LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Caiway knijpt internetsnelheid?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

Sinds januari 2011 heeft Caiway de internetsnelheid verhoogt. Ik heb een 'Super' abonnement en had eerst een download van 16 mbit/s. Deze is verhoogd naar een snelheid van 25 mbit/s. In theorie, want in de praktijk kom ik niet hoger dan 20. Ik heb hier al verscheidene keren contact met Caiway over gehad. Meerdere malen gebeld en gemaild met de Helpdesk. Telkens kwamen ze met een andere uitleg. Het kwam er op neer dat het steeds aan mij lag. Aan mijn pc configuratie, met netwerksnoeren, de splitter, de afstand tot het aansluitpunt, virussen e.d. Dan was ik weer maar 'half' over en moest ik afwachten tot de snelheidsverhoging volledig was. Toen was 10% signaalverlies acceptabel, vervolgens scheen 20% ook nog te kunnen. Dan moest ik weer een persoonlijk bericht afwachten die inhield dat ik volledig 'over' was. Het kwam er dus op neer dat het vooral niet aan Caiway kon liggen, want op afstand konden ze zien dat er niets mis was.

Nu kwamen ze op hun site met de volgende uitleg:
Modems van het merk Scientific-Atlanta zijn geschikt tot een snelheid van 20 Mbit/s. Wilt u dus optimaal gebruik maken van de nieuwe snelheden die bij het Super abonnement behoren, dan heeft u een nieuw modem nodig.
http://bit.ly/h7nOPG

Plotseling ligt het dus aan mijn modem?! En dat terwijl ze eerst volhielden dat mijn modem de nieuwe snelheid gewoon moest halen?

Vreemde is echter dat volgens de specificaties van de modemfabrikant een snelheid van 40mb down makkelijk gehaald moet worden.
Product Specifications
RF Downstream
Maximum Data Rate:
41.4 Mbps for 64 QAM and 55.2 Mbps for 256 QAM, 8 MHz channel

RF Upstream
Maximum Data Rate:
5.12 Mbps for QPSK
10.2 Mbps for 16 QAM
30.0 Mbps for A-TDMA and SCDMA
http://bit.ly/eH7Ooz

De downstream van 25 Mbit/s en upstream van 3 Mbit/s zou dus makkelijk gehaald moeten worden. Maar ik kom niet hoger dan 20 down en 2,5 up.

Ik krijg dus sterk de indruk dat ze bij Caiway de nieuwe snelheid 'knijpen' en ondertussen hun klanten dwingen om een nieuwe modem bij ze aan te schaffen en ze vervolgens de snelheid 'open' zetten en de snelheid plotseling wel gehaald wordt. Alsof dat aan de modem zou liggen.

Dit 'truukje' om geld binnen te halen via een verplichte aankoop van een nieuwe modem schijnen ze wel vaker uitgehaald te hebben. Hoorde op het caiway forum van iemand die eerst Ultra had. Met dezelfde modem. Hij had eerst 24 Mbit daarmee met Ultra en toen die naar 32 Mbit ging, moest hij plotseling ook een nieuwe modem aanschaffen. Maar ondertussen haalde hij destijds dus wel 24 Mbit met deze Scientific Atlanta modem! En nu zou ik plotseling met dezelfde modem niet hoger dan 20 Mbit kunnen?

Dit kan Caiway toch niet zomaar flikken? Nog meer mensen met Super die dit opgemerkt hebben?

digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

Uitleg van Caiway:
Het modem wat u gebruikt is een Webstar uit het jaar 2009.
Inmiddels is dit een veroudert modem.
In gevallen is de snelheid van 25 Mbit te halen met dit modem en de software die momenteel beschikbaar is.
Echter kan het zo zijn dat door verschillende factoren de snelheid niet volledig haalbaar is.
Dit zal in de verbinding niet een echt schokkende reactie geven doordat de snelheid schikbarend minder is.

Om er zeker van te zijn dat u de snelheid kan halen raden wij u aan om het modem te upgaden naar een Arris modem.
Dit Docsis 3 modem is voorbereid voor de snelheid en de snelheid die in de toekomst aangeboden zal gaan worden.

Omdat u een al Super abonnement heeft komt u niet in aanmerking voor de actie.
Deze actie is voor klanten die een Premium abonnement hebben.
De kosten voor het modem zijn dan 69,-.

U kunt in overweging nemen om een VOIP abonnement te gaan gebruiken bij Caiway, u krijgt het Arris modem dan kosteloos bij het Voip abonnement.

Hopende u voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

Met vriendelijke groet,
Caiway
Hier ben ik niet tevreden over. Ten eerste mag het dan wel een modem uit 2009 zijn, het is er nog steeds eentje die volgens Webstar eigen specificaties ruim 40 mbit/s aan kan. Ook hebben oude 'Ultra' abonnementhouders destijds dezelfde modem gehad die volgens 'Ultra' met 24 mbit/s werkte. Dus waarom destijds wel 24 mbit en nu niet hoger dan 20 mbit met dezelfde modem?

Blijf nog steeds bij mijn standpunt dat Caiway de snelheid 'knijpt' om hun klanten te dwingen een nieuwe modem te kopen en de daarna de nieuwe snelheid wel open gooien :evil:

digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

Volgende uitleg van Caiway:
In uw E-mail heeft u een vraag over het Webstar modem.

1. De specificaties van de modem laten duidelijk zien dat een downstream van 40mbit makkelijk gehaald zou moeten worden.

- Dit klopt, echter is de wijze waarop het modem een verbinding maakt achterhaald. Wij kunnen niet de maximalse snelheid garanderen gezien dit type modem op 1 downstreamkanaal zijn werk doet. Arris modems hebben er meerdere.

2. Een andere gebruiker had eerst Ultra met dezelfde modem.

- Het klopt inderdaad dat het oude Ultra abonnement met dit modem geleverd kon worden, echter is later het Arris modem geintroduceerd omdat dit modem niet in alle gevallen stabiele prestaties had en vrij belastend was voor het kabelnetwerk.

Hoewel het in theorie mogelijk is met dit modem het Super abonnement te gebruiken mist het Webstar modem de nodige efficientie en techniek om hier een stabiele verbinding aan over te houden. Om sdie reden bieden wij met korting het nieuwe Arris modem aan welke wel goede prestaties heeft.
Mag dan misschien wel zijn, maar is het niet onzin dat we zelf voor de kosten op moeten draaien van een nieuwe modem iedere keer als Caiway besluit de snelheid te verhogen en we gedwongen worden worden een nieuwe modem te gebruiken die de nieuwe snelheid aan kan?

Hoewel ik het nog steeds een raar verhaal blijf vinden dat een modem van zichzelf 40 mb aan zou kunnen en het nu opeens met de helft moet doen. En bij Ultra een tijd 24 mb kon en nu opeens niet hoger dan 20.

digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

Vandaag kreeg ik dit mailtje van Caiway:
Caiway heeft goed nieuws voor u. Per 1 mei verlagen we de prijs van uw Super abonnement met € 5,- per maand. Binnenkort ontvangt u meer informatie en doen we u een aantrekkelijk aanbod.

Vragen?
Bel onze Klantenservice: 088 2249 111. Onze mensen staan u graag te woord.

Met vriendelijke groet,
Caiway

Aart Verbree
Algemeen Directeur
Die korting mag ook wel met al die maanden dat ik voor 25 mb betaalde, maar slechts 20 mb kreeg.
Dat 'aantrekkelijk aanbod' gaat wellicht over korting op dat nieuwe Arris modem die de snelheid volgens hun wel aan zou kunnen?

Korting of geen korting, blijf sowieso van mening dat het flauwekul is dat we voor die modem moeten betalen. Als je een abonnement neemt bij Caiway krijg je als aanbieding de modem gratis bijgeleverd. Dus waarom niet gratis vervangen als ze zelf besluiten de snelheid te verdubbelen en vinden dat een andere modem daarbij hoort om de snelheid te garanderen?

digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

Reactie 1 van 6 op mijn vraag bij andere ISP's. Kan Caiway vast wat van leren.
Caiway verhoogt snelheid - de klant moet zelf betalen voor modem die nieuwe snelheid aan kan. Bij jullie ook ZiggoWebcare ?

ZiggoWebcare Ziggo Webcare
Nee, snelheidsverhoging is bij ons gratis net als een nieuwe modem indien nodig.
Reactie 2 van 6.
Tele2
Bij onze abonnementen ontvang je het bijbehorende modem in bruikleen.
Reactie 3 van 6.
Telfort
Bij een omzetting naar Telfort Internet Max krijgt u ons VDSL modem gratis in bruikleen.
Reactie 4 van 6
Xs4all
Wij leveren bruikleen modems bij nieuw abonnement. Geschikt voor iTV, Native IPv6 en huidige snelheden. Defect? omruil!
Reactie 5 van 6
KPN
Uw modem is bij ons in bruikleen, hier zijn geen kosten aan verbonden bij vervanging.
Laatst gewijzigd door digitalecartoons op 22 apr 2011 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

kristieneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2011 15:16

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door kristieneke »

Wij hebben ook een webstar modem en dus moeten we volgens Caiway ook een ander modem aanschaffen. Wel met een aanbieding, €34. Ons abonnement wordt met 3 euro per maand verhoogd, omdat wij ongevraagd omgezet worden naar een Super abonnement.

Helaas hebben wij heel weinig keus qua aanbieders van breedband internet. Dat gebruikt Caiway dus mooi op dit moment om ons een duurder abonnement aan te smeren, dit met het excuus dat het internet sneller zal worden. Wij hebben hier in de regio echter nog nooit de snelheid gehaald die ons werd beloofd. Ook andere providers kunnen hun beloftes wat dat betreft niet nakomen. Overstappen heeft geen zin, omdat andere providers of hier niet leveren, of trager internet bieden, of toch nog een stuk duurder zijn.

Ik schaf voorlopig geen nieuw modem aan, ook al word je daar stilletjes wel toe gedwongen door Caiway. De huidige internet snelheid bevalt goed genoeg om eerst maar eens even af te wachten wat er per 1 mei nou daadwerkelijk gaat gebeuren.

Maar mijn eerste reactie toen ik die brief kreeg, was wel: mooi niet, ik stap over! (die brief kwam overigens op een dag dat internet van Caiway er weer eens uit lag, wat heel regelmatig voorkomt. Mijn irritatie bereikte dus het hoogtepunt). Heel vreemd dat de klant moet betalen voor een service waar ze nooit om heeft gevraagd.

digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

Je zal waarschijnlijk Premium hebben gehad? Dan krijg je inderdaad nog korting. Terwijl het nog steeds onzin is dat je daarvoor zou moeten betalen om de beloofde snelheid te kunnen krijgen terwijl tot op heden elke provider waar ik heb nagevraagd dat als service gratis aanbied of in bruikleen.

Heb je niet Premium dan heb je pech, want dan kan je gewoon de volle prijs (69 voor Arris modem) betalen. Niks omruilen, niks in bruikleen, niks gratis.... wil je de snelheid die caiway beloofd? Dan wel even de nieuwe modem bij ze kopen anders houden ze de snelheid tegen.

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door bloesem »

Ook ik ben een oude Premiumgebruiker die van CaiWay zo nodig op Super moet.

Ik was dik tevreden met de snelheid die dit abonnement mij gaf. Helaas, sinds 30 april is het hommeles en werkt de verbinding slecht. De hele combinatie van up en download gaat nu met horten en stoten. Duidelijk een verslechtering en dan ook nog een duur modem aansmeren. CaiWay kan de pot op.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Het wordt helemaal feest als Caiway definitief overgenomen wordt door KPN.

fieg
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2011 13:40

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door fieg »

Hier ook iemand die zwaar het vermoeden heeft dat Caiway de boel aan het oplichten is. Ik was een premiumabonnee wat werd omgezet naar ultra, voor € 2,50 extra per maand. Deze verhoging was wat mij betreft niet nodig, maar downgraden was ook geen optie. Ook ontving ik een aanbieding voor een nieuw modem. Ik had echter een Webstar, welke de nieuwe snelheid prima aan zou moeten kunnen, tot 20 MBit (zoals digitalecartoons eerder al aangaf). Dit was voor mij acceptabel.

Nu is het onderhand 23 mei, heb ik al 3x met de helpdesk gebeld, en is mijn internet nog steeds niet sneller dan de oude 8 Mbit down en 1 Mbit up. Nog vreemder vind ik het dat als ik inlog op 'mijn caiway' hier ook nog de oude snelheden (8 down, 1 up) staan, terwijl wel het maandbedrag wél is aangepast...!

Afbeelding
Ik krijg dus sterk de indruk dat ze bij Caiway de nieuwe snelheid 'knijpen' en ondertussen hun klanten dwingen om een nieuwe modem bij ze aan te schaffen en ze vervolgens de snelheid 'open' zetten en de snelheid plotseling wel gehaald wordt. Alsof dat aan de modem zou liggen.
Deze indruk heb ik dus ook. Vanavond hoop ik meer duidelijkheid te hebben of dit echt het geval is, want dan wil ik een wisseltruuk uithalen met een oud (Webstar) en nieuw (Arris) modem, van een kennis. Eens kijken wat voor snelheid we dan halen met het Webstar modem.

fieg
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2011 13:40

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door fieg »

Helaas had de wisseltruuk niet het gewenste effect. De Webstar gaf op de andere locatie, waar met het nieuwe modem 24Mbit werd gehaald, dezelfde 8Mbit als bij mij thuis. Dus

- of Caiway heeft gelijk en het modem kan de hogere snelheid niet aan,
- of het modem is beperkt in zijn snelheid via een firmware of ander software-matige configuratie vanuit Caiway,
- of het Caiway-netwerk is slim genoeg om te herkennen welk type modem aangesloten is en wordt op die manier geknepen.

Anyway, ik heb verder geen zin om hier nog meer tijd aan kwijt te zijn en heb daarom toch maar een nieuw modem besteld voor € 34.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door renegade66 »

eeehhhmmm, misschien domme vraag hoor.
maar waarom ga je betalen voor een nieuw modem?
caiway zet jou toch enigszins gedwongen op een hogere snelheid?
dan moeten zij ook de kosten dragen voor een nieuw modem omdat de oude het niet aankan.

dit is lekker makkelijk geld verdienen.

digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

Kreeg onderstaande aanbieding voor een modem die de nieuwe snelheid van Super wel aan zou kunnen. Niet gratis uiteraard. Tenzij ik over ga op Ultra, dan kan ik opeens wel een nieuwe modem krijgen. Waarom moet ik dus betalen om een goede modem te krijgen die de snelheid van Super wel aan kan? En kan ik hem wel gratis ontvangen als ik upgrade naar Ultra? Bij iedere andere provider krijg je een modem gewoon in bruikleen. En als ze zelf de snelheid besluiten te verhogen krijg je ook een vervangende modem die bij die nieuwe snelheid hoort.

Geachte heer/mevrouw,

Caiway heeft goed nieuws voor u. We brengen namelijk onze internetsnelheid flink omhoog. Van 16 Mbps naar 25 Mbps. En u hoeft daar niks voor te betalen. Sterker nog. Per 1 mei verlaagden we de prijs van uw Super abonnement met € 5,- per maand. Wel heeft u een nieuw modem nodig om uit uw internetabonnement te halen wat erin zit. Normaal gesproken heeft die een waarde van € 89. Maar voor u als trouwe klant gaat er € 30,- vanaf: u koopt het modem al voor € 59,-.

Vindt u 25 Mbps niet genoeg? Dan kunt u altijd kiezen voor een upgrade naar het Ultra-abonnement. Daarmee surft u met 50 Mbps. Plus dat u een gratis* nieuw modem ontvangt.

Profiteer vandaag nog van ultrasnel internet en een gratis modem. In een paar simpele stappen is alles geregeld.


Met vriendelijke groet,

Aart Verbree
algemeen directeur

* Mits u een jaar Ultra-abonnee blijft.

digitalecartoons
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:05

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door digitalecartoons »

renegade66 schreef:eeehhhmmm, misschien domme vraag hoor.
maar waarom ga je betalen voor een nieuw modem?
caiway zet jou toch enigszins gedwongen op een hogere snelheid?
dan moeten zij ook de kosten dragen voor een nieuw modem omdat de oude het niet aankan.

dit is lekker makkelijk geld verdienen.
Wil ik ook helemaal niet, maar voorlopig geeft Caiway ons geen keuze. Of we kopen bij hun een nieuwe modem, of we krijgen de nieuwe snelheid niet. Terwijl de oude modem volgens de specs van de leverancier de snelheid gewoon aan zou kunnen. Caiway dwingt hun klanten gewoon een nieuwe modem te kopen. Of we moeten upgraden, dan kost het plotseling niets. Maar dan hebben ze wel weer een klant binnen die een duurder abonnement bij ze neemt.

Is inderdaad makkelijk geld verdienen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door renegade66 »

dan zou ik dit even doorgeven aan de opta, die vinden dit wel een leuk item denk ik.

Dol_Fijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2005 08:44

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door Dol_Fijn »

De snelheid van je verbinding is van meerdere factoren afhankelijk. Zo worden snelheden die de ISP's aanbieden vaak gezien als de snelheid die gehaald kan worden ondanks dat daar duidelijk staat "tot xx mb/s". Tot 25mb/s wil dus niet zeggen dat u 25mb/s haalt.
De effectieve downloadsnelheid is echter sterk afhankelijk van de afstand tussen de telefoonaansluiting en de telefooncentrale, de kwaliteit van het koper en de demping. Ook is van belang dat de modem zo dicht mogelijk op het IS/RA-punt (telefoonaansluiting in de woning) zit, en dat er vanuit het IS/RA-punt geen vertakkingen aanwezig zijn. Dit zorgt namelijk voor 'echo's' op de lijn waardoor de kwaliteit van het signaal dermate achteruit gaat.

Wolter32
Berichten: 212
Lid geworden op: 19 apr 2010 21:41

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door Wolter32 »

Allemaal vergeten we 1 belangrijk ding. Die Webstar modems komen uit 2004
(enkel firmware uit 2009) en theoretisch is een snelheid van 40+ Mbit mogelijk op ED 2.0 maar er wordt niet gezegt dat die 40+ Mbit stabiel is. Bovendien zit Caiway nu op ED 3.0 en de Webstars kunnen daar niet goed mee overweg. Daardoor is dus een nieuw modem nodig. Die 32 euro is ook geen koopbedrag maar een borg die je terug krijgt als je opzegt en die is normaal 50 euro dus de korting is er wel.

fieg
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2011 13:40

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door fieg »

Nu zijn de rapen gaar. Moet je opletten wat er is gebeurd.

Zoals ik al eerder meldde had ik me overgegeven aan de praktijken van Caiway en een nieuw modem besteld. En inderdaad, nu ik het nieuwe modem thuis heb[1], haal ik de hogere snelheid: wel 20 Mbit/s down en 3Mbit/s up. Maar nu komt het: Ik heb nog geen tijd gehad om het nieuwe modem aan te sluiten en zit dus nog mooi in de verpakking! Oftewel, de hoge snelheid haal ik nu dus met het Webstar modem! Ja, dat "verouderde" modem wat eerder niet sneller ging (én niet sneller kon, volgens Caiway) dan 8Mbit/s.

Beste Tros Rader, mochten jullie in de toekomst een item gaan wijden aan de oplichtingspraktijken van Caiway, neem dan gerust even contact met me op. Ik werk met liefde mee!

[1]. De bestelling duurde drie weken. Pas nadat ik contact heb moeten opnemen met de caiway webcare via twitter (want telefonisch was er natuurlijk geen doorkomen aan) werd er werk van gemaakt om het modem te versturen. Ik kreeg wel een riante korting van € 2,50 voor de vertraging, nou bedankt.

Afbeelding

harikiri

Re: Caiway knijpt internetsnelheid?

Ongelezen bericht door harikiri »

Dat zijn snelheden waar Fred Flintstone jaloers op zou worden.

Gesloten