LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] paspoort en curitele

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
aaten

Re: paspoort en curitele

Ongelezen bericht door aaten »

Chocomelk schreef:
vogels schreef:
je geeft aan dat ze 21 is dus ben jij nog bankverantwoordelijk wat ook nog een risico voor je is
Hoe kom je daar nou bij?
Een curator is dus niet verantwoordelijk ?
@vogels: ik was even in de bonen, vanaf 21 jaar is de moeder niet meer bankaansprakelijk. Ik ging even uit van tm 21 maar het is tot 21. Dit heeft niets met het curatorschap te maken. De moeder is nu dus niet aansprakelijk meer omdat er geen verplichting tot onderhoud is.

Een curator is niet verantwoordelijk tenzij deze aan te rekenen is dat deze het curatorschap niet correct heeft uitgevoerd, dit volgt vanuit onrechtmatige daad volgens boek 6 art 162 Bw.

Dit klinkt ook niet helemaal als een volledige onder curatele stelling, daarvoor is namelijk nodig dat je volledige inzage hebt en ook regelmatig contact hebt. Je kan de functie van curator op deze manier niet naar behoren uitvoeren dus terecht dat je daar zo snel mogelijk vanaf wilt, de rechter zal daar ook wel in meegaan lijkt me.
Jij moet als curator namelijk zorgen dat je dochter haar financiële wereldje weer op orde krijgt maar dat lukt niet als je altijd achter de feiten aanloopt en contracten moet ontbinden die vanwege de handelingsonbekwaamheid niet afgesloten hadden mogen worden.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

'@aaten

Uit de opningspost van TS
hallo allemaal,
ik hoop dat iemand mij kan helpen, met een andwoord op de volgende vraag.
mijn dochter van 21 jaar staat onder curitele, ze is dus handels onbekwaam.
Lezen is een kunst

aaten

puma73 schreef:'@aaten

Uit de opningspost van TS
hallo allemaal,
ik hoop dat iemand mij kan helpen, met een andwoord op de volgende vraag.
mijn dochter van 21 jaar staat onder curitele, ze is dus handels onbekwaam.
Lezen is een kunst
idd lezen is een kunst: verklaar je nader want wat jij nu quote is volledig duidelijk ja. Mijn stukje ging over de status van de poster als moeder en als curator, ze heeft in dezen helaas een dubbelrol.

Dat ik schrijf dat het niet op een volledige onder curatele stelling lijkt komt door het feit dat de curator geen inzage heeft in de bankzaken van de curandus terwijl dit voor de uitvoering toch wel van belang is. Ook heeft curandus nog steeds de volledige beschikking over haar bankrekening waarmee ze handelingen kan uitvoeren die ze eigenlijk niet mag en die de curator (haar moeder dus) dan weer ongedaan mag gaan maken als ze er uberhaupt achter komt.

Wat is jouw punt nu?

monique48

Ongelezen bericht door monique48 »

hallo aaten,
je snapt het helemaal bedankt,
gr monique

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Een hele lastige situatie. Mijn ouders zaten in dezelfde situatie met mijn zus. Helaas kan je niet alle problemen/fouten oplossen die u dochter maakt. Ze zal er zelf achter moeten komen dat ze een probleem heeft. Zolang ze dat niet zelf erkend zal er niets veranderen.

Ik weet hoe moeilijk het is, maar soms moet je dingen finaal mis laten gaan voordat ze inziet dat het zo niet kan.

monique48

hallo,
dat is ook precies wat ik van plan ben,
ik vraag nog eerst een onderhoud met de rechter aan,
Want iedereen in nl is verplicht zich te legitimeren, volgens burgerzaken mag ik dus de documenten ID / paspoort bij mij houden ( ID heeft ze bij zich helaas )
maar als ze word aangehouden krijgt ze een bekeuring om dat ze zich niet kan legitimeren, vind ik persoonlijk nog al krom.
helaas heeft ze dus wederom een tel.abb. afgesloten waar ik bij toeval achter kwam, omdat ik haar eigelijk nooit spreek , of zie
ik dacht zal eens kijken wat er op die rekening van haar gebeurt, en toen zag ik dat ze dus dat ze een nieuw abb. had afgesloten, maar via internet dus ik kan het niet achterhalen welke tel. aanbieder er achter zit, maar ik laat het escaleren, hou mezelf wel op de hoogte met dat BKR gedoe, en als het moet vraag ik elke maand een overzicht aan bij de BKR.
gr moon

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

Hallo Monique,

Ben je nu echt de curator van je dochter of gaat het hier om een beschermingsbewindvoering? Dit is nogal een verschil, want als je dochter inderdaad echt onder curatele staat dan zou je haar handelingen nietig moeten verklaren. Als je dochter onder beschermingsbewind staat kan dat weer niet.

Overigens heeft het geen zin om overzichten bij het BKR te vragen als het om mobiele telefonie gaat: per 1 januari 2011 worden abonnementen niet meer bij het BKR geregistreerd.

monique48

hoi pavlova,
ik ben curator samen met mijn man,
het abb. waar dit over gaat, daar heb ik vorig jaar veel problemen mee gehad ( zie M.G.de jong deurwaarder) het was een rekening vanKPN, en toen kon het nog wel BKR plaatsen, alleen hebben ze dit niet op mijn dochter haar naam gedaan,
maar op het adres van ons, want ze staat bij ons ingeschreven,
Nu heb ik veleden week ontdekt ( ze woont niet meer thuis) dat ze weer een abb. heeft afgesloten, ik ben er toevallig achter gekomen, en weet dat ze dit niet kan betalen, heb alles geprobeerd om te achter halen welke tel. maatschappij het is, helaas kom er niet achter.
Ik ga vandaag even met de rechtbank bellen, i.v.m. haar paspoort dat wil ze erg graag hebben, maar burgerzaken zegt dat ik dit mag houden omdat ze onder curitele staat, ik wil wel eens weten wat mijn positie nu eigelijk is, als curator.
En ik wil er ook vanaf, heb totaal geen inzicht wat ze doet of laat, dus hoop ik dat de rechter een ander kan aanwijzen, zoniet ik ga nergens meer achteraan, ben het zat,
gr monique

aaten

de provider heeft destijds een melding gemaakt op uw adres en dat is onterecht. U kunt contact opnemen met die provider dat u erachter bent gekomen dat u een BKR notitie heeft terwijl u geen abonnement heeft en dat u verzoekt om deze notitie te verwijderen, ze zijn verplicht hieraan gehoor te geven. Een BKR notitie dient altijd te gebeuren op persoon en niet op adres.

Verder kunnen we denk ik heel weinig voor u doen, gezien de situatie lijkt het inderdaad het beste om een andere curator aan te wijzen, u bent niet in de mogelijkheid om de functie goed uit te voeren en bent wellicht ook emotioneel teveel betrokken. Een rechter zal deze argumenten zeker meenemen alleen levert dit wel een extra probleem voor uw dochter op, u zult het curatorschap waarschijnlijk zonder kosten doen en een beroepshalve curator zal toch betaald moeten worden.
Hiervoor geldt nog steeds wat eerder ook gezegd is: ze zal helaas haar neus eens echt moeten stoten voordat ze wijzer wordt. Ze zal hier even doorheen moeten.
Ik wens jullie in iedergeval veel sterkte en succes met deze beslissing.

monique48

hallo,
ik heb net met de rechtbank gebelt, mag het paspoort houden, maar een andere curator gaat inderdaad geld kosten, en daar ga ik dus niet in mee, vooral omdat ook die curator, het zelfde weet als ik, geen vast woonadres, niemand weet waar ze momenteel uithangt, dus ga ik daar niet voor betalen.
ik laat het op zijn beloop gaan, zal zeker met de KPN contakt opnemen,zo gauw ik de papieren van het BKR binnen heb, het kan toch niet zo wezen dat wij als curators, gestraft worden door dit soort aktie,s van tel maatschapijen
gr monique

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

kinderen zijn hinderen zei vader kats! en het klopt als een bus :cry: sterkte ermee.

Gesloten