totale verkoop veel minder geworden is, omdat de concurrent producten aanbied die minder van kwaliteit zijn en stukken goedkoper.
WillemV schreef:De verkopers (winkels) hebben er vervolgens zelf voor gekozen deze producten te verkopen. Daar kun je toch moeilijk de consument de 'schuld' van geven, toch?
20 jaar geleden had je gelijk, nu niet meer.

Waar kies jij zelf voor?
Een laptop van €2000,- met 5 jaar garantie en dat die laptop dermate kwaliteit bezit dat die echt zonder problemen 5 jaar mee gaat.
Of kies je voor een laptop van €300,-, met 1 jaar garantie en waarbij de fabrikant en winkelier maar voor 1 jaar garant staan.

Aan jou de keuze.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door ciske »

BBCS schreef:
Waar kies jij zelf voor?
Een laptop van €2000,- met 5 jaar garantie en dat die laptop dermate kwaliteit bezit dat die echt zonder problemen 5 jaar mee gaat.
.

Slap geklets , een laptop van 2000 euro dan heb je toch een gaatje in je hoofd denk ik dan maar zo. En die 5jaar garantie is ook gewoon oplichting.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door crazyme »

ciske schreef:
BBCS schreef:
Waar kies jij zelf voor?
Een laptop van €2000,- met 5 jaar garantie en dat die laptop dermate kwaliteit bezit dat die echt zonder problemen 5 jaar mee gaat.
.

Slap geklets , een laptop van 2000 euro dan heb je toch een gaatje in je hoofd denk ik dan maar zo. En die 5jaar garantie is ook gewoon oplichting.
Wat een geweldig gebruik van argumenten...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door ciske »

Die van jou zijn zo geweldig dan? Je moet met die laptops gewoon geluk hebben niks meer niks minder!! Alsof een laptop van 2000 euro ( nogmaals dan ben je niet goed bij je hoofd) langer meegaat dan 1 van 1000 euro.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door BBCS »

ciske schreef:
BBCS schreef:
Waar kies jij zelf voor?
Een laptop van €2000,- met 5 jaar garantie en dat die laptop dermate kwaliteit bezit dat die echt zonder problemen 5 jaar mee gaat.
.

Slap geklets , een laptop van 2000 euro dan heb je toch een gaatje in je hoofd denk ik dan maar zo. En die 5jaar garantie is ook gewoon oplichting.
Zeker niet.

De fabrikanten geven een bepaalde periode garantie, dus dat zij garant staan voor de goede werking.

Wat jij suggereerd is dat je van een laptop van €300-, precies dezelfde kwaliteit en levensduur mag verwachten als van een laptop van €2000,-.
Dat is niet zo.
De reden dat jij dat zo zegt, is omdat die consumentenorganisaties dat zo zeggen.
En laten die organisaties qua koopovereenkomsten, eigenschappen van een product, enz. geen moer te zeggen hebben.
Als zij vinden dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan, is dat een mening en geen uitspraak waar rechten aan ontleent mogen en kunnen worden.
Slap geklets , een laptop van 2000 euro dan heb je toch een gaatje in je hoofd denk ik dan maar zo.
Omdat jij voor de goedkoopste gaat?
En die 5jaar garantie is ook gewoon oplichting.
Waarom dan?
Verklaar je aub nader.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door BBCS »

ciske schreef:Die van jou zijn zo geweldig dan? Je moet met die laptops gewoon geluk hebben niks meer niks minder!! Alsof een laptop van 2000 euro ( nogmaals dan ben je niet goed bij je hoofd) langer meegaat dan 1 van 1000 euro.
Kan wel degelijk.

Daarbij moet je wel een laptop nemen met de dezelfde specifcaties.

Dus niet zomaar twee willekeurige laptops nemen.

Bij de duurdere laptop zit meer rekenkracht, meer geheugen, grotere harde schijven, grafische processoren met veel meer rekenkracht. Dus heeft meer mogelijkheden dan de goedkopere.

Waar ik op doel:
Neem twee laptops. 1 uit de budget serie van €300,- en 1 uit de high end serie van €2000,-, waarbij de specificaties identiek zijn.
Mag je dan van de laptop van €300,- precies dezelfde betrouwbaarheid, kwaliteit en levensduur verwachten als van de laptop van €2000,-?
Het antwoord is nee, omdat in de praktijk de betrouwbaarheid, kwaliteit en levensduren van die twee machines totaal verschillend zijn.
Een consument zal niet snel die laptop van €2000,- kopen, maar bij een bedrijf waarbij kwaliteit en betrouwbaarheid verzekerd moet zijn, zal die laptop van €2000,- wel kopen.
Laatst gewijzigd door BBCS op 06 mei 2011 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door ciske »

BBCS schreef:
En die 5jaar garantie is ook gewoon oplichting.
Waarom dan?
Verklaar je aub nader.
Jij geloof werkelijk dat de consument 5 jaar garantie krijgt zonder gezeik van de winkels/fabrikanten? Ik dus niet .

en ik ga nergens op af, ik koop waarvan ik denk dat het goed is , en niet een of andere organisatie.

Het goedkoopste heb ik niet ,maar zal ook zeker niet het duurste kopen omdat het gewoon onzin is dat hoe duurder hoe langer meegaat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door BBCS »

ciske schreef:
BBCS schreef:
En die 5jaar garantie is ook gewoon oplichting.
Waarom dan?
Verklaar je aub nader.
Jij geloof werkelijk dat de consument 5 jaar garantie krijgt zonder gezeik van de winkels/fabrikanten? Ik dus niet .
Ik zeker niet.
Echter veel forumgebruikers hier wel en ook veel consumentenorganisaties wel.
Die komen niet voor niets met die levensduurtabellen die in de praktijk totaal niet uitvoerbaar zijn.
Die lijsten zijn totaal waardeloos.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Asus eeePC1005 scherm stuk

Ongelezen bericht door ciske »

BBCS schreef: Ik zeker niet.
Echter veel forumgebruikers hier wel en ook veel consumentenorganisaties wel.
Die komen niet voor niets met die levensduurtabellen die in de praktijk totaal niet uitvoerbaar zijn.
Die lijsten zijn totaal waardeloos.

Nou dan zijn we het in dit geval eens.

Gesloten