LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete door te vroege overstap Eneco
Boete door te vroege overstap Eneco
Bij de aanvraag en bij de opdrachtbevestiging (via email en ook telefonisch) aangegeven dat de overstap op 17 mei 2011 diende plaats te vinden om contractbreuk en dus boete te voorkomen. Willens en wetens is de overstap gerealiseerd op 10 mei 2011 en dus een boete van Essent. Weliswaar krijg ik dit terug van Eneco, maar ik vraag me af of dit een verkapte administratieve genoegdoening is voor de energiebedrijven. Volgens de netbeheerder Enexis is de overstapdatum een kwestie van leverancier en klant. Is nu het contract nietig omdat ik heb aangegeven dat het contract pas moet ingaan op 17-05-2011?
-
Re: Boete door te vroege overstap Eneco
Heeft u aan Eneco gevraagd waarom zij u eerder overgenomen hebben dan de afspraak was? Veel energiebedrijven nemen u namelijk direct over als u voor een bepaald soort contract kiest (vaak contracten met vaste looptijd) en vergoeden dan een eventuele boete van de oude leverancier. Hierbij kunt u zo vaak u wilt een gewenste datum van overstap aangeven maar deze zal in veel gevallen niet gehoneerd worden met de redenatie dat een eventuele boete wel vergoed wordt. Dat Essent u in dit geval een boete in rekening brengt is zeer normaal. De oude leverancier krijgt immers alleen een datum van overstap door en kan niet zien welke gewenste datum u heeft doorgegeven. Afhandeling van deze boete dient dan ook via uw nieuwe leverancier te lopen.luckyluke schreef:Bij de aanvraag en bij de opdrachtbevestiging (via email en ook telefonisch) aangegeven dat de overstap op 17 mei 2011 diende plaats te vinden om contractbreuk en dus boete te voorkomen. Willens en wetens is de overstap gerealiseerd op 10 mei 2011 en dus een boete van Essent. Weliswaar krijg ik dit terug van Eneco, maar ik vraag me af of dit een verkapte administratieve genoegdoening is voor de energiebedrijven. Volgens de netbeheerder Enexis is de overstapdatum een kwestie van leverancier en klant. Is nu het contract nietig omdat ik heb aangegeven dat het contract pas moet ingaan op 17-05-2011?
Of het contract nietig is ligt aan de voorwaarden van uw contract. Bent u een contract aangegaan zoals hierboven beschreven, dan zal in de voorwaarden staan dat dit contract per zo snel mogelijk na aanvraag in zal gaan. Staat dit nergens genoemd dan lijkt het hier om een administratieve fout van Eneco te gaan.
-
Dat is jammer geld, het kost maar liefst: € 50,00 per product.
Indien u hiertegen bezwaar maakt wacht dan even op de enecomedewerken en probeer daarmee eerst in het reine te komen.
Indien u hiertegen bezwaar maakt wacht dan even op de enecomedewerken en probeer daarmee eerst in het reine te komen.
Beste luckyluke,
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u het niet eens bent met de datum waarop u van Essent bent overgestapt naar Eneco. U legt uit dat u ons per e-mail en telefonisch een voorkeursdatum heeft doorgegeven om zo een boete van Essent te voorkomen. U vraagt zich nu af of de leveringsovereenkomst met ons ongeldig is omdat we de energielevering niet op de door u gewenste datum hebben overgenomen van Essent.
Ik kan mij voorstellen dat u het vervelend vindt dat we de overstap niet op uw voorkeursdatum hebben gerealiseerd. Graag kijk ik de gemaakte afspraken met u na.
Als u dit op prijs stelt, mailt u dan, onder vermelding van uw contactgegevens en het onderwerp van dit forum, naar [email protected].
Met vriendelijke groet,
Kelly, medewerkster Eneco
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u het niet eens bent met de datum waarop u van Essent bent overgestapt naar Eneco. U legt uit dat u ons per e-mail en telefonisch een voorkeursdatum heeft doorgegeven om zo een boete van Essent te voorkomen. U vraagt zich nu af of de leveringsovereenkomst met ons ongeldig is omdat we de energielevering niet op de door u gewenste datum hebben overgenomen van Essent.
Ik kan mij voorstellen dat u het vervelend vindt dat we de overstap niet op uw voorkeursdatum hebben gerealiseerd. Graag kijk ik de gemaakte afspraken met u na.
Als u dit op prijs stelt, mailt u dan, onder vermelding van uw contactgegevens en het onderwerp van dit forum, naar [email protected].
Met vriendelijke groet,
Kelly, medewerkster Eneco
het was geen voorkeursdatum maar de exacte datum waarop ik het contract wilde laten ingaan. En er is al contact geweest met een enecomedewerkster die haar spijt heeft betuigd. Ik wil hier alleen aangeven dat dit blijkbaar een normale gang van zaken is en m.i. wettelijk onjuist. De volgende keer zal ik dan ook een overstap niet meer via internet (prizewise) laten lopen maar zal ik via een aangetekend schrijven de ingangsdatum van het contract vastleggen.
-
Die overstap is in het geval van energie natuurlijk maar een administratieve kwestie, er verandert in huis niets, de levering wordt niet onderbroken en je hoeft er niet voor thuis te blijven, de meterstanden kun je (zo ging het bij ons althans) online doorgeven.luckyluke schreef:het was geen voorkeursdatum maar de exacte datum waarop ik het contract wilde laten ingaan. En er is al contact geweest met een enecomedewerkster die haar spijt heeft betuigd. Ik wil hier alleen aangeven dat dit blijkbaar een normale gang van zaken is en m.i. wettelijk onjuist. De volgende keer zal ik dan ook een overstap niet meer via internet (prizewise) laten lopen maar zal ik via een aangetekend schrijven de ingangsdatum van het contract vastleggen.
Je nieuwe leverancier geeft toe een foutje gemaakt te hebben en betaalt de boete, dus niets aan de hand, toch??
Bij een aangetekend schrijven kan hetzelfde foutje gemaakt worden bij het invoeren van de gegevens.
Bij een switch van kabelaar of internetprovider is zo'n foutje veel storender omdat daar vaak installatie bij komt kijken en je met wijzigingen van e-mail adres e.d. te maken krijgt. Dan zou ik je punt begrijpen, maar nu zie ik het probleem niet zo.