LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen geld voor Legioleasers uit het AD

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Piet

Geen geld voor Legioleasers uit het AD

Ongelezen bericht door Piet »

Geen geld voor Legioleasers
Door Walter Devenijns
Economie, donderdag 12 februari 2004

Krijgen de honderdduizenden Legioleasers hun geld terug van Dexia nu de klachtencommissie DSI de bank hard op de vingers heeft getikt? Misschien op termijn, maar voorlopig is het antwoord: nee.

Wat zei DSI eigenlijk? De kopers van Legiolease-constructies hoeven hun bankschuld grotendeels niet af te betalen. De klachtencommissie vindt dat de belegger maximaal 20 procent van de aankoopwaarde van de aandelen moet terugbetalen. De rest is voor rekening van de bank, omdat Dexia, eigenaar van Legiolease, de zorgplicht heeft geschonden. De bank keek niet of de klant voldoende geld bezat om een dergelijk risicovol contract te kunnen betalen.
Geldt de beslissing voor alle Nederlandse leasebeleggers?
Nee. Hoewel het een belangrijk oordeel is -Dexia wordt daardoor meer in het nauw gebracht -geldt de uitspraak in eerste instantie voor slechts 10 klachten die de DSI heeft onderzocht. Of de uitspraak onmiddellijk geldig is, is afhankelijk of Dexia in beroep gaat. De bank heeft formeel één maand de tijd om te beslissen. Gaat de bank in beroep dan wordt het oordeel opgeschort. De andere beleggers moeten wachten op de bemiddelingspoging van oudombudsman Oosting.
Gaat Dexia in beroep? Dat is niet bekend, maar lijkt waarschijnlijk. Dexia zegt de uitspraken nog 'te bestuderen'. Mocht de bank in hoger beroep gaan dan wordt de zaak behandeld door de 'commissie voor hoger beroep' van DSI. Hoe lang die procedure duurt, is onbekend, zo meldt DSI-directeur Kees Oosterholt. Onbekend is ook of de 2000 andere klagers die zich bij DSI hebben aangemeld, onmiddellijk profiteren van het recente DSI-oordeel. DSI kijkt waarschijnlijk eerst of Oosting resultaat boekt.
Hoe ziet de toekomst eruit? De bemiddelingscommissie van Oosting gaat binnenkort aan de slag met de DSI-uitspraken en de AFM-conclusies in de hand. Geprobeerd wordt het conflict tussende banken en de beleggers te schikken om langdurige rechtszakenen een sociale ramp onder de beleggers te voorkomen. Zal Oosting succes boeken? Het hangt ervan af of de strijdende partijen er een belang bij hebben te schikken.
Nu vooral Dexia meer onder druk staat -beurswaakhond AFM constateerde vorig jaar dat er sprake was van misleiding bij de verkoop van de leasecontracten, een conclusie die de DSI overigens niet deelt -stapt de bank misschien van haar harde onderhandelingspositie af. Tot nu toe vindt Dexia dat ze genoeg gedaan heeft voor de getroffen beleggers. ”Het is nog te vroeg om te spreken over een oplossingsrichting”, aldus een Dexia-woordvoerder.

FOCUS Wat was de aandelenlease ook al weer?
Je leende geld voor de aanschaf van een pakketje aandelen. De lening had meestal een beperkte looptijd. Na die periode werden de aandelen verkocht, waarmee de lening afgelost zou worden en de leaser ook nog een leuke koerswinst in zijn zak zou kunnen steken.
De sluipkrach uit 2000 stampte de aandelen echter de grond in. Gevolg: de lening werd niet afgelost. De aandelenlease kent schrikbarend grote getallen.
Volgens een schatting gingen er ruim 700.000 contracten over de toonbank voor 6,5 miljard euro. Alleen al marktleider Dexia incasseerde ruim 4 miljard euro van zo'n 350.000 mensen.

Copyright: Algemeen Dagblad

pimmy

Re: Geen geld voor Legioleasers uit het AD

Ongelezen bericht door pimmy »

Tot nu toe vindt Dexia dat ze genoeg gedaan heeft voor de getroffenen.
Ja dat vind ik ook , genoeg ellende in een hoop gezinnen.
Ik zit nog steeds te wachten op de juiste persoon(waarschijnlijk een rechter)die het oordeel uitspreekt dat het NU genoeg is .Maar recht hebben en recht krijgen zijn volgens mij twee verschillende dingen hier in ons landje.
Maar we blijven lachen,en voor iedereen een prettige dag !

groetjes Pimmy.

Oom Dagobert

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

DSI kijkt waarschijnlijk eerst of Oosting resultaat boekt.
Uitgelicht waar het over een evt. hoger beroep van Dexia gaat.

Is het Nederland zo erg dat niemand meer een beslissing durft te nemen.

Iedereen wacht de mening van de ander.

Het lijkt wel of ons probleem ondergeschikt is aan het imago van degene die onze belangen moeten behartigen.

Een paar heren hebben het voor het zeggen en 10.000den mensen moeten geduldig afwachten, hoe lang gaat dit nog duren ????

Forceren die handel: Oosting een ultimatum stellen met als dreiging
anders iedereen naar de rechter om Dexia aan te klagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dan wordt Den Haag misschien wakker.

Roel

Ongelezen bericht door Roel »

Mocht Dexia in beroep gaan, dan zegt deze bank daarmee impliciet dat de uitspraken een precedentwerking hebben. Het bedrag dat gemoeid is met de klacht moet nl 50000 euro overstijgen alvorens een hoger beroep bij DSI mogelijk is.
Ben benieuwd hoe mensen hier over denken.

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Oom Dagobert,

Je hebt gelijk in wat je schrijft en dat is vaker zo.
Ik zal dit zeker mee nemen als wij weer worden uitgenodigd door de CGA.
Ik zeg ook niet voor niets elke keer: Stop met betalen en ga met een advocaat de strijd aan met dexia.

Oom Dagobert, misschien moeten we elkaar een keer mailen, wat gegevens uitwisselen en met een paar anderen, die ook goede ideeen hebben, kijken of we die ideeen kunnen realiseren.

Groeten,
Piet

RP1975

Ongelezen bericht door RP1975 »

In dat geval kan ik ook antwoord geven op de vraag. Betaal ik aan Dexia een restschuld? Antwoord: NEE

Oom Dagobert

Ik heb van de week het zoveelste mailtje naar een 2de kamer-fractie gestuurd met mijn zorg over een oneerlijke deal bij Oosting.

Maar het lijkt lijkt wel of er een heel kleine groep in Nederland actief bezorgd is over een goede afloop van hun aandelendrama en dat het merendeel over de schouder meekijkt hoe er aan "hun"zaak gewerkt wordt.

De 2de kamer moet ons gedram zat worden, een extra reden dan voor hen om die sufkonten bij de overheid tot spoed te manen.

Dus blijven mailen, op straat denkt men dat ons probleem al bijna achterhaald is door de aex-stijging van 220 naar 360 !!!in 1 jaar tijds.
En vorige week daar boven op nog eens de publicaties over een kwijtschelding van "80 %", alsof dat voldoende is en alsof dat voor iedereen al zeker is.

Leg uit dat dat lang niet voldoende is en dat de beursstijging amper de extra gevraagde maandlasten bij verlenging dekt !!!!!!!!

't Maakt niet uit of je 1000 of 200.000 euro schuld hebt, daar kijken ze in Den haag minder naar, daar gaat het hen om het aantal.
ER MOGEN IN NEDERLAND NIET TE VEEL KLAGERS ZIJN, SLECHT VOOR HET LAND, SLECHT IN BRUSSEL !!!

Zalm heeft DSI alle tijd gegeven omdat hij "gedegen onderzoek"
belangrijker vond.
En wat was het resultaat van het lange onderzoek?
De bedachte schadevergoeding was een aanfluiting op de gevonden fouten bij Dexia !!!
Moet het bij Oosting ook zo gaan ?????

Bedenk wel, elke volgende commisie kijkt naar de resultaten van de vorige. Een rechter is ook maar een mens en als er maar genoeg instituten en commissies zijn geweest die vinden dat wij ook mee moeten betalen aan de restcshuld of betaalde maandtermijnen zal hij dat zeker meenemen in zijn besluitvorming.
Dat moeten wij VOOR zijn.

DOE ER DAN WAT AAN EN MAAK BEKEND HOE ZE NU IN NEDERLAND AAN HET TREUZELEN ZIJN TERWIJL DE FEITEN OVER DEXIA VOLDOENDE DUIDELIJK ZIJN

of gaan jullie ook liever eerst lekker zitten wachten op wat Oosting bedenkt ??????????????????????????????

ik spreek nu tegen 300.000 leasebeleggers !!!!!

Groeten van een boze Oom Dagobert.
Laatst gewijzigd door Oom Dagobert op 13 feb 2004 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans A

Ongelezen bericht door Hans A »

En weer staat het er in.

Wat zei DSI eigenlijk? De kopers van Legiolease-constructies hoeven hun bankschuld grotendeels niet af te betalen. De klachtencommissie vindt dat de belegger maximaal 20 procent van de aankoopwaarde van de aandelen moet terugbetalen. De rest is voor rekening van de bank, omdat Dexia, eigenaar van Legiolease, de zorgplicht heeft geschonden.

Worden er weer een hoop mensen voor niets blij gemaakt.

Tijd voor actie!!!!!

CarlaS

Ongelezen bericht door CarlaS »

Beste Piet, jou advies is stoppen met betalen voor iedereen?
Wij hebben ook z`on kadokortings geval nu 4 jaar en weten niet of we af moeten kopen of gewoon stoppen met betalen!
Mijn man heeft niet mee getekend en ik ben wel op het aanbod in gegaan maar toen wist ik nog niet hoe het er voor stond, dat wwas namelijk nog voor dat de eerste 3 jaar om waren.
ben gewoon genaaid!
ps wij betalen 45 euro per maand niet zo veel als sommige maar toch voor ons veel geld

pallu

Ongelezen bericht door pallu »

Oom Dagobert

zet je brief even hier op het forum
dan kunnen velen deze als richtlijn gebruiken en ook aan de tweede kamer sturen of aan Zalm en anderen.

ps nog steeds geen mail adres van M. Oosting

EEE

Ongelezen bericht door EEE »

Juist betaal GEEN restschuld met zen allen..

CarlaS

Ongelezen bericht door CarlaS »

wat gaat er gebeuren als we volgende week allemaal stoppen met betalen, (dat werken ze nooit voor bij Dexia,) dat moet toch af tespreken zijn!!!

Ikwaseenbeetjedom

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

heel goed Carla S, maar nog beter om nu te stoppen i.p.v. volgende week :lol:
Ik betaal al een hele tijd niet meer en dan krijg je wat brieven maar daar wordt ik nu niet meer bang van.En als je terugschrijft dan krijg je een standaard antwoord dat ze geen tijd hebben om je brief te beantwoorden.
Als iedereen stopt met betalen dan zal ik wel helemaal geen antwoord meer krijgen :lol: :lol: :lol: .

Oom Dagobert

Best Pallu

Mijn brief naar de PSP is niet geheim maar het is geen "standaard"brief.

Die zijn hier volop te vinden (PB).

Naar mijn persoonlijke mening maakt 1 persoonlijk verhaal met veel taalfouten bij een volksvertegenwoordiger meer indruk dan 100 standaardbrieven.

Een standaardbrief is goed als je voor het eerst met z'n allen een probleem wil aankaarten. dit is nu voldoende bekend.

Nu gaat het om de individule beleving na een jaar touwtrekken tussen Dexia en ons.

Vertel gewoon wat bij er bij jou op dit moment het meest dwars zit.

Bv. - ondanks AFM en DSI nog steeds incassodreigingen van DExia
- dat je al een jaar lang niets kan uitgeven vanwege de
maandlasten
- dat je niets durft uit te geven omdat je geen zekerheid hebt over
de afloop
- vraag over de zotheid van 20 % premie achteraf
- uit twijfels over een deal terwijl je je onschuldig voel
- vertel hoe moeilijk het is om een advocaat te zoeken als je
daar nooit mee te maken heb gehad.

Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, maar 't is samengevat heel simpel:
mail alsof je mening over het hele aandelenleasedrama een een goede vriend vertel en benadruk wat jou op dit moment het meest dwars zit.

Mailen kost niets, er zijn geen consequenties aan verbonden, je kunt niets verprutsen en t' lucht soms nog op ook.

En wie denkt dat het toch allemaal niets helpt, bedenk dan dat al doen de fracties het niet voor jou, als ze er voor zichzelf in de 2de kamer mee kunnen scoren dan doen ze het echt, ongeacht de grootte van het probleem en of ze je nu serieus nemen of niet.
Als ze maar weten dat de groep groot genoeg is.

Succes, O.D.

toornig

Ongelezen bericht door toornig »

oom dagobert,
Ik heb vorige week alle fracties een grote e-mail gestuurd.Alleen van de Pvda een mailtje gekregen dat mijn vraag in behandeling was, maar dat kon wel lang duren.
Volgende week, bij geen bericht, stuur ik ze nogmaals dezelfde e-mail, net zo lang tot ik een goed antwoord krijg.
Want ik ben TOORNIG

Anke

Ongelezen bericht door Anke »

Hi Piet, kan Pay-Back op de website dan geen invulformulier maken en dat deze automatisch verzonden wordt naar de Tweede Kamerleden. De boodschap is dan natuurlijk dat we het niet eens zijn met de beslissing van het DSI. Is dat mogelijk? Dat maakt mensen een stuk laagdrempeliger dan zelf de Tweede Kamerleden aan te schrijven.

Groetjes, Anke

Gesloten