LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapotte Iphone geleverd. Wat is mijn recht?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Boospuntnl

Kapotte Iphone geleverd. Wat is mijn recht?

Ongelezen bericht door Boospuntnl »

Vorige week een losse Iphone 4 besteld bij de Phoneshop. Binnen een dag was deze geleverd en en binnen een uur kwam ik er achter dat het toestel niet naar behoren funtioneerde. De volgende dag meteen de Phoneshop gebeld. Klacht werd erkend en ik kon het toestel terugsturen. Maar.... ondanks dat ze binnen een dag kunnen leveren kunnen ze niet binnen een dag het toestel omruilen. Het omruilen MOET volgens hun via Apple. Het zou zelfs een eis zijn van Apple ivm het imei nummer???. Ik heb een nieuw toestel gekocht die het niet doet en vervolgens moet ik ongeveer 2 wkn wachten op een nieuw toestel. Maar het is toch niet mijn probleem? Ik mag er toch vanuit gaan dat de Phoneshop mij een nieuw toestel opstuurt en dat zij er voor zorgen dat ze voor mijn kapotte Iphone een nieuwe terugkrijgen?
Maar zo werkt het volgens hun niet? Hoe zit het met het consumentenrecht? Wie heeft een tip?.

stofzuigertje

Re: Kapotte Iphone geleverd. Wat is mijn recht?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je iets in de winkel koopt eerst daar testen.
Doe dit nooit via thuisbezorgen of thuis bekijken want je hebt het recht om te controleren of het product goed is voor je betaalde of bij gratis toestel voor acceptatie.
Ik maak altijd de verpakking open want helaas zijn er diverse producten stuk in doos wegens de op papier goede controle maar in werkelijkheid weet ik hoe hoog de werkdruk is dus kapotte dingen komen voor.
Dit is dus zowel bij merkloze als grote merken nu zo.

Bij aanschaf spaarlampen bij Action eerst getest in winkel en van de 8 lampen was er 1 stuk.
Dus test ik altijd alles want hoewel er in theorie bij elke lampen fabriek een controle is, soms kijken ze even de andere kant op.....

Boospuntnl

Ongelezen bericht door Boospuntnl »

Het apparaat werkte wel maar ik kwam er pas later achter dat het het geluid niet werkte. Dat valt toch bijna niet direct te controleren. Beschadigingen of breuk kan je direct controleren maar functionaliteit kun je niet direct controleren. Daar kom je pas achter als je het gaat gebruiken.

PJ 66

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Alle kapotte apparaten moeten worden ingewisseld bij de verkoper dus nooit de fabrikant. Wat de verkoper ook zegt hij moet het probleem oplossen dus geen Apple. Wanneer ze geen gehoor geven, dan geld terug vragen of vervangend apparaat.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Gsm telefoons worden bij een defect nooit vervangen ook niet als je het ding pas een uur in bezit hebt. Is ook wel logisch want het is een privacy gevoelig apparaat en wordt om die reden onverkoopbaar.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jij doet als consument een beroep op de wettelijke garantie. En hebt dat in beginsel recht om te kiezen tussen herstel of vervanging. Dit moet de verkoper binnen een redelijke termijn uitvoeren. Twee weken is redelijk.

PJ 66

Er zijn veel fabeltjes over de garantie en de wettelijke garantie. Feit is dat een product 100% moet zijn. Zo niet dat heeft de klant het recht op:

1) reparatie (kosteloos)
2) vervanging toestel (kosteloos)
3) geld terug wanneer toestel niet gerepareerd kan worden

Contact is altijd via de winkel waar je hem hebt gekocht. Naast de normale garantie heb je de wettelijke garantie.

Wanneer verkoper niet akkoord gaat, heb je recht op ontbinding van het koopcontract en kun je hem aansprakelijk stellen middels aangetekende brief. Daar mag ie uiterlijk binnen 1 maand op reageren.

alfatrion

Wanneer verkoper niet akkoord gaat, heb je recht op ontbinding van het koopcontract en kun je hem aansprakelijk stellen middels aangetekende brief.
Een aangetekende brief is kostbaar en lang niet altijd nodig.
PJ 66 schreef:Daar mag ie uiterlijk binnen 1 maand op reageren.
Hoe kom je aan die termijn?

PJ 66

Aangetekende brief kost inderdaad wat geld ik geloof iets van 8 euro, maar deze handelwijze doe je pas als je er niet uitkomt met de verkoper. Probeer eerst altijd telefonisch of per mail fatsoenlijk tot overeenstemming te komen. Lukt dit niet dan moet je met bewijsmateriaal komen middels die aangetekende brief. (Dit is voor de bewijsvoering later)

Een termijn van 1 maand is redelijk volgens Consuwijzer. Je moet ook de verkoper in staat stellen te reageren. Je kunt dus zelf niet als eis stellen dit binnen 2 weken te doen. Algemeen wordt een termijn van 1 maand gehanteerd.

ronald g

* LET OP! Het product, de verpakking en het eventueel bijgevoegde dient zich te bevinden in originele staat zoals bij de aankoop is afgegeven. Tevens dient het toestel ongeregistreerd/ongeactiveerd te blijven. Indien dit niet het geval is zal retourname niet mogelijk zijn.
Phoneshop is hier zeer helder in.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Citaat:
* LET OP! Het product, de verpakking en het eventueel bijgevoegde dient zich te bevinden in originele staat zoals bij de aankoop is afgegeven. Tevens dient het toestel ongeregistreerd/ongeactiveerd te blijven. Indien dit niet het geval is zal retourname niet mogelijk zijn.

Phoneshop is hier zeer helder in.
Dat is alleen in het geval van ruilen, zonder defect

PJ 66

Je kent die afschrikbordjes van de autowasserij ook wel. "Wij zijn niet aansprakelijk voor krassen op uw auto". Dit is ook gewoon kul! Indien krassen worden veroorzaakt door die machine heb je recht op schadevergoeding.

Wanneer je toestel kapot is of niet deugd moet de leverancier het toestel terug nemen voor reparatie, vervanging of geld terug. Consumenten laten zich veel te veel afschrikken door dit soort regeltjes. Jij als consument hebt recht op een deugelijk product dat het 100% doet. Zo niet dan heeft de leverancier GEEN POOT om op te staan. Hoe weet jij als consument dat je een 100% deugelijk product krijgt? Misschien heeft de postbode hem wel laten vallen, of is er iets mis gegaan in de fabriek of bij transport. Die zegel zegt mij niks. Allemaal bull ****.

koeloejoek

Ongelezen bericht door koeloejoek »

PJ 66 schreef:Consumenten laten zich veel te veel afschrikken door dit soort regeltjes. Jij als consument hebt recht op een deugelijk product dat het 100% doet. Zo niet dan heeft de leverancier GEEN POOT om op te staan.
Zo is dat, even contact opnemen kom je daar niet uit, even aangetekende brief sturen met jou bevindingen en de leverancier aansprakelijk stellen en in staat te stellen om de iphone te repareren een nieuwe te sturen of je schadeloos te stellen binnen de door JOU gestelde termijn.....

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... .doc+model

ronald g

Dames/heren, omruilen is een service van de winkelier geen recht voor de consument. Het is zo simpel een privacy gevoelig apparaat wordt bij een defect niet geruild maar hersteld, of vervangen mogelijk is wordt door de fabrikant bepaald en niet door de verkoper, het is geen strijkijzer of iets in trand. In dit geval was het geen d.o.a. (dead on arrival)

PJ 66

ronald g schreef:Dames/heren, omruilen is een service van de winkelier geen recht voor de consument. Het is zo simpel een privacy gevoelig apparaat wordt bij een defect niet geruild maar hersteld, of vervangen mogelijk is wordt door de fabrikant bepaald en niet door de verkoper, het is geen strijkijzer of iets in trand. In dit geval was het geen d.o.a. (dead on arrival)
Dat zei ik al met ruilen bedoelde ik een vervangend exemplaar dus geen ander apparaat.

alfatrion

PJ 66 schreef:Aangetekende brief kost inderdaad wat geld ik geloof iets van 8 euro, maar deze handelwijze doe je pas als je er niet uitkomt met de verkoper. Probeer eerst altijd telefonisch of per mail fatsoenlijk tot overeenstemming te komen. Lukt dit niet dan moet je met bewijsmateriaal komen middels die aangetekende brief. (Dit is voor de bewijsvoering later)
Na de koop zou ik altijd schriftelijk reclameren, vanwege het bewijs. Als daarop is geregeerd is dan heb je bewijs al.
PJ 66 schreef:Een termijn van 1 maand is redelijk volgens Consuwijzer. Je moet ook de verkoper in staat stellen te reageren. Je kunt dus zelf niet als eis stellen dit binnen 2 weken te doen. Algemeen wordt een termijn van 1 maand gehanteerd.
Ik denk dat je verwart met de redelijke termijn waarbinnen de verkoper het product moet herstellen of vervangen. Daarvoor is een maand inderdaad redelijk. Reageren op een brief kan men binnen een paar dagen.
ronald g schreef:Dames/heren, omruilen is een service van de winkelier geen recht voor de consument.
Vervanging is een recht. Zie art. 7:21 BW.

PJ 66

Weet jij het soms beter? Ik heb die dingen zo vaak bij de hand gehad. Daarnaast veel juristen in mijn familie dus ga nu niet de grote jongen uithangen die alles zgn. beter weet.

ronald g

Ik wordt hier zo moe van. Consument heeft alle rechten en de verkoper alle plichten zelfs als ze de voorwaarden zo opstellen dat ze bij de kamer van koophandel gedeponeerd en goedgekeurd zijn. Feit is en blijft dat Apple in dit geval moet beslissen of er hersteld danwel vervangen gaat worden, verkoper kan enkel de procedure versnellen en begeleiden in de afhandeling. Apple en garantie is altijd moeilijk die lui staan boven de wet is al vaker aangetoond in consumenten programma's.

alfatrion

PJ 66 schreef:Weet jij het soms beter? Ik heb die dingen zo vaak bij de hand gehad. Daarnaast veel juristen in mijn familie dus ga nu niet de grote jongen uithangen die alles zgn. beter weet.
Ik hoef toch niet alles wat jij hier neer kwakt als zoete koek aan te nemen? Ik heb je gevraagd om een onderbouwing, maar jij blijft hangen in algemene stellingen die verder niet te controleren zijn. Ik heb het graag over de inhoud, dus als jij je daar op zou willen focussen dan zou ik dat prettig zijn.
ronald g schreef:Ik wordt hier zo moe van. Consument heeft alle rechten en de verkoper alle plichten zelfs als ze de voorwaarden zo opstellen dat ze bij de kamer van koophandel gedeponeerd en goedgekeurd zijn.
Algemene voorwaarden worden niet goed gekeurd door de KvK wanneer ze bij hen worden gedeponeerd. En de verkoper heeft ook rechten, maar we hebben het hier over een verbintenis waarin de verkoper te kort is geschoten.
ronald g schreef:Feit is en blijft dat Apple in dit geval moet beslissen of er hersteld danwel vervangen gaat worden, verkoper kan enkel de procedure versnellen en begeleiden in de afhandeling.
Je kunt je standpunt wel vaker herhalen, maar daardoor wordt deze nog niet meer waar. Op grond van de wet heeft de verkoper de verplichting om de keus van de consument voor herstel of vervanging kosteloos, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren. Slechts wanneer herstel en/of vervanging onmogelijk zijn om niet van de verkoper gevergd kan worden is dat anders. Nogmaals zie art. 7:21 BW.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, pp. 6 schreef:Artikel 3 lid 3 bepaalt dat de consument in eerste instantie recht heeft om
van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de
goederen te verlangen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding
zou zijn. Indien dit laatste zich niet voordoet heeft de consument de keuze
tussen herstel of vervanging. Ook artikel 21 lid 1 BW kent de koper bij
non-conformiteit deze rechten toe.

PJ 66

Ik wordt met dt, dat zegt al iets over je niveau. Ik heb lak aan die zgn regeltjes, wat de verkoper met Apple doet is mij een zorg, het gaat primair om wat de consument moet doen. En dat is GEEN contact zoeken met Apple maar met de verkoper en met niemand anders.

Als jij het beter weet Ronald dan pak je maar dat burgelijk wetboek. Het beslaat uit 3 delen en heeft een blauwe kaft.

Gesloten