LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nog 1 jr 4,2% of nu overstappen 5,3%
Nog 1 jr 4,2% of nu overstappen 5,3%
Vijf jaar geleden heb ik bij Belgische bank een aflossingsvrije hypotheek met 4,2% rente afgesloten voor 6 jaar. Afloop termijn mei 2012. Als ik dit weekend een oversluitofferte teken staat de rente voor 5 jaar vast op 5,3%, maar ik kan maar niet beslissen of ik er goed aan doe. Het aankomende jaar jaag ik mezelf op extra kosten en stel dat ik in mei 2012 kies voor een rentevast periode van 1 jaar, komt deze dan boven de 5,3% uit? (staat nu op 4,65%). Dan zijn we twee jaar verder, zijn er al prognoses bekend voor de lange termijn?
Inmiddels heb ik geen vast contract meer en kan ik enkel kiezen uit een rentevastperiode voor 1, 5, 10 of meerdere jaren.
Inmiddels heb ik geen vast contract meer en kan ik enkel kiezen uit een rentevastperiode voor 1, 5, 10 of meerdere jaren.
Re: Nog 1 jr 4,2% of nu overstappen 5,3%
Wat is de hoogte van de hypotheek?
Off the record: die rente bij 1 jaar vast vind ik wel aan de hoge kant, je zou kunnen overwegen om volgend jaar naar een andere bank over te stappen die lagere tarieven hanteert voor de variabele of 1-jaars vaste rente.
Off the record: die rente bij 1 jaar vast vind ik wel aan de hoge kant, je zou kunnen overwegen om volgend jaar naar een andere bank over te stappen die lagere tarieven hanteert voor de variabele of 1-jaars vaste rente.
Helaas is overstappen volgens mij geen optie omdat ik op dit moment geen vast contract meer heb.
Zover ik het kan overzien is de keuze:
Nu overstappen voor 5 jaar vast rente 5,3%
of
wachten tot mijn termijn afloopt (= mei 2012) en dan nemen wat de rente is. Daarbij heb ik een keuze tussen 1 jaar vast, 5 jaar vast of meerdere jaren vast.
Zover ik het kan overzien is de keuze:
Nu overstappen voor 5 jaar vast rente 5,3%
of
wachten tot mijn termijn afloopt (= mei 2012) en dan nemen wat de rente is. Daarbij heb ik een keuze tussen 1 jaar vast, 5 jaar vast of meerdere jaren vast.
-
Het niet hebben van een vast contract hoeft vooralsnog geen belemmering te zijn als je wel al een arbeidsverleden hebt van 3 jaar.
Zowel NHG als de meeste banken maken gebruik van de zgn Flex werkers regeling waarbij aanvrager zonder vast dienstverband financieren kunnen op basis van het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar.
5,3% voor 5 jaar vast is hoog, zeker als je er rekening mee houdt dat diezelfde bank nu met NHG 10 jaar vast voor 5% aanbiedt via diverse businesspartners.
Laat je goed informeren door een onafhankelijk hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is kosteloos (als het goed is), en in dat eerste gesprek worden alle mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart gebracht, kost je een uurtje maar levert een hoop duidelijkheid op!
Zowel NHG als de meeste banken maken gebruik van de zgn Flex werkers regeling waarbij aanvrager zonder vast dienstverband financieren kunnen op basis van het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar.
5,3% voor 5 jaar vast is hoog, zeker als je er rekening mee houdt dat diezelfde bank nu met NHG 10 jaar vast voor 5% aanbiedt via diverse businesspartners.
Laat je goed informeren door een onafhankelijk hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is kosteloos (als het goed is), en in dat eerste gesprek worden alle mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart gebracht, kost je een uurtje maar levert een hoop duidelijkheid op!
-
weet er iemand ook een antw op mijn vraag, wij moeten vanaf 1juli nog 1 jaar en dan moeten we opnieuw onze rente vast gaan zetten. krijg je aan het eind van dat jaar een aanbod van de bank ,of komen ze daar eerder mee?
-
Beste Manondoris,
Het verlengingsvoorstel van de bank komt meestal pas een week of 2 van tevoren zodat je bijna geen tijd meer hebt om te controleren of je een beter aanbod krijgen kan.
Het loont de moeite nu al in contact te treden met de geldverstrekker, en daar op te vragen wat de rente is die men je nu zou aanbieden, en een eventuele boete bij vervroegd oversluiten.
Met die 2 gegevens kan iedere willekeurige tussenpersoon je laten zien of het verstandig is te wachten, of dat je nu voordelig zou kunnen oversluiten, en aangeven of het waarschijnlijk is dat je volgend jaar van jouw bank een marktconform aanbod zal krijgen (uiteraard is dat laatste een beetje glazenbol kijken).
succes
Het verlengingsvoorstel van de bank komt meestal pas een week of 2 van tevoren zodat je bijna geen tijd meer hebt om te controleren of je een beter aanbod krijgen kan.
Het loont de moeite nu al in contact te treden met de geldverstrekker, en daar op te vragen wat de rente is die men je nu zou aanbieden, en een eventuele boete bij vervroegd oversluiten.
Met die 2 gegevens kan iedere willekeurige tussenpersoon je laten zien of het verstandig is te wachten, of dat je nu voordelig zou kunnen oversluiten, en aangeven of het waarschijnlijk is dat je volgend jaar van jouw bank een marktconform aanbod zal krijgen (uiteraard is dat laatste een beetje glazenbol kijken).
succes
-
wij hebben nu een hypotheek bij de abn, jij zou mij dus adviseren om binnen kort al eens met de abn te gaan praten? en als je in het laatste jaar zit betaal je dan over 1 jaar de boete?
-
Hallo Manondoris,
Ik zou je inderdaad adviseren u al met ABN te gaan praten, de boete zal over alleen het laatste jaar worden berekend, als er al sprake is van boete (die is namelijk afhankelijk van de rente die je nu betaald).
daarbij nog een gratis tip, indien je een hypotheek zonder NHG hebt afgesloten neem de WOZ waarde van je woning mee, wellicht is de woning zo in waarde gestegen dat ABN obv de WOZ de risico-opslag verlaagd.
Abn is op dit moment wel een bank die redelijke tarieven biedt, dus dat is in ieder geval al in jouw voordeel.
Ik zou je inderdaad adviseren u al met ABN te gaan praten, de boete zal over alleen het laatste jaar worden berekend, als er al sprake is van boete (die is namelijk afhankelijk van de rente die je nu betaald).
daarbij nog een gratis tip, indien je een hypotheek zonder NHG hebt afgesloten neem de WOZ waarde van je woning mee, wellicht is de woning zo in waarde gestegen dat ABN obv de WOZ de risico-opslag verlaagd.
Abn is op dit moment wel een bank die redelijke tarieven biedt, dus dat is in ieder geval al in jouw voordeel.
-
we hebben toendertijd met nhg afgesloten . we zitten nu op 5.7 aflossingsvrij en 5.9 spaar . denk je dat ie toch nog iets lager uitvalt? en bedankt voor je snele reactie,s.
-
Hallo Manondoris,
Qua rente zou je wat goedkoper uitkomen, als ik de percentages zo zie denk ik dat je wel rekening moet houden met een boete voor vervroegd aflossen.
ABN biedt op dit moment 5,5% op de standaardhypotheek voor 10 jaar vast, je rente gaat omlaag, de premie op je spaarhypotheek iets omhoog. Het wordt nu een kwestie van hoe hoog is de boete, en hoe snel verdien je die terug in de lagere rente die je nu afsluit.
Daarnaast: de hypotheekrentes zijn nu over de grote lijn aan het stijgen, een incidentele daling (oa bij ABN) daargelaten, de verwachting is dat de rentes volgend jaar hoger staan dan nu.
Door het nu voor lief nemen van de boete dek je het risico van stijgende rentes af voor volgend jaar, en kan je de rente voor de komende 10 jaar weer vastzetten tegen een nu redelijk tarief.
Succes, mocht je nog vragen hebben, je mag me altijd een berichtje sturen!
Qua rente zou je wat goedkoper uitkomen, als ik de percentages zo zie denk ik dat je wel rekening moet houden met een boete voor vervroegd aflossen.
ABN biedt op dit moment 5,5% op de standaardhypotheek voor 10 jaar vast, je rente gaat omlaag, de premie op je spaarhypotheek iets omhoog. Het wordt nu een kwestie van hoe hoog is de boete, en hoe snel verdien je die terug in de lagere rente die je nu afsluit.
Daarnaast: de hypotheekrentes zijn nu over de grote lijn aan het stijgen, een incidentele daling (oa bij ABN) daargelaten, de verwachting is dat de rentes volgend jaar hoger staan dan nu.
Door het nu voor lief nemen van de boete dek je het risico van stijgende rentes af voor volgend jaar, en kan je de rente voor de komende 10 jaar weer vastzetten tegen een nu redelijk tarief.
Succes, mocht je nog vragen hebben, je mag me altijd een berichtje sturen!
-
Optie: BLG-hypotheken, plafondrente 10 jaar vast met NHG: 4,85%
N.B. daar zit wel een "addertje"onder het gras: het renteplafond is 5,75%!!! Let dus goed op bij dit soort producten!
N.B. daar zit wel een "addertje"onder het gras: het renteplafond is 5,75%!!! Let dus goed op bij dit soort producten!
-
ik wilde het kantoor waar wij onze verzekeringen hebben lopen ook een offerte laten maken. maar abn bevalt ons goed en die geven nu een extra korting van 0.25% als je de betaalrekening daar hebt .die hebben we daar. we hebben alles ondergebracht bij abn. ga gauw eens een babbeltje met ze maken
Nog even terug komend op het advies van een onafhankelijk hypotheekadviseur. Ik heb de tussenpersoon die 5 jaar geleden mijn hypotheek heeft geregeld vorig jaar al benaderd. Achteraf gezien stond de rente begin november vorig jaar gunstig. Maar dit leide niet tot een actie. Zij hebben geen overeenkomst meer met Argenta, waardoor ik er nu achter ben gekomen dat ik het zelf moet regelen. Mijn vertrouwen is beschadigd en ik vraag me af hoe ik weet dat ik met de juiste hypotheekadviseur om tafel zit.
Simpel: die juiste hypotheekadviseur, in de zin dat ie voor jouw financiële belangen opkomt, bestaat niet. Een hypotheekadviseur wil z'n eigen zakken vullen ten koste van de hypotheekgever. Bedenk dat jij degene bent die de hypotheek moet betalen en er tig jaren aan vast zit. Op het moment dat de hypotheek is gepasseerd heeft de "adviseur" z'n zaken klaar en kan ie z'n provisie opstrijken, jou achterlatend met een duur product.1234567 schreef:Mijn vertrouwen is beschadigd en ik vraag me af hoe ik weet dat ik met de juiste hypotheekadviseur om tafel zit.
Regel het gewoon makkelijk zelf, m.b.v. de rentetarieven en voorwaarden die je op internet vindt en m.b.v. adviezen die je op dit forum van bepaalde personen (in casu de niet-hypotheekadviseurs) ontvangt. Scheelt je een hoop geld, trammelant en moeite. Veel administratieve zaken kan je makkelijk ook via het internet regelen, heb ik destijds ook gedaan nadat de "onafhankelijke hypotheekadviseur" mij z'n kantoor uit bonjourde.
Fiesiekus, je komt steeds met het standaardantwoord dat je het beste de zaken zelf kunt uitzoeken en regelen, maar veel geldverstrekkers werken alleen via tussenpersonen. Door hypotheken via tussenpersonen uit te sluiten, sluit je dus ook een hoop (goede) geldverstrekkers uit.
De boeterente zal gebaseerd zijn op het verschil tussen de rente die je nu betaalt en de rente voor een jaar rentevast. De rente voor een jaar rentevast bij abn amro staat (met nhg) op dit moment op zo'n 3.8%. Dat is dus ongeveer 2% lager dan de rente die je nu betaalt. Je zult dus een (fiscaal aftrekbare) boete van ongeveer 2% van de hypotheekschuld moeten betalen als je nu al de rente opnieuw vast zet.
De boeterente zal gebaseerd zijn op het verschil tussen de rente die je nu betaalt en de rente voor een jaar rentevast. De rente voor een jaar rentevast bij abn amro staat (met nhg) op dit moment op zo'n 3.8%. Dat is dus ongeveer 2% lager dan de rente die je nu betaalt. Je zult dus een (fiscaal aftrekbare) boete van ongeveer 2% van de hypotheekschuld moeten betalen als je nu al de rente opnieuw vast zet.
en wie weet wat de rente over een jaar is? ik niet en de bank ook niet, en de adviseurs ook niet...kan van alles gebeuren wat roet in het eten van de trend of verwachting gooit....zijn al zoveel mensen nat op gegaan in het verleden...
Daarin heb je 100% gelijk, sterker nog: ik zelf heb m'n 2 hypotheken via tussenpersonen geregeld bij een voor mij gunstige hypotheeknemer. Maar daarvoor had ik zelf eerst m'n huiswerk gedaan en uitgezocht hoe en wat ik wilde hebben. En dat was dus niet wat de "heren" hypotheekadviseurs (weten jullie nog wel, Ron W. uit A. en Gert-Jan T. uit H.??) wilden. Die heb ik dus moeten "knijpen" zodat ik niet met een giga-hypotheekschuld en diverse belleggingconstructies en ORV's opgescheept zou komen te zitten. Want dat was wat de heren Ron W. uit A en Gert-Jan T. uit H. me wilden verkopen. En volgens hen moest ik m'n oude vertrouwde hypotheekbank vaarwel zeggen hé?kweenie schreef:Fiesiekus, je komt steeds met het standaardantwoord dat je het beste de zaken zelf kunt uitzoeken en regelen, maar veel geldverstrekkers werken alleen via tussenpersonen. Door hypotheken via tussenpersonen uit te sluiten, sluit je dus ook een hoop (goede) geldverstrekkers uit.
Klopt als een zwerende molaar; wat dat betreft heb je niets aan adviezen over rente, vastrentende periodes en dat soort voorspellingen.vroem schreef:en wie weet wat de rente over een jaar is? ik niet en de bank ook niet, en de adviseurs ook niet...kan van alles gebeuren wat roet in het eten van de trend of verwachting gooit....zijn al zoveel mensen nat op gegaan in het verleden...
Bedankt voor jullie adviezen. Indertijd ben ik bijna blindelings ingestapt, in november vorig jaar heb ik nog contact met hen opgenomen, de rente was laag er is geen actie gekomen, ik leunde te veel op hen. (Mijn tussenpersoon die inmiddels geen zaken meer doen met Argenta.)
Ik merk nu dat ik me er veel meer in moet gaan verdiepen en de regie moet pakken, helaas heb ik wel een top hypotheek en geeft mijn arbeidssituatie niet veel houvast.
Ik merk nu dat ik me er veel meer in moet gaan verdiepen en de regie moet pakken, helaas heb ik wel een top hypotheek en geeft mijn arbeidssituatie niet veel houvast.